Η έκφραση του πρώην πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου, «λεφτά υπάρχουν», έχει μείνει στην ιστορία. Η αλήθεια είναι, ότι λεφτά υπάρχουν, αρκεί να τα αναζητήσει κανένας, με όραμα, με μεθοδικότητα και αποτελεσματικότητα. Και φυσικά, να καταφέρει να τα μετουσιώσει σε έργα. Το παράδειγμα της Ιθάκης, έρχεται να επισφραγίσει ακριβώς, αυτή τη διαπίστωση.
Το φετινό καλοκαίρι ήταν από τουριστικής απόψεως, το καλύτερο στη ιστορία της Ιθάκης και θα συνεχίζει ακόμα όπως φαίνεται, μέχρι και τον Οκτώβριο. Το νησί φιλοξένησε δεκάδες χιλιάδες επισκεπτών και εκδρομέων, μαζί με κάποιες χιλιάδες ιστιοπλοϊκών σκαφών, θαλαμηγών και μικρών ή μεγάλων τουριστικών ημερόπλοιων και κρουαζιερόπλοιων. Μάλιστα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, οι πάνω από τρεις χιλιάδες κλίνες του νησιού, φάνηκαν ανεπαρκείς για να ανταποκριθούν στη ζήτηση που υπήρχε, ενώ το Βαθύ, το Κιόνι, οι Φρίκες και η Πόλη αδυνατούσαν να υποδεχθούν το σύνολο των σκαφών που επιθυμούσαν να δέσουν σε αυτά τα γραφικά λιμάνια του Ιονίου.
Αλήθεια, ποιος θα περίμενε ότι το μικρό νησί του Ιονίου με το κορυφαίο brand name, που το Σεπτέμβριο είχε κτυπηθεί από τον Ιανό, θα ξαναστεκόταν τόσο γρήγορα στα πόδια του, επιτυγχάνοντας να επαναφέρει ταχύτατα τη ζωή των κατοίκων του στην κανονικότητα; Επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα να καταγράψει ένα νέο ρεκόρ, όσον αφορά τις τουριστικές επιδόσεις. Και όλα αυτά, δίχως να έχει αλλάξει στο παραμικρό, ούτε η φυσιογνωμία του νησιού, αλλά ούτε και η ξεχωριστή αύρα και εμπειρία, που προσφέρει η Ιθάκη στους επισκέπτες της.
Η συνταγή που ακολουθήθηκε, ήταν μια. Και αποδείχθηκε ότι ήταν απολύτως επιτυχημένη. Αντί να κάτσει η δημοτική αρχή της Ιθάκης άπραγη και αδρανής, διαμαρτυρόμενη για το «που είναι το κράτος;», λειτούργησε με μεθόδους σύγχρονου ιδιωτικού management.
Δηλαδή, κινήθηκε η ίδια στην κατεύθυνση της αναζήτησης πόρων, που θα της έδιναν τη δυνατότητα να αναστρέψει την δύσκολη κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει το νησί. Κατ’ αρχάς, το νησί είχε κοπεί στα δύο, μετά από την καταστροφή του παραλιακού οδικού δικτύου. Έτσι ο Δήμος Ιθάκης, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας, επέτυχε να συνδέσει τα χωριά της βόρειας Ιθάκης με το Βαθύ, ακτοπλοϊκά, μέσω των Φρικών.
Αναζήτησε και βρήκε έκτακτες επιχορηγήσεις για την επισκευή των εργοστασίων αφαλάτωσης, για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου και για την κάλυψη των εκτάκτων αναγκών. Ταυτόχρονα ενίσχυσε τις Κοινωνικές Υπηρεσίες του Δήμου, όπως είναι η βοήθεια στο σπίτι, τα ΚΑΠΗ, το Κοινωνικό Ιατρείο, το Κοινωνικό Παντοπωλείο και το Γραφείο Πρόνοιας του Δήμου.
Η Δημοτική Αρχή, διέκρινε ότι πίσω από την κρίση, θα μπορούσε να υπάρξουν ευκαιρίες, που όχι μόνο θα επέτρεπαν να ξεπεραστούν οι πρόσκαιρες δυσκολίες, αλλά θα άνοιγαν το δρόμο για ένα καλύτερο μέλλον για το νησί.
Σε αυτά τα πλαίσια, προχώρησε στην αποκατάσταση και αξιοποίηση της προβλήτας του Βαθέως, έτσι ώστε γίνει ένας χώρος υποδοχής και ασφαλούς πρυμνοδέτησης mega yachts, με παράλληλη εγκατάσταση ειδικών Pillars παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και νερού.
Εγκατέστησε δεύτερο εργοστάσιο αφαλάτωσης στην Πόλη, λύνοντας το πρόβλημα της καθημερινής υδροδότησης των ορεινών χωριών και πέτυχε τη χρηματοδότηση της νέας μονάδας αφαλάτωσης για το Βαθύ και το Περαχώρι στη νότιο Ιθάκη, την αναβάθμιση της μονάδας αφαλάτωσης στο Κιόνι, καθώς και την επισκευή και επέκταση του δικτύου ύδρευσης στην περιοχή του δρόμου προς τον Μαραθιά, από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Το ίδιο Υπουργείο θα καλύψει και τη μελέτη για τη αντικατάσταση των αγωγών του δικτύου ύδρευσης στο Βαθύ Ιθάκης.
Εντάχθηκε η Ιθάκη, στο Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων του χρηματοδοτικού Προγράμματος «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου 2020», με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Πράσινου Ταμείου στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης και την επέκταση της χρήσης οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων. Παράλληλα ο Δήμος Ιθάκης, επενδύει πάνω από 600.000 ευρώ στην ηλεκτροκίνηση μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης».
Ξεκίνησε μαζί με το Δήμο Κεφαλονιάς τη δημιουργία του Γεωπάρκου Κεφαλονιάς - Ιθάκης με σκοπό την ένταξη του στο διεθνές δίκτυο γεωπάρκων UNESCO, με τη συντήρηση και επέκταση του δικτύου περιπατητικών διαδρομών (Ithaca Trails), που όχι μόνο συμβάλουν στην δημιουργία περιβαλλοντικής συνείδησης και πολιτισμικής ταυτότητας, αλλά αποτελούν και βασικό πόλο έλξης επισκεπτών, κυρίως από τις χώρες της βόρειας Ευρώπης.
Πέτυχε να ενταχθεί η μελέτη δικτύου αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων οικισμού Ιθάκης, στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020», οδεύοντας στη επίλυση ενός χρονίζοντος προβλήματος, μια που η μελέτη περιλαμβάνει μέχρι και την εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων και αγωγού διάθεσης των επεξεργασμένων. Παράλληλα ξεκίνησαν οι διαδικασίες της νεοσύστατης Δημοτικής Υπηρεσίας Ανακύκλωσης, που σε πρώτο στάδιο αφορούν χαρτί και πλαστικό.
Μέσω της Περιφέρειας και του Αναπτυξιακού Οργανισμού «Εύδημος», η δημοτική αρχή της Ιθάκης προχώρησε στην μελέτη της κατασκευής του Ψηφιακού Οδυσσειακού Κέντρου Ιθάκης, στο κτίριο του πρώην Ειρηνοδικείου, το οποίο θα επισκευαστεί και διαμορφωθεί κατάλληλα.
Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα χρηματοδοτηθεί η μελέτη για το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο, με σκοπό την ενεργοποίηση του σχεδίου πόλεως του 2004 και την ταυτόχρονη κατάργηση του παρωχημένου σχεδίου του 1953 που αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του νησιού.
Τελευταίο αφήσαμε, ίσως το πιο εμβληματικό έργο που έγινε φέτος στη Ιθάκη. Ο Δήμος Ιθάκης, προχώρησε στην απομάκρυνση του εξοπλισμού από τα Ιχθυοτροφεία της Μακριάς Πούντας, που είχε εγκαταλειφθεί εδώ και μια δεκαετία. Έτσι οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Healthy Seas, Ghost Diving, Ενάλεια και η Αquatic Dive Center, με την συμμετοχή εθελοντών, υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την υποστήριξη του Δήμου Ιθάκης, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, του Λιμενικού Σώματος, της Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλων φορέων, προχώρησαν στην απομάκρυνση 76 τόνων απορριμμάτων και συγκεκριμένα 5 τόνων διχτυών, 32 τόνων μετάλλων και 39 τόνων πλαστικών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν και 150 μεγάλες σακούλες με πλαστικά σφαιρίδια φελιζόλ.
Χορηγός σε αυτήν την μεγάλη προσπάθεια περιβαλλοντικής αποκατάστασης, ήταν η Hyundai Motor Europe και πολύτιμος υποστηρικτής η Kefalonia Fisheries.
Το παράδειγμα της αποτελεσματικότητας της Δημοτικής Αρχής της Ιθάκης, είναι πολύτιμο και αισιόδοξο για όλους μας. Μέσα από τις φυσικές καταστροφές που άφησε πίσω του ο Ιανός και μέσα από τη υγειονομική κρίση του covid, φαίνεται ότι υπάρχουν δυνάμεις που καταφέρνουν να μετατρέπουν με χειροπιαστά αποτελέσματα, την κρίση σε ευκαιρία, κινητοποιώντας ιδέες και πόρους, δημόσιους και ιδιωτικούς, με σκοπό την ανταπόκριση στις προκλήσεις του αύριο.