Τέλος βάζει η απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν στα κινεζικά αυτοκίνητα και φορτηγά αποκλείοντάς τα από την αμερικανική αγορά στο πλαίσιο της καταστολής του λογισμικού και του υλικού των οχημάτων από την Κίνα.
Οι κανόνες που το οριστικοποιούν μπαίνουν την Τρίτη (14/1), με την κίνηση αυτή της Ουάσιγκτον να έρχεται αφότου το υπουργείο Εμπορίου δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι εξετάζει μια παρόμοια καταστολή των κινεζικής κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών, στον απόηχο της περσινής απότομης αύξησης των δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της.
«Είναι πραγματικά σημαντικό γιατί δεν θέλουμε δύο εκατομμύρια κινεζικά αυτοκίνητα στους δρόμους και μετά να συνειδητοποιήσουμε ... ότι έχουμε μια απειλή», δήλωσε η υπουργός Εμπορίου, Τζίνα Ραϊμόντο, σε συνέντευξή της στο Reuters, επικαλούμενη ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια.
Οι αλλαγές
Σύμφωνα με το Reuters, τον Σεπτέμβριο, το υπουργείο της πρότεινε μια σαρωτική απαγόρευση του βασικού κινεζικού λογισμικού και υλικού σε συνδεδεμένα οχήματα στους αμερικανικούς δρόμους, με τις απαγορεύσεις για το λογισμικό να τίθενται σε ισχύ από το έτος μοντέλου 2027 και εκείνες για το υλικό το 2029. Απαγορεύουν επίσης στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να δοκιμάζουν αυτοκινούμενα αυτοκίνητα στους δρόμους των ΗΠΑ. Οι κανόνες καλύπτουν επίσης ρωσικά οχήματα και εξαρτήματα.
Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ δήλωσε στους τελικούς κανόνες ότι προβαίνει σε ορισμένες αλλαγές, όπως η εξαίρεση των οχημάτων με βάρος άνω των 10.000 κιλών από τις απαιτήσεις, γεγονός που θα επιτρέψει στην κινεζική BYD 002594.SZ να συνεχίσει να συναρμολογεί ηλεκτρικά λεωφορεία στην Καλιφόρνια.
Τη Δευτέρα (13/1), το υπουργείο δήλωσε ότι σκοπεύει να προτείνει σύντομα κανόνες που θα απαγορεύουν το κινεζικό λογισμικό και υλικό σε μεγαλύτερα εμπορικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών και των λεωφορείων. Η τελική απόφαση θα εξαρτηθεί από την επερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ.
Σε μια αλλαγή, το υπουργείο δήλωσε ότι οι απαγορεύσεις δεν θα καλύπτουν το κινεζικό λογισμικό που αναπτύχθηκε πριν από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, εφόσον δεν συντηρείται από κινεζική εταιρεία.
Αυτό σημαίνει ότι η General Motors GM.N και η Ford F.N θα μπορούσαν ενδεχομένως να συνεχίσουν να εισάγουν ορισμένα οχήματα κινεζικής κατασκευής για τους αγοραστές των ΗΠΑ, δήλωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος στους δημοσιογράφους.
Η Συμμαχία για την Καινοτομία στην Αυτοκίνηση, η οποία εκπροσωπεί τη GM, την Toyota Motor 7203., τη Volkswagen VOWG_p.DE, τη Hyundai Motor 005380.KS και άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, ζήτησε ανεπιτυχώς ένα επιπλέον έτος για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις υλικού.
Η Polestar, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία που αποτελεί εμπορικό σήμα της κινεζικής Geely, προειδοποίησε τον Οκτώβριο ότι χωρίς αλλαγές ο κανόνας του Εμπορίου θα της «απαγόρευε ουσιαστικά» την πώληση οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ένας αξιωματούχος της κυβέρνησης δήλωσε ότι οι αξιωματούχοι αναμένουν ότι η Polestar θα πρέπει να ζητήσει ειδική άδεια βάσει του τελικού κανόνα. Η Polestar αρνήθηκε να σχολιάσει.
Τον Σεπτέμβριο, η κυβέρνηση Μπάιντεν οριστικοποίησε απότομες αυξήσεις δασμών στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων και αυτόν τον μήνα έβαλε τη βασική κινεζική εταιρεία μπαταριών CATL 300750.SZ σε κατάλογο εταιρειών που κατηγορούνται ότι βοηθούν τον στρατό της χώρας.
Όσο για τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του στις 20 Ιανουαρίου, θέλει να αποτρέψει τις κινεζικές εισαγωγές αυτοκινήτων, αλλά είναι ανοιχτός στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες.