Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε τη Δευτέρα (31/03) ότι σκοπεύει να χαλαρώσει τα μέτρα για τη ρύπανση από τα αυτοκίνητα, λέγοντας ότι η κίνηση αυτή «δεν θα σημάνει καμία απολύτως διαφορά για το περιβάλλον».
Όμως αναφέρουν οι New York Times, δεκαετίες επιστημονικής έρευνας δείχνουν ότι η ρύπανση από τις καπνοδόχους των αυτοκινήτων έχει βλάψει το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία, από τις ημέρες που η μολυβδούχος βενζίνη έστελνε νευροτοξίνες στον αέρα και το έδαφος μέχρι τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που θερμαίνουν τον πλανήτη αυτή τη στιγμή.
Οι μεταφορές είναι η μεγαλύτερη πηγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ευθύνονται περίπου το ένα τρίτο όλων των εκπομπών των ΗΠΑ που συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή, η οποία οδηγεί σε συχνότερα και εντονότερα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως θανατηφόρα κύματα καύσωνα, ξηρασίες, πλημμύρες και καταιγίδες.
Υπενθυμίζεται ότι, η κυβέρνηση Μπάιντεν αυστηροποίησε τα μέτρα για τη ρύπανση από τις καπνοδόχους ως έναν τρόπο να πιέσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία δεν εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα.
Απαίτησε από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιτύχουν πρότυπα οικονομίας καυσίμου με μέσο όρο 65 μίλια ανά γαλόνι για όλα τα μοντέλα αυτοκινήτων που πωλούν μέχρι το 2031.
Ο κ. Τραμπ δήλωσε ότι σκόπευε να επιστρέψει στα πρότυπα οικονομίας καυσίμου που ίσχυαν το 2020 κατά τη διάρκεια της πρώτης κυβέρνησής του, όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες έπρεπε να επιτύχουν μέσο όρο σε όλο τον στόλο περίπου 40 μίλια ανά γαλόνι.
«Θα επιστρέψουμε, πιθανώς, σε ένα μοντέλο σύμφωνα με το πρότυπο του 2020», είπε ο Τραμπ στους δημοσιογράφους, καθώς υπέγραφε ένα άσχετο εκτελεστικό διάταγμα στο Οβάλ Γραφείο. Οι υπάρχοντες περιορισμοί ρύπανσης, σε όλο τον κόσμο, δεν «κάνουν σημαντική διαφορά για το περιβάλλον», ενώ «καθιστούν αδύνατη την κατασκευή αυτοκινήτων για τους ανθρώπους», πρόσθεσε.
Εκτός από την απελευθέρωση του διοξειδίου του άνθρακα που οδηγεί στην κλιματική αλλαγή, τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά εκπέμπουν επίσης ρύπους όπως οξείδιο του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα, πτητικές οργανικές ενώσεις και σωματίδια.
Ο George D. Thurston, καθηγητής περιβαλλοντικής ιατρικής στο NYU Langone Health, ένα κορυφαίο νοσοκομειακό σύστημα στο Μανχάταν που περιλαμβάνει και ιατρική σχολή, δήλωσε ότι η ρύπανση από ορυκτά καύσιμα που προέρχεται από οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι «ύπουλη».
Η αναπνοή λεπτών σωματιδίων από πηγές όπως τα οχήματα μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή που εξαπλώνεται σε όλο το σώμα, αυξάνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης προβλημάτων υγείας όπως ο καρκίνος του πνεύμονα, οι καρδιακές παθήσεις και το άσθμα.