Μotor Oil: Ζητά μείωση δαπανών για το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ

Μotor Oil: Ζητά μείωση δαπανών για το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ

Προκειμένου να μην επωμιστούν οι καταναλωτές υψηλά κόστη η Motor Oil ζητά από τον ΔΕΣΦΑ δραστική μείωση του κόστους του προγράμματος ανάπτυξης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου για την περίοδο 2024-2034. Ο όμιλος εκτιμά ότι μεγάλο μέρος των προτεινόμενων από τον ΔΕΣΦΑ έργων αφορούν τις εξαγωγές φυσικού αερίου και ως εκ τούτου το κόστος τους δεν θα πρέπει να επιβαρύνει τα τέλη χρήσης δικτύου και τους εγχώριους καταναλωτές.

Σε πρόταση που κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, ο όμιλος τονίζει ότι ένα σημαντικό μέρος των δαπανών θα μπορούσε να μειωθεί, καθώς τα έργα που αφορά δεν αναμένεται να προσδώσουν σημαντικά οφέλη στους Έλληνες καταναλωτές, καθώς έχουν κυρίως εξαγωγικό χαρακτήρα.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κόστος του προτεινόμενου προγράμματος του ΔΕΣΦΑ φτάνει το 1,3 δισ. ευρώ, με τον όμιλο Motor Oil να εκτιμά ότι το ποσό αυτό θα μπορούσε να μειωθεί στα 700 εκατ. ευρώ, χωρίς να επιβαρυνθούν οι Έλληνες καταναλωτές από επιπλέον κόστη των χρεώσεων του συστήματος μεταφοράς.

Τα έργα που επιβαρύνουν το πρόγραμμα

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τον όμιλο, ο διπλασιασμός του Κλάδου Υψηλής Πίεσης Καρπερή Κομοτηνή (316 εκατ. ευρω) θα έπρεπε να μοιραστεί ως κόστος με τον ICGB, αφού το έργο είναι απαραίτητο για την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου με την επαύξηση της δυναμικότητας από το Νότο προς το Βορρά του IGB από 3 bcm σε 5 bcm ετησίως. Μάλιστα, το έργο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια όπως αυτά που θα λάβει η Bulgartransgaz για τα έργα που αφορούν την επέκταση των σημείων διασύνδεσης του Κάθετου Διαδρόμου στο σύστημά της.

Στο ίδιο πλαίσιο οι σταθμοί συμπίεσης στην Κομοτηνή (12 εκατ. ευρώ) στην Αμπελιά (74 εκατ. ευρώ) και στη Νέα Μεσημβρία (48 εκατ. ευρώ) που απαιτούνται για την εξασφάλιση της ευστάθειας του Βόρειου τμήματος του ΕΣΦΑ εξαιτίας της λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης επιβαρύνουν το κόστος του προγράμματος Ανάπτυξης χωρίς τα αντίστοιχα οφέλη στην ασφάλεια εφοδιασμού των Ελλήνων Καταναλωτών.

Παρόμοια έργα που σύμφωνα με τη Motor Oil επιβαρύνουν υπέρμετρα το προτεινόμενο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ είναι ο αγωγός Υψηλής Πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία (186 εκατ. ευρώ) και ο αγωγός υψηλής πίεσης προς την Πάτρα (101 εκατ. ευρώ).

Τα αιτήματα της Motor Oil

Ο όμιλος ζητά συγκεκριμένα από τη Ρυθμιστική Αρχή να μειωθεί το συνολικό κόστος του προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε 700 εκατ. ευρώ με αφαίρεση συγχρηματοδότησης, ή εξασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων για έργα που αφορούν την εξαγωγική δυναμικότητα του ΕΣΦΑ και του Κάθετου Διαδρόμου.

Ζητά, ακόμα, την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού και τη διαφοροποίηση των πηγών εισαγωγής του ελληνικού συστήματος με την επανεξέταση της αδιάλειπτης λειτουργίας του σημείου Κήποι, δηλαδή της διασύνδεσης με την Τουρκία.

Εφόσον ο προϋπολογισμός του προγράμματος επιβαρύνεται κυρίως από τα εξαγωγικά έργα προτείνει να αυξηθούν οι ταρίφες που αφορούν τα σημεία εξόδου και να διατηρηθούν χαμηλά τα κόστη για την εσωτερική κατανάλωση στηρίζοντας τόσο την ασφάλεια εφοδιασμού όσο και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας και των νοικοκυριών.

Τέλος, ζητά, να εξεταστούν τα προτεινόμενα έργα από ανεξάρτητο μελετητή ορισμένο από τη ΡΑΑΕΥ, ώστε να εξασφαλιστεί ότι ο ΔΕΣΦΑ προγραμματίζει την επαύξηση του συστήματος βάση της πραγματικής ζήτησης του ελληνικού συστήματος και με ορθολογικό κόστος των εκάστοτε προτεινόμενων επενδύσεων.