Το roadmap και το παρασκήνιο των διεθνών συναντήσεων για τα projects
Ηλ. διασυνδέσεις

Το roadmap και το παρασκήνιο των διεθνών συναντήσεων για τα projects

Πολλές είναι οι κατευθύνσεις στις οποίες «απλώνει» καλώδια ο ΑΔΜΗΕ, βάζοντας «στην πρίζα» τόσο τα διεθνή όσο και τα εγχώρια έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων. Σκοπός είναι η Ελλάδα να διαδραματίσει καίριο ρόλο στη μεταφορά πράσινης ενέργειας προς τη ΝΑ Ευρώπη, κάτι που δεν θα ενισχύσει μόνο το γεωπολιτικό αποτύπωμα της χώρας, αλλά θα έχει πολλαπλά οικονομικά οφέλη. Πέρα από τα εγχώρια projects, ο ΑΔΜΗΕ ρίχνει το «βάρος» του προς τις διεθνείς διασυνδέσεις, με Κύπρο, Γερμανία, Αίγυπτο και Ιταλία, διαμορφώνοντας τις συνθήκες για να καταστεί η Ελλάδα «πύλη» εξαγωγής πράσινης ενέργειας.

Το γεωγραφικό πλεονέκτημα της Ελλάδας και ο «πρωταγωνιστικός» ρόλος που έχει στις διασυνδέσεις έχει απασχολήσει έντονα τελευταία και γίνεται βασικό αντικείμενο συζήτησης στην ατζέντα κορυφαίων «προεδρικών» συναντήσεων διεθνώς. Αυτό αναδεικνύει και τη σπουδαιότητα που έχουν οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις για την Ευρώπη, δημιουργώντας τις προοπτικές για ενεργειακές συνεργασίες και διαμόρφωση δικτύων που θα συνδέουν τη βόρεια Ευρώπη με τη νότια, αλλά και την Αφρική και την αραβική χερσόνησο.

Great Sea Interconnector 

Στην τριμερή σύνοδο του Έλληνα πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, με τους προέδρους της Γαλλίας και της Κύπρου Εμανουέλ Μακρόν και Νίκου Χριστοδουλίδη που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης, τέθηκε επί «τάπητος» το ζήτημα του Great Sea Interconnector που θα συνδέει ηλεκτρικά Ισραήλ, Κύπρο και Ελλάδα και όλες οι εξελίξεις γύρω από αυτό. Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι η Γαλλία έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου, κάτι που επιβεβαιώθηκε στην τριμερή αυτή συνάντηση και εξετάζεται σοβαρά από τις τρεις κυβερνήσεις. Αξίζει να αναφερθεί ότι η πολυαναμενόμενη αυτή διασύνδεση μεταξύ Κρήτης και Κύπρου έχει μπει επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης ενώ κατατέθηκε και η τροπολογία στη Βουλή που προβλέπει όλες τις κρίσιμες πολιτικές και ρυθμιστικές αποφάσεις για την υλοποίηση του έργου.

Στρατηγικής σημασίας για το έργο ήταν και η συνάντηση Χριστοδουλίδη με τον CEO της κρατικής TAQA των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Στην ατζέντα της συζήτησής τους ήταν επίσης αρκετά ψηλά το ζήτημα της διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου, καθώς η TAQA έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για να μπει και εκείνη στο μετοχικό κεφαλαίο του project. Μάλιστα, οι δύο πλευρές βρίσκονται σε προχωρημένες διαβουλεύσεις για σύσταση μιας από κοινού εταιρείας με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης.

Green Aegean Interconnector

Με γοργούς ρυθμούς προχωράει και η διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας – Γερμανίας. Το καλώδιο θα ξεκινά από την Ήπειρο και θα διασχίζει υποθαλάσσια την Αδριατική, ώστε να προσαιγιαλωθεί στα παράλια της Σλοβενίας. Από εκεί θα ξεκινά το χερσαίο τελικό τμήμα του, το οποίο θα διατρέχει την Αυστρία, για να καταλήξει στη Νότια Γερμανία. Η αρχική δυναμικότητα του έργου θα είναι 3.000 MW. Μάλιστα, η προκαταρκτική μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί από τον ΑΔΜΗΕ στα τέλη του έτους.

Ειδική μνεία στη σημαντική αυτή διακρατική διασύνδεση έκανε και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης με τον Γερμανό αντικαγκελάριο, Υπουργό Οικονομικών Υποθέσεων και Κλιματικής Προστασίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, σε συνάντηση που είχαν στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ. «Συμφωνήσαμε να εξετάσουμε τις καμπύλες της κατανάλωσης και της παραγωγής και να δούμε εάν είναι δυνατή η ενοποίηση των δύο ενεργειακών συστημάτων. Βλέπουμε τα πλεονεκτήματα αυτής της προσέγγισης και θέλουμε να μάθουμε ο ένας από τον άλλον», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χάμπεκ.

Ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται τώρα σε επαφές με τους διαχειριστές της γερμανικής πλευράς (κυρίως με τον TenneT, τον βασικότερο εκ των τεσσάρων που διαθέτει η Γερμανία). Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 8,1 δισ. ευρώ.  Με την ολοκλήρωση της μελέτης βιωσιμότητας, κι από το 2025 θα γίνουν εκ νέου συζητήσεις με τους Διαχειριστές των κρατών Αυστρίας, Σλοβενίας και Γερμανίας για να προσδιοριστούν οι επιλογές των διαδρομών και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.

GREGY Interconnector

Πάμε τώρα στην περίφημη διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, ένα έργο που θα μεταφέρει 100% πράσινη ενέργεια που παράγεται από μονάδες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Αίγυπτο, ωφελώντας τόσο τους οικιακούς και επιχειρηματικούς καταναλωτές στην Ελλάδα και στις γειτονικές Ευρωπαϊκές χώρες. Έχει άλλωστε ενταχθεί από την Ε.Ε στα έργα «αμοιβαίου ενδιαφέροντος».

Εξίσου σημαντική είναι και η συμβολή του GREGY στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και στην ταχύτερη μετάβαση σε μια πράσινη οικονομία. Δεν είναι τυχαίο ότι το συγκεκριμένο project αποτέλεσε βασικό θέμα συζήτησης στη συνάντηση που είχε ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης με τον Αιγύπτιο ομόλογό του, Μπαντρ Αμπντελάτι στη Νέα Υόρκη, στο περιθώριο των εργασιών της 79ης Συνόδου της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Στο τετ α τετ αυτό δόθηκε έμφαση στις εξελίξεις και την πρόοδο του project, η οποία τελευταία είναι σημαντική με τις τεχνικές εργασίες να προχωράνε σημαντικά.

Ελλάδα - Ιταλία

Στα «σκαριά» είναι και η νέα διασύνδεση με την Ιταλία, project με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2031. Μέσα στον Οκτώβρη αναμένεται να ολοκληρωθεί η συμφωνία μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Ιταλού Διαχειριστή Terna προκειμένου μέσα στο 2025 να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τη νέα γραμμή Ελλάδας-Ιταλίας. Το έργο αναμένεται να υλοποιηθεί με τεχνολογία μετατροπέων πηγής τάσης και επιστροφή μέσω θαλάσσης (για τον σκοπό αυτό προβλέπεται εγκατάσταση σταθμών ηλεκτροδίων εκατέρωθεν της υποβρύχιας διασύνδεσης σε Ελλάδα και Ιταλία αντίστοιχα) ή εναλλακτικά μέσω μεταλλικού αγωγού επιστροφής. Σκοπός, επιπλέον, της Ελλάδας είναι να διασυνδεθεί άμεσα τόσο με την Τουρκία, όσο και με τα Βαλκάνια. Σε φάση ωρίμανσης είναι, επίσης, και η νέα διασύνδεση με την Αλβανία.

Τα «εγχώρια»

Κι όσο ο ΑΔΗΜΕ έχει ως στρατηγική προτεραιότητα τις διεθνείς διασυνδέσεις διαμορφώνοντας την Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο «πράσινης» ενέργειας, εξακολουθεί να ενισχύει σημαντικά το εγχώριο δίκτυο. Διασύνδεση Κρήτης Αττικής, Διασύνδεση Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, Ανατολικό Αιγαίο και Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου είναι τα κύρια έργα που έχει στην «πρίζα» ο Διαχειριστής και προχωράει με ραγδαίες ταχύτητες.