Μόλις 15 μήνες μετά την εξαγορά της κατασκευαστικής Άκτωρ με 110,8 εκατ. ευρώ, η Aktor Group επιχειρεί να καταστεί ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στον τομέα των Παραχωρήσεων, αναδιαμορφώνοντας τον εγχώριο χάρτη Παραχωρήσεων, μέσω της εξαγοράς της Άκτωρ Παραχωρήσεις, χτυπώντας ξανά την πόρτα της Ελλάκτωρ.
Έχοντας μπροστά του την επικείμενη απόκτηση χαρτοφυλακίου ακινήτων ύψους 560 εκατ. ευρώ και την επένδυση σε νέα έργα ΑΠΕ αξίας 1,3 δισ. ευρώ, η διοίκηση του ομίλου Aktor Group of Companies (πρώην Intrakat), υπό τον κ. Αλ. Εξάρχου, έκανε πράξη την κίνηση που είχε προαναγγελθεί από την πρώτη στιγμή που έγινε ο εταιρικός μετασχηματισμός της πρώην Intrakat και δημιουργήθηκε ο νέος πόλος της Aktor Group, με ένα γερό μπάσιμο στον ιδιαίτερα προσοδοφόρο τομέα των έργων παραχώρησης, μέσω της υποβολής μη δεσμευτικής πρότασης για την Άκτωρ Παραχωρήσεις του ομίλου Ελλάκτωρ.
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου σε διάφορες δημόσιες τοποθετήσεις του, δεν έκρυβε την επιθυμία της διοίκησης να ενισχύσει την παρουσία του ομίλου στον κλάδο των παραχωρήσεων, δηλώνοντας το "παρών" εφόσον προκύψουν επενδυτικές ευκαιρίες, είτε μέσω μεμονωμένων εξαγορών ποσοστών συμμετοχής σε επιλεγμένες εταιρείες εκμετάλλευσης συμβάσεων παραχώρησης, είτε μέσω της απόκτησης ολόκληρων εταιρειών, όπως ενδέχεται να συμβεί στην προκειμένη περίπτωση. Άλλωστε η AKTOR έχει ήδη θυγατρική παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ και έχει στόχο την διεκδίκηση διαγωνισμών ή εξαγορά υφιστάμενων λειτουργικών έργων παραχωρήσεων ή εταιριών που έχουν συμμετοχές σε έργα παραχωρήσεων καθώς και να επιτύχει EBITDA (κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) 40 εκατ. το 2030, συνεισφέροντας στο συνολικό EBITDA του Ομίλου το 9% την ίδια περίοδο.
Με βάση τα όσα ανακοίνωσαν χθες Ελλάκτωρ και Aktor, έχουν εισέλθει σε περίοδο αποκλειστικών διαπραγματεύσεων για την εξαγορά του 100% της Άκτωρ Παραχωρήσεις από την δεύτερη. Η περίοδος αυτή θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου και κατά την διάρκειά της αναμένεται να συμφωνηθούν οι επιμέρους όροι και λεπτομέρειες της συμφωνίας, με βάση την υποβληθείσα πρόταση.
Το ύψος του τιμήματος δεν έχει γίνει γνωστό, ωστόσο είναι σαφές ότι θα χρειαστεί ένα σημαντικό ύψος κεφαλαίων το οποίο όμως όπως έχει σημειώσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, δεν θα περάσει από νέα ΑΜΚ. Ειδικότερα, ερωτηθείς σχετικά, στο περιθώριο της εισαγωγής προς διαπραγμάτευση στο Χρηματιστήριο των μετοχών της πρόσφατης αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, είχε πει: «Δεν υπάρχει, αυτή τη στιγμή, σκέψη ειδικής αύξησης κεφαλαίου για εξαγορές στον τομέα των παραχωρήσεων. Έχουμε κάνει, μέσα σε ενάμιση χρόνο, ΑΜΚ συνολικά 300 εκατ. ευρώ, δεν θεωρώ ότι θα ξαναέρθουμε στους μετόχους». Ο ίδιος είχε βάλει στο κάδρο άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, σημειώνοντας ότι οι παραχωρήσεις θεωρούνται ελκυστικά προς χρηματοδότηση assets, καθώς παράγουν μακροπρόθεσμα σταθερά έσοδα.
Εφόσον τελικά επιτευχθεί συμφωνία, κάτι που κρίνεται πιθανό καθώς η σχέση των δύο μερών είναι υπαρκτή από τις διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της κατασκευαστικής ΑΚΤΩΡ και άρα υπάρχει πεδίο συνεννόησης η Aktor θα προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό της μια σημαντική εταιρεία παραχωρήσεων, ακόμα και μετά την απώλεια της Αττικής Οδού. Ειδικότερα, η Άκτωρ Παραχωρήσεις διαθέτει πλειοψηφική συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Μορέας (71,7%), αλλά και σημαντικά ποσοστά (20,5%) στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (27,7%). Επίσης, πρόσφατα αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος για το έργο ΣΔΙΤ "Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων Άρδευσης του Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) Ταυρωπού", σε κοινοπραξία με την Άβαξ (60%-40%). Ιδιαίτερα σημαντικό κρίνεται και το γεγονός ότι η εταιρεία συμμετέχει σε διαγωνισμούς και διεκδικεί έργα συνολικής αξίας 6 δις ευρώ. Σε αρκετούς από τους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχει και η ίδια η Aktor, οπότε εκ των πραγμάτων θα υπάρξει επιμερισμός των συμμετοχών, οικονομίες κλίμακας.
O τομέας Παραχωρήσεων που έχει βάλει στο μάτι η Aktor Group, στο 9μηνο 2024 εμφάνισε έσοδα 220,7 εκατ. ευρώ (+7% από 9μηνο 2023), επί συνόλου 221,7 εκατ. για τον όμιλο (συνεχιζόμενες δραστηριότητες). Τα EBITDA των παραχωρήσεων έφτασαν σε 158,6 εκατ. ευρώ, έναντι 136,8 εκατ. ευρώ αν και περιείχαν και την Αττική Οδό.
Πέρα από τα έργα που συμμετέχει η υπό εξαγορά εταιρεία έχει επίσης μέσω κοινοπραξίας με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) και Άβαξ (32%) έχει καταθέσει μια σημαντική πρότυπη πρόταση, για ένα πακέτο έργων εκτιμώμενου κόστους 1,5 δις ευρώ.
Πρόκειται για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και από την Περιφερειακή Υμηττού προς την Λεωφόρο Βουλιαγμένης (σήραγγα Ηλιούπολης).