Χρωστάμε πολλά στη «Βαβέλ». Το περιοδικό της «αλλαγής», που έκανε την εμφάνισή του το ’81, στα σοβαρά, σύστησε τα κόμιξ στην ελληνική κοινωνία μέσα από ονόματα, αληθινά μεγαθήρια. Μας έφερε σε επαφή με τα κορίτσια του Milo Manara, μας έκανε να αγαπήσουμε τον Moebius, να ταξιδέψουμε με τον Billal, να γελάσουμε με τον Altan, μας χάρισε ζωντανές ώρες με τους ευφάνταστους δημιουργούς που πρωτόβγαλε. Διότι στη Βαβέλ πήρε το «βάπτισμα» ο Αρκάς, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, αναρίθμητοι καλλιτέχνες μέσα στις τρεις δεκαετίες ζωής του περιοδικού.
Στους πρωταγωνιστές της «Βαβέλ» ρίχνει τους προβολείς του το 26o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας. Για την ακρίβεια, μοιράζεται με το αθηναϊκό κοινό αγαπημένες ταινίες από εφτά συνεργάτες του περιοδικού με προεξάρχουσα τη Νίκη Τζούδα, συνεκδότρια του εντύπου.
Αυτό που σημειώνει χαρακτηριστικά ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Λουκάς Κατσίκας, εκφράζει πολύ κόσμο: «Η «Βαβέλ» σύστηνε μια αισθητική, μια φιλοσοφία και μια ομάδα με την οποία η τότε νεολαία μπορούσε να νιώσει ανακούφιση και ασφάλεια, αναγνωρίζοντας στα μέλη της την υπόσχεση για κάτι καινούργιο και διαφορετικό. Κάτι καλύτερο. Με τρυφερό αντάρτικο (και Δούρειο Ίππο) το σύμπαν των κόμικς, εισέβαλε στη νεοελληνική πραγματικότητα και τοποθέτησε εκεί τη δική της σεμνή επανάσταση… Από όλους εμάς, που χρωστούμε στη «Βαβέλ» κάτι παραπάνω από την καλλιέργειά μας, ένα μεγάλο ευχαριστώ».
Οι ταινίες του αφιερώματος είναι οι εξής:
Οι Αδελφές Μπροντέ (The Bronte Sisters) του Αντρέ Τεσινέ
Ιζαμπέλ Ιπέρ, Μαρί-Φρανς Πιζιέ και Ιζαμπέλ Ατζανί υποδύονται τις θρυλικές αδελφές Μπροντέ οι οποίες, πριν τον πρόωρο θάνατό τους, πρόλαβαν να αφήσουν παρακαταθήκη στην ιστορία της αγγλοσαξωνικής λογοτεχνίας τα κλασσικά «Ανεμοδαρμένα Ύψη» και «Τζέιν Έιρ». Και ο καταλυτικός για τη μετά νουβέλ βαγκ εποχή του γαλλικού σινεμά, Αντρέ Τεσινέ («Άγρια Βλαστάρια»), καθοδηγεί τις κορυφαίες πρωταγωνίστριές του σε μια υποβλητική βιογραφία γυναικείας χειραφέτησης, ρομαντική και πένθιμη μαζί, για την έκσταση και συνάμα την οδύνη μέσα από την οποία ανθίζει η μεγάλη καλλιτεχνική δημιουργία. | Την ταινία επέλεξε και προλογίζει ο Σταύρος Κούλας.
Χάρολντ και Μοντ (Harold and Maude) του Χαλ Άσμπι
Το 1971 ο μετέπειτα καταξιωμένος σκηνοθέτης των «Shampoo» και «Να Είσαι Εκεί Κύριε Τσανς» πίστεψε τόσο πολύ στον τρελό έρωτα ενός καταθλιπτικού νεαρού με μια θεοπάλαβη 80χρονη, ώστε να τον αποτυπώσει σε μια από τις πιο ανατρεπτικές ταινίες εκείνης της δεκαετίας. Μόνο που το «Χάρολντ και Μοντ» δεν επρόκειτο να αποτελέσει απλά μια μαύρη κωμωδία ή ένα αναρχικό love story, αλλά ένα αντικομφορμιστικό και εν τέλει αναζωογονητικό εγκώμιο στην ελευθεριότητα και τη χαρά της ζωής. Διαχρονικό cult movie, μεταλλαγμένο ρομάντζο για όσους απεχθάνονται τα ρομάντζα, φιλμ με τη δύναμη να συγκινεί ακόμη και σήμερα. | Την ταινία επέλεξε και προλογίζει η Νίκη Τζούδα.
Σατυρικόν (Fellini Satyricon) του Φεντερίκο Φελίνι
Διασκευή - εξτραβαγκάντζα στο ομώνυμο έργο του Πετρώνιου (ή καλύτερα σε οτιδήποτε διασώθηκε από αυτό), ταξίδι-υπερπαραγωγή στα μακρινά βάθη του χρόνου, διονυσιακή περιπλάνηση σε μια αυτοκρατορική Ρώμη των ακόρεστων και απαγορευμένων ηδονών, ξέφρενη φαντασίωση ενός παρελθόντος που μοιάζει να ξεπήδησε όχι από κάποιο βιβλίο Ιστορίας, άλλα κατευθείαν από το υποσυνείδητο. Ένα οργιώδες science fiction, που χάρισε στον Φελίνι υποψηφιότητα για Όσκαρ Σκηνοθεσίας και στα '60s έναν σταθμό του ευρωπαϊκού σινεμά. | Την ταινία επέλεξε και προλογίζει ο Άγγελος Φραντζής.
Ολική Επαναφορά (Total Recall) του Πολ Βερχόφεν
Άρνι και Στόουν ευθυγραμμίζονται σε τροχιά απόλυτης κινηματογραφικής καταξίωσης, στην φουτουριστική sci-fi εξτραβαγκάντζα του Βερχόφεν που εκτόξευσε τις χολιγουντιανές μετοχές όλων τους στον Άρη. Εκεί που υποτίθεται πηγαίνει ο ήρωας διακοπές εικονικής πραγματικότητας, για να βρεθεί τελικά μπλεγμένος σε ένα ανελέητο ανθρωποκυνηγητό γεμάτο διαπλανητικούς μυστικούς πράκτορες, γυναίκες-δηλητήριο και προλετάριους μεταλλαγμένους, στο οποίο τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται. όσκαρ οπτικών εφέ και άλλες δύο υποψηφιότητες (ήχου και ηχητικών εφέ) σε ένα πρωτοκλασάτο δείγμα 90s χολιγουντιανού υπερθεάματος. | Την ταινία επέλεξε και προλογίζει ο Νίκος Ξυδάκης
Ποια Είστε, Πόλι Μαγκού; (Who Are You, Polly Maggoo?) του Γουίλιαμ Κλάιν
Εκμεταλλευόμενος τις προσωπικές του εμπειρίες ως φωτογράφος, ο Γουίλιαμ Κλάιν πέτυχε με την «Πόλι Μαγκού» το πλέον διαχρονικό και διεισδυτικό σχόλιο για τον κόσμο της μόδας. Συνδυάζοντας σινεμά βεριτέ, κωμωδία και βιτριολική σάτιρα με τους ρυθμούς των 60s, μεταμφίεσε τη βαθιά ειρωνική του ματιά σε γαργαλιστικές ποπ αναφορές και σκηνές από τη ζωή ενός σούπερ μόντελ που στέκεται απαθές σε όσα δήθεν συναρπαστικά συμβαίνουν γύρω του. Αναμφίβολα cult δημιουργία, το αρχετυπικό αυτό ψευδοντοκιμαντέρ ορθώνει απροκάλυπτα το μεσαίο του δάχτυλο στην αυτοανακυρηγμένη πνευματική ελίτ που οδηγεί το lifestyle κάθε εποχής. | Την ταινία επέλεξε και προλογίζει ο Γιάννης Νένες.
Συνταγματάρχης Σαμπέρ (Colonel Chabert) του Ιβ Ανζελό
Έχοντας αναρρώσει από έναν παρολίγον θανάσιμο τραυματισμό στο πεδίο των Ναπολεόντειων πολέμων, ένας συνταγματάρχης επιστρέφει στο Παρίσι για να βρει τη χήρα του παντρεμένη και την περιουσία του στο έλεος του νέου της συζύγου. Ζεράρ Ντεπαρντιέ και Φανί Αρντάν συγκρούονται μέχρις εσχάτων για την τιμή, το χρήμα και μια αλήθεια που δεν είναι πάντα αυτονόητη, σε ένα φιλμ-ορόσημο της τελευταίας λαμπρής περιόδου του γαλλικού σινεμά, το οποίο σηματοδοτεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του διακεκριμένου διευθυντή φωτογραφίας Ιβ Ανζελό («Μια Καρδιά το Χειμώνα») και μια από τις καλύτερες μεταφορές βιβλίων του Μπαλζάκ στη μεγάλη οθόνη. | Την ταινία επέλεξε και προλογίζει ο Χρήστος Ξανθάκης.
Mano Negra: Αυθεντική Ζωή (Mano Negra: Out of Time) των Τζοζέφ Νταχάν, Τομά Νταρνάλ, Φιλίπ Τεμπούλ
Συνεντεύξεις με φόντο τα περιβόητα live τους, σκηνές από μια αέναη περιοδεία που κήρυξε το πολυπολιτισμικό τους ευαγγέλιο σε κάθε άκρη του πλανήτη και μια χειμαρρώδης καταγραφή της ιστορίας της μπάντας, συνθέτουν το μανιφέστο των Mano Negra για μια «αυθεντική ζωή» στο δρόμο και μια πηγαία διακαλλιτεχνική έκφραση. Manu Chao και η υπόλοιπη παρέα σε ένα ωμό ska-punk ντοκουμέντο βγαλμένο από την εποχή που η εναλλακτική μουσική άλλαξε για πάντα.
Οι 26ες Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθούν από τις 23 Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 4 Οκτωβρίου 2020 στους φυσικούς τους χώρους, τις αίθουσες Ιντεάλ, Δαναός1 και Οπερα 1, ενώ, ειδικά για φέτος, προστίθενται προβολές και στα θερινά σινεμά Λαϊς της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Ριβιέρα, Τριανόν και Στέλλα.