Με 700 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα ενισχυθεί ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί τον Οκτώβριο ενώ το πρώτο σημαντικό βήμα έχει ήδη γίνει, με τη διαγωνιστική διαδικασία να τίθεται σε δημόσια διαβούλευση από την περασμένη Τετάρτη.
Η διάρκεια της διαβούλευσης είναι 25 ολόκληρες ημέρες (δηλαδή έως και τις 4 Αυγούστου 2024) και μέσω αυτής οι άμεσα ενδιαφερόμενοι φορείς θα μπορούν να εκφράσουν τις παρατηρήσεις τους τόσο για τις τεχνικές προδιαγραφές όσο και για τον ενδεικτικό προϋπολογισμό. Το συνολικό επενδυτικό πλάνο του διαγωνισμού αναμένεται ότι θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. με απώτερο σκοπό την προσθήκη 1.300 νέων οχημάτων ως το 2027.
Ο διαγωνισμός
Σε τρία τμήματα, καθένα από τα οποία θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 100 οχήματα, θα χωρίζεται ο διαγωνισμός. Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο τμήμα θα αφορά στα βραδείας φόρτισης λεωφορεία, και θα περιλαμβάνει τόσο midi οχήματα μήκους 8-10 μέτρων, όσο και τυπικά οχήματα 12 μέτρων και 18μετρα αρθρωτά, μαζί με τους σταθμούς φόρτισης.
Το δεύτερο τμήμα, θα περιλαμβάνει τα ταχείας φόρτισης λεωφορεία, αλλά μόνο 12μετρα οχήματα, καθώς και δύο ακόμη τύπους φορτιστών, τους βραδείας και τους ταχείας φόρτισης. Τέλος, το τρίτο τμήμα θα αποτελείται από τα τρόλεϊ, τα οποία θα είναι είτε τυπικά 12μετρα είτε αρθρωτά 18μετρα. Το ενδιαφέρον σε αυτά είναι ότι θα έχουν δυνατότητα αυτόνομης κίνησης με συσσωρευτές και φόρτισης κατά την κίνηση (In-Motion Charging).
Μετά τη διαβούλευση, θα καθοριστεί και ο τελικός αριθμός ανά είδος και υποκατηγορία οχήματος. Αυτό είναι και που θα καθορίσει τον τελικό προϋπολογισμό της προμήθειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το project αυτό θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» του ΕΣΠΑ.
Ελπίζουμε ο συγκεκριμένος διαγωνισμός να μην έχει την τύχη των προηγούμενων, καθώς ουκ ολίγες φορές αρκετοί αντίστοιχοι διαγωνισμοί στο παρελθόν βρήκαν στον δρόμο τους μπόλικα εμπόδια. Υπενθυμίζεται ότι από τα μέσα Ιουνίου κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της κινεζικής Yutong Bus, κάτι όμως για το οποίο χρειάστηκαν περίπου δυόμιση χρόνια από την προκήρυξη μέχρι την κατακύρωση των τμημάτων.
Ωστόσο, ο νέος αυτός mega διαγωνισμός έχει «θέσει» πολύ υψηλά τον πήχη καθώς οι συνολικές επενδύσεις του project θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ. Οι εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών είναι αρκετά αισιόδοξες και υπό την προϋπόθεση ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, ο «γερασμένος» στόλος των αστικών συγκοινωνιών θα αντικατασταθεί με 1.300 νέα οχήματα περιορίζοντας σημαντικά την ατμοσφαιρική ρύπανση και βελτιώνοντας τις υπηρεσίες προς το επιβατικό κοινό.