Τα νέα έρχονται από τα στοιχεία που συλλέγονται σε μηνιαία βάση από την JATO Dynamics (εταιρία - παγκόσμιος πάροχος πληροφοριών για την αυτοκινητοβιομηχανία), για 21 χώρες στην Ευρώπη. Σύμφωνα με αυτά, οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των αυτοκινήτων που παρήγαγαν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έφτασαν στο 8-μηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου τα 102,2 g/km - με βάση τον κύκλο δοκιμών (NEDC). Κατά συνέπεια, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές βρίσκονται τώρα σε απόσταση 6,5 g/km από τον συνδυασμένο στόχο τους (δηλαδή τα 95,7 g/km CO2) για το 2021 – και αυτό θεωρείται μία σημαντική αλλαγή σε σχέση με την εικόνα που είχαμε το 2019.
Η παραπάνω εξέλιξη έχει σε μεγάλο βαθμό να κάνει με την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 67%, που έφτασαν τις 1,54 εκατομμύρια μονάδες από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Αύγουστο, όταν στο σύνολό της η αγορά έπεφτε κατά 29%. Συνέπεια της μεταβολής αυτής είναι η αύξηση του μεριδίου αγοράς των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από το 7,8% του Ιανουάριου - Σεπτέμβριου 2019, στο 18,1% που καταγράφηκε τους ίδιους μήνες φέτος. Σημειώστε ότι στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιλαμβάνονται όχι μόνο οι πωλήσεις των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας, αλλά και των plug in υβριδικών, καθώς επίσης και των «κλασικών» υβριδικών (full hybrid).
Πρώτοι οι Κινέζοι στην Ευρώπη
Ενδιαφέρον έχει από μία άποψη το γεγονός ότι σε αυτήν την οικολογική κούρσα ηγείται ένας κινεζικός όμιλος, η Geely, που κατάφερε όχι απλώς να πιάσει αλλά και να ξεπεράσει το στόχο της, προσπερνώντας την Toyota, τον παραδοσιακό – λόγω της ευρύτατης γκάμας πλήρως υβριδικών μοντέλων που διαθέτει - ηγέτη στον τομέα αυτόν.
Η Geely, λοιπόν, ενώ για το 2020 είχε στόχο μέσες εκπομπές τα 110,3 g/km, βρέθηκε στις 31 Αυγούστου, 4 μήνες πριν από την προθεσμία, να έχει κατέβει στα 103,1 g/km και να ξεχωρίζει ως η μοναδική εταιρία που ανταποκρίθηκε στη σχετική επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι το Geely Group είναι ο ιδιοκτήτης της Volvo (η οποία αντιπροσωπεύει το 99% του όγκου των πωλήσεων του ομίλου στην Ευρώπη), της σπορ μάρκας (θυγατρικής της Volvo) Polestar, της LEVC (που κατασκευάζει τα παγκοσμίως γνωστά μαύρα ταξί του Λονδίνου) και της πασίγνωστης για τα ξεκάθαρα σπορ μοντέλα της, Lotus. Σημειώστε ότι η επιτυχία αυτή του ομίλου Geely έχει άμεση σχέση με το ότι οι μισές του πωλήσεις τον Αύγουστο (το 38% στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2020) ήταν κάποιας μορφής ηλεκτρικά μοντέλα (mild hybrid, plug in hybrid κλπ.)
Μια ανάσα από τον στόχο η BMW
Ακολούθησε το BMW Group, που με μέσο όρο 103,5 g/km τον Αύγουστο, βρίσκεται μόλις 0,54 g/km πάνω από τον στόχο των 102,9 g/km. Εάν ο μέσος όρος παραμείνει ο ίδιος μέχρι τέλος του έτους, η γερμανική εταιρία θα έχει να πληρώσει μία ελάχιστη μόνο ποινή. Εκτιμάται ότι η BMW μπορεί να πετύχει το στόχο της συνδυάζοντας την αύξηση του μεριδίου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που διαθέτει στην αγορά με τις σχετικά χαμηλές εκπομπές CO2 των πετρελαιοκίνητων μοντέλων της.
Αργούν τα 100% ηλεκτρικά Toyota
Η Toyota, από τη μεριά της φαίνεται εκ πρώτης όψεως να είναι σε καλή θέση, απέχοντας μόλις 2,2 g/km CO2 από τον στόχο της. Από την άλλη, όμως, προκύπτει ότι τα υβριδικά μοντέλα της, που αποτελούν τα 2/3 των πωλήσεών της στην Ευρώπη τα τελευταία 3 χρόνια, δεν επαρκούν για του πολύ αυστηρούς στόχους που έχει θέση η ΕΕ. Προφανώς, χρειάζεται να επιταχυνθεί η εισαγωγή στην αγορά καθαρά ηλεκτρικών μοντέλων (αυτοκίνητα απολύτως μηδενικών εκπομπών ρύπων) από πλευράς ιαπωνικού γίγαντα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της «ηλεκτρικής» αυτής καθυστέρησης αποτελεί το νέο Lexus UX 300e, το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό όχημα του ομίλου, που έφτασε τελικά φέτος στην αγορά της Ευρώπη.
Στροφή στα ηλεκτρικά από Hyundai-Kia
Ο μεγάλος κορεατικός όμιλος της Hyundai αποφάσισε να ρίξει βάρος στα μικρά SUV και τα «πράσινα» compact μοντέλα – μια τακτική που φαίνεται να αποδίδει, καθώς μείωσε σημαντικότατα το CO2 από τα 124 g/km (το 2019) στα 96,4 g/km (φέτος) και έφερε την εταιρία κοντά στον στόχο των 93,2 g/km. Θεωρητικά η Toyota βρίσκεται πιο κοντά στο στόχο, όμως η δυναμική των δύο ομίλων είναι διαφορετική, γιατί η ιαπωνική εταιρία μείωσε το CO2 σε μικρότερο βαθμό, από τα 99,0 g/km, στα 95,1 g/km.
Ενώ, λοιπόν τα υβριδικά μοντέλα αντιπροσώπευαν μόνο το 13% των πωλήσεων της Hyundai τον Αύγουστο (όταν για το Toyota Group αντιπροσώπευαν το 65% του όγκου των ταξινομήσεων), ο κορεάτης κατασκευαστής βρέθηκε πιο κοντά στο στόχο του, καθώς τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles – BEVs) αντιπροσώπευαν το 8% των πωλήσεων. Γεγονός που δείχνει το αυξημένο ειδικό βάρος των BEVs στη διαμόρφωση των μέσων εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων που παράγει μια βιομηχανία.
Η περσινή αύξηση των εκπομπών CO2 σε σχέση με το 2018 είχε να κάνει με την εφαρμογή του νέου τρόπου μέτρησης των ρύπων, του γνωστού WLTP. Σημειώστε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία των πωλήσεων των προηγουμένων ετών, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έπρεπε να πληρώσουν 34 δις ευρώ πρόστιμο το 2021 (για τα αποτελέσματα του 2020), εάν δεν μείωναν τις εκπομπές τους φέτος.