Το σύστημα MirrorCam που καταργεί τους εξωτερικούς καθρέπτες των φορτηγών και τους αντικαθιστά με κάμερες που προβάλλουν την αντίστοιχη εικόνα σε ειδικές οθόνες στο εσωτερικό, δεν προσφέρει μόνο βελτιωμένη αεροδυναμική, αλλά και πλεονεκτήματα που αφορούν στο χειρισμό και, κυρίως, στην ασφάλεια του φορτηγού. Το MirrorCam παρουσιάστηκε από τη Mercedes στο μεγάλο της φορτηγό Actros και μπορεί να διευκολύνει σημαντικά την εργασία εντός και εκτός δρόμου.
Κάμερες αντί για καθρέπτες
Κατ’ αρχάς, η απουσία των καθρεφτών βελτιώνει αισθητά την περιμετρική ορατότητα από μόνη της, αφού ο οδηγός βλέπει ακόμη και διαγώνια μπροστά από το φορτηγό, σε μια γωνία την οποία θα έκρυβε διαφορετικά ο καθρέφτης. Αφετέρου, αποκλείεται το ενδεχόμενο εσφαλμένης ρύθμισης του καθρέφτη από τον οδηγό, καθώς η κάμερα προβάλλει πλήρη εικόνα, από κάθε οπτική γωνία.
Επιπλέον, το MirrorCam παρέχει διάφορες βοηθητικές λειτουργίες στον οδηγό. Για παράδειγμα, η κάμερα που μεταδίδει εικόνα από το εσωτερικό της στροφής περιστρέφεται με τέτοιο τρόπο, ώστε ο οδηγός να έχει πάντα βέλτιστη ορατότητα. Ενώ, κατά τη διάρκεια ελιγμών ή κατά την αλλαγή λωρίδας, ειδικές γραμμές καθοδήγησης που απεικονίζονται στην οθόνη βοηθούν και πάλι τον οδηγό να εκτιμήσει καλύτερα την απόσταση από τα πίσω οχήματα.
Πλευρική προστασία
Όμως το πράγμα δεν σταματά εκεί, αφού το MirrorCam συνεργάζεται επίσης με το Sideguard Assist, το σύστημα υποβοήθησης που μπορεί να συμβάλλει στην αποτροπή ατυχημάτων από την πλευρά του συνοδηγού όταν το όχημα στρίβει προς εκείνη την κατεύθυνση, προειδοποιώντας οπτικά και ακουστικά τον οδηγό. Το Sideguard Assist αναγνωρίζει τυχόν εμπόδια στη δεξιά πλευρά του οχήματος, υπολογίζοντας την καμπύλη του ρυμουλκούμενου - σε όλο το μήκος του - και προειδοποιεί αντίστοιχα τον οδηγό με ενδείξεις στη δεξιά οθόνη, με αποτέλεσμα όλες οι σημαντικές πληροφορίες να είναι συγκεντρωμένες σε ένα σημείο.
Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι από τον Ιούνιο του 2021 η Mercedes-Benz θα προσφέρει, εκτός από το Sideguard Assist, και το Active Sideguard Assist (ASGA), το οποίο δε θα περιορίζεται στο να προειδοποιεί τον οδηγό για πεζούς ή ποδηλάτες που κινούνται στην πλευρά του συνοδηγού (εφ όσον μιλάμε, φυσικά, για «αριστεροτίμονα» οχήματα), αλλά επιπλέον θα πραγματοποιεί αυτόματο φρενάρισμα κατά τη στροφή με ταχύτητα έως 20 km/h και τελικά θα ακινητοποιεί το όχημα, εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει στις προειδοποιήσεις. Το ASGA μπορεί να αναγνωρίζει την ανάγκη πέδησης βάσει της γωνίας διεύθυνσης και, ιδανικά, να αποτρέπει μια πιθανή σύγκρουση.
Αυτόματο φρενάρισμα
Περνώντας τώρα σε άλλα ενεργητικά συστήματα ασφαλείας που διαθέτει η Mercedes για τα βαρέα της οχήματα, συναντάμε την πέμπτη πλέον γενιά του Active Brake Assist (ABA), του συστήματος αποτροπής σύγκρουσης που χάρη στο συνδυασμό ραντάρ και καμερών, μπορεί τώρα να αντιδρά καλύτερα σε πεζούς με ταχύτητα έως 50 km/h.
Είτε πρόκειται για ένα ακινητοποιημένο είτε για προπορευόμενο όχημα είτε για έναν ευπαθή χρήστη της οδού, όπως ένας ποδηλάτης ή πεζός, το ABA 5 μπορεί να συμβάλλει στην αποτροπή συγκρούσεων, καθώς αν χρειαστεί, μπορεί να ενεργοποιήσει τα φρένα επιτυγχάνοντας ακόμα και την ακινητοποίηση του φορτηγού.
Αυτόνομη οδήγηση
Ένα ακόμα εξελιγμένο σύστημα υποβοήθησης της οδήγησης, το Active Drive Assist (ADA), που αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη στον τομέα της ασφάλειας των βαρέων οχημάτων και το οποίο καθιστά το νέο Actros το πρώτο φορτηγό μαζικής παραγωγής παγκοσμίως με δυνατότητες ημι-αυτοματοποιημένης οδήγησης (αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2, κατά SAE). Το σύστημα αυτό, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, τον έλεγχο του οχήματος τόσο το διαμήκη όσο και κατά τον εγκάρσιο άξονά του, μπορεί δε να διατηρεί αυτόματα απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, να επιταχύνει καθώς επίσης και να επενεργεί στο τιμόνι αλλάζοντας την κατεύθυνση του αυτοκινήτου, εφόσον φυσικά πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις (επαρκής ακτίνα στροφής, ορατές οδικές σημάνσεις).
Σημειώστε ότι από τον Ιούνιο του 2021 θα διατίθεται το ADA 2 νέας γενιάς, που έχει ακόμη περισσότερες δυνατότητες – θα μπορεί, για παράδειγμα. να ακινητοποιεί το όχημα σε έκτακτη ανάγκη, εάν αναγνωρίσει ότι ο οδηγός δεν συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία οδήγησης για μεγάλο διάστημα, π.χ. λόγω κάποιου υπνηλίας ή κάποιου ξαφνικού προβλήματος υγείας. Το ADA 2 έχει τη δυνατότητα να ακινητοποιήσει σταδιακά το φορτηγό στη λωρίδα που κινείται, ενεργοποιώντας μάλιστα και τα αλάρμ, μέχρι αυτό να ακινητοποιηθεί εφ’ όσον ο οδηγός δεν κάνει, στη διάρκεια 60 δευτερολέπτων και μετά από όλες τις σχετικές ειδοποιήσεις, κάποια κίνηση που να δηλώνει ότι συμμετέχει στην οδήγηση του αυτοκινήτου (π.χ. αν δεν τοποθετήσει τα χέρια του στο τιμόνι ή αν δεν πατήσει καθόλου γκάζι ή φρένο κλπ.).