Η win win συμφωνία ΔΕΗ - Mytilineos, τo growth (και) τα «δώρα» των τραπεζών, η (μεγάλη) απόδοση του ΟΠΑΠ, η αξιοποίηση της ΕΥΔΑΠ, οι αγοραστές στο ταμπλό, με κιάλια οι μειώσεις της Fed και το σαρδάμ της Λανακάμ

Win win χαρακτηρίζεται από την αγορά η μεγάλη συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας ύψους 2 δισ. ευρώ της ΔΕΗ με την Mytilineos. Η συμφωνία αφορά στην ανάπτυξη και κατασκευή χαρτοφυλακίου φωτοβολταϊκών έργων μέχρι 2000 MW σε Ιταλία, Βουλγαρία, Κροατία και Ρουμανία.

Συγκεκριμένα, αφορά σε περίπου 90 φωτοβολταϊκά έργα που κατέχει η Mytilineos σε Ιταλία (503 MW), Ρουμανία (516 MW), Βουλγαρία (500 MW) και Κροατία (445 MW) τα οποία βρίσκονται σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. Η Mytilineos αναλαμβάνει την ανάπτυξη και κατασκευή των εν λόγω έργων, τα οποία θα αποκτώνται από τον όμιλο ΔΕΗ με την ολοκλήρωση της σύνδεσής τους με τα ηλεκτρικά δίκτυα των ανωτέρω χωρών.

Η εμπειρία του ομίλου στην υλοποίηση σύνθετων έργων ΑΠΕ στο εξωτερικό αποτέλεσε καταλύτη για την εμπιστοσύνη της ΔΕΗ προς τη συνεργασία των μερών και είναι εχέγγυο για την επιτυχή υλοποίηση της συμφωνίας.

Η συμφωνία αποτελεί ορόσημο για τον πρωταγωνιστικό ρόλο που μπορούν να παίξουν ελληνικές εταιρείες στην ευρύτερη περιοχή και στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Είναι μία σημαντική στιγμή και για την ενεργειακή μετάβαση, καθώς τα έργα «πράσινης» ενέργειας που θα αναπτυχθούν, μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες 320.000  νοικοκυριών και να εκτοπίσουν από την ατμόσφαιρα 3,4 εκατ. τόνους ρύπους CO2.

Για τη ΔΕΗ, η συμφωνία είναι ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση της στρατηγικής που παρουσίασε πρόσφατα στην επενδυτική κοινότητα για ανάπτυξη στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με βασικό πυλώνα την πράσινη ενέργεια. Με τη συμφωνία αυτή, ο όμιλος θα αποκτήσει έργα ΑΠΕ εκτός από τη Ρουμανία, στην οποία έχει ήδη σημαντική παρουσία, και σε τρεις νέες χώρες και συγκεκριμένα σε Ιταλία, Βουλγαρία και Κροατία. Υπενθυμίζεται πως στόχος της ΔΕΗ είναι να έχει συνολικά 8,9 GW εγκατεστημένη ισχύ από ΑΠΕ  το 2026.

Για τη Mytilineos, η συμφωνία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής ανάπτυξης της Μ Renewables για την υλοποίηση του διεθνούς χαρτοφυλακίου της, συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης εισόδου στην αγορά του Καναδά με έργα ισχύος 1500 MW με παράλληλη εφαρμογή του προγράμματος Asset Rotation Plan, μέσω του οποίου ο όμιλος χρηματοδοτεί μεταξύ άλλων την διαρκή ανάπτυξη στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ο πολυεπίπεδος χαρακτήρας της συμφωνίας (γεωγραφικό εύρος, χρονισμός έργων) αναδεικνύει το βάθος του χαρτοφυλακίου της M Renewables.


Τα μεγάλα κέρδη των προηγούμενων ημερών αλλά και οι ανησυχίες από τα στοιχεία για την πορεία του πληθωρισμού στις ΗΠΑ έφεραν κάποιες ρευστοποιήσεις στη χρηματιστηριακή μας αγορά. Πάλι θα γράψουμε πως τις θεωρούμε δικαιολογημένες, ειδικά για τις τράπεζες, λόγω της προηγούμενης πορείας τους. Στις τράπεζες το ενδιαφέρον τώρα στρέφεται στο αίτημα που θα καταθέσουν για μέρισμα στον SSM, με κάποιες πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας να αναφέρουν ότι ο ευρωπαϊκός οργανισμός θα δώσει το πράσινο φως, αλλά το μέρισμα ίσως να είναι λίγο μικρότερο.

Να σημειωθεί πως η Εθνική Τράπεζα έχει προϋπολογίσει μέρισμα 0,37 ευρώ ανά μετοχή, η Εurobank στοχεύει να επιστρέψει το 25% των κερδών του 2023 ή 0,09 ευρώ ανά μετοχή, της Alpha Bank υπολογίζεται 0,05 ευρώ ανά μετοχή και της Τράπεζας Πειραιώς η πρόθεση είναι να επιστρέψει 10% των κερδών ή περίπου 0,06 ευρώ.

Οι αναλυτές θεωρούν τη διανομή δεδομένη με κάποιους να υπολογίζουν κάτι λιγότερο ήδη. Τα περιθώρια βέβαια ανόδου των μετοχών και λόγω της αναμενόμενης κερδοφορίας τα επόμενα χρόνια, αλλά και λόγω της σύγκρισης με τις μετοχές του εξωτερικού, παραμένουν μεγάλα.

H Jefferies έδωσε τιμή στόχο τα 8,80 ευρώ για την Εθνική Τράπεζα, τα 5,20 ευρώ για την Πειραιώς, τα 2,60 ευρώ για την Eurobank και τα 2,55 ευρώ για την Alpha Bank. Όμως και οι ελληνικές χρηματιστηριακές έχουν ψηλά τον πήχη. Η Euroxx πρόσφατα είχε δώσει σύσταση για αποδόσεις ανώτερες από αυτές της αγοράς για όλες τις συστημικές και είχε βάλει τον πήχη για την Εθνική στα 9,8 ευρώ, για την Eurobank στα 2,50 ευρώ, για την Alpha Bank στα 2,4 ευρώ και για την Πειραιώς στα 5,4 ευρώ.


Εξαιρετική συμπεριφορά στο ταμπλό του χρηματιστηρίου επιδεικνύει ο ΟΠΑΠ με ό,τι κλίμα και να επικρατεί. Πρόσφατα άλλωστε είχε βρεθεί και σε υψηλά σχεδόν 14 ετών. Στελέχη της αγοράς αναφέρουν πως δεν τους προκαλεί εντύπωση αφού, όπως σωστά έχουν γράψει κάποιοι αναλυτές, η μετοχή έχει χαρακτηριστικά ομολόγου λόγω της υψηλής απόδοσης, άνω του 10%, ενώ οι επενδυτές κερδίζουν και από την άνοδο της μετοχής. Όσοι έχουν τοποθετηθεί μερικά χρόνια πριν, όχι μόνο απολαμβάνουν εξαιρετικές αποδόσεις λόγω των διανομών, αλλά βλέπουν και το κεφάλαιό τους να έχει αυξηθεί από την πορεία της μετοχής στο Χ.Α.

Πριν από 3,5 έτη η μετοχή ήταν κάτω από τα 10 ευρώ. Δηλαδή σε αυτό το διάστημα, οι επενδυτές έχουν κέρδος 60% από την πορεία στο ταμπλό συν όλα τα μερίσματα. Μόνο για τη χρήση 2023 η αμοιβή των μετόχων θα ανέλθει στα 1,85 ευρώ ανά μετοχή. Έχει δοθεί τον Νοέμβριο προμέρισμα 1 ευρώ και στις 29 Απριλίου θα γίνει αποκοπή υπόλοιπου μερίσματος 0,60 ευρώ και στις 25 Ιουνίου αποκοπή επιστροφής κεφαλαίου 0,25 ευρώ. Παράλληλα ισχύει η δέσμευση για διανομή από την εταιρεία όλων των κερδών ή 1 ευρώ ανά μετοχή τουλάχιστον.


Μια ιστορία που δημιουργεί συνθήκες win win για όλους και κυρίως για την ελληνική επαρχία και τη μετατροπή των προβλημάτων της σε ευκαιρία είναι αυτή που έρχεται στην επιφάνεια μέσα από το σχέδιο νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση έως 15 Απριλίου για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Το ΥΠΕΝ αποφάσισε να αξιοποιήσει το asset που λέγεται ΕΥΔΑΠ και να εκτείνει σε ολόκληρη την Ελλάδα την τεχνογνωσία της εταιρείας που ξέρει τι σημαίνει διαχείριση υδάτινων πόρων, καθώς και ύδρευση.

Η δράση της ΕΥΔΑΠ με βάση τα όσα προβλέπονται στο σχέδιο νόμου θα είναι στα αυτονόητα κομμάτια της ύδρευσης και διαχείρισης λυμάτων, αλλά και σε λιγότερο αυτονόητα όπως σε έργα ΑΠΕ. Έτσι, λοιπόν, το υπουργείο κερδίζει έναν ισχυρό σύμμαχο σε όσα σχεδιάζει και η ΕΥΔΑΠ νέα έσοδα και προοπτικές ανάπτυξης σε ένα ήδη ισχυρό growth story που περιλαμβάνει επενδύσεις 2 δισ. ευρώ και καινοτόμα projects.


Πριν ολοκληρωθούν οι δημοσιεύσεις αποτελεσμάτων χρήσης 2023 θα ξεκινήσουν να δημοσιεύονται τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου 2024. Κορυφαίες εταιρείες, με δεκάδες θυγατρικές, αλλά και με σεβασμό στους μετόχους θα μας ενημερώσουν για την πορεία της νέας χρήσης. Εδώ τώρα δημιουργείται το ερώτημα, αν αυτό το χρονικό περιθώριο έως τέλος Απριλίου που υιοθετήθηκε λόγω Covid, είναι χρήσιμο, ή δημιουργεί στρεβλώσεις.

Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έκανε συστάσεις στις εισηγμένες πριν κάποιες εβδομάδες να μην καθυστερήσουν, αλλά δεν φαίνεται να συμμορφώθηκαν οι εταιρείες. Έτσι, εισηγμένες που δεν έχουν θυγατρικές, άρα δεν έχουν τη δουλειά που έχουν μεγάλοι όμιλοι στη σύνταξη αποτελεσμάτων, δημοσιεύουν τέλος Απριλίου. Μας κάνει εντύπωση, να μπορούν μεγάλοι όμιλοι με αποτίμηση δισεκατομμυρίων και να μην μπορεί μία εταιρεία με τζίρο 20-30 εκατ. ευρώ.


Οι ξένοι ήταν αναμενόμενα αγοραστές τον Μάρτιο στο ΧΑ λόγω του placement της Τράπεζας Πειραιώς ωστόσο έχει ενδιαφέρον η προέλευση των εισροών. Με βάση τα επίσημα στοιχεία του ΧΑ λοιπόν από τα 671 εκατ. ευρώ των καθαρών εισροών τα 318 εκατ. ευρώ ήρθαν από 6 κωδικούς με έδρα την Ελβετία, ενώ εισροές ύψους 164 εκατ. ευρώ και 136 εκατ. ευρώ είχαμε από Γερμανία και Ην. Βασίλειο. Ο Μάρτιος αν και ήταν γενικά ένας πολύ καλός μήνας για τζίρο του ΧΑ με 226 εκατ. ευρώ μέσες ημερήσιες συναλλαγές δεν κατάφερε να συγκινήσει περισσότερους κωδικούς με αποτέλεσμα οι ενεργοί κωδικοί να μειωθούν στις 23.825 πέφτοντας αισθητά  από τους μέσους όρους των 27.800 ενεργών κωδικών στο δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου.


Επίσης, έντονη ήταν η δραστηριότητα στο Χρηματιστήριο παραγώγων. Ο Μάρτιος ήταν μήνας λήξης συμβολαίων σε δείκτες και μετοχές και διακινήθηκαν 1.507.941 συμβόλαια, καλύτερη επίδοση από τον Μάρτιο του 2023. Ωστόσο, σε μέσες ημερήσιες συναλλαγές λόγω του μικρού αριθμού των συνεδριάσεων του Μαρτίου έχουν καταγραφεί πράξεις 83.774 συμβολαίων που είναι η καλύτερη επίδοση από το Μάρτιο του 2021. Τόσο η σποτ όσο και η αγορά παραγώγων κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα δραστηριότητας στο α’ τρίμηνο και αυτό δεν μπορεί παρά να είναι ένα καλό νέο για το ξεκίνημα της χρονιάς για την ΕΧΑΕ.


Ο πληθωρισμός των ΗΠΑ απομάκρυνε το ενδεχόμενο μείωσης των επιτοκίων στη συνεδρίαση του Ιουνίου και αυτό αποτυπώθηκε και στα παράγωγα του CME. Συγκεκριμένα, η πιθανότητα να δούμε μείωση στα επιτόκια πλέον τον Ιούνιο έπεσε στο 16,5% από 59,1% την προηγούμενη εβδομάδα. Το ίδιο όμως συνέβη και στον Ιούλιο καθώς η αγορά είχε προεξοφλήσει ακόμα μια μείωση. Η επικρατούσα (59%) άποψη θέλει και τον Ιούλιο τα επιτόκια να μένουν στα επίπεδα του 5,25-5,50% και δίνουν μειοψηφικό, αλλά σημαντικό ποσοστό 35% σε μείωση 25 μονάδων βάσης.

Η πρώτη μείωση δίνει ραντεβού στις 18 του Σεπτέμβρη -προς το παρόν- με πιθανότητα 45,3%. Οι ημερομηνίες παίζουν ρόλο καθώς με βάση την προεξόφληση της αγοράς οι ΗΠΑ θα πάνε σε εκλογές (5/11) με μία μόλις μείωση επιτοκίων, ενώ μετά τον Σεπτέμβριο θα απομένουν δύο συνεδριάσεις νομισματικής πολιτικής ως το τέλος της χρονιάς. Οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για τρεις μειώσεις έως το τέλος του έτους, το οποίο πλέον γίνεται οριακό.


Άλλο Βαγγέλης και άλλο Ευάγγελος να είμαστε ξηγημένοι εντάξει; Η διοίκηση της Λανακάμ έσπευσε να διευκρινίσει χθες με ορθή επανάληψη τη μεταβολή στα ποσοστά των βασικών μετόχων, όποτε τώρα όλα είναι απόλυτα διαφανή και σωστά.


Στο πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκαν 33 ώρες μηδενικής τιμής στην τιμή της χονδρικής ρεύματος στο χρηματιστήριο ενέργειας εκ των οποίων οι 31 ώρες τον Μάρτιο, η μεγαλύτερη διάρκεια που έχει παρατηρηθεί σε μηνιαία περίοδο. Σε αυτό το διάστημα η συνεισφορά των ΑΠΕ ήταν μεταξύ 77,9% και 87,5%. Οι έχοντες πολύ καλή γνώση του θέματος αναφέρουν ότι πλέον το πιο κρίσιμο στην αγορά των ΑΠΕ δεν είναι να βρει κανείς άδειες, αλλά όρους σύνδεσης. Επομένως ωραίες οι ανακοινώσεις με τα εν δυνάμει γιγαβάτ, αλλά πόσα από αυτά μπορούν πραγματικά να υλοποιηθούν;


Στην πρώτο μήνα κυκλοφορίας στην Ελλάδα πουλήθηκαν 6 ηλεκτρικά αυτοκίνητα BYD.


«Kαιρός να πάρετε τα κέρδη σας από τις μετοχές του κλάδου της τεχνολογίας που απογειώθηκαν φέτος και να τα τοποθετήσετε σε φτηνότερες μετοχές», συνιστά η Goldman Sachs Asset Management. Eκτιμά πως οι μετοχές τεχνολογίας θα έρθουν υπό πίεση και προτιμά τοποθετήσεις στον κλάδο ενέργειας και στις ιαπωνικές μετοχές. Η οικονομία των ΗΠΑ μπορεί να είναι σε πορεία απαλής προσγείωσης, όμως τα ρίσκα είναι αρκετά και μπορεί να την εκτροχιάσουν.

Στον κλάδο της τεχνολογίας το προφίλ ανταμοιβής-ρίσκου δείχνει προς πτωτική κατεύθυνση και εξάλλου υπάρχουν πιο ελκυστικές επενδυτικές ευκαιρίες αλλού. Ήδη οι αποδόσεις των «υπέροχων επτά» μετοχών έχουν αρχίσει να αποκλίνουν. Μπορεί η μετοχή της Nvidia να έδωσε κέρδη 72% φέτος, άλλες όμως δεν τα πήγαν πολύ καλά. Η μετοχή της Apple ταλαιπωρείται λόγω της πεσμένης ζήτησης για iPhones στην Κίνα, ενώ η Tesla χάνει 30% λόγω ανησυχιών για τη ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Η Goldman Sachs Asset Management προτείνει έκθεση «overweight» στις μετοχές του κλάδου ενέργειας για κάλυψη έναντι στον πληθωρισμό και τα γεωπολιτικά ρίσκα. Μέχρι στιγμής φέτος οι μετοχές του S&P 500 στους τομείς πετρελαίου και φυσικού αερίου κερδίζουν 16% έναντι κερδών 11% του κλάδου τεχνολογίας.


Θα γεμίσουν τελικά οι δυτικές χώρες με φθηνά κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως φοβούνται πολλοί; Αν κρίνουμε από αυτό που διαβάσαμε στο Reuters, αυτό είναι ένα πολύ πιθανό ενδεχόμενο. Τι διαβάσαμε; Πως οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν παραγγείλει στα ναυπηγεία της χώρας τους την ναυπήγηση μεγάλου αριθμού ειδικών πλοίων για μεταφορά αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του διεθνούς πρακτορείου, αυτή την στιγμή υπάρχει μία σχετική έλλειψη πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, πράγμα που έχει ανεβάσει κατά πολύ το κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο που θέλουν να στείλουν την παραγωγή τους σε άλλες χώρες.

Στο τέλος του 2023, ο ημερήσιος ναύλος για ένα πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων με χωρητικότητα 6.500 οχημάτων είχε φθάσει στις 115.000 δολάρια, δηλαδή περίπου επτά φορές πάνω από τις τιμές το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της συμβουλευτικής εταιρείας Clarkson η οποία ειδικεύεται σε ναυτιλιακά θέματα.

Αυτό σημαίνει πως μία σημαντική αύξηση στις νέες παραγγελίες πλοίων δεν είναι κάτι παράλογο. Όντως, οι νέες παραγγελίες είναι σημαντικές, περίπου για 180 πλοία. Αυτό που κάνει εντύπωση όμως είναι το ότι το 25% αυτών των παραγγελιών προέρχεται από την Κίνα. Από αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η SAIC Motor, η Chery Automobile, η BYD, η ναυτιλιακή COSCO και εμπορικές ενώσεις που έχουν δημιουργήσει οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων για ναυτιλιακά θέματα Veson Nautical, οι κινεζικές παραγγελίες αφορούν σε 47 πλοία και το 82% αυτών έχουν δοθεί σε κινεζικά ναυπηγεία. Το ενδιαφέρον εδώ είναι πως τα 47 πλοία είναι περισσότερα από όσα βρίσκονται αυτή την εποχή σε κινεζικά χέρια, δηλαδή 33. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Veson Nautical πάνω στα οποία βασίστηκε το ρεπορτάζ του Reuters, αυτή την στιγμή η Κίνα βρίσκεται στην όγδοη θέση παγκοσμίως στον κατάλογο των ιδιοκτητών των ειδικών πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων.

Πρόχειροι υπολογισμοί που λαμβάνουν υπόψη τις υφιστάμενες παραγγελίες νέων πλοίων και την τωρινή κατάσταση οδηγούν στο συμπέρασμα πως το 2028, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των νέων πλοίων, η Κίνα θα έχει 80 και θα έχει περάσει πλέον στην τέταρτη θέση. Θα βρίσκεται όμως πολύ μακριά από την πρώτη θέση, την οποία κατέχει η Ιαπωνία με 283 ακολουθούμενη από την Νορβηγία με 102, την Νότια Κορέα με 72 και την νήσο του Μαν με  61!!

Προφανώς, η Νορβηγία και η νήσος του Μαν δεν έχουν στην ιδιοκτησία τους τα πλοία για να μεταφέρουν την δική τους παραγωγή αυτοκινήτων, πολύ απλά γιατί δεν έχουν. Από την άλλη, η πρώτη θέση της Ιαπωνίας είναι απόλυτα φυσιολογική αφού μέχρι το 2022 ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο σε εξαγωγές αυτοκινήτων, πριν χάσει τη θέση της από την Κίνα. Δεν χρειάζεται πολλή σκέψη για να αντιληφθούμε πως πάρα πολλά από τα πλοία που ανήκουν στην Νορβηγία και την νήσο του Μαν χρησιμοποιούνται ήδη από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και από άλλες που παράγουν αυτοκίνητα στην Κίνα, όπως ας πούμε η αμερικανική Tesla.

Το γεγονός, όμως, πως οι κινεζικές επιχειρήσεις αποφασίζουν να «πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους» δείχνει πως περιμένουν πως οι εξαγωγές τους θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια και δεν θέλουν να αφήσουν τίποτα στην τύχη, δεδομένων των έντονων αντιδράσεων που υπάρχουν ήδη στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ πριν ακόμα φθάσουν τα πρώτα μεγάλα φορτία φθηνών ηλεκτρικών αυτοκινήτων νέας γενιάς. Απ’ ότι φαίνεται, κάτι ξέρουν όσοι τους φοβούνται!

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.