O αυτοματισμός αποτελεί πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής μας. Από την καφετιέρα, που ετοιμάζει τον πρωινό καφέ πριν καν ξυπνήσουμε, μέχρι την ψηφιακή εφαρμογή για να καλέσουμε το ταξί που θα μας μεταφέρει στην εργασία μας. Η είσοδος των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης στη ζωή μας, είναι ακόμα πιο ουσιαστική.
Η εισβολή της τεχνητής νοημοσύνης, σε ένα χώρο που κυριαρχούσε μέχρι πρότινος ο ανθρώπινος συντελεστής, αλλάζει όλα τα δεδομένα. Αναφερόμαστε στη διείσδυση των «robo-advisors», δηλαδή των «ρομποτικών συμβούλων» στο χώρο της παροχής επενδυτικών υπηρεσιών. Τον Δεκέμβριο του 2020 περισσότερα από $460 δισ. βρίσκονταν κάτω από τη διαχείριση των robo-advisors, αυξημένα κατά 30% από το αντίστοιχο μέγεθος του 2019, με τους αναλυτές να προβλέπουν ότι η καταγραφόμενη αυξητική τάση, θα οδηγήσει τα κεφάλαια αυτά στο ύψος των $1,2 τρισ. μέχρι το 2024.
Η διαχείριση των επενδύσεων των ιδιωτών επενδυτών, μέχρι σήμερα γινόταν με δυο τρόπους. Ο πρώτος ήταν η προσωπική ενασχόληση και ο δεύτερος ήταν η προσφυγή στους επαγγελματίες διαχειριστές κεφαλαίων. Υπάρχει πλέον και μια τρίτη εναλλακτική. Αυτή του ρομποτικού συμβούλου. Τι συνδυάζει ο ρομποτικός σύμβουλος; Την τεχνογνωσία του επαγγελματία αναλυτή και διαχειριστή, μαζί με την ευκολία και αμεσότητα που προσφέρει στο επενδυτή – χρήστη, η ψηφιακή τεχνολογία.
Ας μην φανταζόμαστε τους ρομποτικούς συμβούλους, σαν ρομπότ με μεγάλους βραχίονες, διάφορα φωτάκια και πίνακες ελέγχου. Οι ρομποτικοί σύμβουλοι, είναι ψηφιακές εφαρμογές που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, μέσω κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών. Είναι δηλαδή ψηφιακές πλατφόρμες, που μέσα από διάφορα αλγοριθμικά μοντέλα «κτίζουν» επενδυτικά χαρτοφυλάκια, σύμφωνα με τις ανάγκες των επενδυτών.
Η ψηφιακή ανάλυση όλων των χαρακτηριστικών που περιγράφουν την επενδυτική φυσιογνωμία των χρηστών, όπως είναι οι προσδοκίες και οι στόχοι των επενδυτών, ο χρονικός ορίζοντας των επενδύσεων, η διάθεση και ο βαθμός του ρίσκου που επιθυμούν να αναλάβουν, επιτρέπει στα παραμετρικά συστήματα, να συνθέσουν ένα προσωπικό αλγοριθμικό επενδυτικό προφίλ. Αυτό δεν σημαίνει, ότι οι παράμετροι παραμένουν αμετάβλητες για κάθε πελάτη. Μπορούν να μεταβληθούν ανά πάσα στιγμή και ο ρομποτικός σύμβουλος, προσαρμόζει ανάλογα τους αντίστοιχους αλγόριθμους.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των ρομποτικών συμβούλων είναι ότι βρίσκονται στα χέρια του επενδυτή μέσω των κινητών τηλεφώνων. Και είναι διαθέσιμοι 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, ανεξάρτητα από το αν είναι ανοικτές οι κλειστές οι αγορές, χωρίς αργίες, ή διακοπές.
Οι περισσότεροι robo-advisors, ακολουθούν τη γνωστή σε όλους μας, παθητική διαχείριση. Δηλαδή επενδύουν σε θεσμικούς επενδυτές που ακολουθούν δείκτες που ταιριάζουν στο επενδυτικό προφίλ των πελατών τους, όπως είναι τα Index Funds και τα Exchange Traded Funds (ETF). Έτσι επιτυγχάνουν την διασπορά του χαρτοφυλακίου που διαχειρίζονται, σε μια μεγάλη γκάμα επενδυτικών προϊόντων.
Σε αυτού του τύπου την παθητική διαχείριση χαρτοφυλακίων οι «φυσικοί διαχειριστές», δηλαδή οι παραδοσιακοί σύμβουλοι επενδύσεων, κοστίζουν στον επενδυτή, από 1% έως 2% σε ετήσια βάση. Αντιθέτως, οι robo-advisors, χρεώνουν από το 0,89% της Personal Capital, το 0,25% της Wealthfront και της Betterment και το 0,15% της Vanguard μέχρι το σχεδόν 0% της Charles Schwab Intelligent Portfolios.
Πώς είναι δυνατόν το κόστος διαχείρισης να είναι τόσο χαμηλό; Διότι οι ρομποτικοί σύμβουλοι, δεν έχουν να κάνουν πάνω από 6.000 διαφορετικές συναντήσεις, με 6.000 διαφορετικούς πελάτες. Τους «συναντούν» ψηφιακά με τη είσοδο τους στο σύστημα, με τη περιγραφή των χαρακτηριστικών που προαναφέραμε και από εκεί και πέρα όλα κυλούν μόνα τους.
Όπως είναι φυσικό, οι νέες γενιές που δεν έχουν ούτε το χρόνο για επαφές και χρονοβόρες συναντήσεις, αλλά ούτε και τη δυνατότητα να καταβάλουν σημαντικές αμοιβές, είναι αυτές που αμέσως υιοθέτησαν την βιομηχανία των ρομποτικών συμβούλων. Αυτό όμως δεν σημαίνει, ότι άλλες στοχευμένες ομάδες όπως είναι οι πιο εξειδικευμένοι επενδυτές, ή όσοι κτίζουν τον μακροχρόνιο συνταξιοδοτικό προγραμματισμό τους, δεν προσελκύστηκαν από τα πλεονεκτήματα των ψηφιακών πλατφορμών διαχείρισης κεφαλαίων.
Όπως συμβαίνει πάντα, οι πρωτοπόροι ανοίγουν τον δρόμο και οι μεγάλες παίκτες ακολουθούν. Έτσι και στους robo-advisors, τον δρόμο τον άνοιξαν η Betterment και η Wealthfront. Ωστόσο, τον ίδιο δρόμο ακολουθούν και οι κολοσσοί της διαχείρισης κεφαλαίων, όπως είναι η Merrill Lynch Bank of America, η Morgan Stanley, η UBS, η Wells Fargo καθώς και η Vanguard. Μάλιστα η τελευταία, ίδρυσε την Vanguard Personal Advisors, που διαχειρίζεται ψηφιακά περισσότερα από $215 δισ.
Όπως βλέπουμε τα ρομπότ, δεν κατασκευάζουν μόνο αυτοκίνητα, δεν διαχειρίζονται μόνο βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Πλέον διαχειρίζονται επενδύσεις. Η τεχνητή νοημοσύνη, περνάει σε ένα άλλο επίπεδο, προσφέροντας υπηρεσίες για τις οποίες υπάρχει ιδιαίτερη ζήτηση. Γιατί να μην μπορεί να εμπιστευτεί ο επενδυτής έναν ρομποτικό σύμβουλο-διαχειριστή κεφαλαίων, που ακολουθεί δίχως απόκλιση συγκεκριμένα αλγοριθμικά μοντέλα, σχεδιασμένα για να ταιριάζουν απόλυτα στην «επενδυτική ακτινογραφία» που έχει ήδη αποθηκευτεί μέσα σε τσιπάκια και ψηφιακά κανάλια;