Σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν πλούσιους συλλέκτες στη νεοπαγή αγορά της Crypto-art, ο οίκος Christie’s συνεργάζεται με το Ίδρυμα Andy Warhol σε μια πώληση NFTs, με λιγότερο γνωστά ψηφιακά έργα τέχνης από το αρχείο του πατέρα της Pop art.
Η κίνηση φαίνεται ιδανική, καθώς ο γνωστός καλλιτέχνης που ταυτίστηκε με τα πολλαπλά έργα, μπορεί να δώσει δυναμική ώθηση στα Non Fungible Tokens (Μη Υποκαταστάσιμο Κρυπτογραφικό Τεκμήριο). Δε λείπουν όμως και οι φωνές που βλέπουν με σκεπτικισμό την συγκεκριμένη πώληση, καθώς όπως λένε, τα έργα που δημοπρατούνται, δεν είναι τίποτε άλλο παρά αλλοιωμένα αντίγραφα.
Με προσφορές που ξεκινούν από 10.000 δολ., η διαδικτυακή πώληση με τίτλο «Andy Warhol: Machine Made» διαθέτει πέντε NFTs. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει έργα του Γουόρχολ (πιστοποιημένα από το φερώνυμο Ίδρυμα), όπως την πλέον γνωστή κονσέρβα σούπας «Campbell», λουλούδια, μπανάνες και δύο αυτοπροσωπογραφίες του καλλιτέχνη.
Με διάρκεια μιας εβδομάδας (έως τις 27 Μαΐου), η δημοπρασία πρόκειται να ενισχύσει τους σκοπούς του ιδρύματος Warhol. Με το αζημίωτο βέβαια, καθώς αν η ζήτηση πάει ψηλά και τα «χτυπήματα» εκτινάξουν τις τιμές των έργων, ο Christie’s θα έχει χτυπήσει φλέβα χρυσού!
Το εγχείρημα είναι απολύτως στο πνεύμα του δημιουργού, που αν ζούσε θα έδινε πρώτος το παράδειγμα. Το 1985 ο Άντι διετέλεσε «brand ambassador», εκπροσωπώντας τιμητικά το εμπορικό σήμα για την εταιρεία ηλεκτρονικών ειδών «Commodore International», η οποία του χάρισε έναν υπολογιστή Amiga 1000. Εξοπλισμένος με το πρόγραμμα λογισμικού Propaint, ο υπολογιστής στάθηκε για τον Warhol το απαραίτητο εργαλείο προκειμένου να δημιουργεί τα ψηφιακά του έργα.
Ο Μάικλ Ντέιτον Χέρμαν, διευθυντής του Ιδρύματος που φέρει το όνομα του καλλιτέχνη, δήλωσε πως η πώληση συνιστά «ορόσημο στην ιστορία της ψηφιακής τέχνης».
Κάποια από τα πρωτότυπα έργα στην επερχόμενη πώληση παρουσιάστηκαν στην έκθεση 2017-19 «Warhol and the Amiga» στο Μουσείο Andy Warhol του Πίτσμπουργκ.
Τα αρχεία ανακαλύφθηκαν όταν ο καλλιτέχνης Cory Arcangel συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon, το Μουσείο Τέχνης Carnegie και το Μουσείο Andy Warhol για να τα ανακτήσει από τον υπολογιστή Amiga σε ένα τριετές έργο αποκατάστασης που ξεκίνησε το 2011 και ολοκληρώθηκε το 2014.
Προσοχή όμως! Όσοι συμμετείχαν στο project, δήλωσαν ότι ο Christie’s παραποιεί εσφαλμένα την αυθεντικότητα των ψηφιακών έργων που βγάζει στο σφυρί. Ο Γκόλαν Λέβιν, επικεφαλής του εργαστηρίου Frank-Ratchye STUDIO στον τομέα έρευνας του Carnegie Mellon που ανέκτησε τα αρχεία από τον υπολογιστή του Warhol, δήλωσε ότι τα NFTs απέχουν πολύ από τα πρωτότυπα.
Σε συνέντευξή του ο Levin εξήγησε ότι αυτά τα NFTs προέρχονται από εικόνες που αναπαράγονται σε υψηλότερη ανάλυση και αλλάζουν με τη χρήση της σημερινής τεχνολογίας.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο CNN, ο διευθύνων σύμβουλος του οίκου Guillaume Cerutti, ισχυρίστηκε ότι η πώληση παρέχει στους συλλέκτες «τη δυνατότητα να διασφαλιστεί η μοναδικότητα και η αυθεντικότητα των έργων στο blockchain».
Ο Λέβιν αντέδρασε λέγοντας ότι «αυτό δεν είναι ακριβές». Ισχυρίστηκε ότι το εργαστήριό του πραγματοποίησε την ψηφιακή έκδοση των αρχείων σε υψηλή ανάλυση, κατόπιν αιτήματος του Μουσείου Warhol, αλλά για δημοσιογραφική χρήση.
Άλλες φωνές πάλι, όπως ο Jon Ippolito, καθηγητής νέων Μέσων στο Πανεπιστήμιο του Maine, εξήγησε πως αυτά τα έργα συνιστούν εκθεσιακά αντίγραφα, είτε γιατί τα πρωτότυπα είναι πολύ εύθραυστα για να εκτεθούν δημοσίως, είτε γιατί δεν μπορούν να παρουσιαστούν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Αναμφίβολα, το πιο σοβαρό στοιχείο που είναι ελέγξιμο συνιστά η ταυτότητα των προσφερόμενων έργων. Τα αρχικά αρχεία που ανακτήθηκαν από τον υπολογιστή του καλλιτέχνη, σώθηκαν σε δισκέτα που ανήκε στο Μουσείο Warhol, στα 320 pixel από 200 non-square pixels, όπως προέβλεπε το σύστημα της Amiga στο οποίο και δημιουργήθηκαν.
«Αυτό είναι ακριβές για pixel», δήλωσε ο Levin περιγράφοντάς τα αρχικά αρχεία ως «αναλλοίωτα». Αντίστοιχα, τα NFTs που πωλούνται από τον Christie’s είναι 4.500 pixel επί 6.000 pixel.
Δεν χρειάζεται να είσαι ειδικός στα ψηφιακά μέσα, προκειμένου ν’ αντιληφθείς ότι αν δε χάνεται το αρχείο, τουλάχιστον αλλοιώνεται στη διαδικασία αναβάθμισης. «Κάθε pixel από τα πρωτότυπα αρχεία ήταν καμωμένο από το χέρι του Warhol» ισχυρίζεται ο Levin. «Όταν αναβαθμίζονται, αυτά τα εικονοστοιχεία στρεβλώνονται ή παραμορφώνονται».
Τι απαντούν σε αυτές τις αιτιάσεις οι άνθρωποι της δημοπρασίας;
«Η πρόθεσή μας είναι καθαρή: η δημιουργία NFTs τα οποία αντιπροσωπεύουν τα πιο πρωτοποριακά έργα από τον πειραματισμό του καλλιτέχνη με τον Amiga 1000. Τα έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν το 1985 αποκαταστάθηκαν ψηφιακά, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία του 21ου αιώνα.
Και σε αντίθεση με τα φυσικά έργα τέχνης που υπόκεινται σε προσεκτική συντήρηση, τα έργα που δημιούργησε ο Warhol διατηρήθηκαν με προσοχή στο ψηφιακό πεδίο για τις επόμενες γενιές» απαντά ο εκπρόσωπος του μουσείου.
Στις 27 Μαΐου οπότε και θα ολοκληρωθεί η διαδικτυακή πώληση του Christie’s, θα φανεί αν ο αρνητικός θόρυβος που προκάλεσαν οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα αποκατάστασης του Amiga, βυθίσει την περαιτέρω δημιουργία NFT με το ηχηρό όνομα του Άντι Γουόρχολ.
Η διαίσθησή μας λέει πως όχι, οι τιμές πώλησης θα κινηθούν ψηλά και θα σηματοδοτήσουν μια νέα και εξαιρετικά προσοδοφόρα αγορά με ψηφιακά τη φορά αυτή, έργα του Γουόρχολ. Δεν αποκλείεται να μιλάμε για το ξεκίνημα της pop – crypto art.