Όταν μία εταιρία δηλώνει επισήμως ότι το νέο της μοντέλο δημιουργήθηκε προκειμένου να επαναπροσδιορίσει την ίδια τη μάρκα στην πορεία της προς την εποχή της ενεργειακής μετάβασης της αυτοκίνησης, αντιλαμβανόμαστε ότι η σχεδίαση μόνο δευτερεύον χαρακτηριστικό δεν είναι. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε την Alfa Romeo Tonale, το νέο SUV της φημισμένης ιταλικής εταιρίας να καλείται να παίξει αυτόν τον ρόλο. Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι στη διαμόρφωσή της Tonale καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε ο Έλληνας σχεδιαστής Αλέξανδρος Λιώκης.
Η αποκάλυψη στην έκθεση της Γενεύης του πρωτότυπου που έφερε στο προσκήνιο το όνομα Tonale έθεσε τις βάσεις για τη δημιουργία του μοντέλου παραγωγής που ξεκινά τώρα την πορεία του στην αγορά. Το Centro Stile Alfa Romeo και ο lead exterior designer, Αλέξανδρος Λιώκης, έπρεπε να μεταφέρουν την αρμονία και το δυναμισμό της Alfa Romeo, σε ένα C-SUV, το οποίο δεν θα έπρεπε απλά να είναι όμορφο, αλλά να επιτυγχάνει, το αναμενόμενο για μια Alfa Romeo κορυφαίο αισθητικό αποτέλεσμα, ενώ την ίδια στιγμή να μην κάνει καμία παραχώρηση στην πρακτικότητα που αρμόζει στα μοντέλα της κατηγορίας.
Κλασσική, χωρίς όμως να έχει οτιδήποτε παλιό, η Alfa Romeo Tonale ισορροπεί ανάμεσα σε μια εξαιρετικά ισχυρή εταιρική εικόνα και παράλληλα στην καινοτόμα προσέγγιση που παραδοσιακά επιδιώκει να ακολουθεί η μάρκα, διατηρώντας αναλλοίωτο το DNA της, που παραμένει ζωντανό για περισσότερα από 120 χρόνια.
Το χαρακτηριστικό “Trilobo”, η σύνθεση της τριγωνικής μάσκας της μάρκας με τους οριζόντιους αεραγωγούς δεξιά και αριστερά της, οι τροχοί “telephone dial” με τις στρογγυλές οπές και τα πρωτότυπα φώτα εξαρχής κέρδισαν τις εντυπώσεις μετατρέποντας πολύ σύντομα το ερώτημα «αν θα έμπαινε η Tonale στην παραγωγή», στο «κατά πόσο θα μοιάζει το αυτοκίνητο παραγωγής με το πρωτότυπο».
Η παρουσίαση του μοντέλου παραγωγής εξέπληξε με την ομοιότητα σε σχέση με το πρωτότυπο. Αυτό το στοιχείο έχει ιδιαίτερη αξία με δεδομένο ότι το πρωτότυπο δεν αποτέλεσε τον προπομπό ενός ήδη εξελιγμένου αυτοκινήτου, αλλά τη σχεδιαστική άσκηση για μια προσπάθεια, που αν θα έπαιρνε το «πράσινο φως» θα ξεκινούσε από το μηδέν.
Μετά από μήνες δοκιμών, διασφάλισης ότι όλες οι νομικές και μηχανολογικές απαιτήσεις θα υπερκαλύπτονται, καθώς βεβαίως και ότι θα είναι εφικτή η μαζική παραγωγή των τμημάτων με το μέγιστο επίπεδο ποιότητας, η Tonale παραγωγής απέδειξε ότι για την ομάδα του Αλέξανδρου Λιώκη αυτή η δύσκολη αποστολή ήταν εφικτή.
Κυρίαρχο στοιχείο οι λιτές γραμμές και οι έντονοι όγκοι με τις κομψές αναλογίες που άλλωστε καθορίζουν διαχρονικά τις δημιουργίες της μάρκας. Στο προφίλ κυριαρχεί η χαρακτηριστική “GT Line” που έχει τις ρίζες της στην Giulia GT του 1963, αλλά στην Tonale παρουσιάζεται με μια μοντέρνα ερμηνεία ώστε να ταιριάζει με τις αναλογίες ενός SUV. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την οροφή, όπου η αίσθηση ενός δυναμικού coupe δεν δίνεται απλά με μια μεγαλύτερη κλίση προς τα κάτω στο πίσω μέρος της οροφής, αλλά μέσω του συνδυασμού των όγκων που ορίζονται από τη γραμμή της οροφής, της GT Line και των τροχών. Το αποτέλεσμα εκτός από πιο αρμονικό επιτρέπει και τη μέγιστη εκμετάλλευση του χώρου, ιδιαίτερα για τα κεφάλια των πίσω επιβατών, σημείο στο οποίο η Tonale τα καταφέρνει εξαιρετικά.
Στο εμπρός μέρος λιτά, αλλά χαρακτηριστικά στιλιστικά στοιχεία συνθέτουν μια έντονη εικόνα που κάνει την Tonale ξεχωρίζει. Το “Trilobo” που καθορίζει η «αιωρούμενη» τριγωνική μάσκα συνδυάζεται με τα φωτιστικά σώματα «3+3» που θυμίζουν μοντέλα όπως η SZ Zagato, η Brera, αλλά και το πρωτότυπο Proteo. Αντίστοιχα στο πίσω μέρος, τα φωτιστικά ακολουθούν την ίδια λογική και τονίζονται από την τριγωνική απόληξη του παρμπρίζ, στοιχείο που έχει βαθιές ρίζες στην ιστορία της μάρκας, όπως και οι τροχοί “teledial” (τύπου κυκλικού τηλεφωνικού καντράν) που πήραν το όνομα τους χάρη στις χαρακτηριστικές στρογγυλές οπές εξαερισμού.
Η εφαρμογή του μοτίβου αυτού στην Tonale αποτελεί μια εξέλιξη της ιδέας που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960 με ένα από τα πλέον θρυλικά μοντέλα της αυτοκίνησης, την 33 Stradale, με τη σύγχρονη εκδοχή να λαμβάνει υπόψη όλες τις ανάγκες για καλύτερη ψύξη των φρένων, χαμηλό βάρος, αλλά και αντοχή. Το τελικό αποτέλεσμα επίσης βρίσκεται εξαιρετικά κοντά στην πρόταση του πρωτοτύπου, ενώ είναι διαθέσιμο σε διαστάσεις 18’’, 19’’ και 20’’.
Την ίδια λογική αρμονίας και εκμοντερνισμού κλασσικών στοιχείων συναντά κανείς και στο εσωτερικό της Tonale. Εδώ όπως είναι αναμενόμενο οι αλλαγές σε σχέση με το πρωτότυπο είναι πιο έντονες, με τις βασικές όμως φόρμες να παραμένουν κοινές με σημείο αναφοράς τον χαρακτηριστικό πίνακα οργάνων “cannocchiale”, με τις δύο έντονες κυκλικές επιφάνειες να υποδηλώνουν την ύπαρξη δύο κλασσικών οργάνων.
Στην πραγματικότητα ο πίνακας αποτελείται από μια ψηφιακή και πλήρως διαμορφώσιμη οθόνη 10,25’’, η οποία όμως κρύβει μια ξεχωριστή έκπληξη. Αν το επιθυμήσει ο οδηγός υπάρχει η επιλογή η οθόνη να πάρει τη μορφή ενός κλασσικού πίνακα της Alfa Romeo, με το ταχύμετρο αριστερά και το στροφόμετρο στη δεξιά πλευρά να κυριαρχούν και να δίνουν ένα άρωμα ιστορίας χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία.
Καμία λεπτομέρεια δεν έχει αφεθεί στην τύχη, με τις ψηφιακές βελόνες να έχουν ακριβώς την ίδια σχεδίαση με τις κλασσικές, όπως και η γραμματοσειρά των αριθμών και η αντίθετη φορά στο ταχύμετρο για τους αριθμούς 40 και 200. Ο πίνακας “cannocchiale”, οι στρογγυλοί αεραγωγοί του συστήματος κλιματισμού, το τιμόνι με το κουμπί για την ενεργοποίηση του κινητήρα και βέβαια τα εντυπωσιακά paddles από αλουμίνιο είναι στοιχεία που κάνουν άμεση τη σύνδεση με την πρωτότυπη Tonale, αλλά και την ιστορία της μάρκας.
Σε πλήρη συμφωνία με την ιστορία της Alfa Romeo είναι και συνολικά η οδηγοκεντρική προσέγγιση της καμπίνας που συνεχίζεται σε κάθε σημείο της, όπως και η κομψή εφαρμογή σύγχρονης τεχνολογίας, όπως δείχνουν χαρακτηριστικά οι κρυφοί φωτισμοί, η διακριτική τοποθέτηση της επιφάνειας ασύρματης φόρτισης συσκευών, αλλά κα η αρμονική ένταξη του επιλογέα του συστήματος D.N.A. και της οθόνης 10,1’’ του συστήματος πολυμέσων.
Την εικόνα συμπληρώνουν τα υλικά, όπου η Alcantara, το οικολογικό δέρμα και προηγμένα υφάσματα, όπως το neoprene αξιοποιούνται για το μέγιστο βαθμό ποιότητας, άνεσης και σπορ χαρακτήρα. Όλα τα παραπάνω θέτουν το αισθητικό πλαίσιο της εσωτερικής σχεδίασης της Tonale, το γεγονός όμως ότι συνδυάζονται με αξιόλογη εκμετάλλευση χώρων και πρακτικότητα είναι το στοιχείο που προσδιορίζει με ακρίβεια την αποστολή του νέου μοντέλου της Alfa Romeo που δεν είναι άλλος από τον επαναπροσδιορισμό της έννοιας σπορ για τον 21ο αιώνα.