Η αμερικανική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων (EV) Fisker κατέθεσε αίτηση πτώχευσης, λίγους μήνες αφότου σταμάτησε την παραγωγή του μοναδικού της μοντέλου, του SUV Ocean και την ολοκλήρωση χωρίς συμφωνίας των συζητήσεων με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία για μια πιθανή επένδυση.
H Fisker διαθέτει ενεργητικό αξίας μεταξύ 500 εκατ. και ένα δισ. δολαρίων και παθητικό αξίας μεταξύ 100 εκατ. και 500 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με το αίτημα που υπέβαλε χθες, Δευτέρα, στο Ντελαγουέρ ζητώντας προστασία από τους πιστωτές μέχρις ότου επεξεργαστεί ένα σχέδιο αποπληρωμής τους, όπως μετέδωσαν BloombergNEF και Reuters.
Η χρεοκοπία έρχεται μετά από προηγούμενη ανακοίνωση πιο αδύναμης της αναμενόμενης κερδοφορίας αλλά και σχεδίου μείωσης του εργατικού δυναμικού κατά 15%. Τον Φεβρουάριο η Fisker είχε διατυπώσει «σοβαρή αμφιβολία» για το αν θα μπορέσει να συνεχίσει να λειτουργεί χωρίς επιπλέον χρηματοδότηση.
Η Fisker είναι η δεύτερη εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ξεκίνησε από τον Henrik Fisker και καταλήγει σε πτώχευση. Ένα προηγούμενο εγχείρημα, η Fisker Automotive, κατέθεσε αίτηση για προστασία βάσει του κεφαλαίου 11 το 2013, αφού μια σειρά ανακλήσεων προκάλεσε την πτώση του προμηθευτή μπαταριών της, ο οποίος ήταν επίσης αποδέκτης δανείων του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ.
Τον Μάρτιο η startup έκλεισε συμφωνία για χρηματοδότηση 150 εκατ. δολαρίων με υφιστάμενο πιστωτή, αλλά αυτή εξαρτάτο από το εάν η Fisker θα μπορούσε να κλείσει συμφωνία χρηματοδότησης με μια αυτοκινητοβιομηχανία, το όνομα της οποίας δεν έχει γίνει γνωστό, αν και το Reuters έκανε αναφορά ότι πρόκειται για την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan.
Ενώ η παραγωγή των σπορ οχημάτων γενικής χρήσης Fisker Ocean ξεκίνησε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τον Νοέμβριο του 2022, τα πρώτα SUV δεν διέθεταν βασικά χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένου του cruise control. Επίσης, σφάλματα του λογισμικού κατέληξαν να επιβραδύνουν την παραγωγή για μήνες, ωθώντας τη Fisker στο να μειώσει επανειλημμένα τις προβλέψεις της.
Η χρεοκοπία έρχεται καθώς οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων αγωνίζονται να προσαρμοστούν στην επιβράδυνση των πωλήσεων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη και στη μείωση της ζήτησης των καταναλωτών, ενώ αντιμετωπίζουν έλλειψη ρευστότητας, εμπόδια στη συγκέντρωση κεφαλαίων και προκλήσεις στην αύξηση της παραγωγής λόγω παγκόσμιων προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Τελικά, αν και η Fisker κατασκεύασε πάνω από 10.000 οχήματα το 2023, λιγότερο από το ένα τέταρτο της πρόβλεψής της, παρέδωσε μόνο περίπου 4.700.
Αν και ο ενθουσιασμός για τα EV παραμένει ισχυρός, σχεδόν το 60% των παγκόσμιων πωλήσεων EV το 2024 θα είναι στην Κίνα, εκτιμά το BloombergNEF.
Η εταιρεία είναι μία ακόμη προσθήκη στη λίστα των startups της βιομηχανίας που έχουν κηρύξει πτώχευση, όπως οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων Proterra, Lordstown Motors και Electric Last Mile Solutions.