Λίγες εβδομάδες μετά την πώληση της Τέρνα Ενεργειακή στη Μasdar από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και βασικούς μετόχους, είχαμε χθες μία ουσιαστική επανεπένδυση κεφαλαίων στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Στελέχη της εταιρείας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Γιώργος Περιστέρης, και κορυφαίοι ξένοι επενδυτές απέκτησαν το 2,5% της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το οποίο πουλήθηκε από το Latsco Family Office της Μαριάννας Λάτση.
Το family office πούλησε μικρό μέρος της συμμετοχής του, κεφαλαιοποιώντας απόδοση άνω του 60%. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της στρατηγικής συμμαχίας με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το Family Office της κας Μαριάννας Λάτση, πρόσφατα επένδυσε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του 10% στη Νέα Αττική Οδό. Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως η μετοχή βρίσκεται σε υψηλά 25 ετών, με πολλούς επενδυτές πλέον να την κοιτάνε μακροπρόθεσμα λόγω των σημαντικών ροών που θα έχει από τις παραχωρήσεις. Άλλωστε, δεν αποτελεί νέο ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι κυρίαρχος πλέον στις παραχωρήσεις και το έχουμε γράψει αρκετές φορές. Γι΄ αυτό βλέπουμε άλλωστε και μία σημαντική άνοδο στη μετοχή το τελευταίο διάστημα.
Όμως και οι αναλυτές της Pantelakis Securities έρχονται να το αναλύσουν πιο βαθιά και να πουν πως είναι βαθιά υποτιμημένο το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων.
Δηλαδή λένε πως στην τρέχουσα αποτίμηση στο Χρηματιστήριο, ουσιαστικά η ενέργεια και οι κατασκευές έχουν αποτιμηθεί και αυτό που μένει είναι μόλις 2,4 ευρώ ανά μετοχή για τις παραχωρήσεις. Όμως η ανάλυση της χρηματιστηριακής βγάζει αποτίμηση 1,7 δισ. ευρώ ή 16,2 ευρώ ανά μετοχή. Έτσι δίνει τιμή στόχο τα 27,40 ευρώ με σύσταση για αποδόσεις ανώτερες από αυτές της αγοράς και περιθώριο ανόδου 50% για τη μετοχή. Ο όμιλος, σημειώνει η Pantelakis, έχει στραφεί στρατηγικά προς εμβληματικές παραχωρήσεις, συγκεντρώνοντας ένα χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων ποιότητας με πάνω από 25 έτη υπολειπόμενη διάρκεια ζωής κατά μέσο όρο. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα απέκτησε την Αττική Οδό, την Εγνατία Οδό, ενώ έχει το 32,5% στο Αεροδρόμιο Καστελίου και το 49% στο καζίνο του Ελληνικού.
Καθημερινά βγάζει ειδήσεις η ΔΕΗ και είναι μία λογική εξέλιξη του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος που έχει ανακοινώσει, αλλά και των προοπτικών που έχει αποκτήσει πλέον ο όμιλος. Μετά την ανακοίνωση για τις επενδύσεις στην ανάπτυξη δικτύου οπτικής ίνας που ανέφερε χθες η στήλη, έγινε ανακοίνωση για την έναρξη δύο νέων φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 32 MW στην κεντρική Ιταλία.
Έτσι έκανε ο όμιλος είσοδο σε μία σημαντική αγορά, η οποία ισχυροποιεί τη δέσμευση για περαιτέρω ενίσχυση του πρωταγωνιστικού ρόλου της ΔΕΗ στην ενεργειακή μετάβαση που συντελείται στη Ν.Α. Ευρώπη. Σύμφωνα με το τριετές στρατηγικό πλάνο ο όμιλος θα αναπτύξει επιπλέον 6,3 GW ΑΠΕ στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Ν.Α. Ευρώπης, με στόχο η εγκατεστημένη ισχύς από ΑΠΕ να ανέλθει στα 11,8 GW το 2028. Ήδη, σήμερα, πάνω από το 60% των ΑΠΕ που θα προστεθούν είναι σε φάση κατασκευής ή έτοιμα προς κατασκευή. Το σχέδιο περιλαμβάνει είσοδο σε αγορές όπως Ιταλία, Βουλγαρία και Κροατία, γειτονικές αγορές, δηλαδή με υπάρχουσες διασυνδέσεις.
Οι πρόσφατες αγορές μετοχών από τον βασικό μέτοχο στην Austriacard φαίνεται πως βοήθησαν τη μετοχή και στις τελευταίες συνεδριάσεις βλέπουμε μία ανάκαμψη. Έγιναν σημαντικές πωλήσεις και αυξήθηκε ο όγκος το τελευταίο διάστημα. Πριν ένα μήνα, είχε γράψει και ιστορικό χαμηλό στα 5,23 ευρώ, αλλά τώρα έχει βρεθεί πάνω από τα 5,70 ευρώ. Να θυμίσουμε πως ο βασικός μέτοχος είχε πουλήσει μετοχές στα 6 ευρώ και αγοράζει αρκετά χαμηλότερα. Σύμφωνα με αναλυτές και εκθέσεις που έχουν δημοσιευτεί, αξίζει καλύτερης αποτίμησης. Κάνει παράλληλα και κάποιες κινήσεις η διοίκηση να κάνει πιο γνωστή την εταιρεία στους επενδυτές, μέσω αναλύσεων, παρουσιάσεων σε συνέδρια και άλλα.
«Σκοντάφτει» η συμφωνία ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου, με τη Λευκωσία να αντιδρά στο σχέδιο παραχώρησης του ΑΔΜΗΕ, σε βαθμό που απειλεί τη συμμετοχή του κυπριακού Δημοσίου σε αυτό.
Τι κι αν η κυπριακή πλευρά είχε δεσμευτεί έναντι της ελληνικής, μέσω του «πλαισίου συμφωνίας» του περασμένου Σεπτεμβρίου, να συμμετάσχει επενδυτικά στο κεφάλαιο του Great Sea Interconnector (GSI);
Σε συνέχεια μιας μακράς καθυστέρησης και ενός «καπνού», που τελικά μάλλον υπάρχει και φωτιά, οι κρατικοί φορείς τώρα στην Κύπρο είναι ανάστατοι και ιδιαιτέρως προβληματισμένοι από το περιεχόμενο της υπό έγκριση συμφωνίας και έχουν στείλει προς διάφορες κατευθύνσεις το μήνυμα πως η Κυπριακή Δημοκρατία δεν πρόκειται να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, αν το σχέδιο συμφωνίας ΑΔΜΗΕ - GSI δεν αλλάξει ουσιωδώς.
Η Κυπριακή πλευρά δεν το αποδέχεται, θεωρώντας ότι το οικονομικό ρίσκο είναι πολύ μεγάλο και αντιπροτείνει «έναν υγιή συνεταιρισμό εταιρειών - οργανισμών, ακόμα και κρατικών φορέων, στη βάση της ισοτιμίας και με απαραίτητη προϋπόθεση να διατηρεί - ως συνεταιρισμός - την πλήρη ιδιοκτησία της ηλεκτρικής διασύνδεσης σε όλες τις φάσεις του έργου και τα έσοδα από αυτό, μετά την έναρξη της λειτουργίας του, και, βέβαια, ισότιμο καταμερισμό ευθυνών των μετόχων για τη χρηματοδότηση του έργου και τις προκλήσεις που πιθανό να αντιμετωπίσει.
Όλα αυτά λαμβάνουν χώρα την ώρα που το γαλλικό αεροπλανοφόρο «Σαρλ ντε Γκολ» βρίσκεται βορειοδυτικά της Καρπάθου. Οι κοινές ασκήσεις του Γαλλικού και του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στα ανοιχτά της Καρπάθου ερμηνεύονται από αρκετούς αναλυτές ως ένα σαφές μήνυμα προς την Τουρκία, για τις όποιες προκλήσεις της στο Αιγαίο, ενόψει και της πόντισης του καλωδίου από τη Γαλλική εταιρεία Nexans για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου.
Να σημειωθεί ότι η γαλλική εταιρεία του έργου, Nexans, πιέζει εντόνως τον ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει στην παραγγελία κατασκευής του καλωδίου. Ίδωμεν…
Τα βλέμματα είναι στραμμένα στην Helleniq Energy, η οποία αφού απέκτησε τον πλήρη έλεγχο της Elpedison, μέσω μιας υψηλής προσφοράς της στην Edison, δρομολογεί τώρα και τη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων για τη μεταβίβαση της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο Δημόσιο.
Η τελευταία είναι ζήτημα χρόνου να ολοκληρωθεί, κάτι που «ανοίγει» το δρόμο για νέο placement στη Helleniq Energy.
Πριν από λίγες ημέρες κατατέθηκε στο φορολογικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών η σχετική τροπολογία που προωθεί την πώληση από τη Helleniq Energy στο ΤΑΙΠΕΔ του 35% που κατέχει στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, με το τίμημα να φαίνεται να έχει κλειδώσει στα 200 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την τροπολογία, η καταβολή του τιμήματος της αγοράς των μετοχών θα γίνει τμηματικά από τα διανεμόμενα μερίσματα που προβλέπεται να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ ως μέτοχος του 31,2% της Helleniq Energy.
Η HELLENiQ Energy έχει κάνει εδώ και καιρό γνωστή την πρόθεσή της για αποεπένδυση από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και μένει να δούμε με αγωνία πώς θα κινηθεί ο όμιλος μετά το κλείσιμο των δύο μεγάλων ανοιχτών μετώπων.
Το «βάρος» αναμένεται να πέσει στην περαιτέρω ταχεία επέκταση του «πράσινου» χαρτοφυλακίου και στις ΑΠΕ, τομέας στον οποίο θέλει να πατήσει απρόσκοπτα «γκάζι» ο όμιλος.
Πάντως, ένα είναι το σίγουρο. Ο Δεκέμβριος ήταν ο μήνας των mega deals και του κλεισίματος των ανοιχτών μετώπων για την Helleniq Energy, η οποία αποφάσισε να «κλείσει» τη χρονιά χωρίς εκκρεμότητες, «μπαίνοντας» στο 2025 με μια πιο «καθαρή» δομή σχετικά με τις δραστηριότητες ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου.
Μέσα στον Δεκέμβριο θα εγκριθεί η άδεια για έργα άνθρακα στον Πρίνο, τα οποία «τρέχει» η Enearth, θυγατρική της Energean.
Η εταιρεία που έχει αναλάβει το mega έργο αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο (Prinos CO2 Storage) έχει υποβάλλει από τον περασμένο Ιούλιο αίτηση για τη χορήγηση άδειας αποθήκευσης από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ). Ο Άρης Στεφάτος, CEO της ΕΔΕΥΕΠ, αποκάλυψε σε πρόσφατο φόρουμ πως «το υλικό του σχεδίου βρίσκεται στη φάση της τεχνικής αξιολόγησης, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τέλος του 2024».
Σύμφωνα με τον ίδιο, εκκρεμεί και η άδεια περιβαλλοντικών όρων (η μελέτη είχε υποβληθεί από την εταιρεία στις αρχές Αυγούστου) και η ενημέρωση της Κομισιόν (DG Clima) η οποία έχει την υποχρέωση υποβολής σχολίων πριν την έκδοση της τελικής αδειοδότησης.
Η δυναμικότητα αποθήκευσης στα σχεδόν εξαντλημένα κοιτάσματα πετρελαίου του Πρίνου σχεδιάζεται να λειτουργήσει, σε πρώτη φάση, με δυναμικότητα 1 εκατ. τόνων CO2 και σε δεύτερη φάση 3 εκατ. τόνων CO2.
Αυτό αναμένεται να «ξεκλειδώσει» με τη σειρά του μια νέα αγορά που θα «ελαφρύνει» την ελληνική βιομηχανία από το ανθρακικό της αποτύπωμα, η οποία έχει εξασφαλίσει επιδοτήσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ για δέσμευση 3,4 εκατ. τόνων CO2.
Από το Ταμείο Καινοτομίας (Innovation Fund) της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν εγκριθεί για δέσμευση άνθρακα 127 εκατ. ευρώ για το έργο Ιris της Motor Oil, 234 εκατ. ευρώ για το Ifestos του Τιτάνα και 124,5 εκατ. ευρώ για το Olympus του Ηρακλή. Πρόταση χρηματοδότησης έχει υποβάλλει και η HELLENiQ Energy.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι έρευνες για πιλοτικές μονάδες αποθήκευσης, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου STRATEGY CCUS, με σκοπό την ανάπτυξη τεχνολογιών δέσμευσης, αξιοποίησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα από βιομηχανικές περιοχές της Ευρώπης. Μία από αυτές λαμβάνει χώρα και στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας που περιλαμβάνει τις βιομηχανικές περιοχές Κοζάνης και Πτολεμαΐδας ως πηγή CO2, και τη Μεσοελληνική Αύλακα, ως θέση αποθήκευσης CO2.
H PIMCO, ο γιγαντιαίος θεσμικός στη διαχείριση ομολόγων, προειδοποιεί ότι οι συνέπειες ενός εμπορικού πολέμου που πιθανώς να προκαλέσει η κυβέρνηση Τραμπ μπορεί να οδηγήσουν τα επιτόκια στη ζώνη του ευρώ προς επίπεδα «επείγουσας ανάγκης»για να περιοριστεί το χτύπημα στην ευρύτερη οικονομία των 20 χωρών του ευρώ. Η PIMCO, με ενεργητικό υπό διαχείριση στα $2 τρισ., εκτιμά ότι θα υπάρξουν πολλοί γύροι στο παιχνίδι αυτό με την επιβολή δασμών και οι αγορές σήμερα τιμολογούν μια μάλλον καλοήθη εξέλιξη.
Στην αγορά των swaps, οι traders ποντάρουν ότι το καταθετικό επιτόκιο της ΕΚΤ θα πέσει μέχρι το 1,75% από το τρέχον επίπεδο του 3,25%, πριν η κεντρική τράπεζα της Ευρωζώνης σταματήσει τις μειώσεις. Ο επικεφαλής επενδύσεων της PIMCO Andrew Balls, όμως, εκτιμά ότι η ΕΚΤ θα πάει τα επιτόκια χαμηλότερα και ότι το ευρώ θα χάσει πρόσθετο έδαφος έναντι του δολαρίου.
Παρά την απαισιοδοξία του για την οικονομία της Ευρωζώνης, ο Balls δεν περιμένει περισσότερη αδυναμία στα γαλλικά ομόλογα, λόγω της πτώσης της κυβέρνησης Barnier. Τo γεγονός ότι η γαλλική κρίση δεν μεταδόθηκε σε άλλες αγορές ομολόγων της Ευρωζώνης δείχνει ότι η περιπέτεια της Γαλλίας δεν θα γίνει συστημικό ζήτημα για το μπλοκ των 20 χωρών του ευρώ.
Η μεταμόρφωση της κινεζικής εταιρείας Xiaomi (1810 HONG KONG), η οποία μέχρι πρότινος ήταν γνωστή για τα κινητά της τηλέφωνα και άλλες συσκευές μαζικής κατανάλωσης σαν τις ρομποτικές ηλεκτρικές σκούπες, συνεχίζεται, καθώς η επιχείρηση αποκτά σταδιακά μία σημαντική θέση στην κινεζική βιομηχανία αυτοκινήτου.
Η μεγάλη επένδυση, ύψους περίπου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, που φέρει την προσωπική σφραγίδα του ιδρυτή της εταιρείας Lei Jun, έχει αρχίσει να φέρνει καρπούς. Το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας, το πλήρως ηλεκτρικό sedan SU7, κυκλοφόρησε τον περασμένο Μάρτιο και όπως φαίνεται άρεσε πολύ στους Κινέζους οδηγούς. Σύμφωνα με το Bloomberg, ο αρχικός στόχος για πώληση 120.000 αυτοκινήτων του συγκεκριμένου μοντέλου μέσα στο 2024 θα ξεπεραστεί άνετα, καθώς η εταιρεία περιμένει πως οι πωλήσεις θα φθάσουν τελικά στις 130.000 μονάδες.
Το αυτοκίνητο αυτό, το οποίο κυκλοφόρησε περίπου 3 χρόνια αφού ο Lei Jun ανακοίνωσε την απόφαση της εταιρείας να επεκταθεί και στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, κοστίζει 330.000 γιουάν (δηλαδή το αντίστοιχο των περίπου 30.000 δολαρίων ΗΠΑ) και από σχεδιαστικής πλευράς έχει μία ομοιότητα με το Model 3 της αμερικανικής Tesla (TSLA NASDAQ). Πριν λίγες μέρες, η Xiaomi παρουσίασε στο κοινό το YU7, το αυτοκίνητο τύπου SUV που θα είναι το δεύτερο μοντέλο της εταιρείας και αναμένεται να κυκλοφορήσει το καλοκαίρι του 2025. Το αυτοκίνητο έχει μία σχεδιαστική ομοιότητα με το Model Y της Tesla, σύμφωνα τουλάχιστον με το Bloomberg.
Αυτό φυσικά δεν αποτελεί έκπληξη, αφενός γιατί και το προηγούμενο αυτοκίνητο της Xiaomi φέρνει προς το Tesla Model 3 και αφετέρου γιατί η Tesla και η κινεζική BYD (1211 HONG KONG) είναι οι δύο βασικοί αντίπαλοι της εταιρείας στην προσπάθειά της να αποκτήσει σημαντική θέση στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία. Το YU7 έχει μήκος περίπου 5 μέτρων, είναι πλήρως ηλεκτρικό και φέρει μπαταρίες νικελίου - κοβαλτίου – μαγγανίου που κατασκευάζει η κινεζική Contemporary Amperex Technology Co. Ltd, περισσότερο γνωστή ως CATL (300750 SHENZHEN). Ο ηλεκτρικός κινητήρας θα έχει ισχύ 220 ή 288 Kw, ανάλογα με το μοντέλο, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε το κινεζικό υπουργείο Βιομηχανίας και Πληροφορικής. Πολλά περαιτέρω στοιχεία γύρω από τα χαρακτηριστικά του YU7 δεν έχουν γίνει γνωστά από την εταιρεία, ούτε κάτι σχετικά με την τιμή του.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Macquarie Cherry Ma και Eugene Hsiao οι οποίοι μίλησαν στο Bloomberg, η τιμή των διαφόρων εκδόσεών του αναμένεται να κυμανθεί ανάμεσα στα 250.000 και 330.000 γιουάν, δηλαδή ανάμεσα στα 34.500 και τα 45.500 δολάρια ΗΠΑ. Όπως φαίνεται, και στο θέμα της τιμής υπάρχει μία ομοιότητα με τα μοντέλα της Tesla, αφού οι τιμές των διάφορων εκδόσεων του Model Y ξεκινούν από τις 249.000 γιουάν.
Οι τιμές είναι σκόπιμα ανταγωνιστικές, ακολουθώντας αυτό που είχε πει στο Bloomberg τον Αύγουστο ο οικονομικός διευθυντής της Xiaomi, δηλαδή πως αυτή την περίοδο η εταιρεία του δίνει πρώτη προτεραιότητα στην αύξηση των πωλήσεων των αυτοκινήτων της και όχι στην κερδοφορία του τομέα.
Από τις κινήσεις της εταιρείας φαίνεται πως έχει πολύ φιλόδοξα σχέδια, καθώς έχει ήδη αγοράσει νέες εκτάσεις γης κοντά στο εργοστάσιο που κατασκευάζει τα SU7, με σκοπό την επέκταση των εγκαταστάσεων μετά την επιτυχία που γνώρισε το πρώτο της μοντέλο. Με βάση αυτό, οι αναλυτές στην αγορά έχουν αρχίσει να ανεβάζουν τις εκτιμήσεις τους για τις πωλήσεις του 2025. Όπως μας πληροφόρησε το Bloomberg, οι αναλυτές της Citigroup εκτιμούν πως οι πωλήσεις για το 2025 μπορεί να ξεπεράσουν τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις τους για 273.000 οχήματα. Κατ’ αυτούς, η υπέρβαση αυτού του στόχου είναι συνάρτηση του πόσο γρήγορα θα λειτουργήσουν οι νέες παραγωγικές εγκαταστάσεις. Και, προσθέτουμε εμείς, από την αντίδραση των μεγάλων ανταγωνιστών στις δυναμικές κινήσεις του Lei Jun και της εταιρείας του.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.