Του Γιάννη Μαντζίκου
Κάτω από τόνους χάλυβα, τσιμέντου και από δεκάδες καταπλακωμένα αυτοκίνητα, η Ιταλία που βιώνει το δικό της εθνικό πένθος, προσπαθεί να βρει απαντήσεις στο τι έφταιξε. Σημειώνεται ότι παραμονές Δεκαπενταύγουστου, η αερογέφυρα Μοράντι που βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο A-10 έξω από τη Γένοβα, κατέρρευσε, ρίχνοντας στο κενό τουλάχιστον τριάντα αυτοκίνητα και πέντε φορτηγά με τα θύματα να είναι τουλάχιστον 39.
Την ώρα που δεκάδες διασώστες εξακολουθούν να ψάχνουν για επιζώντες, η κατάρρευση αποτελεί crash test διακυβέρνησης για τον συνασπισμό των λαϊκιστών στην Ιταλία. Αν λάβουμε υπόψη πάντως τον Ματέο Σαλβίνι, τον πρόεδρο της Λίγκας του Βορρά και αντιπρόεδρο της κυβέρνησης συνασπισμού με τα Πέντε Αστέρια, τότε τα δείγματα δεν είναι καλά.
Ώρες μετά την τραγωδία ο Σαλβίνι έσπευσε να κατηγορήσει για την κατάρρευση της γέφυρας στους περιορισμούς του προυπολογισμού της Ιταλίας από την Ε.Ε. Το δε συγκυβερνών κόμμα των Πέντε Αστέρων από την πλευρά του, έριξε το φταίξιμο στην εταιρεία που ήταν υπεύθυνη για την συντήρηση. Το 2013 όμως όταν η τότε κυβέρνηση συζητούσε το θέμα συντήρησης της γέφυρας, τα Πέντε Αστέρια με ανακοίνωση τους υποστήριζαν ότι η γέφυρα μπορεί να κρατήσει «άλλα 100 χρόνια». Ιταλικά μέσα ανέφεραν επίσης ότι η συγκεκριμένη ανακοίνωση κατέβηκε από την ιστοσελίδα του κόμματος. Με φόντο τα παραπάνω, δεν είναι τυχαίο ότι χθεσινό δημοσίευμα του Bloomberg ανέφερε σκωπτικά «για τους λαϊκιστές στην Ιταλία πάντα φταίνε οι άλλοι». Εξάλλου το ίδιο μέσο σημείωνε πως «αν σε κάποιον οφείλει μεγάλη χάρη η Ιταλία, τότε αυτή είναι η Ε.Ε». Από την πλευρά της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαβεβαίωσε πως είχε ενθαρρύνει την Ιταλία να επενδύσει στις υποδομές της, ενώ τόνισε ότι τον περασμένο Απρίλιο, οι Βρυξέλλες έδωσαν το «πράσινο φως» για ένα επενδυτικό σχέδιο υπέρ των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων, ανοίγοντας τον δρόμο για επενδύσεις περίπου 8,5 δισεκ. ευρώ, περιλαμβανομένης της περιφέρειας της Γένοβας.
Σύμφωνα πάντως με τους ειδικούς, η αερογέφυρα Μοράντι είχε προβλήματα από την κατασκευή της το 1967, γεγονός που οδήγησε σε δαπανηρή συντήρηση και επανειλημμένη κριτική από μηχανικούς. Ο κορυφαίος αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο δήλωσε στη La Repubblica ότι «οι γέφυρες δεν καταρρέουν κατά λάθος».
Ο Ιαν Φιρθ, πρώην επικεφαλής του Ινστιτούτου Μηχανικών των ΗΠΑ, τόνισε στο Associated Press ότι είναι πολύ νωρίς για να εντοπιστούν τα αίτια της τραγωδίας. «Το γεγονός ότι φέρεται να υπήρχε καταιγίδα εκείνη την ώρα μπορεί να σχετίζεται με την κατάρρευση της γέφυρας, μπορεί και όχι» επισημαίνει ο Αμερικανός ειδικός. «Η γέφυρα Morandi είναι μια αποτυχία της μηχανικής», ανέφερε ο Αντόνιο Μπρέντσιτς, καθηγητής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Γένοβας, σε μια συνέντευξη του 2016 με τον ραδιοτηλεοπτικό φορέα Primocanale, ο οποίος πρόσθετε τότε ότι οι ελλείψεις της γέφυρας ήταν εμφανείς σε πολλούς ανθρώπους, όχι μόνο σε εμπειρογνώμονες. Εξάλλου, ο καθηγητής Μπρέντσιτς, στην ίδια συνέντευξη είχε σημειώσει ότι πολλά σημεία της γέφυρας είχαν ενισχυθεί, τονίζοντας ότι το κόστος συντήρησης ήταν μεγαλύτερο από το κόστος κατασκευής μιας νέας γέφυρας.
Φωτογραφία: APImages