Την άμεση εφαρμογή πιλοτικού συστήματος παρακολούθησης της αλυσίδας εφοδιασμού ημιαγωγών (chips) αποφάσισε πριν λίγες ημέρες η Ε.Ε. με στόχο τον εντοπισμό τυχόν ελλείψεων στο συνολικό κύκλωμα παραγωγής μικροτσίπ.
Με τον τρόπο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να προλάβει μελλοντικές κρίσεις στους ημιαγωγούς. Οι κρίσεις αυτές, ειδικά κατά την περίοδο της πανδημίας είχαν ως συνέπεια την κατάρρευση κλάδων της ευρωπαϊκής βιομηχανίας,όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, από τις ελλείψεις των πολύτιμων αυτών, βασικών εξαρτημάτων.
Σύμφωνα με το πιλοτικό έργο παρακολούθησης της αλυσίδας εφοδιασμού μικροτσίπς, τα ενδιαφερόμενα μέρη θα μπορούν να εντοπίζουν τυχόν κρίσιμες διαταραχές κατά μήκος της αξιακής αλυσίδας των ημιαγωγών. Με τον τρόπο αυτό, θα συλλέγονται πληροφορίες, ώστε να αξιολογούνται οι κίνδυνοι ελλείψεων και να αντιμετωπίζονται έγκαιρα οι πιθανές κρίσεις.
Το έργο αυτό εντάσσεται στον τρίτο πυλώνα του European Chips Act, και, ουσιαστικά, αποτελεί μέρος ενός συνολικού οδικού χάρτη, τον οποίο έχει χαράξει η Ε.Ε., ώστε να αποκτήσει παρουσία στον παγκόσμιο χάρτη παραγωγής μικροτσίπ.
Μάλιστα, πριν από ένα, περίπου, μήνα η Ε.Ε, η οποία έχει μερίδιο μικρότερο του 10% στην παγκόσμια αγορά παραγωγής μικροτσίπ και συνεπώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από προμηθευτές τρίτων χωρών, πραγματοποίησε ένα ιστορικό βήμα, με την πολιτική συμφωνία για τη νέα νομοθεσία που θα διέπει την παραγωγή των μικροεπεξεργαστών.
Για την αντιμετώπιση κρίσιμων εξαρτήσεων, το European Chips Act θα ενισχύσει τις δραστηριότητες κατασκευής στην E.E., θα τονώσει το ευρωπαϊκό οικοσύστημα σχεδιασμού και θα στηρίξει την κλιμάκωση και την καινοτομία σε ολόκληρη την αλυσίδα.
Μέσω της νομοθεσίας για τους μικροεπεξεργαστές η Ε.Ε. επιδιώκει να επιτύχει το στόχο της να διπλασιάσει το σημερινό μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά στο 20 % το 2030. Το European Chips Act, μεταξύ άλλων, δίνει και πρόσβαση στη χρηματοδότηση, με στόχο να προσελκύσει επενδύσεις για τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μικροτσίπς στον κόσμο.
Συγκεκριμένα, ο δεύτερος πυλώνας της ευρωπαϊκής πράξης για τους μικροεπεξεργαστές θα παρέχει κίνητρα για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε εγκαταστάσεις κατασκευής για κατασκευαστές μικροκυκλωμάτων και τους προμηθευτές τους. Αυτό θα συμβάλει στις συνολικές δημόσιες επενδύσεις στον τομέα, που εκτιμώνται σε 43 δισ.ευρώ.
Όπως είναι γνωστό, οι ημιαγωγοί και τα κυκλώματα τους αποτελούν τα βασικά δομικά στοιχεία των ψηφιακών συσκευών και ψηφιοποιημένων λειτουργιών. Υπάρχει δε, ένα μεγάλο εφαρμογών. Από τα smartphones και τα αυτοκίνητα μέχρι εφαρμογές και υποδομές ζωτικής σημασίας για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, την ενέργεια, τις επικοινωνίες και τη βιομηχανική αυτοματοποίηση. Όλες αυτές οι εφαρμογές έχουν κεντρικό ρόλο στη ψηφιακή οικονομία.
Σε περίπτωση σοβαρής διαταραχής της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού, όπως συνέβη κατά την περίοδο της πανδημίας με τα προβλήματα στα logistics και τις μεταφορές, τα αποθέματα μικροτσίπς της Ευρώπης σε ορισμένους βιομηχανικούς τομείς (π.χ. η αυτοκινητοβιομηχανία ή συσκευές ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης) θα μπορούσαν να εξαντληθούν σε λίγες εβδομάδες, αναγκάζοντας πολλές ευρωπαϊκές βιομηχανίες σε στασιμότητα.
Η πανδημία COVID-19 αποκάλυψε μια αδυναμία στο οικοσύστημα, τόσο εντός της Ευρώπης, όσο και σε άλλες περιοχές του κόσμου που αντιμετωπίζουν σημαντικές ελλείψεις μικροεπεξεργαστών. Οι βιομηχανίες της Ε.Ε. κατασκευάζουν πολλά είδη προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, βασικά μέρη των οποίων είναι οι μικροεπεξεργαστές και τα κυκλώματα τους.
Οι πρόσφατες ελλείψεις ημιαγωγών ανέδειξαν, σαφώς και την εξάρτηση της Ευρώπης από περιορισμένο αριθμό προμηθευτών εκτός της Ε.Ε., κυρίως της Ταϊβάν και της Νοτιοανατολικής Ασίας για την κατασκευή τους και των ΗΠΑ για το σχεδιασμό τους.
Στο πλαίσιο του European Chips Act έχει ήδη συσταθεί ευρωπαϊκή ομάδα εμπειρογνωμόνων για τους ημιαγωγούς (ESEG), η οποία χρησιμεύει ως πλατφόρμα συντονισμού μεταξύ των κρατών-μελών και παρέχει συμβουλές και βοήθεια στην Επιτροπή για την εφαρμογή της νομοθεσίας.
Όταν τεθεί σε εφαρμογή η πρόταση, η ομάδα εμπειρογνωμόνων θα αντικατασταθεί από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τους ημιαγωγούς, το οποίο θα απαρτίζεται από εκπροσώπους των κρατών-μελών υπό την προεδρία της Επιτροπής.