«Ανοιχτός» ο δρόμος αλλά «μακρύς» για την αποθήκευση CΟ2 στον Πρίνο
SHUTTERSTOCK
SHUTTERSTOCK

«Ανοιχτός» ο δρόμος αλλά «μακρύς» για την αποθήκευση CΟ2 στον Πρίνο

Τον δρόμο για το mega project αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο Καβάλας της Energean «ανοίγει» η έγκριση της χρηματοδότησης από την Κομισιόν, ύψους 150 εκατ. ευρώ. Το «ναι» από την Ε.Ε. βάζει το έργο σε τροχιά υλοποίησης, αλλά μέχρι να «πέσει» το πρώτο τρυπάνι στην περιοχή και να αποκτήσει η χώρα το πρώτο project αποθήκευσης CO2 πρέπει να ολοκληρωθεί μια σειρά από βήματα.

Η χρηματοδοτική αυτή «ένεση» είναι όμως ένα σημαντικό βήμα ωρίμανσης για το έργο, η οποία αφορά την πρώτη φάση του project και μέρος της θα πάει στο κόστος κατασκευής των χερσαίων και υπεράκτιων υποδομών για τη δημιουργία της εγκατάστασης αποθήκευσης άνθρακα. Κατά την πρώτη αυτή φάση, η θυγατρική της Energean, EnEarth, η οποία τρέχει το project, θα αναπτύξει αγωγό μεγάλης κλίμακας για τη μεταφορά, από τον χερσαίο χώρο συλλογής στον υπεράκτιο χώρο αποθήκευσης, έως 1 εκατομμυρίου τόνων CO2 ετησίως που εκπέμπονται από βιομηχανικούς παράγοντες. 

Προηγήθηκε η αξιολόγηση της Κομισιόν, της οποίας βασικός στόχος είναι η απανθρακοποίηση, δίνοντας έτσι το «πράσινο» φως με σκοπό την επίτευξη, τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων, όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας.

Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση του έργου, με τον συνολικό προϋπολογισμό να ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ και στην πλήρη ανάπτυξή του να μπορεί να φιλοξενήσει 3 εκατ. τόνους ετησίως.

Υπενθυμίζεται ότι το project της Energean, για αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, έχει ήδη ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCI), ενώ θα είναι ένα από τα πρώτα στη Μεσόγειο. Συνολικά, στον ευρωπαϊκό Νότο μόνο τρία τέτοια σχέδια (Πρίνος, Ραβένα, Πυρηναία) βρίσκονται σε εξέλιξη. 

Τα επόμενα βήματα

Προκειμένου, λοιπόν, να μπούμε στην τελική ευθεία για το πρώτο έργο αποθήκευσης CO2 στην Ελλάδα, θα πρέπει να διευθετηθούν τα επόμενα ζητήματα, γραφειοκρατικής και επενδυτικής φύσεως. Το «πράσινο» φως από την Κομισιόν επιταχύνει τις διαδικασίες, αλλά τα επόμενα στάδια μέχρι τη λήψη της επενδυτικής απόφασης δεν είναι λίγα. Η τελευταία θα ληφθεί από τη θυγατρική ΕnEarth το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Αρχικά, η ΕΔΕΥΕΠ αναμένεται τώρα να χορηγήσει στην EnEarth την άδεια αποθήκευσης και να βγει σε δημόσια διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο, κάτι που είναι προ των πυλών, από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στο οποίο η EnEarth έχει καταθέσει όλα τα απαραίτητα στοιχεία. 

Επιπλέον, το βλέμμα είναι στραμμένο στην προκήρυξη του δεσμευτικού market test για την υποβολή προσφορών από τις ενδιαφερόμενες βιομηχανίες, κάτι που αναμένεται στις αρχές του έτους, το οποίο και θα «κληρώσει» για την τελική επενδυτική απόφαση. 

Οι βιομηχανίες θα μπορούν να αποθηκεύουν το διοξείδιο σε υπόγειους σχηματισμούς και να πάψουν να επιβαρύνονται με τον γνωστό φόρο άνθρακα. Έτσι, το διοξείδιο θα συλλέγεται από τις παραγωγικές εγκαταστάσεις και θα μεταφέρεται σε υγροποιημένη μορφή με πλοία στην Καβάλα, όπου μέσω υποθαλάσσιου αγωγού θα αποθηκεύεται στον ταμιευτήρα του Πρίνου. Δεν προξενεί εντύπωση, άλλωστε, ότι το διεθνές ενδιαφέρον για την αποθήκευση στην περιοχή είναι έντονο και «προέρχεται» όχι μόνο από ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και από Βουλγαρία, Ιταλία και Κροατία.