Η ώρα της πιστοποίησης για την αγροτική παραγωγή
AGRITRACK

Η ώρα της πιστοποίησης για την αγροτική παραγωγή

Η Agritrack είναι μια εταιρεία παραγωγής λογισμικού για τον αγροδιατροφικό τομέα. Το όραμά της είναι να φέρει επανάσταση στην ιχνηλασιμότητα, ποιότητα και ασφάλεια τροφίμων από το χωράφι μέχρι το ράφι με μια πλατφόρμα (λογισμικό) που αξιοποιεί αισθητήρες Internet of Things (IoT) και μη παρεμβατικούς αισθητήρες (NIR κλπ), βασισμένους σε φασματοσκοπία (spectroscopy), σε συνδυασμό με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI).

Για τη μικρή αυτή επανάσταση στον αγροτικό τομέα, το Liberal.gr μίλησε με τον επικεφαλής της ομάδας Βλάση Τσέζο, έναν άνθρωπο με πάνω από 15 χρόνια εμπειρίας στην ανάπτυξη τεχνολογικών προϊόντων, καθώς και εμπειρία enterprise improvement consulting σε πολυεθνικές επιχειρήσεις.

Η Agritrack έλαβε μια από τις υψηλότερες διακρίσεις στον 13ο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας NBG Business Seeds για το λογισμικό της που εστιάζει στην «επιτήρηση», αν μου επιτρέπετε, των τροφίμων, ώστε αυτά να φτάνουν με ασφάλεια στους καταναλωτές. Θα μας μιλήστε για το πώς λειτουργεί αυτή η καινοτομία;

Η Agritrack είναι μια εταιρεία παραγωγής λογισμικού για τον αγροτοδιατροφικό τομέα. Το όραμά της είναι να φέρει επανάσταση στην ιχνηλασιμότητα, στην ποιότητα και στην ασφάλεια των τροφίμων από το χωράφι μέχρι το ράφι, με μια πλατφόρμα (λογισμικό) που αξιοποιεί αισθητήρες Internet of Things (IoT) και μη παρεμβατικούς αισθητήρες (NIR κλπ), σε συνδυασμό με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Πρακτικά, η πλατφόρμα προσφέρει τρείς λειτουργίες / ενότητες (modules) στον αγροτοδιατροφικό τομέα:

  1. «Αυτοματισμός Ιχνηλασιμότητας», που βοηθάει εταιρείες τροφίμων να συλλέγουν πληροφορίες για το πώς παράχθηκε, μεταφέρθηκε και μεταποιήθηκε το προϊόν (τόπος, χρόνος, θερμοκρασία κλπ), ώστε να έχουν τα αναγκαία στοιχεία να βελτιστοποιήσουν την εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι μέχρι το ράφι και να μειώσουν τις απώλειές τους.
  2. «Ανάλυση Ποιοτικών Χαρακτηριστικών στο πεδίο», που αναλύει πληροφορίες για τα τρόφιμα, σε συνδυασμό με Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) & μοντέλα πρόγνωσης και ανάλυσης τροφίμων, για να προσφέρει δυναμικές εκτιμήσεις ημερομηνίας λήξης, καθώς και πληροφορίες ποιοτικών χαρακτηριστικών της τροφής την στιγμή της συγκομιδής. Για παράδειγμα, μπορεί να προβλέψει τη δυναμική ημερομηνία λήξης μιας παρτίδας ψαριών ή να υπολογίσει το ποσοστό λίπους & πρωτεΐνης στο γάλα κατά την παραλαβή από την φάρμα, με οικονομικά φορητά συστήματα, χωρίς την ανάγκη ακριβών εργαστηριακών αναλύσεων. 
  3. «Ενημέρωση Καταναλωτών», που βασίζεται σε ένα μοναδικό κωδικό QR code, που τοποθετείται στη συσκευασία του προϊόντος, ώστε οι καταναλωτές και μελλοντικά οι επιθεωρητές ποιότητας τροφίμων με χρήση του κινητού τους να έχουν την ολοκληρωμένη εικόνα της ιστορίας του προϊόντος. 

Πρόκειται για μια καινοτομία στην γεωργική παραγωγική αλυσίδα. Εστιάζουμε σε ευπαθή-υψηλής αξίας τρόφιμα (ψάρια, γαλακτοκομικά κλπ), όπου ο χρόνος, η ποιότητα και η προέλευση αποτελούν βασικές ανησυχίες για τους καταναλωτές και τις εταιρείες παραγωγής τροφίμων.

Ποια είναι τα πρακτικά αποτελέσματα και πώς επηρεάζουν τη διατροφική αλυσίδα;

Η λύση της Agritrack παράγει σημαντικές πληροφορίες για τους αγρότες, τις εταιρείες μεταποίησης, το λιανεμπόριο και τους καταναλωτές, σχετικά με την ιχνηλασιμότητα και την ποιότητα των παραγομένων και διακινούμενων προϊόντων. Το όραμα της Agritrack είναι να επιτρέψει σε όλα τα μέρη της παραγωγικής αλυσίδας τροφίμων να εντοπίζουν την προέλευση και τα χαρακτηριστικά των τροφίμων, ώστε να πετύχουν μείωση στις απώλειες τροφίμων, βελτίωση παραγωγικών διαδικασιών και βελτίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Η ενίσχυση της βιωσιμότητας στις αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων θεωρείται απαραίτητη για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (Sustainable Development Goals SDGs), καθώς ο τομέας των τροφίμων και της γεωργίας συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με καθέναν από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Μιλήστε μας για το πώς συγκροτήθηκε η ομάδα σας. Ποιο είναι το όραμα και τα επόμενα βήματά σας;

Η ομάδα της Agritrack γνωρίστηκε το 2012 όταν και συνεργάστηκε για την υλοποίηση ενός συστήματος ιχνηλασιμότητας στον πρωτογενή τομέα. Με την συγκρότηση της ομάδας, όλοι αντιλήφθηκαν τις συμπληρωματικές δεξιότητές τους, αλλά η τεχνολογία και η αγορά δεν ήταν ακόμα έτοιμη. Το 2019, ο Βλάσης εργαζόταν στην Σκανδιναβική Χερσόνησο ως σύμβουλος έργου στον παγκόσμιο ηγέτη παραγωγής εξοπλισμού τροφίμων. Το έργο λειτούργησε σαν καταλύτης και αναθερμάνθηκε το ενδιαφέρον της ομάδας να υλοποιήσει μια πλατφόρμα που θα περιορίσει το αδικαιολόγητα υψηλό κόστος παραγωγής και να περιορίσει τις απώλειες τροφίμων που οφείλονται στην έλλειψη κρίσιμων πληροφοριών στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η Agritrack ιδρύθηκε το 2020 με σκοπό να δημιουργήσει εργαλεία, που θα βοηθήσουν την εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων να μειώσει τις απώλειές της και τους καταναλωτές να ξέρουν τι προϊόντα αγοράζουν. 

Έχετε αυτή τη στιγμή ένα διαθέσιμο προϊόν και πώς σκοπεύετε να το προωθήσετε;

Βεβαίως, διαθέτουμε έτοιμα προϊόντα για τις ιχθυοκαλλιέργειες και την αλυσίδα γάλακτος, στα οποία διαρκώς επενδύουμε και προσθέτουμε νέες λειτουργίες. 

Συγκεκριμένα, στον τομέα της ιχθυοκαλλιέργειας έχουμε αναπτύξει και εφαρμόσει με επιτυχία το λογισμικό για τον «Αυτοματισμό Ιχνηλασιμότητας», που μας επιτρέπει να εξυπηρετούμε μεγάλες μονάδες και να τις βοηθάμε να καταγράφουν στοιχεία προέλευσης, παραγωγικότητας, θερμοκρασιακών συνθηκών κλπ, από την αλίευση μέχρι τον καταναλωτή. Επίσης, έχουμε αναπτύξει τα μοντέλα, τα οποία μας επιτρέπουν να έχουμε μια δυναμική πρόβλεψη της ημερομηνίας λήξης, καθώς και την ψηφιοποίηση διαδικασιών ποιότητας. 

Στον τομέα των γαλακτοκομικών, το λογισμικό για τον «Αυτοματισμό Ιχνηλασιμότητας» έχει αξιοποιηθεί σε πάνω από 200 κτηνοτροφικές μονάδες. Το προϊόν μας για την άμεση και φορητή αξιολόγηση ποιοτικών χαρακτηριστικών γάλακτος (όπως ποσοστό λίπους και πρωτεΐνης) είναι ακόμα σε πιο πρώιμο στάδιο εμπορικής αξιοποίησης, καθώς σε συνεργασία με εθνικά εργαστήρια, βελτιώνουμε τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, ώστε να προσφέρουμε ακόμα πιο αξιόπιστα αποτελέσματα.

Επιπλέον, το προϊόν μας για «Ενημέρωση Καταναλωτών», το οποίο με τη χρήση κωδικού QR επιτρέπει στον καταναλωτή να έχει πρόσβαση στα στοιχεία προέλευσης και ποιότητας, έχει δοκιμαστεί με επιτυχία σε μια από τις μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες supermarket. 

Σήμερα στοχεύουμε στην προώθηση των προϊόντων αυτών αρχικά σε Ελλάδα και Ευρώπη και στην συνέχεια στην αμερικάνικη και καναδική αγορά.

Πιστεύετε ότι η ελληνική αγορά έχει σύνορα για την προσπάθειά σας;

Η ελληνική αγορά είναι η βάση μας και ο πυρήνας για την ανάπτυξη του λογισμικού μας, αλλά όπως έχουμε προαναφέρει, στοχεύουμε στην παγκόσμια αγορά.

Πώς εκτιμάτε τη συνεισφορά της Εθνικής Τράπεζας έως τώρα στο εγχείρημά σας, και πώς βλέπετε ευρύτερα τη στήριξη του τραπεζικού τομέα σε σημαντικές επιστημονικές προσπάθειες όπως η δική σας;

Το πρόγραμμα NBG Business Seeds της Εθνικής Τράπεζας περιλαμβάνει ένα πλήθος από σεμινάρια σε στρατηγική και μάρκετινγκ για νεοφυείς επιχειρήσεις, καθώς και εξατομικευμένη συμβουλευτική καθοδήγηση από εξειδικευμένα στελέχη της Τράπεζας. Αυτή η καθοδήγηση, μας επέτρεψε να φτιάξουμε ένα καλύτερο στρατηγικό πλάνο, καθώς και να δομήσουμε καλύτερα το επιχειρηματικό μας μοντέλο. Επίσης, βάσει των προτάσεων, αναθεωρήσαμε το «Pricing Model» της εταιρείας.

Αν θέλετε κι εσείς να λάβετε μέρος στον 14ο Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας NBG Business Seeds μπορείτε να υποβάλετε την πρότασή σας ηλεκτρονικά έως τις 4 Οκτωβρίου 2023, στις 15:00.