Την προηγούμενη εβδομάδα μαζεύτηκαν στην Βαρκελώνη της Ισπανίας αρκετοί Ισπανοί και Κινέζοι αξιωματούχοι και επιχειρηματίες για να γιορτάσουν την παραγωγή του πρώτου αυτοκινήτου από την εταιρεία που συστάθηκε την προηγούμενη άνοιξη από την ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία EV Motors (EBROM MADRID), μητρική της Ebro και την κινεζική Chery, μία από τις πιο μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σύμφωνα με το κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua, το Caixin.com και εξειδικευμένες ιστοσελίδες που ασχολούνται με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, όπως το cnevpost.com και το carnewschina.com, το αυτοκίνητο αυτό βγήκε από τη γραμμή παραγωγής την 23η Νοεμβρίου. Το γεγονός γιορτάστηκε την ίδια μέρα στο εργοστάσιο Ebro Factory, στη βιομηχανική ζώνη Zona Franca της Βαρκελώνης. Στους εορτασμούς παρευρέθηκαν και απεύθυναν χαιρετισμούς ο Jordi Hereu, υπουργός Βιομηχανίας και Τουρισμού της Ισπανίας, o Rafael Ruiz, πρόεδρος της EV Motors και ο Yin Tongyue, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Chery. Ο Ισπανός υπουργός επαίνεσε την κοινή προσπάθεια των δύο επιχειρήσεων, χαρακτηρίζοντάς την ως ένα μοντέλο για μελλοντικές κοινές επιχειρήσεις κινεζικών και ισπανικών εταιρειών σε ολόκληρη την Ισπανία.
Ο πρόεδρος της ισπανικής εταιρείας δήλωσε πως η συνεργασία μεταξύ εργατικών συνδικάτων, κρατικών υπηρεσιών, επενδυτών και της Chery έχει δώσει ζωή σε μία νέα γενιά οχημάτων που συνδυάζουν την ιστορική παράδοση με την καινοτομία. Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας επισήμανε την ιστορική και πολιτισμική σημασία της μάρκας Ebro στην Ισπανία προσθέτοντας πως «η Chery και η Ebro ενώνουν τις δυνάμεις τους δεσμευόμενες πως θα μεταμορφώσουν την μάρκα Ebro στην βασική μάρκα αυτοκινήτων στην Ισπανία». Είπε, επίσης, πως οι δύο πλευρές «σκοπεύουν να προωθήσουν την βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από την ανάπτυξη και την προώθηση νέων πράσινων τεχνολογιών».
Τι είναι όμως αυτό το joint venture των δύο επιχειρήσεων; Σύμφωνα με το Xinhua, μέσα από αυτή τη συνεργασία, η Chery είναι η πρώτη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που παράγει αυτοκίνητα στην Ευρώπη. Αυτό είναι σχεδόν ακριβές, αφού όπως επισήμανε το carnewschina.com, η SAIC (600104 SHANGHAI) παρήγαγε για μερικά χρόνια τα MG σε εργοστάσιο στην Αγγλία, πριν μεταφέρει οριστικά την παραγωγή στην Κίνα. Όπως επίσης επισήμανε η ίδια πηγή, έχει ξεκινήσει η διαδικασία παραγωγής στο πολωνικό εργοστάσιο της Stellantis (STLAM MILAN) για τα αυτοκίνητα του joint venture της πολυεθνικής εταιρείας με την κινεζική Leapmotor (9863 Hong Kong), χωρίς όμως να υπάρχει ακόμα πληροφόρηση σχετικά με την ολοκλήρωση παραγωγής αυτοκινήτων.
Στην πραγματικότητα, όμως, δεν έχει μεγάλη σημασία το αν το πρώτο Ebro S700 SUV είναι ή δεν είναι το πρώτο κινεζικό αυτοκίνητο που παράγεται στην Ευρώπη. Είναι σαφές πως έχει ήδη ξεκινήσει η κινεζική «απόβαση» στην ήπειρό μας και αργά ή γρήγορα θα δούμε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα να παράγονται σε εργοστάσια στην Ευρώπη και να πωλούνται σε Ευρωπαίους οδηγούς χωρίς να βαρύνονται από την επιβολή υψηλών δασμών.
Μπορεί η διαδικασία να βρίσκεται ακόμα στην αρχή της αλλά το σημαντικό είναι πως έχει πάρει μπρος. Μιλώντας αυστηρά, δεν μπορούμε να πούμε πως πρόκειται για κανονική παραγωγή αυτοκινήτου, καθώς στην ουσία μιλάμε περισσότερο για συναρμολόγηση κομματιών που έρχονται από την Κίνα, σύμφωνα με την μέθοδο DKD. Αυτό ισχύει και για τα Ebro S700 και S800, τα οποία είναι βασισμένα πάνω στα SUV Chery Tiggo 7 Pro και Tiggo 8 Plus αντίστοιχα και θα παράγονται και με υβριδικούς και με συμβατικούς κινητήρες, όπως και για τα TO3 που θα παράγει η κοινή εταιρεία της Stellantis με την Leapmotor.
Τα πράγματα, όμως, θα αλλάξουν με την πάροδο του χρόνου. Σύμφωνα με το carnewschina.com, αργότερα θα αρχίσει να χρησιμοποιείται η μέθοδος παραγωγής CKD. Με τη δεύτερη μέθοδο, στο εργοστάσιο θα γίνονται και εργασίες συγκόλλησης, βαψίματος και συναρμολόγησης περισσότερων εξαρτημάτων και μερών του αυτοκινήτου. Προς το τέλος του 2025 αναμένεται να αρχίσει και η παραγωγή του Omoda 5, ενός crossover SUV μοντέλου της Chery, το οποίο θα παράγεται και με πλήρως ηλεκτρικό κινητήρα και με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες του Τύπου, οι δύο εταιρείες εξετάζουν το ενδεχόμενο δημιουργίας κέντρου έρευνας και ανάπτυξης κάπου στην Βαρκελώνη.
Το εργοστάσιο στην Zona Franca έχει όντως ιστορική σημασία καθώς κάποτε φιλοξενούσε τις παραγωγικές εγκαταστάσεις της Ebro, οι οποίες έπαψαν να λειτουργούν το 1987 και μετά πέρασαν στα χέρια της ιαπωνικής Nissan (7201 TOKYO), η οποία το εγκατέλειψε το 2021. Η επαναλειτουργία του εργοστασίου αναμένεται να δημιουργήσει σταδιακά μέχρι και 1.250 θέσεις εργασίας, κυρίως για πρώην εργαζομένους της Nissan. Αυτό θα επιτευχθεί καθώς θα αυξάνεται η παραγωγή. Το σχέδιο προβλέπει πως το 2025 θα παραχθούν από 20.000 έως 30.000 αυτοκίνητα, πως μέχρι το 2027 η ετήσια παραγωγή θα αυξηθεί στα 50.000 οχήματα και πως το 2029 θα φτάσει τα 150.000. Για τα πρώτα χρόνια η παραγωγή του Ebro Factory αναμένεται να κατευθυνθεί κυρίως στο εσωτερικό της Ισπανίας και για τον σκοπό αυτό έχει ήδη αρχίσει η οργάνωση ενός εκτεταμένου δικτύου πωλήσεων.
Είναι νωρίς για να προσπαθήσουμε να πιθανολογήσουμε το αν η κοινή προσπάθεια της Ebro, της οποία η προσπάθεια αναγέννησης συμπίπτει με τα 70 χρόνια από την ίδρυσή της, και της Chery, η οποία είναι μία από τις πολύ μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες με ετήσια παραγωγή περίπου ενός εκατομμυρίου οχημάτων, θα στεφθεί με επιτυχία. Γνωρίζοντας πάντως τα άλματα που έχει κάνει η βιομηχανία αυτοκινήτων της Κίνας και από πλευράς ποιότητας και από πλευράς τεχνολογικής εξέλιξης, δεν αμφιβάλλουμε πως αν η τιμή των αυτοκινήτων που θα παράγει το Ebro Factory είναι ανταγωνιστική οι Ισπανοί οδηγοί θα σπεύσουν να τα αγοράσουν.
Γνωρίζοντας, επίσης, πως όταν οι Κινέζοι αποφασίσουν να κινηθούν σε κάποιον τομέα το κάνουν οργανωμένα, μαζικά και χωρίς να χάνουν χρόνο, είμαστε σχεδόν βέβαιοι πως σε μερικούς μήνες δεν θα μιλάμε μόνο για το Ebro Factory, το πολωνικό εργοστάσιο του joint venture της Stellantis με την Leapmotor και για το εργοστάσιο που σύντομα θα ανεγείρει η BYD (1211 HONG KONG) στην Ουγγαρία. Το πιθανότερο είναι να δούμε και αρκετές άλλες επιχειρηματικές συνεργασίες στα πρότυπα αυτής μεταξύ της Ebro και της Chery, την ίδια στιγμή που οι παραδοσιακές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ψάχνουν ακόμα να βρουν τον δρόμο τους προς την ηλεκτροκίνηση.
Η έλευση της Chery, της Leapmotor και της BYD στην ήπειρό μας μπορεί στο μέλλον να μνημονεύεται σαν το πρώτο στάδιο της απόβασης της κινεζικής βιομηχανίας αυτοκινήτων, η οποία θα προσπαθήσει να κατακτήσει τους Ευρωπαίους οδηγούς με όπλα την καλή ποιότητα, τις χαμηλές τιμές και τις δουλειές που θα προσφέρει σε όσους δεν μπορεί πλέον να απασχολήσει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Για να είμαστε ειλικρινείς, δεν θα εκπλαγούμε καθόλου αν τα καταφέρει.