Η δυναμική διαχείριση του κινδύνου σε εποχές κρίσεων, είτε αυτές είναι οικονομικές είτε γεωπολιτικές είτε οποιουδήποτε άλλου είδους, όπως η πρόσφατη κρίση της πανδημίας, είναι απαραίτητη για όλες τις επιχειρήσεις, όλων των κλάδων της οικονομίας.
Αυτό ήταν το βασικό συμπέρασμα του πάνελ με τίτλο «Δυναμική Διιαχείριση Κινδύνων σε περιόδους αβεβαιότητας» στο οποίο μετέφεραν τις εμπειρίες τους η κυρία Αθηνά Χατζηπέτρου, CEO της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) και οι κ.κ. Κωνσταντίνος Κάλλιας, πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Σταύρος Παπαγιαννόπουλος, CEO της EXL Consulting, Πέτρος Καπασούρης, γενικός διευθυν΄της της Τειρεσίας και Γεώργιος Αθανασίου, CFO της εταιρείας Teleperformance.
Ο κ. Κάλλιας αναφέρθηκε στη φύση των κινδύνων για την οικονομία, διαχωρίζοντας τους σε εσωτερικούς και εξωτερικούς. Στους εξωτερικούς κινδύνους έδωσε ως παράδειγμα την άνοδο των επιτοκίων και την κατάσταση κατά την περίοδο της πανδημίας, ενώ χαρακτήρισε ως εσωτερικούς κινδύνους την ταχύτητα στην απονομή της δικαιοσύνης, η οποία θα πρέπει να αυξηθεί, όπως επίσης και τις καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Χαρακτήρισε δε ως θετικό βήμα, από πλευράς κυβέρνησης την ψηφιοποίηση του κράτους, η οποία επιταχύνει σε μεγάλο βαθμό ορισμένες διαδικασίες, απαραίτητες για τη λειτουργία της επιχειρηματικότητας.
Η κυρία Χατζηπέτρου έθεσε ένα θετικό πρόσημο στην πρόσφατη υγειονομική κρίση, καθώς αυτή οδήγησε στην υιοθέτηση καινοτομιών και στην τεχνολογική ανάπτυξη. Η χώρα μας, είπε, είναι πιό ευέλικτη καθώς είναι μικρή και συνεπώς μπορεί να ξεπεράσει μια κρίση, πιο εύκολα. Επιπρόσθετα, όπως στην περίπτωση της πανδημίας, η κρίση μπορεί να μεταβληθεί σε εφαλτήριο για να πάμε μπροστά ως χώρα, ως οικονομία και ως κοινωνία.
Παράλληλα έκανε και μία αναφορά, ως case study στην νέα ψηφιακή πλατφόρμα που έχει δημιουργήσει η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και η οποία καθιστά την διαδικασία δανειοδότησης προς τις επιχειρήσεις ταχύτερη και με διαφάνεια, καθώς οι τράπεζες μπορούν να ενημερωθούν άμεσα για την κατάσταση της επιχείρησης που επιθυμεί χρηματοδότηση.
Ο κ. Καπασούρης αναφέρθηκε στα εργαλεία πρόβλεψης των κρίσεων και στις τεχνολογικές λύσεις για την αντιμετώπιση τους.
Σε ό,τι αφορά την διαφάνεια αλλά και την ακρίβεια των πληροφοριών, έχουν αναπτυχθεί όλες οι απαιτούμενες αυτόματες διαδικασίες
Αναφορικά με το GDPR, ανέφερε ότι χρησιμοποιούμε υπηρεσίες που είναι εξ’ ορισμού GDPR λόγω της φύσεως της δραστηριότητας μας. Σε ό,τι δε αφορά τον έλεγχο των στοιχείων μπορεί να τα ελέγξει ταυτόχρονα με τον πελάτη και ο δικαιούχος.
Ο κ. Αθανασίου αναφέρθηκε στην υιοθέτηση από πλευράς της εταιρείας του ενός στιβαρού θεσμικού πλαισίου μέσα στο οποίο λειτουργούν οι μηχανισμοί για μείωση των επενδυτικών κινδύνων.
Η περίπτωση της Teleperformance είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστική καθώς η πλειοψηφία των πελατών βρίσκεται σε 142 χώρες, ενώ απασχολούνται 12.000 εργαζόμενοι. Είναι δηλαδή ένα διεθνές hub το οποίο για την πρόληψη και μείωση του επενδυτικού κινδύνου απαιτεί μια πολυπλοκότητα στις λειτουργίες του η οποία όμως δίνει μια μεγαλύτερη προβλεψιμότητα.
Ο κ. Παπαγιαννόπουλος διαχώρισε τις κρίσεις χρονικά, αναφέροντας ότι υπάρχει διαφορά ανάμεσα στους κινδύνους προ του 2008 και σε αυτούς μετά από τη χρονιά αυτή. Μέχρι το 2008, ο κίνδυνος που εμφανιζόταν ονομαζόταν χαρακτηριστικά «μαύρος κύκνος» (Black swan) και έπρεπε να γίνουν όλες εκείνες οι απαραίτητες ενέργειες από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να βγουν από την κρίση με τις λιγώτερες απώλειες.
Από το 2008 και μετά, είπε χαρακτηριστικά, ήρθε ένα «σμήνος μαύρων κύκνων». Αυτό δείχνει, στην πράξη ότι η διαχείριση του κινδύνου αποτελεί έναν αναγκαίο εταιρικό μετασχηματισμό ο οποίος θα βοηθούσε στην πρόβλεψη αλλά και στην αντιμετώπιση του.
Η δυναμική διαχείριση του κινδύνου, πρόσθεσε ο κ. Παπαγιαννόπουλος, σαφώς έχει σημαντικό κόστος, αλλά μπορεί να σώσει τις επιχειρήσεις από ζημίες ή απώλειες σε περιπτώσεις κρίσεων.