Η αυξημένη ζήτηση για τα έτοιμα γεύματα έχει στρέψει την προσοχή των σούπερ μάρκετ σε αυτή την κατηγορία προϊόντων, η οποία εξελίσσεται δυναμικά.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Circana, σχεδόν 4 στα 10 ευρώ που δαπανήθηκαν πέρυσι από τους Ευρωπαίους, για τρόφιμα και ποτά (ποσοστό 37%), αφορούσαν προϊόντα άμεσης κατανάλωσης.
Σε αυτά περιλαμβάνονται έτοιμα γεύματα, σνακ, σαλάτες, σάντουιτς και ζεστά φαγητά, με τις συνολικές δαπάνες να ανέρχονται σε 328 δισεκατομμύρια ευρώ από το σύνολο των 888 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι η προτίμηση για ευκολία δεν είναι απλώς μια μόδα, αλλά μια σταθερή αλλαγή στον τρόπο ζωής.
Η Circana σημειώνει ότι τα έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα, τα οποία κάποτε θεωρούνταν εναλλακτική λύση, έχουν πλέον καθιερωθεί ως σημαντικοί ανταγωνιστές των εστιατορίων και των αλυσίδων ταχείας εστίασης. Ο Edurne Uranga, αντιπρόεδρος του Foodservice Europe της Circana, σχολιάζει πως οι καταναλωτές επιλέγουν με κριτήρια όπως η ευκολία, η αξία και η συνολική εμπειρία, είτε πρόκειται για φαγητό από ένα εστιατόριο γρήγορης εξυπηρέτησης είτε για έτοιμα γεύματα από το σούπερ μάρκετ.
Η περίπτωση της Ελλάδας
Στην Ελλάδα, τα σούπερ μάρκετ έχουν επενδύσει σημαντικά σε αυτήν την κατηγορία προϊόντων. Πλέον προσφέρουν ζεστά φαγητά, φρέσκα σάντουιτς, σαλάτες, έτοιμα κοτόπουλα και μεγάλη γκάμα σνακ. Οι επενδύσεις, όπως αυτή της Σκλαβενίτης στη Μαγούλα για μονάδα παραγωγής έτοιμων γευμάτων, αποδεικνύουν τη δυναμική ανάπτυξη της αγοράς.
Τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν τη ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης. Μόνο για έτοιμες σαλάτες, από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο, οι δαπάνες στην Ελλάδα ανήλθαν σε 94,6 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας άνοδο σε σχέση με τα 89,7 εκατομμύρια ευρώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Παρόμοια αύξηση καταγράφηκε και για τα γλυκά ψυγείου, με τις δαπάνες να φτάνουν τα 70,3 εκατομμύρια ευρώ έναντι 51,4 εκατομμυρίων το 2023. Εντυπωσιακή είναι επίσης, η άνοδος στα έτοιμα γεύματα, με 63,7 εκατομμύρια ευρώ το πρώτο δεκάμηνο του 2024, έναντι 57,9 εκατομμυρίων την ίδια περίοδο πέρυσι.
Η κατανάλωση κατεψυγμένων προϊόντων, όπως πίτσα και άλλα έτοιμα γεύματα, σημειώνει επίσης άνοδο. Ενδεικτικά, για κατεψυγμένη πίτσα ξοδεύτηκαν 29,5 εκατομμύρια ευρώ το πρώτο δεκάμηνο του έτους, ενώ για κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα δαπανήθηκαν 18,3 εκατομμύρια ευρώ. Τα καθημερινά ψημένα κοτόπουλα από σούπερ μάρκετ ξεπερνούν σε πωλήσεις τις 40.000 μερίδες.
Η αυξημένη ζήτηση για έτοιμα φαγητά έχει οδηγήσει σε έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των σούπερ μάρκετ και των εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης. Αλυσίδες όπως τα McDonald's, Burger King και Subway ανταγωνίζονται πλέον όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και με ευρωπαϊκά σούπερ μάρκετ όπως Tesco, Mercadona και Edeka, τα οποία επενδύουν σε προϊόντα ευκολίας.
Ο Uranga αναφέρει ότι τα εστιατόρια ενισχύουν τις υπηρεσίες takeaway, drive-thru και παράδοσης κατ’ οίκον για να διατηρήσουν τη θέση τους στην αγορά, η οποία πλέον καταλαμβάνει το 43% των συνολικών δαπανών εστίασης. Πρόκειται για μια μάχη που βασίζεται στην ευκολία, την ποικιλία και την αξία, με στόχο την ικανοποίηση των καταναλωτών που αναζητούν γρήγορες και ευέλικτες λύσεις για τη διατροφή τους.