Με αυτόν ακριβώς τον τίτλο δόθηκε χθες στη δημοσιότητα η ανακοίνωση του ανεξάρτητου οργανισμού Green NCAP σχετικά με τα αποτελέσματα των δοκιμών περιβαλλοντικής-ενεργειακής αξιολόγησης τριών ακόμα μοντέλων, τα οποία παρόλο που δεν εντάσσονται στον χώρο των ευρύτερης ηλεκτροκίνησης, τα κατάφεραν αρκετά καλά.
Πριν πούμε οτιδήποτε πρέπει να θυμίσουμε ότι ο Green NCAP είναι αδελφός οργανισμός του περίφημου Euro NCAP, ο οποίος τις τελευταίες τρεις –και κάτι– δεκαετίες κυριαρχεί στο χώρο της ασφάλειας, αρχικά παθητικής και τώρα πλέον και ενεργητικής, με τα περίφημα αστέρια – τη βαθμολογία που δείχνει πόσο ασφαλή είναι τα αυτοκίνητα που διατίθενται στο εμπόριο.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερης βαρύτητας πρωτοβουλία αφού στον Green NCAP συμμετέχουν ο τεράστιος οργανισμός που ακούει στο όνομα Federation Internationale de l'Automobile - FIA (ο ρυθμιστής του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού), μεγάλες ευρωπαϊκές λέσχες αυτοκινήτου (όπως η πασίγνωστη ADAC της Γερμανίας), αλλά και τα υπουργεία μεταφορών της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς κάποια ερευνητικά ιδρύματα. Ο Green NCAP πραγματοποιεί τις δικές του δοκιμές, κατά τις οποίες μετρούνται και δείκτες που δεν συμπεριλαμβάνονται στη νομοθεσία, όπως η αμμωνία (NH3), βάσει των οποίων προκύπτει η βαθμολογία με τα γνωστά αστέρια. Μόνο που εδώ τα 4 και πολύ περισσότερο τα 5 αστέρια, που «αφθονούν» στο Euro NCAP, δεν απονέμονται τόσο εύκολα – τα κατακτούν κατά κανόνα τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ενώ μια επίδοση τριών αστέρων θεωρείται ήδη επιτυχία για ένα συμβατικό όχημα.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο παρελθόν με 5 αστέρια βαθμολογήθηκαν τα πλήρως ηλεκτρικά Hyundai Kona και Renault Zoe, αλλά και το υδρογονοκίνητο Hyundai Nexo, ενώ με 3,5 αστέρια –όπως το Mazda 2– είχαν βαθμολογηθεί τα πλήρως υβριδικά Toyota C-HR και Toyota Yaris, αλλά και το plug in υβριδικό Kia Niro. Πέραν των ηλεκτρικών και υβριδικών, στις δοκιμές του Green NCAP πλεονέκτημα –σε γενικές γραμμές–έχουν τα μικρά και ελαφρά αυτοκίνητα. Δεν είναι τυχαίο που ογκώδη και βαριά αυτοκίνητα όπως τα Land Rover Discovery Sport και Volkswagen Transporter 2.0 TDI βαθμολογήθηκαν με μόνο 1,5 αστέρι.
Περνώντας, τώρα, στους πρωταγωνιστές των πλέον προσφάτων δοκιμών, έχουμε ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας των λεγομένων «σουπερμίνι» (B-segment), το Mazda 2 και δύο compact SUV, το ιδιαιτέρως δημοφιλές Ford Puma και το πολυτελές DS 3, τα οποία με βάση τα όσα διαβάζουμε, φαίνεται ότι τα κατάφεραν αρκετά καλά.
Καλύτερα από τα τρία αυτά μοντέλα τα πήγε το Mazda 2, με τα εντυπωσιακά 3½ αστέρια, λίγο πιο πίσω βρέθηκε το Ford Puma με τα αξιόπιστα 3 άστρα του (ο χαρακτηρισμός «εντυπωσιακά» και «αξιόπιστα» προέρχεται από τον ίδιο τον Green NCAP), ενώ το DS 3 Crossback απέσπασε βαθμολογία 2½ αστέρων, που θεωρείται καλή.
Το Mazda 2 δοκιμάστηκε με τον 1,5 λίτρου βενζινοκινητήρα Skyactiv-G –τον μόνο χωρίς turbo μεταξύ των τριών μοντέλων– και πέτυχε μια πολύ καλή επίδοση. Το ελαφρύ αυτοκίνητο τα πήγε ιδιαίτερα καλά στην ενεργειακή απόδοση, με δείκτη 6,9/10. Ενώ το αποτέλεσμα των μετρήσεων των εκπομπών ρύπων είναι μεν καλό, αλλά το αυτοκίνητο θα μπορούσε να είχε επωφεληθεί από ένα φίλτρο σωματιδίων βενζίνης (GPF), καθώς οι μετρήσεις του αριθμού σωματιδίων αυξάνονται σε μερικές από τις πιο απαιτητικές δοκιμές του Green NCAP (Clean Air Index: 5,9 - Energy Efficiency Index: 6,9 - Greenhouse Gas Index: 5,6).
Το Puma, το μικρό SUV της Ford, που δοκιμάστηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση με τον ήπια υβριδικό υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα βενζίνης 1,0 λίτρου, τοποθετείται άνετα στη ζώνη των τριών αστέρων, με καλή βαθμολογία για την ενεργειακή του απόδοση και σεβαστά αποτελέσματα ως προς τον έλεγχο των εκπομπών ρύπων και των αερίων του θερμοκηπίου. Η αμμωνία, NH3, ένας ρύπος που δεν ρυθμίζεται από τη νομοθεσία, κατεβάζει το δείκτη της απόδοσης σε σχέση με τη μείωση των ρύπων – κάτι που σημαίνει ότι με μια βελτίωση σε αυτόν τον τομέα το αυτοκίνητο θα είχε σίγουρα ενταχθεί μαζί με το Mazda 2 στην κατηγορία των 3½ αστεριών (Clean Air Index: 4,8 - Energy Efficiency Index: 6,4 - Greenhouse Gas Index: 5,1).
Το DS 3 Crossback με κινητήρα turbodiesel 1,5 λίτρου και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων θα τα είχε πάει επίσης σαφώς καλύτερα αν είχαν ληφθεί κάποια επιπλέον μέτρα για τον περιορισμό των εκπομπών αμμωνίας (ΝΗ3) και των οξειδίων του αζώτου (NOx), που ρίχνουν τη βαθμολογία στις σκληρές δοκιμές του Green NCAP. Από την άλλη, το φίλτρο σωματιδίων που διαθέτει φαίνεται να λειτουργεί καλά, με τις εκπομπές σωματιδίων –που αποτελούσαν κάποτε την Αχίλλειο πτέρνα των diesel– να ελέγχονται καλά σε όλες τις δοκιμές (Clean Air Index: 4,0 - Energy Efficiency Index: 5,8 - Greenhouse Gas Index: 3,3).
Οι παραπάνω δοκιμές προφανώς αποδεικνύουν ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μπορούν να αποδώσουν αρκετά καλά και ο Green NCAP φιλοδοξεί με τις δοκιμές του να ενθαρρύνει τους κατασκευαστές να χρησιμοποιήσουν όλα τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους για τη μείωση των ρύπων. Φαίνεται ότι στην πορεία προς τους μηδενικούς ρύπους –και τελικά την κατάργηση των μηχανών εσωτερικής καύσης – έχουμε να δούμε πολλά…