Τι είπε και τι δεν… είπε ο  Ερντογάν – Τι… πήραμε και τι δώσαμε!

Τι είπε και τι δεν… είπε ο Ερντογάν – Τι… πήραμε και τι δώσαμε!

Του Στέλιου Φενέκου*

Μερικούς μήνες πριν, όταν ο Ερντογάν μιλούσε δειλά για αναθεώρηση της Λωζάννης, το είχε πει μία φορά μόνο, όλη η Ελλάδα και η Κυβέρνηση είχαν τιναχτεί στον αέρα και οι αντιδράσεις μας ήταν υπερβολικές.

Τι δηλώσεις επίσημες και ανεπίσημες κάναμε, τι παλληκαρισμοί από τον Καμμένο, τι υπερφίαλες δηλώσεις του προέδρου της Δημοκρατίας, τι δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου και του Κοτζιά. Και όλοι εύχονταν να μας υποστηρίξουν οι ξένοι, στο να μην αλλάξει η Συνθήκη.

  1. Ας κάνουμε σύγκριση με τα χθεσινά τεκταινόμενα.
  • Εμείς μόνοι μας, πριν ανοίξει το στόμα του ο Ερντογάν, ξεκινήσαμε να μιλάμε υπερβολικά εκτιθέμενοι για την Συνθήκη. Του δώσαμε δηλαδή την δικαιολογία και μίλησε στη χώρα μας πλέον ανοικτά και ξεκάθαρα (και όχι κάπου αλλού και δειλά), για την ανάγκη αναθεώρησης -εκσυγχρονισμού λέει παραπειστικά-της Συνθήκης.
  • Και μάλιστα τελικά έπεισε και τον πρωθυπουργό της χώρας μας, δημόσια με δημοσιογράφους και με καταγεγραμμένη την δήλωση του, ότι η ανάγκη εκσυγχρονισμού όπως την προβάλει δεν είναι κάτι παράλογο.
  • Και είναι σίγουρο, ότι θα είναι μέσα στα θέματα συζήτησης των επιτροπών και της ομάδας υψηλών εκπροσώπων συνεχώς από εδώ και πέρα, κάποιο ζήτημα εκσυγχρονισμού των προβλέψεων της Συνθήκης.
  1. Και θα συμβαίνει απ'' εδώ και στο εξής:
  • Η Τουρκία θα ξεκινήσει με το ζήτημα της Μουσουλμανικής μειονότητας, που θα ονομαστεί πλέον σιγά σιγά Τουρκική. Θα το χρησιμοποιεί αυτό κατάλληλα, ως δικαίωμα που προκύπτει από τον νόμο που εμείς ψηφίσαμε, για να είμαστε σύμφωνοι με την απόφαση του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου. Αυτό είναι το πρώτο βήμα στην προσπάθεια ενσωμάτωσης των μειονοτήτων της παλιάς Οθωμανικής αυτοκρατορίας στην "μάνα πατρίδα". Αν το θεωρείτε υπερβολικό, δείτε τι έχει πει ο ίδιος ο Ερντογάν παλαιότερα, αλλά και πρόσφατα, μετά μάλιστα το πραξικόπημα σε δηλώσεις του και σε λόγους του. Επίσης δείτε τη στρατηγική που έχει διαμορφώσει μαζί με τον Νταβούτογλου, όπου αναφέρονται με σαφήνεια τα βήματα αυτονομίας αρχικά και ένταξης των μειονοτήτων στη συνέχεια, όταν ήταν αγαπημένοι και μαζί στην εξουσία.
  • Στην μειονότητα αυτή, επιχειρεί ήδη να προσεταιρισθεί και του Πομάκους και τους Ρομά με όχημα τον Μουσουλμανισμό, εμφανιζόμενος σαν προστάτης των δικαιωμάτων τους, και μιλώντας ήδη για 150.000 μουσουλμάνους, μεγεθύνοντας τα νούμερα (57.000 είναι οι Τουρκογενείς και άλλες 50 περίπου Πομάκοι και Ρομά).
  • Το επόμενο βήμα θα είναι η συζήτηση για αποστρατικοποίηση των νησιών και για αποχή μας από το να στέλνουμε πλοία, αεροσκάφη κλπ εκεί, και να μην τα εντάσσουμε σε οιαδήποτε διεθνή και Νατοϊκή δραστηριότητα.
  • Μετά ή ταυτόχρονα, θα ξεκινήσει να συζητάει για τα αμφισβητούμενα νησιά τα οποία δεν αναφέρονται ονομαστικά και με ακρίβεια στις συνθήκες.
  • Πέραν όλων των άλλων ζητημάτων που θέτει συνεχώς (εναέριος χώρος, υφαλοκρηπίδα κλπ). Ενδεχομένως, για να δείξει παραπειστικά καλή θέληση, να μειώσει πρόσκαιρα τις παραβιάσεις προκειμένου να μας κάνει να είμαστε συγκαταβατικοί στο διάλογο. Τις ξαναρχίζει όποτε θέλει πάλι φυσικά, γιατί τις χρησιμοποιεί ως όπλο πίεσης μαζί με την απειλή πολέμου.
  1. Κι έτσι η Συνθήκη θα ξεπερνιέται συνεχώς λόγω …εκσυγχρονισμού, οπότε θα πέσει σαν ώριμο φρούτο. Κλασσική στρατηγική που έχει εφαρμοσθεί σε πολλά μέρη του κόσμου, και κάποιες φορές αποτέλεσε και αιτία πολέμων εκ νέου, λόγω ακριβώς της συνεχώς διευρυνόμενης υπέρβασης των συνθηκών που διασφάλιζαν την ειρήνη.
  2. Εάν η ανάγκη αναθεώρησης της συνθήκης προέκυπτε εξ ανάγκης από τις μεγάλες δυνάμεις, τότε θα είχαμε κάθε δικαίωμα να διαπραγματευθούμε την νέα συνθήκη με τους καλύτερους δυνατούς όρους, χωρίς να φοβόμαστε εκβιασμούς και απειλές από Τουρκία, και με στρατηγικές συμμαχίες, πράγμα που ακυρώνουμε τώρα που μας παρασύρει να την συζητήσουμε και να την εκσυγχρονίσουμε διμερώς. Άλλωστε το αποδέχθηκε έμμεσα και ο πρωθυπουργός μας με το αφελές, "… ε λοιπόν τώρα κατάλαβα…" και , "...που να βρίσκουμε τώρα την Ιαπωνία".

Καταλήγοντας

  1. Τι πήραμε αλήθεια από την χθεσινή επίσκεψη Ερντογάν;
  • Μήπως ήρε το «casus belli»;
  • Μήπως είπε ότι θα σταματήσουν οι παραβιάσεις; (μάλιστα έθεσε και θέμα ελληνικών παραβιάσεων!)
  • Μήπως είπε κάτι για την σχολή της Χάλκης; Μάλλον όχι, το αντίθετο επιβεβαίωσε έμμεσα ότι δεν θα λειτουργήσει, αφού θα κάνει Τούρκους πολίτες όποιους ιερείς του προτείνει το Πατριαρχείο.
  • Είπε κάτι για τις διώξεις των Ελλήνων και για τις περιουσίες που εγκαταλείφθηκαν; Τίποτε, είπε μόνο για τους Έλληνες της Πόλης που έφυγαν και πήγαν στην Αμερική να ξαναγυρίσουν.
  • Είπε κάτι νέο για την Κύπρο; Όχι αντιθέτως μας κατηγόρησε ευθέως ότι εμείς φταίμε που βάλτωσαν οι διαπραγματεύσεις για το Κυπριακό και ότι εμείς αποχωρήσαμε από τις συζητήσεις, πράγμα που είναι τεράστιο ψεύδος (αλλιώς μας έλεγε ψέματα ο κ. Κοτζιάς στα όσα μας είπε μετά το Γκραν Μοντανά).
  • Είπε κάτι νέο και ελπιδοφόρο για το μεταναστευτικό; Αντιθέτως δικαιολόγησε την απροθυμία του να εφαρμόσει την ευρωπαϊκή συμφωνία λόγω των οικονομικών εκκρεμοτήτων με την ΕΕ.
  • Είπε κάτι για τους τεράστιους εξοπλισμούς που κάνει; Όχι αφού εμείς βλακωδώς δεν είπαμε κάτι, αλλά ασχοληθήκαμε και αυτοχειριάσαμε με την Συνθήκη της Λωζάννης.
  • Ούτε φυσικά είπε κάτι για τα πυρηνικά εργοστάσια που θα κάνει σε σεισμογενείς περιοχές, αφού εμείς ακόμη δεν το έχουμε καν σκεφθεί!
  • Είπε όμως για την προβληματική σχέση των εξουσιών στην Ελληνική Δημοκρατία, όπου άκουσον - άκουσον η Δικαστική εξουσία είναι ανεξάρτητη από την Εκτελεστική και Νομοθετική. Και μάλιστα δεν παρέλειψε να τονίσει τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα της Τουρκικής Δημοκρατίας, που δεν βασανίζει και δεν έχει την θανατική ποινή, και που δικαίως φυλάκισε και εξανδραπόδισε 100.000 ανθρώπους στις φυλακές, όπου έχουν αυτοκτονήσει τρακάροντας σε τοίχους μόνοι τους περί τους 50 φυλακισμένους.
  • Και όλα αυτά επειδή στην ανθρωπιστική Τουρκική Δημοκρατία η Εκτελεστική εξουσία αποφασίζει και η Δικαστική κάνει ότι εντέλλεται και χρειάζεται στη συνέχεια, για το καλό των πολιτών. Κι εμείς βέβαια σωστά υπεραμυνθήκαμε της Δημοκρατίας μας.
  1. Εμείς όμως τι είπαμε και τι διεκδικήσαμε;
  • Στην ουσία προσπαθήσαμε να αμυνθούμε, επιτιθέμενοι εκ του συστάδην και ασκόπως, με κυρίαρχο ζήτημα την Συνθήκη της Λωζάννης.
  • Είπαμε επίσης το καινοφανές ότι «οι συνθήκες δεν χρειάζονται αναθεώρηση, οι μέθοδοι ερμηνείας του δικαίου είναι εκείνες που προσαρμόζουν τη Συνθήκη στα εκάστοτε δεδομένα».
  • Και είπαμε επίσης (ο πρωθυπουργός μας), ότι θα «ξανασυζητήσουμε για την υφαλοκρηπίδα», αφιστάμενοι πλήρως της μέχρι τώρα πολιτικής μας, ότι αυτό είναι ζήτημα του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης.
  1. Όσον αφορά την επίσκεψή του στην Θράκη, πέτυχε απόλυτα τους στόχους του.
  • Έγραψε στα παλιά του παπούτσια την συμφωνία του με την κυβέρνηση, ότι δεν θα μιλήσει σε ανοικτή εκδήλωση και μίλησε, παρά τις χλιαρές αντιδράσεις του υφυπουργού εξωτερικών.
  • Μίλησε ξεκάθαρα για Τουρκική πλέον μειονότητα και τους έδωσε πλέον συγκεκριμένη ταυτότητα.
  • Τους παρακίνησε για συλλογική εκπροσώπηση στη Βουλή των Ελλήνων, λέγοντας: «Έχουμε τέσσερις βουλευτές στην ελληνική Βουλή, πρέπει να κάνουν πολλά.»
  • Είπε στην ουσία στους Βουλευτές σαν να είναι ο ηγέτης τους, ότι πρέπει να λειτουργούν στο Ελληνικό κοινοβούλιο συντεταγμένα υπέρ των συμπατριωτών του (!)
  • Μας επέπληξε δημόσια με όσα είπε για την οικονομική ανάπτυξη και το κατά κεφαλήν εισόδημα.
  • Κατάφερε να προβληθεί ως ο ηγέτης των τουρκογένων αλλά κι των μουσουλμάνων της περιοχής.
  1. Τελικά ενεργοποιήσαμε μόνοι μας μία βραδυφλεγή βόμβα στη περιοχή. Το μειονοτικό ζήτημα  είναι προφανές ότι μπαίνει σε μία διαφορετική και πολύ επικίνδυνη διάσταση.
  2. Σε όλη την επίσκεψη φάνηκε η κάκιστη προετοιμασία μας επί της ατζέντας των θεμάτων που θα συζητούσαμε και  η έλλειψη προβλεπτικότητας επί των ενδεχόμενων  απαντήσεων και αυτόκλητων ενεργειών του Ερντογάν.
  3. Όλα αυτά μας οδήγησαν σε αυτοσχεδιασμό μπροστά στις κάμερες, του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού, και τώρα προσπαθούμε να γιατρέψουμε τα τραύματά μας και τις ανοιχτές πληγές που έμειναν από τους εξοστρακισμούς δικών μας πυρών.

*Ο κ. Στέλιος Φενέκος είναι Υποναύρχος ε.α ΠΝ και Πρόεδρος «της κοινωνίας αξιών».

Φωτογραφία: Sooc