Είχαμε μιλήσει και σχετικά πρόσφατα, στις αρχές του Ιανουαρίου για το τελευταίο στάδιο δοκιμών στις οποίες υποβαλλόταν ακόμα, λίγο πριν την έναρξη της κανονικής παραγωγής του, το πολλά υποσχόμενο νέο SUV μηδενικών ρύπων της φοβερής και τρομερής Porsche – και να που πλέον η επίσημη παρουσίαση της Macan είναι γεγονός, με όλες τις επίσημες προδιαγραφές να είναι πλέον διαθέσιμες.
Όπως επίσης διαθέσιμη είναι και η τιμή του νέου μοντέλου που στη Γερμανία θα κοστίζει από € 83.993 για τη Macan 4 (την πιο «ήρεμη» εκδοχή της) και από τα € 114.576 για την «άγρια» Macan Turbo που υπόσχεται τις απόλυτες επιδόσεις οι οποίες τη φέρνουν αντιμέτωπη με τα πλέον τυπικά supercars...
Porsche θα μου πείτε είναι αυτή, δεν μπορεί να είναι φθηνή, ωστόσο δεν βλάπτει να γνωρίζουμε σε τι ακριβώς αντιστοιχούν τα ευρώ που θα καταβάλλει αυτός που έχει την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσει ένα τέτοιο αυτοκίνητο, καθώς είναι λογικό η νέα Macan να ενσωματώνει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε όλα τα επίπεδα – και κυρίως ως προς το σύστημα κίνησης. Και στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε ότι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Porsche, η Taycan, έκανε τη διαφορά προσφέροντας ηλεκτρική αρχιτεκτονική 800V – ένα στοιχείο που συμβάλλει αποφασιστικά στη μείωση των χρόνων φόρτισης της μπαταρίας.
Αυτό είναι κάτι που δεν μπορούσε να λείπει ούτε από τη Macan, που όπως είπαμε είναι το πρώτο ηλεκτρικό SUV της Porsche, που προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης σε συσκευές συνεχούς ρεύματος DC με ισχύ έως 270 kW, κάτι που σημαίνει ότι η μπαταρία των 100 kWh (καθαρή χωρητικότητα 95 kWh) που διαθέτει το νέο μοντέλο φορτίζεται από το 10 στο 80% μέσα σε περίπου 21 λεπτά σε κατάλληλο σταθμό ταχείας φόρτισης – κάτι που συνεπάγεται αυτονομία περίπου 400 χιλιομέτρων σε ένα 20-λεπτο! Ενώ σε σταθμούς 400 V, ένας διακόπτης υψηλής τάσης στο εσωτερικό της μπαταρίας ενεργοποιεί τη λειτουργία «bank charging» χωρίζοντας την μπαταρία 800 V σε δύο μπαταρίες, η καθεμία με ονομαστική τάση 400 V.
Έτσι επιτυγχάνεται εξαιρετικά αποδοτική φόρτιση, με ισχύ έως και 135 kW, χωρίς να απαιτείται πρόσθετος ενισχυτής υψηλής τάσης. Εννοείται ότι διαθέσιμη είναι και οικιακή φόρτιση εναλλασσομένου ρεύματος AC στα 11 kW.
Η Porsche χρησιμοποίησε στη Macan, την οποία προσφέρει σε δύο εκδόσεις/επίπεδα ισχύος, κατ’ αποκλειστικότητα την τελευταία γενιά κινητήρων μόνιμου μαγνήτη PSM και στον μπροστινό, και πίσω άξονα για να πετύχει τη μέγιστη αποδοτικότητα. Έτσι, σε συνδυασμό με το σύστημα Launch Control, η Macan 4 αποδίδει ισχύ (με overboost) έως 300 kW (408 ίπποι), ενώ η Macan Turbo ανεβαίνει μέχρι τα εντυπωσιακά 470 kW (639 ίπποι).
Η μέγιστη ροπή είναι 650 και 1.130 Nm, αντίστοιχα, και οι επιδόσεις απλώς εξαιρετικές: Η Macan 4 επιταχύνει από 0 στα 100 km/h μέσα σε 5,1 δευτερόλεπτα και η Macan Turbo σε μόλις 3,3 δευτερόλεπτα, ενώ οι τελικές ταχύτητες των δύο μοντέλων είναι 220 km/h και 260 km/h, αντίστοιχα.
Η μπαταρία ιόντων λιθίου βρίσκεται στο κάτω μέρος του αμαξώματος και αποτελεί κεντρικό στοιχείο στην καινοτόμο τεχνολογία Premium Platform Electric (PPE) με αρχιτεκτονική στα 800 V, την οποία η Porsche όπως είπαμε χρησιμοποιεί για πρώτη φορά στη Macan. Η ανάκτηση ενέργειας από τους ηλεκτροκινητήρες φτάνει έως και τα 240 kW κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Το ενσωματωμένο σύστημα ισχύος Integrated Power Box (IPB) βελτιώνει ακόμη περισσότερο την αποδοτικότητα των νέων μοντέλων Macan, ενώ παράλληλα μειώνει το βάρος και εξοικονομεί χώρο. Το καινοτόμο και μικρών διαστάσεων σύστημα IPB συνδυάζει τρία στοιχεία – τον φορτιστή AC επί του οχήματος, τον θερμαντήρα υψηλής τάσης και τον μετατροπέα DC/DC. Η συνδυασμένη αυτονομία κατά WLTP αγγίζει τα 613 km για τη Macan 4 και τα 591 km για τη Macan Turbo.
Σημειώστε δε ότι η αυτονομία «ενισχύεται» από τα στοιχεία ενεργητικής - Porsche Active Aerodynamics (PAA) - και παθητικής αεροδυναμικής (συντελεστής οπισθέλκουσας 0,25) της εταιρίας. Το σύστημα PAA περιλαμβάνει το ενεργό πίσω spoiler, τα ενεργά πτερύγια ψύξης στις μπροστινές εισαγωγές αέρα και τα εύκαμπτα καλύμματα στο πλήρως στεγανοποιημένο κάτω μέρος του αμαξώματος.
Εννοείται, ότι τόσο η Macan 4 όσο και η Macan Turbo διαθέτουν κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες ελέγχονται από ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα διαχείρισης πρόσφυσης Porsche Traction Management (ePTM) που λειτουργεί σχεδόν πέντε φορές ταχύτερα από ένα συμβατικό σύστημα τετρακίνησης και αποκρίνεται στην εμφάνιση ολίσθησης σε κάποιον τροχό μέσα σε 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Επιπλέον, η κατανομή της ροπής ελέγχεται με βάση το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης.
Το δε σύστημα κατανομής ροπής Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό στον πίσω άξονα, βελτιώνει περαιτέρω την πρόσφυση, την ευστάθεια και τα δυναμικά χαρακτηριστικά της Macan Turbo. Σημειώστε δε ότι για πρώτη φορά, η Macan διαθέτει προαιρετικό σύστημα διεύθυνσης στον πίσω άξονα, με μέγιστη γωνία διεύθυνσης πέντε μοιρών.
Σε επίπεδο design, τώρα, θα συμφωνήσουμε με τον Michael Mauer, Αντιπρόεδρο στο τμήμα Style Porsche: «Η νέα Macan είναι σαφώς αναγνωρίσιμη ως μέλος της οικογένειας προϊόντων Porsche. Οι κλασικές αναλογίες Porsche έχουν εξελιχθεί ακόμη περισσότερο για να προσαρμοστούν με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο στις προκλήσεις ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Έτσι τονίζεται ακόμη περισσότερο η σπορ, μοντέρνα και δυναμική εμφάνιση της Macan. Άλλωστε, ο σχεδιασμός της δεν αφήνει καμία αμφιβολία: Η Macan παραμένει το πιο σπορ αυτοκίνητο στην κατηγορία της, ακόμη και σε ηλεκτρική μορφή.»
Η βασική έκδοση της Macan έχει μήκος 4.784 mm, πλάτος 1.938 mm και ύψος 1.622 mm, ενώ το μεταξόνιο είναι κατά 86 mm μεγαλύτερο από το προηγούμενο μοντέλο (2.893 mm). Ανάλογα δε με το μοντέλο και τον εξοπλισμό, η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ με τα πίσω καθίσματα στη θέση τους φτάνει τα 540 λίτρα. Ενώ υπάρχει ένας δεύτερος χώρος αποσκευών μπροστά, με χωρητικότητα 84 λίτρων. Συνολικά προστίθενται 127 l για αποσκευές σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο.
Σημειώνουμε, τέλος, ότι η νέα Macan διαθέτει τελευταίας τεχνολογίας σύστημα οπτικής παρουσίασης και λειτουργικό σχεδιασμό με έως και τρεις οθόνες, στις οποίες περιλαμβάνεται η ανεξάρτητη κυρτή οθόνη 12,6’’ του πίνακα οργάνων και η κεντρική οθόνη 10,9’’. Για πρώτη φορά, ο συνεπιβάτης μπορεί πλέον να βλέπει πληροφορίες, να προσαρμόζει ρυθμίσεις στο σύστημα infotainment ή να κάνει video streaming μέσω της δικής του προαιρετικής οθόνης 10,9’’ ενώ το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει.
Για πρώτη φορά, η τεχνολογία Porsche Driver Experience περιλαμβάνει επίσης μια οθόνη προβολής στο παρμπρίζ με τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας. Στοιχεία εικονικής πραγματικότητας, όπως βέλη πλοήγησης, ενσωματώνονται οπτικά στον πραγματικό κόσμο με απόλυτη αρμονία. Η εικόνα εμφανίζεται στον οδηγό σε απόσταση 10 m και αντιστοιχεί στις διαστάσεις μιας οθόνης 87 ιντσών.
Οι παραδόσεις της νέας Macan αναμένεται να ξεκινήσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Έχετε δε υπόψη ότι από το 2014 που παρουσιάστηκε το μοντέλο της πρώτης γενιάς, η Porsche έχει παραδώσει περισσότερα από 800.000 Macan παγκοσμίως. Και η φημισμένη εταιρία φιλοδοξεί να συνεχίσει αυτή την επιτυχία με τον αμιγώς ηλεκτρικό διάδοχό του μοντέλου, που παράγεται με ουδέτερες εκπομπές άνθρακα στο εργοστάσιο της Porsche στη Λειψία.