Το πολυαναμενόμενο restart της κρουαζιέρας ξεκινά, καθώς οι φετινές αφίξεις επιβατών με βάση τα έως σήμερα δεδομένα εκτιμώνται σε περίπου 1,4 εκατομμύρια, νούμερο που αντιπροσωπεύει το 20% των 5,5 εκατ. του 2019, πριν το χτύπημα της πανδημίας, όπως σημειώνει στο Liberal o Θεόδωρος Κόντες, απερχόμενος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ).
Σύμφωνα με τον ίδιο το ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας είναι «ζεστό» για τη χώρα μας και η Ελλάδα, λόγω των συνθηκών και με δεδομένο ότι πολλές μεγάλες αγορές είναι κλειστές θα είναι κορυφαίος προορισμός φέτος.
Συνέντευξη στην Αντιόπη Σχοινά
Πώς αναμένεται να κινηθεί η φετινή χρονιά και ποιοι οι παράγοντες που θα καθορίσουν την εξέλιξη της;
Το 2019 ήταν μια από τις καλύτερες χρονιές και είχαμε 5,5 εκατ. αφίξεις επιβατών και 3.950 προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια από 48 πλοία προερχόμενα από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρες.
Η πρόβλεψη προ της πανδημίας για το 2020 ήταν να είχαμε 8% τουλάχιστον αύξηση σε σχέση με το 2020, ωστόσο η πανδημία επέδρασε καταλυτικά αρνητικά και καταγράφηκε μείωση 90 με 92% κλείνοντας μόλις με 265.00 επιβατο-αφιξείς.
Για το 20121 ελπίζουμε να καλύψουμε ένα 20% από το 90% που χάσαμε με τους πρώτους υπολογισμούς να αναφέρονται σε περίπου 1,4 εκατ. επιβατο-αφίξεις περίπου.
Επειδή είναι κλειστές ακόμα πολλές αγορές όπως της Αμερικής, της Βόρειας Ευρώπης και των νησιών της Αγγλίας, ενώ κλειστή είναι και η Νορβηγία, όπως και η Δανία, με την επόμενη αξιολόγηση να έχει τεθεί για τέλος Ιουνίου, η Ελλάδα προηγείται στις επιλογές.
Παράλληλα με δεδομένο ότι οι περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας είναι εισηγμένες και έχουν σταματήσει πάνω από 1 χρόνο επιβάλλεται να ανοίξουν την αγορά και για χρηματοοικονομικούς λόγους.
Ποιος ο ρόλος της Ελλάδας σε αυτό το τοπίο;
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα μαζί με την Ιταλία και την Ισπανία σε μικρότερη εμβέλεια στην περιοχή που είναι καθολικά ανοιχτή. Παράλληλα και η Τουρκία είναι κλειστή γεγονός που ευνοεί αρκετά τους ελληνικούς προορισμούς.
Έτσι ή δεν έχουν δηλώσει ότι θα έρθουν στη χώρα μας 38 πλοία εκ των οποίων τουλάχιστον 25 με 26 με σταθερή παρουσία και αυτό γιατί υπάρχουν ακόμη θέματα να διευθετηθούν καθώς ανακατατάσσονται οι αφίξεις σε Σαντορίνη Μύκονο και Πειραιά με αποτέλεσμα να πέφτουν πολλά πλοία μαζί και αυτό δεν είναι εύκολο στη διαχείριση.
Σε κάθε περίπτωση τα ελληνικά λιμάνια είναι έτοιμα, όπως και τα νησιά να υποδεχθούν τα κρουαζιερόπλοια.
Ποιες είναι οι προβλέψεις για την ανάκαμψη του κλάδου παγκοσμίως;
Η εξέλιξη του κλάδου και η ανάκαμψη τελεί υπό την αίρεση της εξομάλυνσης της πανδημίας. Δηλαδή είναι βασικό να μην έχουμε πολλά κρούσματα. Οι παραγγελίες όμως νέων πλοίων δείχνουν ότι οι εταιρείες «ποντάρουν» στην ανάκαμψη του κλάδου, αν και οι μεγάλες εταιρείες υπολογίζουν ότι τα νούμερα του 2019 παγκοσμίως η κρουαζιέρα θα τα ξαναπιάσει το 2024 με 2025.
Αυτή τη στιγμή σε φάση κατασκευής παγκοσμίως βρίσκονται 110 βαπόρια για την αγορά της κρουαζιέρα.
Μέσα από τις παραγγελίες φαίνεται και η νέα τάση για μικρού και μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοια υπερπολυτελείας τα Luxury Expeditio Vessel καθώς 45 πλοία από τα 110 υπό ναυπήγηση ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
Πρόκειται για μικρού και μεσαίου μεγέθους πλοία με χωρητικότητα μέχρι 500 επιβάτες που θα πηγαίνουν σε ειδικούς προορισμούς στους οποίους περιλαμβάνεται και η Ελλάδα.
Ποια δρομολόγια ξεκινούν και τι αναμένουμε;
Να σημειώσουμε ότι επειδή το Ισραήλ πήγε πολύ καλά, η Royal Carribean έβαλε ένα νέο πλοίο να ξεκινάει από Ισραήλ και να έρχεται στα ελληνικά νησιά και αν λειτουργήσει και δεν ματαιωθεί λόγω της πολιτικής κατάστασης στην περιοχή θα δώσει ώθηση στην Ελλάδα.
Τα περισσότερα δρομολόγια αναμένεται να μπουν από τέλος Ιουνίου. Ήδη έχει ξεκινήσει από το Ηράκλειο πλοίο της Tui με 950 επιβάτες για 4ημερη κρουαζιέρα, με στόχο να καταπλεύσει σε Πειραιά, Κατάκολο και μετά Ηράκλειο και αργότερα θα γίνει 7ημερη η κρουαζιέρα με προσθήκη και άλλων προορισμών. Επίσης ξεκινάει από Ιταλία της Costa και της Royal Carribean, Celebrity, silver Cruises, Azamara, Celestial, Aida…και άλλες εταιρείες…
Τι προβλέπεται για την επιβίβαση στα πλοία από τις εταιρείες;
Φέτος επειδή θα έρθουν πολλά πλοία και ακόμη οι πελάτες έχουν την αμφιβολία και δεν έχουν εμβολιαστεί όλος ο κόσμος η χωρητικότητα θα είναι μικρότερη.
Πολλές εταιρείες δε μεταξύ των οποίων η Silver Cruises, Celebrity και Royal Carribean, ζητάνε εμβολιασμένους επιβάτες. Βέβαια, κάποιες εταιρείες θα λειτουργήσουν και με τεστ ωστόσο ακόμη είναι ρευστή η κατάσταση και μόνο εφόσον ξεκινήσει η διαδικασία και υπάρξουν απαραίτητες προσαρμογές θα υπάρξει σταθερή γραμμή.