Σημαντικά βήματα ωρίμανσης για το big project του ομίλου Κοπελούζου «GREGY» που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου. Βρισκόμαστε μια ανάσα πριν από την ανακήρυξη των αναδόχων για την ανάθεση των μελετών του έργου, κάτι που «ξεκλειδώνει» το τελικό στάδιο όσον αφορά το τεχνικό σκέλος του project.
Όπως μαθαίνουμε, τέσσερις είναι συνολικά οι εταιρείες που υπέβαλαν προσφορές για τις σχετικές μελέτες, η υλοποίηση των οποίων θα γίνει σε λίγες ημέρες και σηματοδοτεί το εναρκτήριο λάκτισμα του έργου. H θυγατρική εταιρεία Elica του Ομίλου Κοπελούζου είναι ο φορέας διαχείρισης του έργου και αυτή που θα επιλέξει τους αναδόχους για τις δύο εκ των βασικών μελετών του project.
Εξελίξεις θα έχουμε μέσα στο μήνα και γύρω από τη χωροθέτηση των αιολικών πάρκων που θα κατασκευαστούν στην Αίγυπτο. Ταυτόχρονα, σε λίγες ημέρες το σήμα προόδου του έργου θα δώσει και η επικείμενη επίσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θ. Σκυλακάκη στο Κάιρο, όπου και θα συναντηθεί με τον Αιγύπτιο ομόλογό του.
Με την ολοκλήρωση του έργου διασύνδεσης των δύο χωρών αναμένεται να μετατραπεί η Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, μεταφέροντας 100% καθαρή ενέργεια από την Αίγυπτο μέχρι την Ευρώπη.
Ο συνολικός αναμενόμενος προϋπολογισμός φτάνει τα 4.2 δισ. ευρώ με το χρονοδιάγραμμα του φορέα υλοποίησης να προβλέπει ότι η διασύνδεση θα είναι έτοιμη το 2030, ενώ τότε θα είναι έτοιμο το 50% περίπου του «πράσινου» χαρτοφυλακίου. Σε αυτό το πλαίσιο, στόχος είναι η κατασκευή των μισών από τις προβλεπόμενες μονάδες να ξεκινήσει από το 2027.
Δύο τράπεζες, η Πειραιώς και η Alpha Bank, δύο εταιρείες του μεταλλευτικού κλάδου η Metlen και η Cenergy Holdings και η αεροπορική εταιρεία Aegean αποτελούν τα top picks της Euroxx Χρηματιστηριακή για το 2025.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της χρηματιστηριακής, σε γενικές γραμμές, φέτος οι τράπεζες θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην πορεία της αγοράς. Και αυτό γιατί οι τέσσερεις εισηγμένες συστημικές τράπεζες διαπραγματεύονται, ήδη, με σημαντικό discount έναντι των ομοειδών της υπόλοιπης Ευρώπης.
Για τη μεν Τράπεζα Πειραιώς η Euroxx δίνει ως τιμή - στόχο τα 6,3 ευρώ, ενώ για την Alpha Bank τα 2,7 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τη Metlen η Euroxx θέτει ως τιμή - στόχο τα 48,2 ευρώ. Καταλυτικό ρόλο για τη ρευστότητα της μετοχής της Metlen το 2025, θα έχει η διπλή εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Η Cenergy, από την άλλη πλευρά για την οποία η Euroxx έχει θέσει ως τιμή - στόχο τα 11 ευρώ, θα επωφεληθεί από τις ανοδικές τάσεις λόγω υψηλής ζήτησης για προϊόντα απαραίτητα για επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια και δίκτυα, καθώς και από το υψηλό της ανεκτέλεστο υπόλοιπο.
Για την Aegean, για την οποία η Euroxx έχει διαμορφώσει μια τιμή - στόχο στα 15,5 ευρώ, αναμένεται ότι το 2025 θα είναι μια σταθερή χρονιά με υψηλό μονοψήφιο ποσοστό αύξησης της κερδοφορίας και περαιτέρω αύξηση της ταμειακής θέσης. Οι καλύτερες στην κατηγορία τους μερισματικές αποδόσεις, καθώς και η ισχυρή παραγωγή ελεύθερων ταμειακών ροών αναμένεται, σύμφωνα με την Euroxx να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για μια υπεραπόδοση το 2025.
Μπορεί ο πρωθυπουργός να έθεσε κόκκινες γραμμές στη συνάντησή του με τον Μακρόν, ωστόσο οι ελληνογαλλικές σχέσεις έχουν ψυχρανθεί μετά την πιθανή πώληση των πυραύλων Meteor στην Τουρκία. Η -επί δεκαετίες- διάλυση και απαξίωση των ναυπηγείων της χώρας αποτέλεσε για ορισμένους τον καλύτερο σύμμαχο. Το επιχείρημα «δεν έχουμε ναυπηγεία – δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε πλοία – πρέπει να συνεργαστούμε με τους Γάλλους» μετατράπηκε σε δόγμα, το οποίο ακόμη και σήμερα που τα μεγάλα ναυπηγεία της χώρας, όπως ο Σκαραμαγκάς και η Ελευσίνα έχουν αναγεννηθεί, κάποιοι συνεχίζουν να το ακολουθούν. Το ερώτημα δεν είναι γιατί ακολουθείται αυτό το δόγμα αλλά γιατί το Πολεμικό Ναυτικό ανέχεται αυτήν την κατάσταση και δεν προτάσσει την εθνική άμυνα και τις ελληνικές βιομηχανίες.
O υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών παρουσίασε το νομοσχέδιο για την Κεφαλαιαγορά και έκανε γνωστά τα επιπλέον κίνητρα που δίνει η κυβέρνηση προκειμένου να ενισχυθεί το κύρος της αγοράς, αλλά και να έρθουν νέες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Όπως ανέφερε δεν υπήρχαν μεγάλα περιθώρια, μετά από συζητήσεις που έγιναν με το Γενικό Λογιστήριο. Άλλωστε αυτά που προεκλογικά είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση τα έχει ήδη υλοποιήσει. Μία σημαντική αλλαγή είναι στο φόρο των τόκων των εισηγμένων εταιρικών ομολόγων. Από 15% που ήταν σήμερα για τους Έλληνες επενδυτές πηγαίνει στο 5%, στο ίδιο ύψος δηλαδή με αυτό των ξένων επενδυτών.
Τα εταιρικά ομόλογα έχουν καλές αποδόσεις, αλλά ο υψηλός φόρος στεκόταν τροχοπέδη για επενδύσεις. Ένα άλλο σημαντικό που αλλάζει το νομοσχέδιο είναι η δυνατότητα μίας εταιρείας από την Κύρια Αγορά να μεταφέρεται στην Εναλλακτική. Έτσι για παράδειγμα όσες δεν πληρούν το κριτήριο της διασποράς που ισχύει από φέτος θα μπορούν να μεταφέρονται στην ΕΝ.Α. Επίσης, αυξάνεται στα 8 εκατ. ευρώ ετησίως το όριο για έκδοση πληροφοριακού δελτίου αντί ενημερωτικού σε δημόσιες προσφορές, προκειμένου να διευκολυνθεί η εισαγωγή μικρότερων εταιρειών στο Χ.Α.
Εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις εταιρείες ακινήτων (ΑΕΕΑΠ) με κατάργηση περιττών γραφειοκρατικών ρυθμίσεων, ενώ δίνεται η δυνατότητα παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας από ΑΠΕ με σκοπό την κάλυψη ενεργειακών τους αναγκών. Παράλληλα το νομοσχέδιο εισάγει και νέους τρόπους ελέγχων όπως το mystery shopping, δηλαδή θα μπορούν με υπαλλήλους που θα παριστάνουν τους πελάτες να εποπτεύουν οι εποπτικές αρχές τις εταιρείες. Επίσης εισάγονται και διατάξεις ώστε να μπει έλεγχος στα κρύπτο στοιχεία και να αποφεύγεται το ξέπλυμα χρήματος και η παροχή συμβουλών από μη πιστοποιημένες εταιρείες και πρόσωπα.
Ο Απόστολος Βακάκης, γνωστός και ως Mr. Jumbo, δεν χάνει ευκαιρία να τονίζει τις δυσκολίες και τους κινδύνους. Τη μία είναι τα μεταφορικά, την άλλη ο πληθωρισμός, την άλλη το δολάριο κ.ο.κ.. Με αφορμή τη δημοσίευση των πωλήσεων του Ιανουαρίου, η ανακοίνωση ξεκινάει με την πρόταση «καταγράφονται ενδείξεις βελτίωσης στους χρόνους παράδοσης των εμπορευμάτων, γεγονός που δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Αμέσως αρχίζεις να αναρωτιέσαι τι συμβαίνει και δεν υπάρχει...κίνδυνος. Όμως αμέσως μετά αρχίζει ο σχολιασμός των αρνητικών, όπως η αύξηση του ενεργειακού κόστους, η αβεβαιότητα λόγω δασμών, το ενισχυμένο δολάριο και η ενδεχόμενη αναζωπύρωση του πληθωρισμού. Οπότε όλα όπως πρέπει!
Όμως ο όμιλος πάλι ξεκίνησε εντυπωσιακά. Η Ελλάδα δείχνει πως πάει από το καλό στο καλύτερο και είχε αύξηση πωλήσεων 15%. Όμως όλες οι αγορές έδωσαν συνολική αύξηση 11%. Φαίνεται πως η Κύπρος, η Βουλγαρία και η Ρουμανία δεν πάνε όπως η Ελλάδα, αφού είχαν άνοδο μόλις 3%, 2% και 5% αντίστοιχα. Όπως και να έχει το ξεκίνημα είναι δυνατό. Σε ό,τι αφορά πρόβλεψη για το σύνολο του έτους, η διοίκηση θα την κάνει μάλλον αργότερα και αφού δει πρώτα τις πωλήσεις των 4 πρώτων μηνών.
Η χρονιά έχει ξεκινήσει αρκετά καλά αλλά για κάποιες μετοχές εξαιρετικά. Ήδη έχουν δώσει μεγάλα κέρδη στους επενδυτές, έστω και αν δεν έχουν συμπληρωθεί δύο μήνες. Ποιος μπορεί να μην είναι ικανοποιημένος από την άνοδο κατά 36% της Ιατρικό Αθηνών; Προφανώς η πώληση των θεραπευτηρίων από τη CVC, έδωσε ορατότητα στη μετοχή και πρόσφερε μία σύγκριση στις αποτιμήσεις. Ο ΟΛΘ λόγω της προσπάθειας εισόδου μετόχων μειοψηφίας, αναγκάζει την πλευρά Σαββίδη να αγοράζει μετοχές και έτσι ο τίτλος είναι πάνω από την τιμή της δημόσιας πρότασης και με άνοδο 29% από την αρχή του έτους.
Η Άβαξ θεωρείται η φθηνότερη κατασκευαστική και είναι από τις λίγες μετοχές μεσαίας κεφαλαιοποίησης που αναλυτές την έχουν στις κορυφαίες τους επιλογές (Optima Bank). Η μετοχή έχει άνοδο 28%. Η Fourlis έχει άνοδο 15%, η Τράπεζα Πειραιώς 13%, η Τιτάν 10%, η Attica Group 11% και η ΔΕΗ 9%. Όλες έχουν λόγους που εξηγούν την άνοδο και έχουν αναλυθεί από τη στήλη. Υπάρχουν επίσης μετοχές της μικρής κεφαλαιοποίησης με καλή άνοδο συνοδευόμενη πάντα από ικανοποιητικές συναλλαγές. Για παράδειγμα ΕΚΤΕΡ, Εβροφάρμα και Μύλοι Λούλη.
Σε αναβάθμιση των τιμών στόχων των ελληνικών τραπεζών προχώρησε η Goldman Sachs. Για την Αlpha Bank αναβαθμίζεται στα 2,40 ευρώ από 1,9 ευρώ πριν, για την Eurobank στα 2,8 ευρώ από τα 2,5 ευρώ πριν, για την Εθνική Τράπεζα στα 10,7 ευρώ από τα 10,6 ευρώ πριν και για την Τράπεζα Πειραιώς στα 5,7 ευρώ από τα 5,4 ευρώ πριν.
Παράλληλα, η Goldman Sachs διατηρεί τη θετική στάση της για τον ελληνικό τραπεζικό τομέα και συνεχίζει να αναμένει ότι το discount των ελληνικών μετοχών σε σχέση με τις ευρωπαϊκές ομοειδείς τράπεζες θα μειωθεί σταδιακά κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους.
Επιπρόσθετα, η αύξηση των μερισματικών πληρωμών των ελληνικών τραπεζών και η σταδιακή μείωση των αναβαλλόμενων φορολογικών πιστώσεων (DTCs) θα είναι μεταξύ των βασικών παραγόντων που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω re-rating.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Goldman Sachs, οι μετοχές των ελληνικών τραπεζών σημειώνουν άνοδο 24% τους τελευταίους δύο μήνες και υπεραποδίδουν 12% έναντι του ευρωπαϊκού δείκτη τραπεζών.
Σε 14 δισ. δολάρια στο ΑΕΠ και 150.000 υψηλής ειδίκευσης και υψηλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας εκτιμάται η συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της McKinsey & Company.
Η ίδια μελέτη αναφέρει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές επανεπενδύουν ετησίως περίπου 1,4 δισ. δολάρια σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπως αυτούς των ακινήτων, της ενέργειας, του τουρισμού ή του αθλητισμού, ενώ προσφέρουν και σημαντικά κεφάλαια που εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 400 εκατ. δολάρια ετησίως σε δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης.
Σύμφωνα με την McKinsey, η Ελλάδα, η οποία αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 0,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ, παρά το μικρό μέγεθος της οικονομίας της, ελέγχει περίπου το 20% της παγκόσμιας ποντοπόρου ναυτιλίας, αποδεικνύοντας τον κυρίαρχο ρόλο της στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά.
Σε ό,τι αφορά τον ελληνόκτητο στόλο, αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία της McKinsey περιλαμβάνει πάνω από 5.000 πλοία, ενώ η χώρα μας κατέχει την πρωτιά σε δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγρών και υγροποιημένων αέριων φορτίων, ενώ βρίσκεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως σε ξηρά χύδην φορτία. Παράλληλα, η Αθήνα έχει εδραιωθεί σε ένα παγκόσμιο κέντρο διαχείρισης πλοίων φιλοξενώντας πάνω από 750 διαχειρίστριες εταιρείες, εκ των οποίων άνω των 100 διαχειρίζονται περισσότερα από 10 πλοία. Αξίζει να σημειωθεί πως εκτός από τις εταιρίες διαχείρισης έχει δημιουργηθεί και ένα ευρύ cluster συναφών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Η ελληνική ναυτιλία υποστηρίζοντας άμεσα 60.000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα και απασχολώντας περισσότερους από 200.000 ναυτικούς που υπηρετούν σε παγκόσμια ύδατα, αποτελεί έναν πολύ-επίπεδο οικονομικό πυλώνα. Η επιρροή της όμως υπερβαίνει τα όρια του κλάδου, καθώς υποστηρίζει ένα ευρύ δίκτυο 90.000 επιπλέον θέσεων εργασίας σε διάφορους τομείς της ελληνικής οικονομίας.
Όπως επισημαίνεται, ακόμη στη μελέτη της Mc Kinsey, την τελευταία δεκαετία, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει περισσότερα από $100 δισ. για νεότευκτα πλοία σε ναυπηγεία ανά τον κόσμο.
Η Lyft (LYFT NASDAQ) είναι μία αμερικανική εταιρεία που ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια να δραστηριοποιείται στον τομέα των μετακινήσεων πολιτών με την χρήση ψηφιακής πλατφόρμας. Για αρκετό καιρό ήταν η βασική ανταγωνίστρια της Uber (UBER NYSE), αλλά σταδιακά έμεινε πίσω από την μεγάλη αντίπαλό της, καθώς ακολούθησαν άλλο επιχειρηματικό μοντέλο. Η Uber επεκτάθηκε και στον τομέα της παράδοσης έτοιμων γευμάτων, πούλησε τον τομέα συστημάτων αυτόνομης οδήγησης, ενώ η Lyft παρέμεινε επικεντρωμένη κυρίως στις υπηρεσίες μετακίνησης τύπου ταξί και συνέχισε τη δραστηριοποίηση στον κλάδο της αυτόνομης οδήγησης.
Η μεγάλη απόσταση μεταξύ των δύο επιχειρήσεων φαίνεται και από την μεγάλη διαφορά στις χρηματιστηριακές τους αποτιμήσεις. Στα 15 περίπου δολάρια που διαπραγματεύεται αυτές τις μέρες, η Lyft έχει χρηματιστηριακή αξία κοντά στα 6,2 δισεκατομμύρια δολάρια ενώ η Uber, αξίζει χρηματιστηριακά περίπου 165 δισεκατομμύρια δολάρια με την μετοχή της γύρω στα 78. Ακόμα και πριν από την σημαντική άνοδο που έφερε η είσοδος του Bill Ackman στο μετοχικό κεφάλαιο της Uber, για την οποία μας ενημέρωσε χθες το Black Box, η διαφορά μεταξύ των δύο αποτιμήσεων είναι τεράστια. Το γεγονός πως η Lyft έχει μείνει πίσω δεν σημαίνει βέβαια πως έχει πάψει να προσπαθεί.
Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, έκανε ορισμένες ανακοινώσεις, οι οποίες έδωσαν σημαντική ώθηση στην μετοχή της, η οποία έκλεισε την συνεδρίαση στα 15,12 δολάρια, ανεβασμένη κατά 6,70% από το κλείσιμο της Παρασκευής. Σύμφωνα με αυτές, η εταιρεία κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα στον τομέα της ανάπτυξης συστημάτων αυτόνομης οδήγησης, σε συνεργασία με άλλες δύο εταιρείες, την ισραηλινή Mobileye (MBLY NASDAQ) και την ιαπωνική Marubeni (8002 TOKYO). Μέσα στο 2026, πλήρως αυτόνομα robotaxis θα κυκλοφορήσουν στο Ντάλας της πολιτείας του Τέξας των ΗΠΑ.
Όπως είπε στο Barron’s ο εκπρόσωπος Τύπου της εταιρείας, το σχέδιο προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου χιλιάδων πλήρως αυτόνομων robotaxis και σε άλλες πόλεις. Το σχέδιο έχει ως εξής: η Lyft θα φέρνει τους πελάτες, μέσω του υφιστάμενου δικτύου της και της δικής της πλατφόρμας, η Marubeni θα προσφέρει τα αυτοκίνητα, καθώς διαχειρίζεται στόλο τουλάχιστον 900.000 αυτοκινήτων και η Mobileye θα εγκαθιστά στα αυτοκίνητα το δικό της λογισμικό και τον δικό της εξοπλισμό που είναι απαραίτητα για την λειτουργία των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Η Mobileye είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο αλλά το 88,30% των μετοχών της ανήκει στην βιομηχανία μικροεπεξεργαστών Intel. Η ισραηλινή εταιρεία είναι μία από τις πρωτοπόρες στον τομέα της αυτόνομης και της υποβοηθούμενης οδήγησης και τα συστήματά της βρίσκονται ήδη σε χιλιάδες αυτοκίνητα που κινούνται κάνοντας χρήση αυτής της τεχνολογίας ανά τον κόσμο.
Η Marubeni είναι μία πολύ μεγάλη ιαπωνική πολυεθνική με πλήθος δραστηριοτήτων, ανάμεσα στις οποίες είναι και η διαχείριση ενός μεγάλου στόλου αυτοκινήτων. Η συνεργασία μεταξύ της Lyft και της Mobileye είχε ανακοινωθεί το φθινόπωρο του 2024 αλλά οι προχθεσινές ανακοινώσεις ήταν οι πρώτες μέσω των οποίων μαθεύτηκαν κάποιες ουσιαστικές λεπτομέρειες του σχεδίου και μέσω των οποίων έγινε γνωστή και η συμμετοχή της ιαπωνικής εταιρείας.
Η άνοδος των μετοχών της Lyft, όπως και η αντίστοιχη άνοδος της Mobileye κατά 11,82%, δείχνει πως οι επενδυτές χάρηκαν με τα νέα, βλέποντας πως οι τρεις επιχειρήσεις κινούνται με αξιώσεις σε έναν πολλά υποσχόμενο τομέα, παρά το γεγονός πως ο ανταγωνισμός είναι πολύ ισχυρός, με την Tesla και την Waymo (θυγατρική της Alphabet) να είναι δύο μόνο από τους αντιπάλους. Αν χαίρονται πρόωρα ή όχι, θα αργήσουμε να το μάθουμε!
*Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.