Η Ρωσία βρέθηκε πολύ κοντά στο να ξεπεράσει τις ΗΠΑ και να καθιερωθεί ως ο κορυφαίος προμηθευτής υγροποιημένου φυσικού αερίου πανευρωπαϊκά αυτόν το μήνα.
Ούτε ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι κυρώσεις δεν φαίνεται να στάθηκαν εμπόδιο για τη χώρα, η οποία αυξάνει με ραγδαίους ρυθμούς και τις εξαγωγές LNG. Μάλιστα, οι τελευταίες κατέγραψαν τον Ιούνιο υψηλό ρεκόρ έξι μηνών. Οι ρωσικές εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου προς τις ευρωπαϊκές χώρες, εξαιρουμένης της Τουρκίας, ανήλθαν σε περίπου 2 εκατ. τόνους (2,7 δισ. κυβικά μέτρα) τον περασμένο μήνα, αυξημένες κατά 23% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα και φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2023.
Αν βάλουμε στην εξίσωση και τον τυφώνα Μπέριλ, έναν εκ των μεγαλύτερων των τελευταίων είκοσι ετών, ο οποίος αναμένεται αυτήν την περίοδο να πλήξει τα παράλια του Τέξας, στα οποία και βρίσκονται σταθμοί υγροποίησης φυσικού αερίου, η κυριαρχία των ΗΠΑ απειλείται. Έτσι, αν οι σταθμοί αυτοί σταματήσουν να «δουλεύουν», οι ποσότητες που εξάγονται προς την Ευρώπη θα περιοριστούν και κατ’ επέκταση θα αυξηθούν οι εισαγωγές από τη Ρωσία ακόμη περισσότερο. Μάλιστα, οι διαταραχές από τις τροπικές καταιγίδες επιδείνωσαν τις ημέρες αυτές δραματικά την έλλειψη για την Ευρώπη, με ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια εξαγωγής των ΗΠΑ να αναστέλλει τις φορτώσεις για περισσότερες από δύο εβδομάδες, λόγω του τυφώνα Μπέριλ.
Στο «προσκήνιο» και άλλες χώρες
Στο μεταξύ, ο ανταγωνισμός γίνεται ολοένα και πιο έντονος. Εκτός από τη Ρωσία, στο «παιχνίδι» μπαίνει και η Αίγυπτος, η οποία αντιμετωπίζει ελλείψεις ενέργειας εν μέσω ακραίων θερμοκρασιών και μειωμένης εγχώριας παραγωγής φυσικού αερίου, αυξάνοντας τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου κατά πολύ.
Ενώ η Ευρώπη δεν χρειάζεται τόσο πολύ φυσικό αέριο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, η αλλαγή αυτή υπογραμμίζει πόσο τεταμένος μπορεί να γίνει ο ανταγωνισμός για τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου. Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και η Κομισιόν διαπιστώνουν ότι δεν είναι καθόλου εύκολο να απεξαρτηθούν από τη Μόσχα για τις προμήθειες αερίου που έχει ανάγκη η ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, πάντως, δεν έχει εφαρμόσει καμία απόλυτη απαγόρευση των εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Μόσχα. Ορισμένοι αναμένουν ότι η απαγόρευση της μεταφόρτωσης, που θα αρχίσει το επόμενο έτος, μπορεί ακόμη και να οδηγήσει στην παραμονή περισσότερων καυσίμων στην Ευρώπη, καθώς θα περιπλέξει την εφοδιαστική αλυσίδα για τα ρωσικά πλοία. Εάν ο ανταγωνισμός για τα καύσιμα συνεχίσει να εντείνεται, η άρνηση αυτών των φορτίων θα είναι δύσκολη.