Με πανηγυρικό τρόπο, αν και σε πολύ στενό πολιτικό οικογενειακό κύκλο εορτάστηκε η επέτειος της ίδρυσης του ΠΑΣΟΚ. Και ίσως μέσα σε αυτά τα πλαίσια του εορτασμού του κρατικίστικου χαρακτήρα του, το ΠΑΣΟΚ τις προηγούμενες ημέρες είχε καταψηφίσει επί της αρχής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας».
Χρησιμοποιώντας τη γνωστή γλώσσα του ΠΑΣΟΚ, με την οποία ακόμα και ο πιο καλοπροαίρετος πολίτης δεν μπορεί να βγάλει άκρη, ο αγορητής του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή αφού ανέφερε ότι είπε «ΝΑΙ στην εξυγίανση και επαναλειτουργία του Ναυπηγείου που είναι απολύτως απαραίτητη και αποτελεί κεντρικό στόχο της πολιτικής μας», τελικά καταψήφισε, επί της αρχής το νομοσχέδιο λέγοντας ότι «το σχέδιο εξυγίανσης χρειάζεται να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις και σε αυτό το πράγμα δε θα κάνουμε βήμα πίσω».
Στην ιστορία έμεινε, ότι το νέο και σύγχρονο ΠΑΣΟΚ, ψήφισε ΟΧΙ σε αυτή την εμβληματική και στρατηγική επένδυση, μαζί με το ξεχασμένο στο ένδοξο σταλινικό παρελθόν του ΚΚΕ και την πολιτικά παρδαλή παρέα του ΜέΡΑ25.
Tα άρθρα του νομοσχεδίου που αφορούσαν την εξυγίανση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ήταν μόλις τέσσερα. Μέσω αυτών εξουσιοδοτείται ο υπουργός Ανάπτυξης να λειτουργεί ως εκπρόσωπος συνολικά του Δημοσίου που είναι και ο μεγαλύτερος πιστωτής των Ναυπηγείων. Τη μερίδα του Λέοντος των περίπου 440 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται ότι είναι τα χρέη της εταιρείας καλύπτουν οφειλές σε Εφορία, ΕΦΚΑ και το Πολεμικό Ναυτικό.
Ταυτόχρονα στο νομοσχέδιο καθορίζονταν οι όροι της συμφωνίας εξυγίανσης που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν την αποπληρωμή των χρεών σε Δημόσιο, ΕΦΚΑ και Πολεμικό Ναυτικό σε περίοδο 25 ετών με παράλληλη διαγραφή των τόκων και των προσαυξήσεων. Παράλληλα στο νομοσχέδιο προβλεπόταν η μεταφορά των περιουσιακών στοιχείων της «Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας» σε δύο εταιρείες του ομίλου ONEX, καθώς όπως έχει γίνει γνωστό η μια εταιρεία θα αναλάβει το «αμυντικό» και η άλλη το «πολιτικό» σκέλος των Ναυπηγείων.
Η πρώτη εταιρεία που θα αναλάβει το αμυντικό σκέλος, είναι η ONEX ELEFSIS Naval & Maritime, θα αναπτυχθεί δραστηριότητα στον τομέα της ναυπήγησης πολεμικών πλοίων και λοιπών πλωτών ναυπηγημάτων, τόσο για λογαριασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, αλλά και για άλλες χώρες.
Η δεύτερη εταιρεία που θα αναλάβει το εμπορικό σκέλος, είναι η ONEX ELEFSIS Shipyards & Industries, στη οποία θα μεταβιβαστεί και σημαντικό τμήμα του Ενεργητικού της NBEE, θα επενδυθούν κεφάλαια ύψους 169 εκατ. ευρώ με αρχική χρηματοδότηση, ύψους $102 εκατ. από την DFC και $15 εκατ. από την ONEX, ποσό το οποίο ενδέχεται να αυξηθεί εφόσον προκύψει σχετική ανάγκη.
Η συμφωνία αυτή με τον επενδυτή προβλέπει άμεση επένδυση $170 εκατ., διασφάλιση όλων των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, οφειλές και αποζημιώσεις ύψους 41 εκατ. ευρώ στους εργαζομένους, διπλασιασμό των υφιστάμενων θέσεων εργασίας εντός δύο ετών, επιπλέον έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο, από άμεσους και έμμεσους φόρους καθώς και από ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων συνολικού ύψους 1,1 δισ. ευρώ, αλλά και ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας με 1,6 δισ. ευρώ.
Θέτοντας το ΠΑΣΟΚ, ερωτήματα σχετικά με τη βιωσιμότητα του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, δείχνει είτε ότι έχει χάσει επαφή με την πραγματικότητα, είτε ότι το κρατικίστικο σύνδρομο δεν έχει αποβληθεί ακόμα από το dna του.
Άραγε οι εκπρόσωποι της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ, που εκπροσωπούν τον πρόεδρο του, δεν γνωρίζουν το γεγονός πως η ONEX λειτουργεί ήδη με απόλυτη επιτυχία τα Ναυπηγεία της Σύρου;
Δεν γνωρίζουν ποιος είναι ο χρηματοτοδοτικός πυλώνας της DFC ( United States International Development Finance Corporation), που διαθέτει προς χρηματοδότηση $60 δισ.;
Η DFC, που αποτελεί έναν σημαντικό χρηματοδοτικό βραχίονα των ΗΠΑ, προέκυψε από τη συγχώνευση του Overseas Private Investment Corporation (OPIC), του Development Credit Authority (DCA), καθώς και του United States Agency for International Development (USAID), στοχεύει στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και άλλων projects, σαν απάντηση στις Κινεζικές επενδύσεις στο λεγόμενο νέο δρόμο του μεταξιού, γνωστό και ως «the Belt and Road Initiative».
Στα δε πλαίσια του G7, η DFC προωθεί το πρόγραμμα Partnership for Global Infrastructure and Investment (PGII), με σκοπό τη δημιουργία υποδομών, την αποκατάσταση και ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και την ανάπτυξη και ασφάλεια στον κόσμο.
Αυτήν λοιπόν την αποτελεσματικότητα και το οικονομικό βεληνεκές της σύμπραξης ΟΝΕΧ και DFC, έρχεται να την αμφισβητήσει το ΠΑΣΟΚ, μιλώντας περί βιωσιμότητας των Ναυπηγείων, τήρησης των όρων της συμφωνίας. Ποιες είναι άραγε οι προϋποθέσεις, που δεν επέτρεψαν στο ΠΑΣΟΚ να κάνει πίσω και να ψηφίσει ΝΑΙ; Μήπως είναι ο κρατισμός που εμπνέει το βαθύ ΠΑΣΟΚ; Ή μήπως είναι το αντικυβερνητικό κρεσέντο που ξεκίνησε το ΠΑΣΟΚ, εν όψει των εκλογών του 2023;