Η ιστορία της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Θανόπουλος ξεκινά πριν από περίπου 150 χρόνια, όταν ο Παναγιώτης Θανόπουλος, ένας 14χρονος από την ορεινή Αρκαδία, άνοιξε ένα μικρό εδωδιμοπωλείο στην οδό Αιόλου 79. Εκείνο το κατάστημα, γρήγορα έγινε συνηθεία για την «ελίτ» της εποχής.
Ο Παναγιώτης προμηθευόταν προϊόντα από τις παραδουνάβιες περιοχές και παρήγαγε δικό του χαβιάρι, κάνοντάς το γνωστό στην κοινωνία της Αθήνας, που μέχρι τότε δεν το γνώριζαν αρκετοί. Η παράδοση αυτή συνεχίστηκε από τον γιο του, Παντελή (Τέλη) Θανόπουλο, ο οποίος ανέλαβε την επιχείρηση κάνοντας σημαντικές αλλαγές.
Το 1931, ο Τέλης μετέφερε το κατάστημα σε μεγαλύτερο χώρο στα Χαυτεία και δημιούργησε το πρώτο «πολυμορφικό» εδωδιμοπωλείο της Ελλάδας, προσφέροντας όχι μόνο προϊόντα, αλλά και υπηρεσίες εστίασης μέσα στο ίδιο κατάστημα.
Οι επόμενες γενιές της οικογένειας που ανέλαβαν την επιχείρηση, εισήγαγαν τμήματα Delicatessen και έφεραν στην Ελλάδα το μοντέλο του σούπερ μάρκετ. Μέχρι το 1972, οι πέντε γιοι του Παντελή είχαν δημιουργήσει μια αλυσίδα 16 καταστημάτων σε όλη την Αθήνα, σε περιοχές όπως τα Χαυτεία, η Φωκίωνος Νέγρη, το Παλαιό Φάληρο, η Αλεξάνδρας και η Κηφισιά.
Το 1980, ο Δημήτριος Θανόπουλος, ανοίγει το πρώτο κατάστημα στη Νέα Κηφισιά, το οποίο ακολουθείται από δύο ακόμα το 1996.
Σήμερα, η αλυσίδα βρίσκεται στα χέρια της τέταρτης γενιάς, με τον Περικλή και τον Τέλη Θανόπουλο να συνεχίζουν την παράδοση, διατηρώντας τρία καταστήματα στα βόρεια προάστια και συγκεκριμένα στην Κηφισιά, τη Νέα Ερυθραία και τη Νέα Κηφισιά, καθώς και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Το 2023, οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 54,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη διπλασιάστηκαν στα 2,6 εκατ. ευρώ.
Ενδιαφέρον για επέκταση στα Νότια Προάστια
Η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο επέκτασής της στα νότια προάστια της Αττικής. Παρόλο που μέχρι στιγμής δεν έχει υλοποιήσει αυτό το βήμα, η προοπτική είναι στο τραπέζι, καθώς η ζήτηση για τα προϊόντα της είναι υψηλή και σε αυτή την περιοχή.
Σημειώνεται πως η διοίκηση της εταιρείας επικεντρώνεται στην εξασφάλιση του καλύτερου δυνατού ελέγχου των φυσικών καταστημάτων της, γεγονός που καθιστά την επέκταση ένα εγχείρημα που απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό.
Ωστόσο, η αγορά των νοτίων προαστίων είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική, με εταιρείες όπως η Ηπειρώτισσα και η Μπαλάσκας ΥΣΣ Α.Ε. να κατέχουν ισχυρές θέσεις.
Επιπλέον, η αγορά τροφοδοσίας σκαφών στα νότια προάστια παρουσιάζει ξεχωριστή δυναμική. Εταιρείες όπως το Spar Express στον Άλιμο και η Aegean ενισχύουν την παρουσία τους στον κλάδο, ενώ η Θανόπουλος, αν και ήδη προμηθεύει σκάφη, δεν έχει ακόμη αναπτύξει πλήρως τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Η πιθανή είσοδος της Θανόπουλος στα νότια προάστια θα μπορούσε να αλλάξει τις ισορροπίες στην περιοχή, προσφέροντας περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές και δημιουργώντας έναν ισχυρότερο ανταγωνισμό στον κλάδο.
Η πρώτη συνεργασία στο ελληνικό λιανεμπόριο για το 2025
Η συνεργασία της Θανόπουλος με την ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, αποτελεί την πρώτη συνεργασία στο ελληνικό λιανεμπόριο για το 2025.
Ο στόχος της συνεργασίας είναι να ενισχύσει την ελληνική ταυτότητα της Θανόπουλος, δίνοντας έμφαση στην ανάδειξη ελληνικών προϊόντων. Στα καταστήματα της Θανόπουλος, οι καταναλωτές θα μπορούν να εντοπίσουν το χαρακτηριστικό σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ σε συσκευασίες προϊόντων από ελληνικές εταιρείες-μέλη της πρωτοβουλίας.
Επίσης, από τις 9 Ιανουαρίου έως τις 7 Φεβρουαρίου 2025, μια ειδική καμπάνια με κεντρικό μήνυμα το «Το ‘ψαξες;» θα ενθαρρύνει τους καταναλωτές να γνωρίσουν τα ελληνικά προϊόντα και να ενημερωθούν για τη σημασία τους. Θα προσφέρονται ειδικές εκπτώσεις σε προϊόντα των μελών του ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ενισχύοντας τη ζήτηση για ελληνικά προϊόντα υψηλής ποιότητας.
Ανάμεσα στις εταιρείες-μέλη που συνεργάζονται με την πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και θα προβληθούν μέσω της Θανόπουλος είναι:
Agrino,
Λουξ,
Καλαμάτα Παπαδημητρίου,
Μύλοι Θράκης,
Χρυσά Αυγά,
3ΑΛΦΑ,
Coffee Island και πολλές άλλες που δραστηριοποιούνται σε τρόφιμα, ποτά, και καταναλωτικά αγαθά.