3+1 προκλήσεις για πτήσεις μαχητικών μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη
Shutterstock
Shutterstock

3+1 προκλήσεις για πτήσεις μαχητικών μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη

Η λειτουργία των αεροσκαφών μόνο με την Τεχνητή Νοημοσύνη, χωρίς ανθρώπινο πιλότο, ενέχει σημαντικούς κινδύνους και προκλήσεις, που έχουν σχέση με:

Ανεπάρκεια Τεχνολογίας: Αν και η Τεχνητή Νοημοσύνη εξελίσσεται ταχύτατα, η τεχνολογία ακόμα δεν έχει φτάσει σε σημείο όπου να είναι επαρκής για να αντικαταστήσει πλήρως τις δεξιότητες και την αντίληψη που παρέχει ένας καλά εκπαιδευμένος πιλότος.

Αναπάντεχες Καταστάσεις: Τα αεροσκάφη μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη ενδέχεται να μην είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν αναπάντεχες καταστάσεις ή εκτάκτους κινδύνους με την ίδια αποτελεσματικότητα όπως ένας ανθρώπινος πιλότος.

Κυβερνοαπειλές: Τα αεροσκάφη που λειτουργούν εξ ολοκλήρου με Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να είναι ευάλωτα σε κυβερνοεπιθέσεις ή σε υποκλοπές των συστημάτων ελέγχου και τότε να καθίστανται επικίνδυνα.

Έλλειψη Ανθρώπινης Επιβολής: Χωρίς έναν ανθρώπινο πιλότο να παρακολουθεί την κατάσταση και να λαμβάνει αποφάσεις βάσει της εμπειρίας και της κρίσης του, τα αεροσκάφη μπορεί να βρεθούν σε πιθανές πολύ επικίνδυνες καταστάσεις.

Συνολικά όμως, η λειτουργία αεροσκαφών μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη παρουσιάζει ακόμα πολλές προκλήσεις και κινδύνους και απαιτεί σημαντική πρόοδο, τόσο στην τεχνολογία όσο και στην ασφάλεια, πριν μπορέσει να εφαρμοστεί με αποτελεσματικότητα.

Έχουν επίσης πραγματοποιηθεί πειράματα, και δημιούργησαν εύλογες ανησυχίες, όπου αεροσκάφος που λειτούργησε μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη, όταν άλλαξαν τα δεδομένα κατά την πτήση, η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν υπάκουσε.

Βεβαίως, είναι δυνατόν κατά τη διάρκεια ενός πειράματος να προκύψουν διάφορες καταστάσεις, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν ανταποκρίνεται με επιτυχία στις αλλαγές στα δεδομένα ή στις απαιτήσεις της πτήσης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητες καταστάσεις ή ακόμη και σε ατυχήματα.

Παρ' όλο που η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο σε πολλούς τομείς, υπάρχουν ακόμη πολλές προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν πριν αυτή να μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά και ασφαλώς σε αεροσκάφη χωρίς ανθρώπινο πιλότο.

Συνολικά, η ανάπτυξη και η χρήση αεροσκαφών μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη παραμένει σε πολύ πρώιμο στάδιο, και πρέπει να ληφθούν υπόψη πολλοί παράγοντες πριν από την πλήρη υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας για πτήσεις σε πραγματικές συνθήκες.

Σε ό,τι αφορά τα πολεμικά αεροσκάφη 6ης και 7ης γενιάς τα οποία θα ίπτανται μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη όπως λέγεται, πρέπει να σημειωθούν τα παρακάτω:

Η έννοια της «6ης και 7ης γενιάς» αεροσκαφών δεν είναι επίσημα ορισμένη, αλλά συχνά χρησιμοποιείται για να περιγράψει την επόμενη γενιά αεροσκαφών μετά τα υπερσύγχρονα αεροσκάφη όπως τα F-22 Raptor και τα F-35 Lightning II, τα οποία χαρακτηρίζονται από πολύ προηγμένη τεχνολογία, και υψηλές επιδόσεις.

Αυτή τη στιγμή, η Τεχνητή Νοημοσύνη εξελίσσεται ταχύτατα, αλλά παραμένουν ακόμα πολλές προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν πριν αυτή να μπορέσει να αναλάβει εξ ολοκλήρου τον έλεγχο των αεροσκαφών χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση.

Αυτές οι προκλήσεις περιλαμβάνουν την ανάπτυξη προηγμένων συστημάτων αυτόνομης ανίχνευσης και αποφυγής συγκρούσεων, τη δημιουργία αξιόπιστων συστημάτων επικοινωνίας, καθώς και την αντιμετώπιση ηθικών και νομικών ζητημάτων που σχετίζονται με τη χρήση τέτοιου είδους τεχνολογία στον τομέα της αεροπορίας.

Επίσης, οι κυβερνήσεις και οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να προβάλλουν αντίσταση ή να εκφράσουν ανησυχίες σχετικά με την αυτόνομη πτήση χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, λόγω των πιθανών κινδύνων και των επιπτώσεων στην ασφάλεια και την αξιοπιστία των πτήσεων.

Συνολικά, ενώ η ιδέα της λειτουργίας αεροσκαφών χωρίς πιλότους είναι πιθανή στο μέλλον, ακόμα χρειάζεται πολλή έρευνα, ανάπτυξη και δοκιμές για να γίνει πραγματικότητα και να επιτευχθεί με ασφάλεια και αξιοπιστία.

Όσον αφορά το εάν αυτά τα μελλοντικά αεροσκάφη θα ίπτανται μόνο με Τεχνητή Νοημοσύνη, αυτό εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των επιδόσεων της Τεχνητής Νοημοσύνης, της τεχνολογίας αυτόνομης πτήσης και των απαιτήσεων στον τομέα της ασφαλείας και ρύθμισης.

Παρ' όλο που η Τεχνητή Νοημοσύνη εξελίσσεται ταχύτατα και έχει τη δυνατότητα να παίξει σημαντικό ρόλο στη λειτουργία των αεροσκαφών, είναι πιθανό να χρησιμοποιηθούν συνδυασμένες λύσεις που θα συμπεριλαμβάνουν τόσο ανθρώπινους πιλότους όσο και Τεχνητή Νοημοσύνη.

Αν και η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να συμβάλει στην αυτοματοποίηση ορισμένων λειτουργιών στα αεροσκάφη, η παρουσία εξειδικευμένων πιλότων συνεχίζει να είναι ουσιώδης για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των πτήσεων, ειδικά σε κρίσιμες καταστάσεις.

* Ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης είναι Αντιπτέραρχος (Ι) εα, Επίτιμος Διοικητής ΔΑΥ, Επίτιμος Πρόεδρος Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας, Αμυντικός Αναλυτής