Τουριστικό υποβρύχιο: 1% οι πιθανότητες να επιζήσουν οι επιβάτες - Τι λένε οι ειδικοί
AP
AP

Τουριστικό υποβρύχιο: 1% οι πιθανότητες να επιζήσουν οι επιβάτες - Τι λένε οι ειδικοί

Δυσοίωνες είναι οι εκτιμήσεις των ειδικών για τις πιθανότητες που έχουν οι επιβάτες του βαθυσκάφους να επιζήσουν που κάνουν λόγο μόνο για θαύμα. 

Ο υποπλοίαρχος Ντέιβιντ Μάρκετ, πρώην διοικητής πυρηνικού υποβρυχίου του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, δήλωσε σήμερα το πρωί  "Αν συμβούλευα τον πρωθυπουργό, θα έλεγα ότι οι πιθανότητές τους είναι ένα τοις εκατό". 

Πέρυσι, το Titan έχασε την επικοινωνία με το μητρικό σκάφος για δύο ώρες κατά τη διάρκεια μιας παρόμοιας κατάδυσης. Αναδύθηκε και το ατύχημα καταγράφηκε από έναν δημοσιογράφο του CBS που έτυχε να βρίσκεται στο σκάφος εκείνη την εποχή. 

Η εταιρεία δεν έχει ακόμη εξηγήσει γιατί άργησε τόσο πολύ να ειδοποιήσει την ακτοφυλακή όταν το Titan έχασε τις επικοινωνίες την Κυριακή.

«Προσευχόμαστε για την ασφαλή επιστροφή του πληρώματος και των επιβατών και θα παρέχουμε ενημερώσεις μόλις αυτές είναι διαθέσιμες". 

'Δεν τους έχουμε βρει ακόμα. Αν τους βρούμε, θα το αυξήσω στο 15 τοις εκατό. 

'Είναι ζοφερό - δεν θέλω να το πω, αλλά προσπαθώ να είμαι ρεαλιστής.», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ντέιβιντ Μάρκετ.  

«Συμβαίνουν θαύματα [όπως τα αγόρια από την Ταϊλάνδη], αλλά αυτή είναι μια διαφορετική κατάσταση. Πρόκειται για έναν  αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο". 

Το παρομοιάζει με την προσπάθεια να βρεθεί ένα "μίνι βαν" στα τεράστια συντρίμμια του πλοίου. 

'Το πρόβλημα, είναι πιθανότατα στον πυθμένα σε αυτό το σημείο επειδή δεν βρέθηκε στην επιφάνεια και δεν φαίνεται να κάνει θορύβους, οπότε αυτό με οδηγεί σε μια απαισιόδοξη διαδικασία σκέψης ότι δεν είναι σε θέση να ενεργοποιήσουν το κύτος. 

'Μιλάμε λοιπόν για την προσπάθεια να βρούμε ένα μίνι βαν ανάμεσα στα συντρίμμια του Τιτανικού. 

'Μόλις το βρουν όμως, πρέπει να το βγάλουμε στην επιφάνεια, πράγμα που σημαίνει είτε να το απελευθερώσουμε, αν έχει σφηνωθεί με κάποιο τρόπο στον Τιτανικό. 

'Ή το πιο πιθανό είναι να έχει χάσει την ικανότητα [να βγει στην επιφάνεια], οπότε πρέπει να το ανυψώσουμε, κάτι που απαιτεί ένα πλοίο με καλώδιο μήκους 2,5 μιλίων. 

'Το πιο δύσκολο κομμάτι θα είναι να βάλουμε τον γάντζο πάνω του. Είναι σαν εκείνο το πράγμα με τη στοά, μόνο που δεν μπορείς να δεις, οπότε βάψε τους τοίχους μαύρους και κάνε το 2,5 μίλια μακρύ - και υπάρχει άνεμος εκεί μέσα, οπότε φυσάει γύρω-γύρω». 

Ο Άαρον Άμικ, εργολάβος και βετεράνος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, συμμερίζεται τις ανησυχίες του. 

'Ξέρω ότι όλοι περιμένουν από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να σώσει την κατάσταση, αλλά το υποβρύχιο διάσωσης περιορίζεται σε βάθος 2.000 ποδιών.

Εάν το υποβρύχιο αντιμετώπιζε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης στη μέση της κατάδυσης, ο πιλότος πιθανότατα θα είχε απελευθερώσει τα βάρη για να επιπλεύσει πίσω στην επιφάνεια, σύμφωνα με τον Άλιστερ Γκρέιγκ, καθηγητή θαλάσσιας μηχανικής στο University College του Λονδίνου. Αλλά ελλείψει οποιασδήποτε επικοινωνίας, ο εντοπισμός ενός υποβρύχιου σκάφους μεγέθους βαν στον αχανή Ατλαντικό θα μπορούσε να αποδειχθεί πρόκληση, είπε.

Εάν το Titan βρίσκεται στον πυθμένα του ωκεανού, μια προσπάθεια διάσωσης θα ήταν δύσκολη λόγω των ακραίων συνθηκών που επικρατούν σε βάθος άνω των δύο μιλίων κάτω από την επιφάνεια. Ο Τιτανικός βρίσκεται σε βάθος 3.810 μέτρων κάτω από το νερό, όπου το φως δεν διεισδύει. Μόνο εξειδικευμένος εξοπλισμός μπορεί να φτάσει σε αυτά τα βάθη χωρίς να συνθλιβεί από την τεράστια πίεση του νερού.

"Είναι πραγματικά λίγο σαν να είσαι αστροναύτης που πηγαίνει στο διάστημα", δήλωσε ο Τιμ Μάτλιν, ειδικός στον Τιτανικό. "Νομίζω ότι αν πρόκειται για τον βυθό της θάλασσας, υπάρχουν τόσο λίγα υποβρύχια που είναι ικανά να πάνε τόσο βαθιά. Επομένως, νομίζω ότι θα ήταν σχεδόν αδύνατο να πραγματοποιηθεί διάσωση από υποβρύχιο σε υποβρύχιο".