Τα αποτελέσματα και κυρίως οι προβλέψεις των τραπεζών για τις επόμενες χρήσεις, εντυπωσίασαν επενδυτές και αναλυτές. Από τη μία βλέπουμε στο ταμπλό τις αυξημένες τοποθετήσεις και η στήλη μαθαίνει πως οι εντολές από το εξωτερικό είναι μεγάλες. Από την άλλη βλέπουμε και τους αναλυτές να αυξάνουν τις εκτιμήσεις τους και τις τιμές στόχους που έχουν δώσει.
Η Εθνική Τράπεζα έγραψε νέα υψηλά, η Alpha Bank είναι αρκετά κοντά όπως και η Eurobank και η Πειραιώς μετά τις αναδιαρθρώσεις δεικτών που έγιναν, βρίσκει και πάλι τον καλό της εαυτό και κοιτάζει υψηλότερα.
Η διανομή μερίσματος μάλλον είναι αρκετά κοντά μετά και την έγκριση που έλαβε η Τράπεζα Κύπρου, με τους επενδυτές να υποθέτουν πως θα δοθεί και στις ελληνικές το πράσινο φως. Σύμφωνα με την Optima Bank η Eurobank αναμένεται να δώσει 0,09 ευρώ ανά μετοχή, η Εθνική 0,36 ευρώ, η Alpha bank 0,05 ευρώ και η Πειραιώς 0,06 ευρώ. Από τις μη συστημικές η Optima Bank θα δώσει 0,44 ευρώ.
Με βάση τις εκτιμήσεις των διοικήσεων η Eurobank θα έχει κερδοφορία πάνω από 1,5 δισ. ευρώ το 2024, η Εθνική περίπου 1,2 δισ. ευρώ, η Πειραιώς 900 εκατ. ευρώ, η Alpha Bank 729 εκατ. ευρώ και η Optima Bank πάνω από 124 εκατ. ευρώ. Η χρηματιστηριακή διατηρεί σύσταση αγοράς για τις συστημικές και αύξησε την τιμή στόχο στα 2,10 ευρώ από 1,7245 ευρώ για την Alpha Bank, δίνει τα 2,41 ευρώ από 1,80 ευρώ για την Eurobank, τα 9,20 ευρώ από 7,46 ευρώ για την Εθνική Τράπεζα και τα 5 ευρώ από 3,946 ευρώ για την Τράπεζα Πειραιώς.
Σε νέα υψηλά και κοντά στα 7,50 ευρώ αναρριχήθηκε η μετοχή της Εθνικής Τράπεζας γράφοντας υψηλά 9 ετών. Αρκετοί αναλυτές είχαν κάπου εκεί τη δίκαιη τιμή, αλλά μετά τις ανακοινώσεις της διοίκησης, οι εκτιμήσεις ανέβηκαν υψηλότερα μαζί και οι τιμές στόχοι. Η τράπεζα ολοκλήρωσε με επιτυχία την τοποθέτηση ομολόγου μειωμένης εξασφάλισης στην αγορά, ύψους 500 εκατ. ευρώ, με απόδοση 5.875%. Το ομόλογο έχει διάρκεια 11,25 έτη, με δυνατότητα ανάκλησης στα 6,25 έτη.
Η έκδοση αποτελεί μέρος της στρατηγικής της τράπεζας για βελτιστοποίηση της κεφαλαιακής της σύνθεσης και αύξηση των ελάχιστων απαιτήσεων για τα ίδια κεφάλαια και τις επιλέξιμες υποχρεώσεις, που συνιστά εποπτική υποχρέωση όλων των τραπεζών. Η συναλλαγή προσέλκυσε το ενδιαφέρον των επενδυτών συγκεντρώνοντας προσφορές ύψους πάνω από 1,8 δισ. ευρώ από περισσότερους από 140 επενδυτές υπερκαλύπτοντας κατά περισσότερο 3,6 φορές το ποσό της έκδοσης.
Πάνω από το 80% του βιβλίου διατέθηκε σε ξένους θεσμικούς επενδυτές. Άνω του 70% κατανεμήθηκε σε Διαχειριστές Κεφαλαίων (Asset Managers), Ασφαλιστικά και Συνταξιοδοτικά Ταμεία. Η επιτυχία του εγχειρήματος, αποτέλεσμα της διαφοροποιημένης ζήτησης που σημειώθηκε από μία πιο ευρεία επενδυτική βάση σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, αποτελεί έμπρακτη επιβεβαίωση της εμπιστοσύνης στην Εθνική Τράπεζα και στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας οι οποίες επιβεβαιώθηκαν από τις πρόσφατες αναβαθμίσεις σε επενδυτική βαθμίδα.
Σαφώς πιο βελτιωμένη η συμπεριφορά της μετοχής της HelleniQ Energy στο χρηματιστηριακό ταμπλό μετά το placement. Η μετοχή βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα έχοντας δώσει και ένα προμέρισμα, ενώ βελτιωμένη είναι και η εμπορευσιμότητα. Φυσικά και τα αποτελέσματα που δημοσίευσε έχουν συμβάλει, αλλά σημειώστε πως αν και ακούγεται και νέο placement, οι επενδυτές το βλέπουν θετικά. Σε άλλες εποχές θα είχαμε δει πίεση στη μετοχή. Πλέον όμως η αγορά της Αθήνας αντέχει και συνεχόμενα placement, αφού το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών είναι μεγάλο.
Υπενθυμίζεται πως τα συγκρίσιμα EBITDA το 2023 διαμορφώθηκαν στα 1,23 δισ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 606 εκατ. ευρώ δίνοντας ένα σημαντικά χαμηλό, μονοψήφιο p/e. Έχοντας δώσει 0,30 ευρώ προμέρισμα θα δώσει και άλλα 0,60 ευρώ άρα η συνολική μερισματική απόδοση είναι πάνω από 10%.
Στον τομέα των ΑΠΕ, κατά τη διάρκεια του 2023 επιτάχυνε σημαντικά τη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου της. Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση σειράς συμφωνιών σε Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία, στο τέλος του 2023 διέθετε εγκατεστημένη ισχύ 356 MW και έργα σε προχωρημένα στάδια ανάπτυξης ή σε κατασκευή συνολικής ισχύος 0,7 GW.
Η επέκταση στην περιοχή του Μαρόκου, όπου μέσα στο έτος αναμένεται να πραγματοποιηθεί επιβεβαιωτική γεώτρηση στο κοίτασμα φυσικού αερίου, αλλά και οι εξελίξεις στην Ιταλία μετά την ακύρωση περιοριστικών αποφάσεων που «ξεκλειδώνουν» περιοχές προς έρευνα, είναι τα δυο σημαντικά στοιχήματα της Energean.
Ο όμιλος ξεκινά τη χρονιά έχοντας πετύχει μέσα στο πρώτο δίμηνο του έτους σημαντική αύξηση της παραγωγής, η οποία είναι πλέον υπερδιπλάσια έναντι του 2022.
Ειδικά για το project στην Ιταλία μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να μπει σε παραγωγή το θαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αεριού «Κασσιόπια». Επίσης, μεγάλες προσδοκίες υπάρχουν για την ανάπτυξη του κοιτάσματος Katlan στο Ισραήλ, για το οποίο η εταιρεία έχει ήδη πάρει έγκριση για το σχέδιο ανάπτυξης ενώ αναμένει άδεια παραγωγής διάρκειας 30 ετών από την κυβέρνηση. Το συγκεκριμένο κοίτασμα είναι της τάξης 30-35 δισ. κυβικών μέτρων.
Σε ό,τι αφορά τα αποθέματα φυσικού αερίου που απελευθέρωσε η ιταλική κυβέρνηση και αφορούν παραχωρήσεις στη Βόρεια Αδριατική εκτιμώνται σε περίπου 20 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Οι περιοχές αυτές ήταν μέχρι πρόσφατα «παγωμένες» λόγω παλαιότερης νομοθεσίας. Ο όμιλος Energean για τη χρήση 2023 κατέγραψε συνολικά έσοδα 1,420 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 93% σε ετήσια βάση, και προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDAX) 931 εκατ. δολάρια, αυξημένα κατά 121% σε ετήσια βάση.
Το 33% των αγορών πλοίων στον τομέα των bulkers μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου πραγματοποίησαν οι Έλληνες πλοιοκτήτες τον μήνα Φεβρουάριο, αναπτύσσοντας έντονη δραστηριότητα στη συγκεκριμένη αγορά. Στην αγορά των πλοίων Supramax οι Έλληνες εφοπλιστές με μερίδιο αγοράς 28% κατέλαβαν την πρώτη θέση μαζί με τους Κινέζους.
Τις τελευταίες εβδομάδες διαπιστώνεται μια μεγάλη αύξηση των συναλλαγών στα πλοία των παραπάνω κατηγοριών και μάλιστα με τις τιμές των πλοίων να φθάνουν σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά του 2010, έχοντας αυξηθεί κατά 39,6%. Η άνοδος αυτή, σύμφωνα με τους αναλυτές της ναυτιλιακής αγοράς οφείλεται στα μεγάλα κέρδη που σημειώνουν τα πλοία.
Οι αξίες των πλοίων Capesize, σε ετήσια βάση έχουν αυξηθεί σημαντικά. Έτσι, οι τιμές των νεότευκτων καταγράφουν άνοδο περίπου 43,3% από τα 53,25 εκατ. δολάρια στα 76,22 εκατ. δολάρια. Οι πωλήσεις Capesize πλοίων έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με ένα χρόνο πριν, καθώς τους πρώτους δύο μήνες του 2024 πουλήθηκαν 42 πλοία έναντι 20 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Η πανδημία, η επέλαση του online στοιχήματος, η ψηφιοποίηση του τοπίου γύρω από τον χώρο του στοιχηματισμού, διεθνώς, έχει οδηγήσει σε πτώση τα μεγέθη των επίγειων καζίνο. Στη χώρα μας δε, με τα γνωστά προβλήματα που έχουν κατά καιρούς αντιμετωπίσει, η πτώση είναι ακόμα πιο έντονη.
Όπως αναφέρει η ΕΕΕΠ το 2023 τα επίγεια καζίνο αντιπροσώπευαν μόνο το 5,4% του συνολικού ποσού που στοιχημάτισαν οι Έλληνες (36 δισ. ευρώ). Υπενθυμίζεται πως πριν από πέντε χρόνια το μερίδιο αγοράς των καζίνο ήταν στο 10,5% του τζίρου και στο 11,1% των ακαθάριστων εσόδων, ενώ αν ανατρέξουμε μια δεκαετία πίσω το μερίδιο των καζίνο στην αγορά ήταν στο 27% επί του τζίρου και στο 16% επί των ακαθάριστων εσόδων.
Γιατί τα αναφέρουμε αυτά; Για να καταστεί σαφές πως ναι μεν πρέπει να υπάρχουν αυστηροί κανόνες στον στοιχηματισμό, ωστόσο τα μερίδια των επίγειων καζίνο είναι μικρά πλέον. Επομένως, ορισμένες αντιδράσεις στα Βόρεια Προάστια ίσως είναι υπερβολικές…
Στα «αζήτητα» κατέληξαν τρία βιομηχανικά ακίνητα καθώς οι πλειστηριασμοί τους ήταν άγονοι. Το πρώτο ακίνητο είναι αυτό της Elite, η οποία πτώχευσε το 2017. Το ακίνητο αυτό βρίσκεται στην περιοχή Κολοκυνθού και στον πλειστηριασμό βγήκε ένα μέρος αυτού, δηλαδή τα δύο τρίτα της οριζόντιας ιδιοκτησίας του τετάρτου ορόφου του κτιρίου, συνολικής επιφάνειας 2.660 τετραγωνικών μέτρων. Η τιμή εκκίνησης ήταν 1,39 εκατ. ευρώ.
Το δεύτερο ακίνητο αφορά τις εγκαταστάσεις της βιομηχανίας επίπλων Kochen στα Διαβατά Θεσσαλονίκης, που εκπλειστηριάστηκαν με τιμή εκκίνησης 2,48 εκατ. ευρώ, χωρίς, όμως να υπάρξουν πλειοδότες.
Σε αναστολή οδηγήθηκε και ο πλειστηριασμός του ακινήτου της κατασκευαστικής εταιρείας ΤΡΙΚΑΤ ΑΕΚΤΕ, ο οποίος αφορούσε διαμερίσματα και αποθήκες σε ακίνητο στη Ραφήνα.
Kαλά αποτελέσματα δημοσίευσε η Μοτοδυναμική και η διοίκηση περιμένει καλή πορεία και το 2024, αν και η μείωση των περιθωρίων που παρατηρήθηκε το 2023 έναντι του 2022 θα συνεχιστεί. Βέβαια το 2022 θυμίζουμε ήταν μία ιδιαίτερη χρονιά, όπου ο τουρισμός πήρε και πάλι μπρος αλλά ο κόσμος φοβόταν τους συνωστισμούς, απέφευγε τα ΜΜΜ και νοίκιαζε αυτοκίνητα ακόμα και σε πολύ υψηλές τιμές.
Όπως και να έχει, το 2023 έδειξε ότι η κερδοφορία κινήθηκε ακόμα πιο ψηλά (11,8 εκατ. ευρώ από 9,2 εκατ. ευρώ) και οι δείκτες αποτίμησης δείχνουν πως η μετοχή είναι αρκετά φθηνή. Ο κ. Κυριακόπουλος μιλώντας στους αναλυτές είπε πως θα ενδιέφερε την εταιρεία να αποκτήσει την αντιπροσώπευση κάποιας νέας εταιρείας αυτοκινήτων, αλλά που είναι στην ηλεκτροκίνηση, είτε από την Κίνα ή αλλού, χωρίς όμως να έχει κάτι μέχρι στιγμής να ανακοινώσει, ενώ φέτος εκτίμησε πως το κεφάλαιο κίνησης θα γυρίσει θετικό.
H κεντρική τράπεζα της Ελβετίας έκανε την έκπληξη την Πέμπτη, μειώνοντας το παρεμβατικό της επιτόκιο κατά ένα τέταρτο της ποσοστιαίας μονάδας στο 1,50%, η πρώτη από τις μεγάλες κεντρικές τράπεζες που ξεκίνησε την νομισματική χαλάρωση. Η κίνηση της «χτύπησε» το ελβετικό φράγκο στην αγορά συναλλάγματος με την ισοτιμία να χάνει έδαφος έναντι του δολαρίου και να πέφτει σε χαμηλό οκταμήνου έναντι του ευρώ. Οι περισσότεροι αναλυτές περίμεναν ότι η ελβετική κεντρική τράπεζα θα διατηρούσε τα επιτόκια αμετάβλητα στο 1,75%. Ήταν η πρώτη μείωση από την SNB τα τελευταία εννέα χρόνια.
Το ευρώ ενισχύθηκε έναντι του ελβετικού φράγκου κατά 0,7% στο 0,975. Το φράγκο έπεσε 0,9% έναντι του δολαρίου στο 0,8948. Η κίνηση της Swiss National Bank είναι ενδεικτική για το τι θα ακολουθήσει από άλλες κεντρικές τράπεζες.
Ύστερα από μία σχετική καθυστέρηση, η κυβέρνηση Μπάιντεν (για την ακρίβεια η υπηρεσία προστασίας του περιβάλλοντος, EPA) ανακοίνωσε την Τετάρτη τον νέο κανονισμό σχετικά με τις εκπομπές καυσαερίων και άλλων ουσιών από τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά που θα κυκλοφορούν τα επόμενα χρόνια στις ΗΠΑ.
Ο κανονισμός καθορίζει τα επίπεδα εκπομπών διαφόρων ουσιών από τα μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν το 2027 μέχρι αυτά που θα κυκλοφορήσουν το 2032. Πριν μπούμε σε λεπτομέρειες πρέπει να πούμε πως αυτός ο κανονισμός δεν προβλέπει ένα ανώτατο όριο εκπομπών που θα ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα αλλά στην ουσία τον μέσο όρο εκπομπών για όλα τα αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά που θα τεθούν σε κυκλοφορία από το 2027 μέχρι και το 2032.
Όπως διαβάζουμε στο Bloomberg, η κλιμακωτή μείωση των επιτρεπόμενων εκπομπών ισοδυναμεί με την περικοπή τους κατά περίπου 50% από το 2026 μέχρι το 2032. Πρόκειται, βέβαια, για μία πολύ σημαντική μείωση αυτών των εκπομπών, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη σημαντική αύξηση του ποσοστού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους αμερικανικούς δρόμους.
Η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία είναι ελεύθερη να διαλέξει τι αυτοκίνητα θα προσφέρει στους πελάτες της αλλά η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχουν και πολλές επιλογές πέρα από την συρρίκνωση του αριθμού των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ένα από τα «σενάρια» που δημοσιοποίησαν οι υπεύθυνοι της EPA, προβλέπει πως η συμμόρφωση των αυτοκινητοβιομηχανιών στις προβλέψεις του νέου κανονισμού θα έχουν ως αποτέλεσμα την σημαντικότατη αλλαγή του μείγματος πωλήσεων αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών.
Ενώ το 2023 το μερίδιο των πωλούμενων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών ήταν λίγο κάτω από 8% και αυτό των υβριδικών σχεδόν 2%, το 2032 εκτιμάται πως θα πουληθούν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε ποσοστό 56%, υβριδικά σε ποσοστό 13%, με τα αυτοκίνητα που έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης θα περιοριστούν στο 29% (ένα μικρό ποσοστό μέχρι το 100% αναμένεται να καλυφθεί από αυτοκίνητο που θα κινούνται με κινητήρες υδρογόνου).
Η διαφορά αυτή είναι πολύ μεγάλη και θεωρητικά ο νέος κανονισμός θα φέρει σε πολύ δύσκολη θέση τις παραδοσιακές βιομηχανίες που δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει την μαζική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Θα περίμενε κανείς μάλιστα πως στο άκουσμα της απόφασης, οι μετοχές των εταιρειών όπως η Ford (F NYSE), η General Motors (GM NYSE) και η Stellantis (STLA NYSE) θα σημείωναν μεγάλη πτώση.
Στην πραγματικότητα όμως συνέβη το ακριβώς αντίθετο. Η Stellantis ανέβηκε κατά 1,87% και έκλεισε στο υψηλότερο ιστορικά επίπεδο, η Ford ανέβηκε κατά 4,88% και η General Motors ανέβηκε κατά 3,23% και έφθασε σε νέο υψηλό για τις τελευταίες 52 εβδομάδες. Αυτό ίσως ακούγεται παράδοξο αλλά στην ουσία δεν είναι, γιατί ο κανονισμός μπορεί να είναι αυστηρός αλλά είναι λιγότερο αυστηρός από τις αρχικές προτάσεις της EPA.
Στην ουσία, η τελική απόφαση της EPA δίνει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα προσαρμογής στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού τα όρια εκπομπών για τα πρώτα χρόνια είναι αρκετά πιο ελαστικά από αυτά της αρχικής πρότασης. Οι μεγάλες βιομηχανίες είχαν διαμαρτυρηθεί για την αυστηρότητα του αρχικού σχεδίου και οι αλλαγές που έγιναν μάλλον τις ικανοποιούν, καθώς αφήνουν μεγαλύτερα χρονικά περιθώρια για την προσαρμογή των εφοδιαστικών αλυσίδων στα νέα δεδομένα και για την ανάπτυξη επαρκούς δικτύου φορτιστών.
Διαβάζοντας τα σχετικά ρεπορτάζ του διεθνούς Τύπου αντιλαμβανόμαστε πως ο νέος κανονισμός αφήνει ελαφρά ικανοποιημένους όλους τους ενδιαφερόμενους: τις παλιές εταιρείες και τους εργαζόμενους σε αυτές γιατί δίνει μεγαλύτερο χρόνο προσαρμογής και τις νέες γιατί ούτως ή άλλως εξασφαλίζει το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όλα αυτά βέβαια με την προϋπόθεση πως δεν θα αλλάξει σύντομα ο ένοικος του Λευκού Οίκου, καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εκφράσει ξεκάθαρα την πλήρη αντίθεσή του στην υιοθέτηση ενός τέτοιου κανονισμού.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.