Οι τιμές για τους κόκκους καφέ της ποικιλίας Arabica άγγιξαν τον Ιούλιο υψηλό 7 ετών, ενώ τους τελευταίους 12 μήνες είχαν μια θεαματική αύξηση πάνω από 50%.
Πέραν των γνωστών προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες και τα κόστη μεταφοράς που πολλάκις έχουμε περιγράψει, ένας καθοριστικός παράγοντας του πρόσφατου ράλι τιμών ήταν η παγωνιά και εν συνεχεία η παρατεταμένη ξηρασία που έβλαψαν τις σοδειές του κορυφαίου παραγωγού, της Βραζιλίας.
Το πρόβλημα είναι ότι όταν ένας παραγωγός σαν τη Βραζιλία παρουσιάζει εκτεταμένες ζημιές στη σοδειά του, η μειωμένη συγκομιδή έχει αντανάκλαση τουλάχιστον 2 ετών στις παγκόσμιες προμήθειες.
Εκ των πραγμάτων, πολλές επιχειρήσεις λιανικής ανά τον κόσμο αντιμετωπίζουν το κλασικό δίλημμα: Να μειώσουν τα περιθώρια τους, ν’ αυξήσουν την τιμή του καφέ μετακυλίοντας το κόστος στον καταναλωτή ή να προτιμήσουν φθηνότερες ποικιλίες κάνοντας εκπτώσεις στην ποιότητα;
Το πιθανότερο σενάριο είναι το δεύτερο, καθώς ο καφές είναι μια από τις πιο αγαπημένες συνήθειες των καταναλωτών και έτσι η κατανάλωση δεν προβλέπεται να μειωθεί αισθητά, ακόμα και με μια δραματική αύξηση της τιμής. Άλλωστε για τις μεγάλες εταιρείες οι κόκκοι του καφέ αντιπροσωπεύουν ένα μικρό μέρος του σταθερού κόστους, σε σύγκριση με τα ενοίκια, το προσωπικό κλπ. Γι’αυτόν ακριβώς το λόγο τόσο η Starbucks όσο και η Nestle (η Nespresso είναι ένας από τους παραγωγούς της) έχουν ήδη ταχθεί υπέρ της αύξησης των τιμών.
Σε πιο μικρές εταιρείες και ανάλογα την περιοχή βέβαια μπορεί να παρατηρηθεί μια στροφή προς φθηνότερους κόκκους ποικιλίας Robusta, ενώ πολλές επιχειρήσεις δίνουν ήδη στους καταναλωτές ένα μίγμα επιλογών.
Σύμφωνα με τη Rabobank International η παγκόσμια κατανάλωση καφέ αναμένεται να αυξηθεί σε 168,8 εκατομμύρια σακούλες των 60 κιλών, από 164,8 εκατ. σακούλες την προηγούμενη περίοδο, παρά τις αυξήσεις. Η αγορά του καφέ θα συνεχίσει να επεκτείνεται με ετήσιο ρυθμό 9% τα επόμενα τρια χρόνια και θα ξεπεράσει τα 400 δισ. δολάρια, ακόμα και αν η εστίαση σε πολλές χώρες γνωρίσει νέες περιπέτειες εξαιτίας της πανδημίας από το φθινόπωρο και μετά. Βλέπετε, η κατανάλωση στο σπίτι αλλά και η αυξημένη ζήτηση από την Ασία αναμένεται να αντισταθμίσουν τις απώλειες.
Οι επενδυτές παρακολουθούν τη βιομηχανία καφέ μέσα από πολλά κανάλια καθώς πρόκειται για μια βιομηχανία πολυεπίπεδη, που περιλαμβάνει τα πάντα, από παραγωγούς, διανομείς και μεταποιητές, έως χονδρεμπόρους και λιανοπωλητές.
Δεν υπάρχει ένας μόνο τομέας ή ETF για τη βιομηχανία καφέ και οι μετοχές που σχετίζονται με τον καφέ μπορούν να βρεθούν τόσο στον τομέα της διακριτικής ευχέρειας των καταναλωτών όσο και στον τομέα των βασικών καταναλωτών. Γενικά, οι λιανοπωλητές και οι καφετέριες ανήκουν στην ομάδα διακριτικής ευχέρειας των καταναλωτών και οι παραγωγοί και οι εταιρείες συσκευασμένων τροφίμων ανήκουν στον τομέα των βασικών καταναλωτών. Εκπρόσωποι των τομέων αυτών από πλευράς ETFs είναι το Consumer Staples Select Sector SPDR ETF (XLP) με συνολική απόδοση από την αρχή του έτους 8,5% και το SPDR ETF (XLY) με συνολική απόδοση πέριξ του 13,5%.
Αν τώρα επικεντρωθεί κανείς στη βιομηχανία καφέ, αξιοσημείωτα ονόματα είναι τα Starbucks Corp, Nestle, τα J.M. Smucker, Keurig Dr. Pepper, Restaurant Brands International κ.α.
Όσον αφορά τώρα επιλογές υψηλής αδρεναλίνης που προσφέρουν έκθεση σε συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης καφέ, το iPath Series B Bloomberg Coffee Subindex Total Return ETN (JO) της Barclays Capital αντικατροπτρίζει τον δείκτη Dow Jones Coffee Index, διατηρώντας προθεσμιακά συμβόλαια στον πιο κοντινό μήνα. H απόδοση από την αρχή του έτους είναι πέριξ του 38%.
Αμφότερες οι επιλογές, στις διορθώσεις της αγοράς συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον όσων βλέπουν τον καφέ σαν κάτι παραπάνω από ένα φλυτζάνι απόλαυσης.
Σ.Σ: Περισσότερες πληροφορίες για τις ιδιαίτερες συνισταμένες που προσδιορίζουν την αγορά του καφέ, το φάσμα των επιλογών για τους επαγγελματίες και τους ιδιώτες επενδυτές μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.