Η μετοχή της Tesla τη Δευτέρα κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση των τελευταίων τεσσάρων ετών, με πτώση της τάξης του 15%, ενώ το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, διαγράφοντας όλα τα κέρδη της από την εκλογή του Τραμπ και με τους μετόχους να γράφουν απώλειες πέριξ του 40% από τις αρχές του έτους.
Ακόμα και η στήριξη του Τραμπ μέσω γνωστοποίησης της πρόθεσής του να αγοράσει άμεσα ένα νέο Tesla αυτοκίνητο ως «ένδειξη εμπιστοσύνης» και υποστήριξης στον Έλον Μασκ, «έναν πραγματικά σπουδαίο Αμερικανό», δεν φαίνεται να πρόσφεραν ιδιαίτερη βοήθεια στις επιδόσεις της μετοχής, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.
Η συμπεριφορά αυτή είναι σχεδόν σοκαριστική για τους μετόχους, πόσο μάλλον από τη στιγμή που η μετοχή από τις αρχές Νοεμβρίου του 2024 έως τα μέσα Δεκεμβρίου είχε σημειώσει ένα απίστευτο ράλι που την εκτόξευσε από τα 249 δολάρια έως τα 488 δολάρια, για να επιστρέψει λίγες εβδομάδες μετά πέριξ των 230 δολαρίων.
Αν και πολλοί πόνταραν μετά τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ στις επιδόσεις της εταιρείας του «δεξιού χεριού» του Αμερικανού Προέδρου, η ετυμηγορία της αγοράς είναι προφανής: H μετοχή βρέθηκε σε υπερτιμημένη ζώνη με όχημα τις διογκωμένες προσδοκίες των επενδυτών που αψήφησαν επιδεικτικά την πραγματικότητα, ενώ την ίδια στιγμή οι πολιτικές και οι δασμοί του Τραμπ θέτουν σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα της Tesla, βάζοντας τον δικό τους λίθο στην πτωτική πορεία των μετοχών.
Βλέπετε, όταν μια χώρα επιβάλλει δασμούς, πρέπει να είναι προετοιμασμένη ότι αυτή δεν είναι μια διαδικασία μονής κατεύθυνσης.
Έτσι, πέραν της υψηλότερης άμεσης εισροής κεφαλαίων στο δημόσιο ταμείο, οι εταιρείες της χώρας που επιβάλλει δασμούς θα πρέπει να είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν αυξημένα κόστη εισαγόμενων αγαθών - πρώτες ύλες, εξαρτήματα, μηχανήματα κ.ο.κ- εξέλιξη που συρρικνώνει την ανταγωνιστικότητα τους.
Επιπλέον, υπενθυμίζουμε ότι η αναδιάταξη των εφοδιαστικών αλυσίδων που συνεπάγεται η επιστροφή μέρους της βιομηχανικής παραγωγής στις ΗΠΑ, είναι μια κατεξοχήν πληθωριστική διαδικασία, κάτι που αντιλαμβάνονται και οι καταναλωτές και οι μέτοχοι.
Η Τesla δεν μπορεί να ξεφύγει του κανόνα και έτσι ακολούθησε νομοτελειακά αυτές τις ημέρες την πτώση της Wall.
Όμως η μετοχή έχει ξεκινήσει την πτωτική της πορεία ήδη από τα μέσα του Ιανουαρίου. Προφανώς, λοιπόν, πέραν των νέων συνθηκών που δημιουργούν στην αγορά οι δασμοί του Τραμπ, συντρέχουν και άλλοι λόγοι για την πτώση της.
Καταρχάς, τα περιθώρια κέρδους της Tesla αναμένεται να παραμείνουν υπό πίεση λόγω ανταγωνισμού αλλά και των ενημερώσεων παραγωγής.
H εταιρεία έχει φτάσει σε ένα σημαντικό ορόσημο με ετήσιο ρυθμό ~2 εκατομμυρίων οχημάτων – από το τέταρτο τρίμηνο του 2024- με το Model Y να πρωτοστατεί στις πωλήσεις ως το όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παγκοσμίως το 2024, σύμφωνα με τα σχόλια του Μασκ.
Βραχυπρόθεσμα όμως τα περιθώρια κέρδους είναι πιθανό να παραμείνουν υπό πίεση, καθώς η εταιρεία προσπαθεί να ενημερώσει όλα τα παγκόσμια εργοστάσιά της για να παράγουν το νέο Model Y ταυτόχρονα, σύμφωνα με την πρόσκληση κερδών, κάτι που λογικά θα προκαλέσει απώλειες παραγωγής για αρκετές εβδομάδες.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους που οι αναλυτές της Wall Street αρχίζουν να μειώνουν τις εκτιμήσεις τους για τις παραδόσεις οχημάτων. Η ανανέωση λοιπόν του Model Y σίγουρα είναι ένας δυνατός παράγοντας αύξησης πωλήσεων για το μέλλον, όμως οι παραγγελίες το αμέσως επόμενο διάστημα μάλλον θα είναι υποτονικές, καθώς θα είναι δύσκολο η Τesla να ανταγωνιστεί την παράδοση για παράδειγμα του νέου SUV μέσα σε δύο έως τέσσερις εβδομάδες.
Ειδικά η Κίνα, εξελίσσεται σε μια δύσκολη αγορά για την Tesla ,καθώς δυσκολεύεται να συμβαδίσει με τον εγχώριο πρωταθλητή BYD Co. Αρκεί να αναφέρουμε ότι οι αποστολές οχημάτων από το εργοστάσιο της εταιρείας στη Σαγκάη έπεσαν κατά 49% τον Φεβρουάριο!
Μεγάλη ήταν η πτώση των πωλήσεων της Tesla τον Φεβρουάριο και στη γερμανική αγορά αυτοκινήτου.
Πιο συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο πουλήθηκαν μόνο 1.429 οχήματα Tesla στη Γερμανία, σημειώνοντας μια βουτιά της τάξης του 76,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024! Τον Ιανουάριο επίσης είχε καταγραφεί πτώση της τάξης του 59% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024.
Η εικόνα είναι απογοητευτική και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, με πολλούς αναλυτές να αποδίδουν την πτώση των πωλήσεων για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία όχι μόνο στον κινεζικό ανταγωνισμό, αλλά και στον ίδιο τον Έλον Μασκ, ο οποίος προκαλεί πολιτικές αντιδράσεις διεθνώς με τις τοποθετήσεις του.
Η τάση μείωσης πωλήσεων αναμένεται να συνεχιστεί και το πρώτο τρίμηνο του 2025, καθώς το σύστημα FSD της Tesla στην Κίνα πιθανότατα να μην προσθέσει την αξία που αναμενόταν αρχικά, επειδή αρκετοί ανταγωνιστές προσφέρουν ήδη λύσεις προηγμένων συστημάτων υποστήριξης οδηγού χωρίς να απαιτείται ξεχωριστή αγορά λογισμικού. Αν προσθέσουμε τους περιορισμούς μεταφοράς δεδομένων στην περιοχή, η Tesla κινδυνεύει να χάσει τελικά το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στην Κίνα.
Επίσης, η τεχνολογία FSD της Tesla αντιμετωπίζει ρυθμιστικό έλεγχο στην Ευρώπη. Ως εκ τούτου, οι αναλυτές της Goldman έχουν προχωρήσει σε μείωση των εκτιμήσεων τους για τις παραδόσεις, προβλέποντας τώρα 375.000 παραδόσεις για το πρώτο τρίμηνο του 2025, κάτω από την προηγούμενη εκτίμησή τους για 399.000 και πολύ κάτω από τη συναίνεση των 426.00.
Η Goldman αναφέρεται επίσης σε ορισμένες έμμεσες ενδείξεις ότι η πλευρά της ζήτησης είναι εξαιρετικά αποδυναμωμένη με την καθαρή πρόθεση αγοράς, την καθαρή θετική αντίληψη για τις αξίες της επωνυμίας και την εμπιστοσύνη να έχουν επιδεινωθεί τους τελευταίους μήνες.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι η εταιρεία μείωσε σημαντικά τις τιμές, κάτι που δεν βοηθά στη διατήρηση των περιθωρίων στα υψηλά επίπεδα του 2020-2022.
Οι μακροπρόθεσμοι αναγνωρίζουν τις προοπτικές
Σαφώς και δεν έχουμε δει ακόμη την πραγματική πρόοδο στις νέες τελικές αγορές της εταιρείας, όπως είναι η ρομποτική που περιλαμβάνει τα ανθρωποειδή ρομπότ και τα ρομποταξί.
Τα τμήματα έρευνας της Τesla εργάζονται για αρκετά προϊόντα πολλών δισεκατομμυρίων που πρόκειται να φέρουν στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον νέες ροές εσόδων και να διαφοροποιήσουν την Tesla από τον έντονο ανταγωνισμό στην κύρια αγορά της.
Επιπλέον, η ενεργειακή επιχείρηση δείχνει πολλά υποσχόμενη, παρά το γεγονός ότι προς το παρόν αποτελεί ένα μικρό τμήμα του συνολικού επιχειρησιακού σχεδίου.
Για την ακρίβεια, η ενεργειακή δραστηριότητα μπορεί να εξελιχθεί σε ένα φωτεινό σημείο για τη Τesla, λόγω της αυξανόμενης ανάγκης για σταθεροποίηση του δικτύου και ενσωμάτωση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για τα προϊόντα Megapack και Powerwall της Tesla τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, επί του παρόντος είναι μια μικρή μονάδα που δεν μπορεί να αντισταθμίσει τις αρνητικές συγκυρίες στο κύριο τμήμα των επιχειρήσεων.
Βέβαια, όλα αυτά αφορούν τους μακροπρόθεσμους επενδυτές, καθώς η πρόσφατη ενημέρωση από την εταιρεία κατά την κλήση κερδών του 2024 υπέδειξε ότι οι μελλοντικές προσδοκίες της συναίνεσης ενδέχεται να είναι αρκετά «τσιμπημένες».
Ένας άλλωστε από τους λόγους που η μετοχή δέχτηκε τεράστιες πιέσεις πωλήσεων είναι ακριβώς ότι διαπραγματευόταν σε πολύ υψηλά πολλαπλάσια.
Από τεχνικής άποψης βέβαια, η μετοχή είναι σε υπερπουλημένη ζώνη και το επίπεδο πέριξ των 220 δολαρίων μπορεί να δώσει μια ωραία βραχυπρόθεσμη ευκαιρία για τους κερδοσκόπους.
Για τους μεσοπρόθεσμους όμως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Tesla διαπραγματεύεται με σχεδόν 44x EV/fwd EBITDA και το περιθώριο πρόκειται να μειωθεί λόγω των προβλέψεων της διοίκησης - με βάση πάντα την κλήση κερδών - και των έμμεσων ενδείξεων χαμηλότερης παγκόσμιας ζήτησης. Ως εκ τούτου, το πιο λογικό είναι η μετοχή να διαπραγματευτεί χαμηλότερα μεσοπρόθεσμα, μέχρι να φτάσει τουλάχιστον τα τοπικά χαμηλά της στα βασικά πολλαπλάσια αποτίμησης.
Όσον αφορά τους μακροπρόθεσμους βέβαια, μια τέτοια εξέλιξη θα είναι μια λαμπρή ευκαιρία είτε ενίσχυσης θέσεων είτε χτισίματος.
Aποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.