Ο Δήμος Τρικάλων συμμετείχε σε ένα πιλοτικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα, ενσωματώνοντας στην καθημερινή ζωή της πόλης λεωφορεία χωρίς οδηγούς. Η μόνη που έφτασε σε αυτό το σημείο από τις έξι συνολικά πόλεις στην Ευρώπη που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Οι άλλες τα χρησιμοποίησαν με πιο light τρόπο. Ξέρετε ποιος πήγε στα Τρίκαλα και ζήτησε τεχνογνωσία; Οι Εσθονοί! Ρωτάμε ακόμη τι πρέπει να κάνουμε;
Οι Εσθονοί που έχουν βάλει τα γυαλιά σε όλους τους Ευρωπαίους σε σχέση με την καινοτομία, δεν επαναπαύθηκαν στις δάφνες τους, αλλά ήρθαν μέχρι τα Τρίκαλα για να αποκτήσουν την τεχνογνωσία που τους λείπει. Για την ακρίβεια, ένα Πανεπιστήμιο συγκέντρωσε όλα τα στοιχεία για το πώς λειτούργησε το πρόγραμμα, πως αντέδρασε το κοινό, πως επηρέασε την ζωή της πόλης, ποιο ήταν το αποτύπωμα που άφησε στα Τρίκαλα το περίφημο αυτό λεωφορείο. Κι ο λόγος; Σκέπτονται να το υιοθετήσουν στην Εσθονία.
Εκείνο που απασχόλησε περισσότερο τους Εσθονούς ήταν το νομικό πλαίσιο που δημιουργήθηκε για να μπορεί ο Δήμος να θέσει σε κυκλοφορία τα λεωφορεία. Το πρόγραμμα ξεκίνησε μεν το 2015, αλλά – ευτυχώς- ο σχετικός νόμος είχε περάσει στην εποχή του… τεχνοφασισμού, του Σαμαρά και των άλλων και έπειτα από στενή συνεργασία του Δήμου με την τότε κυβέρνηση. Αν δεν είχε περάσει ο νόμος το 2014, οι Εσθονοί δεν θα έκαναν αυτό το ταξίδι και τα Τρίκαλα δεν θα είχαν μπει σε αυτή την «περιπέτεια». Σίγουρα πράγματα!
Οι άνθρωποι κάνουν κάτι πολύ απλό: Ξέρουν τι θέλουν και στην συνέχεια αναζητούν τον τρόπο για να το αποκτήσουν. Κι επειδή υπάρχει πάντα κάποιος άλλος που έχει ανακαλύψει την πυρίτιδα, γίνονται πρακτικοί. Σε λίγο καιρό οι δρόμοι σε αυτή την μικρή αλλά μεγάλη σε νοοτροπία χώρα θα έχουν λεωφορεία δίχως οδηγούς. Όπως και άλλες πόλεις στην Ευρώπη. Η τεχνολογία προχωράει γρήγορα και δεν είμαστε μακριά απ' αυτή την στιγμή. Οι Εσθονοί θα ξέρουν καλύτερα από πολλούς άλλους ποιες ήταν οι παιδικές ασθένειες του εγχειρήματος. Τiς έχουν ήδη μάθει στα Τρίκαλα.
Στα Τρίκαλα τα λεωφορεία έχουν αποσυρθεί. Όχι γιατί κάποιοι διαμαρτυρήθηκαν επειδή θα χαθούν θέσεις εργασίας από αυτούς που μελλοντικά θα μπορούσαν να … διοριστούν για να οδηγούν τα λεωφορεία του Δήμου! Ούτε γιατί κάποιοι άλλοι πίστευαν (και μάλλον εξακολουθούν να πιστεύουν) ότι ήταν μηχανήματα του διαβόλου και ότι εκείνοι που το αποφάσισαν ήταν ματιασμένοι. Αλλά επειδή τελείωσε το πρόγραμμα και ο Δήμος δεν είχε την οικονομική δυνατότητα να το συνεχίσει μόνος του.
Μπορώ να φανταστώ τις πόλεις της Εσθονίας να γίνονται πρωτοσέλιδο στον διεθνή τύπο με αφορμή μία ακόμη καινοτομία. Δεν θέλω να σκεφτώ για ποιόν λόγο οι δήμαρχοι άλλων πόλεων δεν ζήτησαν από τον Δήμο Τρικάλων λεπτομέρειες για το πρόγραμμα. Μπορώ να καταλάβω, όμως, γιατί θα είμαστε τελευταίοι για άλλη μια φορά, αν και ξεκινήσαμε πρώτοι…
Θανάσης Μαυρίδης
[email protected]
ΥΓ: Χρόνια πολλά liberal.gr. Σας ευχαριστούμε όλους θερμά που ήσασταν μαζί μας αυτά τα τρία χρόνια, αυτές τις 1096 ημέρες και βραδιές. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στους φίλους της στήλης που ήσαν πιστοί στο ραντεβού των 00.01. Ένα λεπτό ακριβώς μετά από τα Μεσάνυκτα. Για να «σκίσουμε» μαζί το σκοτάδι και να φωτίσουμε την επικαιρότητα. Σας ευχαριστούμε…