Oι εκπλήξεις της Εθνικής Τράπεζας, οι εισηγμένες στη Ν. Υόρκη, τι τρέχει στην Attica Group, επιταχύνει ο αγωγός με Β. Μακεδονία, το νέο (;) placement της Κρι Κρι, τα βλέμματα στη Λαγκάρντ, αναπτύσσονται τα αμοιβαία και η βροχή δολαρίων

Ανάσα δεν έχουν πάρει οι διοικήσεις κάποιων εταιρειών, καθώς πάνε από χώρα σε χώρα και παρουσιάζουν τις προοπτικές των ελληνικών επιχειρήσεων. Έχουν γίνει αρκετά roadshows τις προηγούμενες μέρες σε Λονδίνο, Γενεύη και Πράγα. Σήμερα, πάνε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και στη Νέα Υόρκη, για να μιλήσουν στους επενδυτές των ΗΠΑ. Είναι το συνέδριο της Capital Link που γίνεται εδώ και πολλά χρόνια και μετά χτυπάνε οι Έλληνες το καμπανάκι της λήξης της συνεδρίασης στο ναό του χρήματος, τη Wall Street.

Πάνω από 20 εισηγμένες θα ταξιδέψουν για τη Νέα Υόρκη. Πιο αναλυτικά θα είναι εκτός από τις 4 συστημικές τράπεζες (Alpha Bank, Εθνική Τράπεζα, Eurobank, Τράπεζα Πειραιώς) και οι εταιρείες, Αεροδρόμιο Αθηνών, Attica Bank, Attica Group, Avax, Dimand, Ελλάκτωρ, ΕΥΔΑΠ, ΕΧΑΕ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, HelleniQ Energy, Ideal, Ακτωρ, Lamda, Metlen, ΔΕΗ και Trastor.


Την άφθονη ρευστότητα της Εθνικής Τράπεζας θέλει να εκμεταλλευτεί η διοίκηση, προκειμένου να συνεχιστεί η ανάπτυξη εντός και εκτός συνόρων. Σύμφωνα με τον CEO της τράπεζας, Παύλο Μυλωνά, το πλάνο ανάπτυξης είναι σε πλήρη εξέλιξη και ήδη αποδίδει καρπούς. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, αναμένει μείωση επιτοκίων το 2025 από την ΕΚΤ συνολικά κατά 0,75% κάτι που θα επηρεάσει τα καθαρά έσοδα από τόκους 8-9%. Ωστόσο, αυτή η υποχώρηση θα αντισταθμιστεί από την πιστωτική επέκταση.

Ο κ.Μυλωνάς δεν απέκλεισε εξαγορές στις γειτονικές αγορές, όπως και δεν απέκλεισε τις πληροφορίες που ακούγονται ότι μπορεί να επαναγοράσει την Εθνική Ασφαλιστική, αν υπάρξει θέμα πώλησης, αλλά θα πρέπει να σταθμίσει όλα τα σενάρια και να δει το τίμημα και τη σχέση ρίσκου/απόδοσης. Η μετοχή της Εθνικής Τράπεζας ανέκαμψε σημαντικά την εβδομάδα που πέρασε, με αφορμή τη διάψευση των σεναρίων για επιβολή έκτακτης φορολογίας από την κυβέρνηση και προσπάθησε και πάλι να βρεθεί κοντά στην τιμή που έγινε το τελευταίο placement (7,55 ευρώ), αλλά έκλεισε λίγο χαμηλότερα.


Αν και δεν έχει τελειώσει ακόμη η χρονιά, πολλοί προγραμματίζονται για την επόμενη και είναι μία χρονιά, όπου από τη μία θα πρέπει να δούμε βελτίωση της διασποράς από εισηγμένες, είτε λόγω νέου Κανονισμού του Χ.Α. είτε γιατί έχουν ήδη προγραμματιστεί.

Μετά τις πωλήσεις στις τράπεζες και το πρώτο placement στην HelleniQ Energy από το Υπερταμείο, αναμένεται και δεύτερο placement στην εταιρεία διύλισης με αρκετό ενδιαφέρον. Η Attica Group ήδη ανακοίνωσε πως θα πάει στο Λονδίνο για να παρουσιαστεί σε επενδυτές. Τα στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως και εδώ θα πρέπει να αυξηθεί η διασπορά και έχει ήδη ανακοινωθεί από τη διοίκηση. Στα χρηματιστηριακά γραφεία συζητιέται το τελευταίο διάστημα ένα ακόμη placement από την οικογένεια Τσινάβου στην Κρι-Κρι. Έγινε ένα μικρό πριν μερικές εβδομάδες, αλλά η διασπορά θα πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω, ενώ οι ισχυρές προοπτικές και το επενδυτικό πρόγραμμα, τραβούν τα επενδυτικά βλέμματα.


«Η εταιρεία σχεδιάζει να οργανώσει παρουσίαση προς το διεθνές επενδυτικό κοινό στο Λονδίνο τον Ιανουάριο 2025». Σε αυτήν την πρόταση στο δελτίο τύπου συνοψίζεται η πρόθεση του μετόχου (Strix) να διαθέσει ποσοστό προκειμένου να βελτιώσει τη διασπορά της εταιρείας φθάνοντας το επιθυμητό 25%. Τα μεγέθη αν και υπολείπονται σε σχέση με πέρυσι κατά 24,4% έχουν επιβαρυνθεί με έξοδα 18,5 εκατ. ευρώ για τη λειτουργική ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ. Στα καλά νέα και η μείωση του δανεισμού της εταιρίας κατά 10 εκατ. ευρώ.


Την Πέμπτη, όλα τα βλέμματα θα στραφούν στην Λαγκάρντ και τις αποφάσεις νομισματικής πολιτικής της ευρωζώνης. Η αγορά επιτοκίων της ζώνης του ευρώ έχει ήδη τιμολογήσει πλήρως μείωση των επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσης στην προσεχή συνεδρίαση της ΕΚΤ. Έως τον Δεκέμβριο του 2025 έχουν τιμολογηθεί σωρευτικά μείωση επιτοκίων της τάξης των 157 μονάδων βάσης για τα επιτόκια του ευρώ.


Μιλάμε διαρκώς για τις εταιρίες του S&P 500 και την κερδοφορία τους, αλλά και οι μετοχές του ευρωπαϊκού Stoxx -600 δεν πήγαν άσχημα στο τρίτο τρίμηνο. Για τις 285 εταιρίες που έχουν ανακοινώσει μεγέθη, τα κέρδη είναι αυξημένα κατά 8,2%, ενώ αν εξαιρεθούν οι εταιρίες ενέργειας η αύξηση βελτιώνεται στο 13,9%. Το 55% των εταιριών έχουν ξεπεράσει τις εκτιμήσεις της αγοράς, όταν σε ένα τυπικό τρίμηνο το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 58%. Η διαπραγμάτευση του δείκτη γίνεται με λόγο κερδών προς κεφαλαιοποίηση 13,4 φορές τα κέρδη της επόμενης χρονιάς έναντι 14,3 φορών που είναι ο δεκαετής μέσος όρος. Ο S&P 500 διαπραγματεύεται 23 φορές τα κέρδη έναντι 18,1 φορών που είναι ο μέσος όρος της 10ετίας. Η ελληνική αγορά το 2024 παίζει με ΡΕ 11,2 φορές και μόλις 10,03 για το 2025.


Στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2024 το σύνολο των επενδεδυμένων κεφαλαίων σε αμοιβαία κεφάλαια και φορείς θεσμικής διαχείρισης (UCITS και AIF) ήταν 23,2 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας λίγο παραπάνω από το 1% σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το αντίστοιχο μέγεθος στην Πορτογαλία είναι 35,3 δισ. ευρώ, στην Τουρκία 127,1 δισ. ευρώ και στη Μάλτα 21,3 δισ. ευρώ.


Δυναμικά «τρέχει» η Β. Μακεδονία τα projects που όχι μόνο θα τη διασυνδέσουν με την Ελλάδα καλύπτοντας τις ενεργειακές της ανάγκες, αλλά και που θα την καταστήσουν κόμβο διαμετακόμισης φυσικού αερίου προς την Κεντρική Ευρώπη.

Μέχρι το καλοκαίρι του 2025, θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού Β. Μακεδονίας και Ελλάδας με την υπογραφή της συμφωνίας των δύο χωρών να αναμένεται στα τέλη του έτους. O αγωγός θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στο Νεγκότινο της γειτονικής χώρας μέσω του σημείου Ευζώνων/Γευγελής.

Πέντε είναι, μάλιστα, οι υποψήφιοι που υπέβαλαν προσφορές στον διαγωνισμό για την κατασκευή της διασύνδεσης  για το σκοπιανό τμήμα. Ο διαγωνισμός «τρέχει» από τη Nomagas, ο οποίος είχε καθυστερήσει σημαντικά για 1-2 χρόνια και τώρα βρίσκεται πλέον ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση. Να σημειωθεί ότι το ελληνικό τμήμα του αγωγού το έχει αναλάβει η Τέρνα έναντι ενός προϋπολογισμού 15,8 εκατ. ευρώ.

Μέσω του project αυτού αναμένεται, επίσης, να ανοίξει μία «πύλη» εισόδου τόσο στη γειτονική χώρα, τόσο για το αζέρικο αέριο όσο και για τα φορτία LNG που θα εισέρχονται στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας μέσω των Τερματικών της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης. Η ολοκλήρωση του έργου θα επιτρέψει σύντομα την επέκταση του αγωγού και προς τη Σερβία, κάτι που ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας και της Β. Μακεδονίας ως ενεργειακές πύλες της ΝΑ Ευρώπης.

Παράλληλα, «ξεμπλοκάρει» και το έργο της επαναλειτουργίας του αγωγού μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων Θεσσαλονίκης-Σκοπίων, ο οποίος παρέμενε «αδρανής» από το 2013. Η Helleniq Energy είχε βάλει τότε stop στη λειτουργία του σταθμού, ο οποίος μετέφερε αργό πετρέλαιο, καθώς έκρινε τη δραστηριότητα της διύλισης ως ασύμφορη. Τώρα, ο σχεδιασμός της HELLENIQ ENERGY προϋπέθετε την αναβάθμιση του αγωγού για τη μεταφορά τελικού προϊόντος ντίζελ από την Ελλάδα στη Β. Μακεδονία. Αδειοδότηση, τεχνικές λεπτομέρειες και τελευταία εμπόδια ήρθησαν, και έτσι τώρα η επαναλειτουργία του αγωγού είναι στα «σκαριά». 

Η Β. Μακεδονία θα μπορεί μέσω αυτού να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα αλλά και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.


Μερικές εβδομάδες πριν την αλλαγή φρουράς στον Λευκό Οίκο, συνεχίζεται ο αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση διαφόρων προγραμμάτων στήριξης συγκεκριμένων τομέων της οικονομίας. Ένα από αυτά τα προγράμματα, είναι αυτό της χορήγησης δανείων ύψους 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ενίσχυση επιχειρήσεων στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των μπαταριών τους και άλλων συναφών. Το Loan Programs Office που έχει αναλάβει αυτό το έργο, υπάγεται στο υπουργείο ενέργειας και διευθύνεται από τον Jigar Shah.

Υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια αλλά απέκτησε πολύ μεγάλη σημασία κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης Μπάιντεν, στα πλαίσια του περίφημου προγράμματος «Inflation Reduction Act», το οποίο δεκαπλασίασε το ποσό των δανείων που μπορεί να χορηγήσει το LPO και το ανέβασε από 40 σε 400 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό σημαίνει πως ο Jigar Shah έχει την δυνατότητα να χορηγήσει ευνοϊκά δάνεια συνολικής αξίας 400 δις σε επιχειρήσεις των κλάδων που αναφέραμε προηγουμένως, αποτελώντας έναν από τους πιο σημαντικούς βραχίονες της βιομηχανικής πολιτικής του Τζο Μπάιντεν.

Καθώς όμως στις εκλογές του Νοεμβρίου εξελέγη ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει δηλώσει πολλές φορές πως ό,τι έχει σχέση με το IRA είναι κακό για την χώρα, δεν αποκλείεται να δούμε την ζωή του LPO να τερματίζεται άδοξα με την έναρξη του νέου έτους, τουλάχιστον όσον αφορά στην χρηματοδότηση της πράσινης ενέργειας και της ηλεκτροκίνησης.

Αυτό σημαίνει πως αυτές τις μέρες το γραφείο του Shah προσπαθεί να ολοκληρώσει τις διαδικασίες για την χορήγηση των δανείων πριν την 20η Ιανουαρίου και τον ερχομό του Ντόναλντ Τραμπ. Όπως διαβάζουμε σε σχετικό άρθρο των New York Times από την 6η Δεκεμβρίου, το Loan Programs Office έχει εγκρίνει περίπου 54 δισεκατομμύρια δολάρια σε δάνεια ή εγγυήσεις δανείων μέχρι σήμερα, τα 19 από τα οποία εγκρίθηκαν μετά την εκλογική νίκη του Τραμπ.

Όμως, μέχρι τώρα μόνο 13,5 δισεκατομμύρια έχουν πάρει τον οριστικό δρόμο προς τους δικαιούχους μετά την πλήρωση όλων των απαραίτητων όρων και την υπογραφή των τελικών συμφωνιών. Αυτό σημαίνει πως περίπου 40 δισεκατομμύρια είναι αυτή την στιγμή στον αέρα, καθώς αν δεν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες πριν την 20η Ιανουαρίου υπάρχει περίπτωση να ακυρωθούν από την κυβέρνηση Τραμπ. Η αγωνία πολλών επιχειρήσεων είναι μεγάλη και απολύτως κατανοητή.

Σε αυτές περιλαμβάνεται η ηλεκτρική αυτοκινητοβιομηχανία Rivian (RIVN NASDAQ), που εξασφάλισε – λίγο μετά τις προεδρικές εκλογές – δάνειο 6 δισεκατομμυρίων για την ανέγερση εργοστασίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην πολιτεία της Τζόρτζια. Αγωνία υπάρχει και σε όσους εμπλέκονται στο project «Grain Belt Express», που κατασκευάζει μία γραμμή μεταφοράς ρεύματος που κοστίζει περίπου 7 δις δολάρια και (αν και όταν ολοκληρωθεί) θα συνδέει εγκαταστάσεις πράσινης ενέργειας που βρίσκονται σε αγροτικές περιοχές των μεσοδυτικών ΗΠΑ με καταναλωτές σε αστικές περιοχές στα ανατολικά.

Το Green Belt Express περιμένει την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την χορήγηση κρατικών εγγυήσεων ύψους 4,9 δις δολαρίων. Μία άλλη εταιρεία που περιμένει την ολοκλήρωση των διαδικασιών για να λάβει δανειακές εγγυήσεις ύψους 1,6 δις είναι η Plug Power (PLUG NASDAQ) που θέλει να παράξει «πράσινο υδρογόνο». 1 δισ. σε εγγυήσεις ελπίζει πως θα προλάβει να πάρει η EVgo (EVGO NASDAQ), η οποία φτιάχνει φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Δύσκολο να προβλέψουμε πόσα χρήματα θα μπορέσουν να «φύγουν» από τα ταμεία του LPO πριν την έλευση του νέου προέδρου ούτε και αν ο Shah θα προλάβει να δώσει και άλλες εγκρίσεις, καθώς αιτήσεις για πάνω από 300 δις σε δάνεια και εγγυήσεις είναι αυτή την στιγμή υπό εξέταση. Αυτό που είναι σίγουρο είναι πως τις επόμενες ημέρες θα ακούμε συνεχώς νέα για οριστικές συμφωνίες χορήγησης δανείων και εγγυήσεων. Κανείς δεν έχει όρεξη να εξαρτάται από τον Ντόναλντ Τραμπ!

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.