«Αριάδνη Interconnection»: Πληροφορίες για ηχηρή αποχώρηση της Meridiam

«Αριάδνη Interconnection»: Πληροφορίες για ηχηρή αποχώρηση της Meridiam

Σε συνέχεια των απανωτών αποχωρήσεων από τον διαγωνισμό για την «Αριάδνη Interconnection», της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ που αποτελεί τον φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης, άλλη μια ηχηρή «απομάκρυνση» έρχεται να συμπληρώσει το παζλ. Πληροφορίες κάνουν λόγο για την άμεση αποχώρηση της Meridiam Europe, η οποία υπενθυμίζεται ότι είχε αντικαταστήσει την αυστραλιανή Macquarie. Η τελευταία είχε, επίσης, αποχωρήσει πρόσφατα από τον διαγωνισμό.

Κατά τη διεξαγωγή της 2ης φάσης του διαγωνισμού για τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, έχει δοθεί στους υποψήφιους πρόσβαση στο Virtual Data Room(VDR) που έχει δημιουργηθεί σχετικά, κατόπιν της αποδοχής των όρων πρόσβασης. Το VDR περιλαμβάνει τα τεχνικά και οικονομικά στοιχεία της εταιρείας, καθώς και το υλικό εκείνο που κρίνεται αναγκαίο για τη διαμόρφωση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών των υποψηφίων.

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα (Αττική) αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και πολυπλοκότερα έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα.

Το fund Meridiam

Το fund Meridiam είχε αντικαταστήσει την αυστραλιανών συμφερόντων Macquarie. Η Meridiam αποτελεί έναν παγκόσμιο επενδυτή που δραστηριοποιείται σε 56 χώρες και διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους 22 δισ. δολαρίων, ενώ ειδικεύεται στην ανάπτυξη, χρηματοδότηση και διαχείριση μακροπρόθεσμων έργων δημόσιας υποδομής. Αποτελεί δε, τον βασικό επενδυτή στο έργο NeuConnect, την πρώτη ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Γερμανίας, η οποία βρίσκεται ήδη στην φάση της κατασκευής.  

Το ενδιαφέρον του γαλλικού fund για επενδύσεις στην Ελλάδα ήταν μεγάλο, καθώς η Meridiam είχε συμμετάσχει και με την ΑVAX και την Egis στον διαγωνισμό για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενώ είχε αντικαταστήσει και την αποχωρήσασα γαλλική Ardian στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑVAX που είχαν διεκδικήσει την Αττική οδό.

Το έργο

Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα (Αττική) με ικανότητα μεταφοράς 1 GW, τεχνολογίας συνεχούς ρεύματος (DC), θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2025. Το κατασκευαστικό σκέλος του έργου έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, ενώ συνεχίζονται οι εργασίες καλωδίωσης και ανέγερσης του υπαίθριου εξοπλισμού, για να ακολουθήσει η ηλέκτριση του καλωδίου στα τέλη του 2024. 

Αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2025 και με την ολοκλήρωσή του, σε συνδυασμό με τη μικρή διασύνδεση Πελοποννήσου – Κρήτης που λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2021, θα άρει την ενεργειακή απομόνωση του νησιού εξασφαλίζοντας την ενεργειακή ασφάλειά του  χωρίς τη χρήση των συμβατικών μονάδων, μειώνοντας έτσι το κόστος  παραγωγής και βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και την ποιότητα της  παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας.

Έτσι, θα μεγιστοποιηθούν τα οφέλη όσον αφορά την αναβάθμιση του επιπέδου ηλεκτροδότησης του νησιού, τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και φυσικά την αξιοποίηση του δυναμικού σε ΑΠΕ, σε συνδυασμό και με την λειτουργία της μικρής διασύνδεσης, Κρήτη-Πελοπόννησος. Σημειώνεται ότι η θέση σε λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης θα σημάνει δημιουργία πρόσθετου ηλεκτρικού «χώρου» για εγκατάσταση νέων ΑΠΕ περί τα 2,5 GW. Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι το κόστος του έργου ανέρχεται στο 1,1 δισ. ευρώ.