H ανάσταση του real estate στο ταμπλό, η ώρα του ΑΔΜΗΕ, το άλμα της Helleniq Energy, η έξοδος από την Frigoglass, η διαγραφή της ΒΙΣ, ο φτωχός συγγενής των αγορών, οι έξυπνοι μετρητές, το ελβετικό φράγκο και οι αναταράξεις στα λιμάνια

Μέρα ΑΔΜΗΕ είναι σήμερα καθώς ανακοινώνει αποτελέσματα τρίτου τριμήνου και αναμένονται σύμφωνα με αναλυτές στα 22 εκατ. ευρώ για την εισηγμένη, άρα θα διαμορφώσει μία άκρως ικανοποιητική κερδοφορία στο εννεάμηνο. Ίσως όμως να έχουμε και κάποια ωραία έκπληξη από την πλευρά της αμοιβής των μετόχων, καθώς τα κέρδη αυγατίζουν και οι μέτοχοι το βλέπουν και περιμένουν.

Έχει αποτυπωθεί άλλωστε και στην τιμή της μετοχής, η αλλαγή διάθεσης από τους επενδυτές. Βλέπουν πιο θετικά πλέον την εταιρεία, αφού αρχίζει και γίνεται πιο αντιληπτό το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 5 δισ. ευρώ και τα οφέλη που θα έχει στα αποτελέσματα. Ένα από τα σημαντικά έργα που εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2025 είναι η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Η επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ βρίσκεται στην τελική ευθεία κατασκευαστικά και θα ηλεκτριστεί η διασύνδεση το καλοκαίρι. Εκτός του ότι βγάζει από την ενεργειακή απομόνωση το νησί, θα αρχίσει να φέρνει έσοδα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.


Οι μετοχές της Trade Estates σήμερα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στο προσωρινό μέρισμα των 0,048 ευρώ ανά μετοχή, το οποίο αντιστοιχεί σε απόδοση 2,9%. Ο κλάδος των ΑΕΕΑΠ είναι ο κλάδος που επλήγη περισσότερο από την αύξηση των επιτοκίων και οι μετοχές της πλειονότητας των εταιρειών διαπραγματεύονται με μεγάλο discount. Η συγκεκριμένη με βάση τα αποτελέσματα εννεαμήνου έχει discount σχεδόν 35%, αφού η εσωτερική λογιστική αξία της μετοχής (NAV) είναι στα 2,52 ευρώ.

Πλέον όμως έχουμε 4 μειώσεις επιτοκίων από την ΕΚΤ και θα αρχίσουμε, ειδικά από το επόμενο έτος να βλέπουμε τη βελτίωση μέσα από τη μείωση των χρηματοοικονομικών εξόδων. Είναι αρκετά τα οφέλη από τη μείωση των επιτοκίων για τις εταιρείες του κλάδου και στελέχη της αγοράς θεωρούν πως ίσως αυτό το discount να πρέπει κάπως να μειωθεί. Επιπλέον η αγορά αναμένει και το placement από τη Fourlis, η οποία θέλει να σταματήσει να την ενοποιεί μέσω διάθεσης του 14% των μετοχών.


Το πρόσθετο μέρισμα από την HelleniQ Energy σε συνδυασμό με το κλείσιμο ανοικτών θεμάτων, έδωσε την αφορμή για σημαντική κίνηση στη μετοχή. Αρχικά να πούμε πως η απόκτηση του υπόλοιπου 50% της Elpedison δίνει στον όμιλο τη δυνατότητα να πετύχει τους στόχους στην ενεργειακή μετάβαση, ενώ η πώληση του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας θα δώσει τμηματικά έσοδα 200 εκατ. ευρώ. Όμως είπε η διοίκηση τα μισά από αυτά τα έσοδα, δηλαδή 200 εκατ. ευρώ θα πάνε στους μετόχους, άρα εκτός από ένα προμέρισμα 0,20 ευρώ που θα δώσει τον Ιανουάριο, θα πρέπει οι επενδυτές να ετοιμάζονται για άλλα 0,30 ευρώ ανά μετοχή περίπου. Η φθηνή αποτίμηση, έχει τραβήξει επενδυτικά βλέμματα, αφού υπάρχει και μία βελτιωμένη λίγο εικόνα από το μέτωπο των περιθωρίων διύλισης τα οποία είχαν υποχωρήσει σημαντικά στο τρίτο τρίμηνο.


Η συγκέντρωση του ποσοστού στην ΒΙΣ από τον προτείνοντα μέτοχο έχει ξεπεράσει το 97% και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η εταιρία οδεύει πλέον εκτός ταμπλό. Μιας και βρισκόμαστε σε φάση αναθεώρησης του κανονισμού του ΧΑ θα μπορούσε να υπάρξει σχετική μέριμνα όταν μια εταιρία φθάνει στο επιθυμητό ποσοστό που επιτρέπει τη διαγραφή της να μπορεί να ολοκληρώνεται η διαδικασία χωρίς να χρειαστεί να φθάσουμε στο τέλος της περιόδου αποδοχής επιταχύνοντας έτσι και το επόμενο στάδιο που αφορά το squeeze out των μειοψηφιών.


Σύμφωνα με δηλώσεις υψηλόβαθμών στελεχών το επενδυτικό κεφάλαιο της Tetrad δρομολογεί την έξοδο από την Frigoglass μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες.


Σε μια χρονιά που έχει γίνει πανήγυρι στις αγορές το ΧΑ είναι ο φτωχός συγγενής των εισροών. Με βάση τα στοιχεία της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών τα μετοχικά αμοιβαία εσωτερικού 15 ημέρες πριν τελειώσει η χρονιά έχουν εισροές 7,7 εκατ. ευρώ από την αρχή του έτους. Για ένα ενεργητικό 45 αμοιβαίων κεφαλαίων ύψους 1,9 δισ. ευρώ που έχει η συγκεκριμένη κατηγορία Αμοιβαίων η ρευστότητα αυτή είναι επιεικώς αστεία.

Άλλες κατηγορίες αμοιβαίων παρουσιάζουν καλύτερη εικόνα (π.χ Ομολογιακά) ωστόσο είναι προφανές ότι οι επενδυτές δεν πείθονται από το προϊόν που ονομάζεται ελληνικό χρηματιστήριο. Καλύτερη είναι η εικόνα των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης. Το ενεργητικό των 37 φορέων αυξήθηκε από τα 2,196 δισ. ευρώ σε 2,428 δισ. ευρώ στο τέλος Σεπτεμβρίου. Η εμπιστοσύνη της λιανικής επενδυτικής είναι βασικό ζητούμενο για την αύξηση του ενδιαφέροντος στην αγορά κα χρήζει συνολικότερης προσέγγισης από τους φορείς της.


Mεγάλη προσπάθεια καταβάλλει ο ΔΕΔΔΗΕ για την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών στους καταναλωτές, τα οικονομικά οφέλη των οποίων αναμένεται να «φτάσουν» τα 1,6 δισ. ευρώ από τους smart meters.

Στη μελέτη κόστους-οφέλους που δημοσίευσε ο ΔΕΔΔΗΕ, υπολογίζει σε 243 εκατ. τα συνολικά οφέλη για το έτος 2030, όταν δηλαδή οι έξυπνοι μετρητές θα έχουν εγκατασταθεί στο σύνολο της κατανάλωσης.

Το κεφαλαιακό κόστος υπολογίζεται συνολικά σε 1,16 δισ. ευρώ μέχρι τότε, ενώ το λειτουργικό κόστος στα 198 εκατ. ευρώ για το 2030.

Στο σύνολό του, λοιπόν, το έργο αναμένεται να έχει καθαρό προεξοφλημένο όφελος 1,28 δισ. ευρώ στην πλευρά του διαχειριστή συν 1,14 δισ. ευρώ στην πλευρά των καταναλωτών.

Συν τοις άλλοις, πέρα από τα οικονομικά οφέλη, το mega έργο για την ψηφιοποίηση του δικτύου θα ενισχύσει τη δυναμική τιμολόγηση της ενέργειας και θα οδηγήσει τόσο στην αύξηση της διείσδυσης ΑΠΕ στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας, όσο και στη μείωση των ρευματοκλοπών.

Ωστόσο, το εμβληματικό αυτό έργο του ΔΕΔΔΗΕ της τηλεμέτρησης και των smart meters δεν προχωρά με ταχείς ρυθμούς, με τη διαγωνιστική διαδικασία για την προμήθεια 7,1 εκατομμυρίων να είναι σε εξέλιξη. Το 2030 δεν είναι και τόσο μακριά με το έργο να θεωρείται ύψιστης σημασίας για την ψηφιοποίηση του δικτύου, μια από τις βασικές στρατηγικές προτεραιότητες του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για την περίοδο 2021-2030.

Στα οφέλη του Διαχειριστή συμπεριλαμβάνονται η μείωση μη τεχνικών απωλειών, διασφαλίζοντας την τήρηση των στόχων μείωσης των απωλειών, η αύξηση βαθμού ψηφιοποίησης του Δικτύου και υιοθέτηση νέων εφαρμογών, προωθώντας τη μετάβαση σε ένα «έξυπνο δίκτυο», η μείωση λειτουργικών και βελτιστοποίηση κεφαλαιουχικών δαπανών.


Μείωση στις μηνιαίες δόσεις τους θα δουν οι δανειολήπτες με δάνεια σε ελβετικό φράγκο μετά τη μείωση των παρεμβατικών επιτοκίων της Κεντρικής Τράπεζας της Ελβετίας κατά μισή ποσοστιαία μονάδα την Πέμπτη, τη μεγαλύτερη της τελευταίας δεκαετίας. Γύρω στους 70.000 δανειολήπτες σε ελβετικό φράγκο παραμένουν εγκλωβισμένοι εδώ και 14 χρόνια. Αναγκάστηκαν σε επιμηκύνσεις των δανείων αυτών για να είναι σε θέση να εξυπηρετούν τις μηνιαίες δόσεις. Οι περισσότεροι δανείστηκαν με την ισοτιμία ευρώ/φράγκου στα 1,67 και σήμερα η σχέση βρίσκεται στα 0,90 φράγκα ανά ευρώ.

Στόχος της Swiss National Bank ήταν να μπει ταβάνι στην άνοδο του ελβετικού φράγκου. Με την κίνηση της Πέμπτης το παρεμβατικό επιτόκιο έπεσε στο 0,5% από 1%. Η μείωση ήταν η μεγαλύτερη από τον Ιανουάριο του 2015 και διευκολύνθηκε από τον χαμηλό πληθωρισμό στην Ελβετία, 0,7% τον Νοέμβριο.


Ο απερχόμενος Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν πάντα ανέφερε με περηφάνια πως είναι ένας πιστός φίλος και υποστηρικτής των εργατικών συνδικάτων και, κάτι που απέδειξε κιόλας με τις παρεμβάσεις του κατά την διάρκεια της θητείας του. Από την άλλη μεριά, το ρεπουμπλικανικό κόμμα δεν φημίζεται για την αγάπη του προς τα συνδικάτα. Ή μάλλον, δεν φημιζόταν μέχρι πρόσφατα.

Όπως διαβάσαμε όμως στους New York Times, ο Ντόναλντ Τραμπ πήρε καθαρά το μέρος των εργαζομένων σε μία πολύ σημαντική διαμάχη με τους εργοδότες τους. Οι εργαζόμενοι είναι μέλη της ένωσης των λιμενεργατών στα εμπορικά λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου του Μεξικού και εργάζονται κυρίως στον τομέα της φόρτωσης και εκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων. Το συνδικάτο τους, το I.L.A. (International Longshoremen’s Association) βρίσκεται εδώ και πολλούς μήνες σε διαπραγματεύσεις με την οργάνωση United States Maritime Alliance (U.S.M.A.), η οποία εκπροσωπεί τους εργοδότες τους, κυρίως μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες.

Οι διαπραγματεύσεις είναι αρκετά δύσκολες και στις αρχές του Οκτωβρίου είχαν βρεθεί σε αδιέξοδο, με αποτέλεσμα την κήρυξη απεργίας. Η απεργία όμως δεν κράτησε πολύ, καθώς με παρέμβαση του Τζο Μπάιντεν οι δύο πλευρές κατέληξαν σε μία προσωρινή συμφωνία που αφορούσε κυρίως σε μισθολογικά ζητήματα. Όπως είπαμε όμως, η συμφωνία αυτή ήταν προσωρινή η οποία μέχρι τις 15 Ιανουαρίου θα πρέπει να γίνει οριστική και να καλύπτει όλα τα εκκρεμή ζητήματα, αλλιώς μπορεί να κηρυχθεί νέα απεργία.

Οι διαπραγματεύσεις έχουν ξαναρχίσει και συνεχίζονται αλλά τα πράγματα έχουν κολλήσει σε ένα συγκεκριμένο θέμα, την χρήση αυτοματισμών στα λιμάνια φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων. Οι εργαζόμενοι φοβούνται πως οι επενδύσεις σε αυτοματισμούς θα προκαλέσουν την απώλεια πολλών θέσεων εργασίας και κατηγορούν τους εργοδότες πως αυτός είναι ο βασικός σκοπός αυτών των επενδύσεων. Οι εργοδότες υποστηρίζουν πως οι επενδύσεις είναι απαραίτητες γιατί τα λιμάνια έχουν ανάγκη από σύγχρονη τεχνολογία που αποδεδειγμένα κάνει πιο ασφαλή και αποτελεσματική την λειτουργία τους, αυξάνει την δυναμικότητά τους και ισχυροποιεί τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Την Πέμπτη λοιπόν, ο Τραμπ προχώρησε σε μία ανάρτηση στο κοινωνικό δίκτυο Truth Social, με θέμα τις διαπραγματεύσεις των λιμενεργατών με τις ναυτιλιακές εταιρείες και την διαμάχη σχετικά με τους αυτοματισμούς.

Ο Τραμπ έγραψε πως είχε συναντήσει την ηγεσία της I.L.A. και πως βλέπει με συμπάθεια τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των εργαζομένων. Υπενθυμίζοντάς μας το ευρύ πεδίο των γνώσεων του, έγραψε πως «έχω μελετήσει τους αυτοματισμούς και γνωρίζω σχεδόν τα πάντα σχετικά με το θέμα», προσθέτοντας πως «τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν δεν μπορούν να συγκριθούν με τον πόνο, την δυστυχία και την ζημιά που προκαλείται στους Αμερικανούς Εργαζόμενους και στην συγκεκριμένη περίπτωση, στους Λιμενεργάτες μας» (τα κεφαλαία τα κρατήσαμε από την ανάρτηση του Ντόναλντ Τραμπ).

Όπως επισήμαναν οι New York Times, η παρέμβαση του νικητή των προεδρικών εκλογών είναι σίγουρο πως θα ενισχύσει την διαπραγματευτική θέση του I.L.A. και των 45.000 μελών του κατά τις διαπραγματεύσεις με την U.S.M.A. Τα χρονικά περιθώρια δεν είναι πολύ μεγάλα, αφού η προσωρινή συμφωνία υποχρεώνει τους εργαζόμενους να εργαστούν μέχρι τις 15 Ιανουαρίου και να απεργήσουν μετά από αυτή την ημερομηνία αν δεν έχει βρεθεί λύση.

Αν ξεσπάσει νέα απεργία, είναι αρκετά πιθανόν να κρατήσει περισσότερο από τις τρεις ημέρες των αρχών του Οκτωβρίου που κράτησε η προηγούμενη και είναι βέβαιο πως θα αναστατώσει την αμερικανική οικονομία και το διεθνές εμπόριο. Ξέροντας πως στις 20 Ιανουαρίου θα ξεκινήσει η θητεία του Τραμπ, είμαστε βέβαιοι πως δεν έχει καμία όρεξη να μπει στον Λευκό Οίκο με τα μισά λιμάνια της χώρας να είναι εκτός λειτουργίας και φανταζόμαστε πως θα κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να αποφύγει αυτόν τον σκόπελο.


 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.