Porsche: Μαρσάρει για το χρηματιστήριο
Shutterstock
Shutterstock

Porsche: Μαρσάρει για το χρηματιστήριο

Το βιβλίο προσφορών για τη γιγαντιαία δημόσια εγγραφή της Porsche ήδη δείχνει υπερκάλυψη παρά το αντίξοο κλίμα στις αγορές, σύμφωνα με τους ανάδοχους της έκδοσης, με τον όμιλο Volkswagen έτοιμο να εισάγει τη θυγατρική κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων στο χρηματιστήριο στις 29 Σεπτεμβρίου. 

Η περίοδος εγγραφών για τις μετοχές της Porsche ξεκίνησε την Τρίτη και θα ολοκληρωθεί στις 28 Σεπτεμβρίου με τις μετοχές να προσφέρονται σε ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές. Με βάση το εύρος των τιμών, η δημόσια προσφορά αναμένεται να αντλήσει 18,1 με 19,5 δισ. ευρώ, φρέσκο χρήμα που θα βοηθήσει τον όμιλο VW να χρηματοδοτήσει τη μετάβασή του σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Στρατηγικοί επενδυτές, μεταξύ τους το Investment Authority του Κατάρ που θα αγοράσει 4,99% των μετοχών, το ADQ του Άμπου Ντάμπι που θα επενδύσει 350 εκατ. ευρώ, το αμερικανικό γκρουπ T. Rowe Price και το κρατικό ταμείο πλούτου της Νορβηγίας που θα τοποθετηθούν με 750 εκατ. ευρώ έκαστο. Οι παραπάνω επενδυτές θα αποκτήσουν γύρω στο 40% των προσφερόμενων μετοχών. Γενικότερα, εκδηλώνεται δυνατή ζήτηση από θεσμικούς στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία.

Η δημόσια προσφορά για την εισαγωγή της Porsche στο χρηματιστήριο περιλαμβάνει 911 εκατ. μετοχές, συμβολικός αριθμός που αναφέρεται στο διασημότερο μοντέλο της εταιρείας, την Porsche 911. Τα 911 εκατομμύρια μετοχών περιλαμβάνουν 455,5 εκατ. προνομιούχες άνευ ψήφου και 455,5 κοινές μετά ψήφου μετοχές. Μόνο οι προνομιούχες μετοχές πρόκειται να εισαχθούν στο χρηματιστήριο.

Η αποτίμηση της Porsche θα ανέλθει πιθανότατα στα 70 με 80 δισ. ευρώ με βάση την τιμολόγηση της δημόσιας εγγραφής, εκτιμούν οι ανάδοχοι.

Για χρόνια τώρα η Porsche ήταν η χρυσή αγελάδα της Volkswagen καθώς παρήγαγε διψήφια περιθώρια κέρδους και είχε μεγάλη συμβολή στην κερδοφορία του ομίλου ως θυγατρική εταιρεία.

Πέρυσι οι πωλήσεις της Porsche αυξήθηκαν 11% στα 300.000 αυτοκίνητα και παρόλο που ο αριθμός αυτός αποτελεί λιγότερο από το 3% των συνολικών πωλήσεων επιβατηγών αυτοκινήτων της VW, η Porsche συνέβαλε το 50% των προ-φόρων κερδών στον τομέα των αυτοκινήτων.

Με το λανσάρισμα του πλήρως ηλεκτρικού μοντέλου Taycan το 2019, η Porsche ξεκίνησε τη μετάβασή της στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εκτιμά ότι θα αποτελούν το 80% των πωλήσεών της μέχρι το 2030.

Πέρυσι το Taycan ξεπέρασε σε πωλήσεις το μοντέλο 911 της Porsche και πέτυχε τις υψηλότερες πωλήσεις μετά τα SUV Macan και Cayenne. Τα έσοδα των πωλήσεων της Porsche πέρυσι ανήλθαν στα 33,1 δισ. ευρώ και η απόδοση επί των πωλήσεων στο 16%. 

Η εταιρεία πλασάρεται στους επενδυτές ενόψει της δημόσιας εγγραφής ως η νέα Ferrari, η κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων που ξεπήδησε από τη Fiat και την οικογένεια Agnelli το 2015. 

Η Ferrari έχει γίνει σημείο αναφοράς για τις εισαγωγές εταιρειών σπορ αυτοκινήτων πολυτελείας στο χρηματιστήριο, καθώς λίγες έχουν καταφέρει να πετύχουν τη χρηματιστηριακή της επίδοση. Η Ferrari εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης στα 52 δολ. ανά μετοχή το 2015 και σήμερα η τιμή της μετοχής βρίσκεται στα 192 δολ.

Η VW θα πωλήσει το 25% της Porsche μέσω κοινών μετά ψήφου και προνομιούχων άνευ ψήφου μετοχών. Οι άνευ ψήφου μετοχές που αντιστοιχούν στο 12,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Porsche θα διατεθούν στο επενδυτικό κοινό και οι μετοχές μετά ψήφου, που επίσης αντιστοιχούν σε ένα άλλο 12,5% του μετοχικού κεφαλαίου, θα πωληθούν άμεσα στους κληρονόμους της οικογένειας Porsche που είναι και οι μεγαλομέτοχοι της VW. H VW θα συνεχίσει να διακρατεί το 75% της Porsche.

To επενδυτικό fund της οικογένειας, Porsche SE, έχει συμφωνήσει να αγοράσει τις μετοχές με ένα πριμ 7,5% πάνω από την τιμή της δημόσιας εγγραφής. Η απόκτηση του πακέτου των μετά ψήφου μετοχών δίνει στην οικογένεια των κληρονόμων, τον αποτελεσματικό έλεγχο σε αποφάσεις στρατηγικού χαρακτήρα στα διοικητικά συμβούλια και στις γενικές συνελεύσεις των μετόχων. 

 Tα roadshows της Porsche ολοκληρώνονται την Παρασκευή.

Στο άνω εύρος των εκτιμήσεων, η αποτίμηση της Porsche θα υπολείπεται αυτής της Ferrari. Mια αποτίμηση γύρω στα 65 με 85 δισ. δολ. θα ισοδυναμεί με δείκτη enterprise value 8,5-11,3 φορές τα προσδοκώμενα κέρδη προ φόρων για το 2023 και με πολλαπλασιαστή κερδών Ρ/Ε 12,6 με 16,5. Συγκριτικά, η μετοχή της Ferrari διαπραγματεύεται με Ρ/Ε 35 φορές τα κέρδη του 2023, ενώ η Mercedes-Benz και η BMW με Ρ/Ε 4,5 και πέντε φορές αντίστοιχα.