Σούπερ μάρκετ: Τα hot deals του 2025 - Εξαγορές, συγχωνεύσεις και νέες αγορές

Σούπερ μάρκετ: Τα hot deals του 2025 - Εξαγορές, συγχωνεύσεις και νέες αγορές

Το 2025 αναμένεται να αποτελέσει χρονιά-σταθμό για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, με τις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις να βρίσκονται στο επίκεντρο.

Εδώ και αρκετό καιρό, πολλές μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εξετάζουν την πιθανότητα εξαγοράς μικρότερων επιχειρήσεων, με στόχο να ενισχύσουν περαιτέρω τη θέση τους στην αγορά. Αυτό συμβαίνει σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, ενώ οι μικρότερες αλυσίδες αναζητούν τρόπους να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

Νέες συμφωνίες, στις οποίες συμμετέχουν γνωστές εταιρείες του κλάδου, φαίνεται ότι πλησιάζουν στην ολοκλήρωσή τους. Η αγορά παρακολουθεί με ενδιαφέρον, περιμένοντας επίσημες ανακοινώσεις που θα επιβεβαιώσουν την επιτυχία των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων. 

Μασούτης

Η στρατηγική κίνηση της Μασούτης για την εξαγορά της αλυσίδας Κρητικός είναι μια από τις πιο πολυσυζητημένες επιχειρηματικές συμφωνίες, με δυνατότητα να αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά.

Η αλυσίδα Μασούτης, μια από τις μεγαλύτερες στη Βόρεια Ελλάδα, εξετάζει την εξαγορά της Κρητικός, μιας εταιρείας με δυναμική παρουσία στην Αττική και τις τουριστικές περιοχές.

Με ένα δίκτυο 890 καταστημάτων και σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, η Κρητικός αποτελεί στρατηγικό στόχο για τη Μασούτης, που επιδιώκει να ενισχύσει την πανελλαδική της εμβέλεια.

Εάν το συγκεκριμένο deal ολοκληρωθεί, θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις ισορροπίες του κλάδου, δημιουργώντας μια αλυσίδα «mega-market» με δυνατότητα να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. H Μασούτης θα αποκτήσει δίκτυο 1.280 καταστημάτων και τζίρο που θα αγγίζει τα 1,8 δισ. ευρώ, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση στην αγορά, πίσω από την ΑΒ Βασιλόπουλος και τη Lidl.

Παράγοντες του χώρου επιβεβαιώνουν ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συζητήσεις το τελευταίο διάστημα, με το ύψος του τιμήματος να αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχή κατάληξη των διαπραγματεύσεων.

Πηγές με γνώση της αγοράς αποκαλύπτουν ότι η Κρητικός είχε προσεγγιστεί πρόσφατα και από τον όμιλο AVE, υπό τον Νίκο Βαρδινογιάννη. Ο όμιλος δραστηριοποιείται ήδη στον οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων μέσω της Retail & More, θυγατρικής εταιρείας που ανέλαβε το master franchise της Carrefour στην Ελλάδα από το 2021, με στόχο την επαναφορά του γαλλικού brand στη χώρα.

Ωστόσο, η αποφασιστική στάση της Μασούτης φαίνεται πως «πάγωσε» τις συζητήσεις ανάμεσα στον Βαρδινογιάννη και την Κρητικός, καθιστώντας τη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα τον κυρίαρχο διεκδικητή.

Η διαπραγμάτευση των δύο πλευρών έχει μακρά ιστορία.

Οι πρώτες συζητήσεις ξεκίνησαν το 2023, με την Κρητικός να αποτιμάται πάνω από 230 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, το 2025 οι διαπραγματεύσεις γίνονται με βάση μικρότερο τίμημα, κυμαινόμενο μεταξύ 120 και 150 εκατομμυρίων ευρώ.

Σκλαβενίτης

Η περίπτωση της Κρητικός δεν είναι η μόνη. Τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται έντονη κινητικότητα στον κλάδο. Ο όμιλος Σκλαβενίτης έχει επεκταθεί μέσω εξαγορών, όπως αυτή της κυπριακής εταιρείας Υπεραγορές Παπαντωνίου.

Μετά και την έγκριση από την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού Κύπρου τον περασμένο Οκτώβριο η Σκλαβενίτης Κύπρου προχώρησε στην υπογραφή της οριστικής συμφωνίας με την κυπριακή αλυσίδα. Με βάση δε τη συμφωνία, η Σκλαβενίτης Κύπρου θα απασχολεί 2.350 εργαζομένους, διασφαλίζοντας πλήρως και τις 769 θέσεις εργασίας των Υπεραγορών Παπαντωνίου, ενώ το δίκτυό της θα αριθμεί συνολικά 27 καταστήματα και συγκεκριμένα 9 στη Λευκωσία, 8 στη Λεμεσό, 7 στην Πάφο, 2 στη Λάρνακα και 1 στο Παραλίμνι.

Οι εργασίες ανακαίνισης των καταστημάτων Παπαντωνίου θα ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα και αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2025. Με την εν λόγω εξαγορά ο όμιλος Σκλαβενίτης πατάει γερά «πόδι» στην κυπριακή αγορά, διευρύνοντας κατά πολύ τα μερίδια αγοράς του.

Με ένα δίκτυο 27 πλέον καταστημάτων, ο όμιλος Σκλαβενίτη εισέρχεται στο «top 3» στην κυπριακή αγορά της οργανωμένης λιανικής μαζί με τη Lidl Κύπρου και την αλυσίδα Άλφαμεγα του ομίλου Παπαέλληνα.

Την ίδια στιγμή, ανοιχτές παραμένουν πάντα οι «κεραίες» του ομίλου για επέκταση σε νέες αγορές, μέσω ενδεχόμενων εξαγορών, χωρίς ωστόσο να υπάρχει καμία ειλημμένη απόφαση μέχρι στιγμής.

Σύμφωνα με πηγές κοντά στην εταιρεία, οι αγορές της Κεντρικής Ευρώπης παρουσιάζουν ένα ενδιαφέρον και για αυτό τον λόγο έχουν μελετηθεί. Κυρίως δε αγορές μεγαλύτερες από εκείνες που ήδη δραστηριοποιείται ο όμιλος. «Το ενδιαφέρον μας επικεντρώνεται στην Ελλάδα και την Κύπρο. Για άλλες αγορές δεν υπάρχει κανένα σχέδιο και μπορεί να μη γίνει τίποτα και ποτέ…», σχολίαζαν πρόσφατα οι ίδιες πηγές.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε στην εξαγορά της τοπικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Τερζής στην Πελοπόννησο. Η συμφωνία έχει οριστικοποιηθεί, με τα έξι καταστήματα της Τερζής να εντάσσονται στο δίκτυο franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος. Τα καταστήματα περιλαμβάνουν δύο σούπερ μάρκετ, δύο convenience stores και ένα κατάστημα χονδρικής, εκ των οποίων τα τέσσερα βρίσκονται στην περιοχή του Πύργου και το ένα στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας.

Η Τερζής παλιότερα είχε έρθει πολύ κοντά και με τη Μασούτης αλλά δεν έκλεισε το deal.

Market In

Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Market In ακολουθεί και αυτή την πορεία των εξαγορών, με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε τα 400 εκατ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ. Η πιο πρόσφατη εξαγορά πραγματοποιήθηκε το 2022, όταν απέκτησε την τοπική αλυσίδα Χαρά στη Χίο, ενώ το 2024 προχώρησε στην απόκτηση δύο καταστημάτων της Αφοί Δημοθεόδωροι Α.Ε. – Dimarket. Σήμερα, η αλυσίδα διαθέτει 239 καταστήματα και απασχολεί 3.630 εργαζόμενους.

Retail & More - Carrefour

Από την άλλη, ο όμιλος AVE, μέσω της θυγατρικής Retail & More, παρακολουθεί τις εξελίξεις στην αγορά. Το 2024, ολοκληρώθηκε η ενσωμάτωση των καταστημάτων Economy και το rebranding τους σε Carrefour express, προκειμένου να ενισχυθεί η αναγνωρισιμότητα του σήματος στην Αττική. Η εξαγορά του 100% των μετοχών της Χουλιόπουλος ΕΠΕ, με την προσθήκη 11 καταστημάτων Economy, ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2023 με τίμημα 3,15 εκατ. ευρώ.

Στους μικρότερους παίκτες της αγοράς, η OK Anytime Market AΕ αναπτύσσει την παρουσία της βήμα-βήμα, εστιάζοντας στη Βόρεια Ελλάδα. Λίγο πριν από το τέλος του 2023, απέκτησε έξι καταστήματα της Kosmoplus, που βρίσκονται σε Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Νευροκόπι, Ξάνθη και Σάπες Ροδόπης, τα οποία λειτουργούν πλέον ως OK! Grocery Super Market & Deli. Παράλληλα, η αλυσίδα Πίτσιας, με έδρα την Πιερία, απέκτησε το 2022 τρία καταστήματα της Μαζί Markets, επεκτείνοντας την παρουσία της σε Θεσσαλονίκη και Βέροια. Η Πίτσιας ξεκίνησε το 1973 και έχει εξελιχθεί σε μια σύγχρονη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη βόρεια Ελλάδα.