Ποινική έρευνα για ανθρωποκτονία από αμέλεια ξεκινούν οι ιταλικές Αρχές καθώς «δεν αποκλείουν κανένα σενάριο», όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής της εισαγγελίας του Termini Imerese, Ambrogio Cartosio, κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου με τις ιταλικές αρχές, για το ναυάγιο της θαλαμηγού Bayesian και τον θάνατο επτά από τους 22 επιβαίνοντες.
Ο εισαγγελέας είπε ότι «θα μπορούσε να υπάρχει θέμα ανθρωποκτονίας στο ναυάγιο» και ότι θα μπορούσε να έχει προκληθεί από «συμπεριφορές που δεν ήταν εντάξει». Τονίζοντας, ωστόσο, ότι «αυτή είναι απλώς η αρχή μιας έρευνας». Σύμφωνα με το Reuters, μέχρι στιγμής, η έρευνα δεν στρέφεται εναντίον οποιουδήποτε μεμονωμένου προσώπου.
Εκπρόσωποι της πυροσβεστικής και του Λιμενικού δίνουν στοιχεία για τη δύσκολη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και τον εντοπισμό των έξι σορών μέσα στο βυθισμένο σκάφος. «Εάν δεν ανακτήσουμε το ναυάγιο, θα είναι δύσκολο να διερευνήσουμε πλήρως τη βύθιση», δήλωσαν οι Ιταλοί αξιωματούχοι. Ωστόσο, η επιχείρηση είναι πιθανό να είναι πολύπλοκη και δαπανηρή. Το ναυάγιο βρίσκεται φαινομενικά άθικτο στο πλάι σε βάθος 50 μέτρων (164 πόδια).
Υπενθυμίζεται ότι το Bayesian, μήκους 56 μέτρων (184 ποδιών), ανατράπηκε κατά τη διάρκεια σφοδρής καταιγίδας, πριν από την αυγή, τη Δευτέρα (19/8) στα ανοικτά του Πορτικέλο, κοντά στο Παλέρμο.
«Είναι προς το συμφέρον των ιδιοκτητών και των διαχειριστών του πλοίου να το διασώσουν», δήλωσε ο Cartosio, προσθέτοντας ότι «έχουν διαβεβαιώσει για την πλήρη συνεργασία τους». Είπε ότι δεν υπάρχει νομική υποχρέωση για τον καπετάνιο, το πλήρωμα και τους επιβάτες να παραμείνουν στην Ιταλία, αλλά οι αρχές αναμένουν ότι θα συνεργαστούν με την έρευνα.
Προβληματισμός για τη βύθιση της θαλαμηγού
Η βύθιση έχει προβληματίσει τους ειδικούς της ναυτιλίας, οι οποίοι λένε ότι ένα σκάφος όπως το Bayesian, που κατασκευάστηκε από την ιταλική εταιρεία κατασκευής σκαφών αναψυχής υψηλών προδιαγραφών Perini, θα έπρεπε να είχε αντέξει την καταιγίδα και σε κάθε περίπτωση δεν θα έπρεπε να είχε βυθιστεί τόσο γρήγορα όσο βυθίστηκε.
Ο Giovanni Costantino, διευθύνων σύμβουλος της The Italian Sea Group TISGR.MI, στην οποία ανήκει η Perini, δήλωσε αυτή την εβδομάδα στο Reuters ότι το ναυάγιο ήταν αποτέλεσμα μιας σειράς «απερίγραπτων, παράλογων λαθών» που έκανε το πλήρωμα και απέκλεισε τυχόν σχεδιαστικές ή κατασκευαστικές αστοχίες.
Στους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους συγκαταλέγονται ο Βρετανός μεγαλοεπιχειρηματίας Μάικ Λιντς, η 18χρονη κόρη του, Χάνα και πέντε ακόμη επιβαίνοντες. Δεκαπέντε άνθρωποι επέζησαν, μεταξύ των οποίων η σύζυγος του Λιντς, στην εταιρεία του οποίου ανήκε το Bayesian, και ο καπετάνιος του σκάφους.
Ο καπετάνιος Τζέιμς Κάτφιλντ και οι υπόλοιποι επιζώντες ανακρίθηκαν αυτή την εβδομάδα από τις αρχές. Κανείς τους δεν έχει σχολιάσει δημοσίως τον τρόπο με τον οποίο βυθίστηκε το πλοίο. Ενώ, πιθανολογείται ότι όλοι οι επιβάτες κοιμόντουσαν την ώρα της καταιγίδας και γι' αυτό δεν κατάφεραν να διαφύγουν.
Υπενθυμίζεται ότι οι δύτες έψαχναν το βυθισμένο σκάφος όλη την εβδομάδα για να ανασύρουν τις σορούς, με εκείνη της Νάνα Λιντς να είναι η τελευταία που ανασύρθηκε την Παρασκευή (23/8). Οι άλλοι πέντε νεκροί επιβάτες ανασύρθηκαν την Τετάρτη και την Πέμπτη, ενώ η σορός του μοναδικού μέλους του πληρώματος που έχασε τη ζωή του, του σεφ Recaldo Thomas, βρέθηκε τη Δευτέρα (19/8).
Μεταξύ αυτών που έχασαν επίσης τη ζωή τους στο ναυάγιο ήταν ο δικηγόρος του Λιντς, Chris Morvillo και ο Jonathan Bloomer, ένας τραπεζίτης της Morgan Stanley.
Ναυάγιο στη Σικελία: Ο CEO της εταιρείας αποδίδει την τραγωδία σε αλληλουχίας λαθών
Στο μεταξύ, ο πρόεδρος της κατασκευάστριας εταιρείας του υπερπολυτελούς σκάφους θεωρεί ότι το ναυάγιο ήταν αποτέλεσμα μιας αλληλουχίας λαθών από το πλήρωμα, καθώς –όπως υποστήριξε– το σκάφος είχε φτιαχτεί για να αντέχει ακόμη και τυφώνες.
Υπενθυμίζεσαι ότι το σκάφος ανατράπηκε και βυθίστηκε αφού χτυπήθηκε από έναν υδροστρόβιλο, στα ανοικτά της Σικελίας τα ξημερώματα της Δευτέρας (19/8).
«H είδηση αυτή με έφερε από τη μία σε κατάσταση θλίψης, από την άλλη αδυνατώ να την πιστέψω. Αυτό το επεισόδιο φαίνεται ακατανόητο από τεχνικής άποψης αλλά και ως προς το πώς συνέβη. Ως κατασκευαστής των Perini, γνωρίζω πολύ καλά πώς αυτά έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί. Τα ιστιοφόρα είναι γνωστό ότι είναι απολύτως ασφαλή» τόνισε ο COE της Italian Sea Group, Τζιοβάνι Κοσταντίνο
Ο ίδιος εκτιμά ότι η καταστροφή προκλήθηκε από μια αλυσίδα ανθρώπινων λαθών. Ενώ η καταιγίδα είχε προβλεφθεί από τους μετεωρολόγους, αγκυροβόλησαν πολύ κοντά στην ακτή και όχι στο ασφαλές λιμάνι, ενώ άφησαν ανοιχτά τα φινιστρίνια, με συνέπεια το σκάφος μέσα σε 16 λεπτά από τότε που ο άνεμος άρχισε να το χτυπάει να πάρει νερό και να βυθιστεί.
Εκπρόσωπος της εταιρείας είχε δηλώσει ότι «δεν ακολουθήθηκαν οι διαδικασίες» στο πολυτελές σκάφος και ότι η βύθιση οφείλεται στο ότι «τα φινιστρίνια έμειναν ανοιχτά, παρά το γεγονός ότι η κακοκαιρία είχε προβλεφθεί ώρες νωρίτερα». Ειδικότερα, ότι «το Bayesian κατασκευάστηκε με πολύ υψηλές προδιαγραφές και δεν θα είχε βυθιστεί αν είχαν ακολουθηθεί οι κατάλληλες διαδικασίες από το πλήρωμα. Είχε προβλεφθεί καταιγίδα νωρίτερα, κανένα αλιευτικό σκάφος δεν βγήκε έξω και παρόλα αυτά τα φινιστρίνια δεν ήταν κλειστά, το σκάφος βυθίστηκε επειδή κατακλύστηκε από τεράστια ποσότητα νερού μέσα από τα ανοιχτά φινιστρίνια».
Όπως είχε συμπληρώσει, «το γιοτ ήταν κατασκευασμένο για να αντέχει σε οποιεσδήποτε συνθήκες. Το κατάρτι δεν έχει καμία σχέση με αυτό που συνέβη, είχε κατασκευαστεί έτσι όταν καθελκύστηκε και είχε κάνει μια μετασκευή το 2020 στην Ισπανία, το σκάφος βυθίστηκε επειδή δεν ακολουθήθηκαν οι διαδικασίες σε κακές καιρικές συνθήκες».
Πηγή: Financial Times, Daily Mail, Corriere della Sera