Υπουργοί από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συναντώνται σήμερα για να προσπαθήσουν να συμφωνήσουν σε κοινά σχέδια για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, με ορισμένους διπλωμάτες να λένε ότι οι χώρες που βρίσκονται υπό οικονομική πίεση μπορεί να αποδυναμώσουν ορισμένους από τους πιο φιλόδοξους στόχους που προτείνουν οι Βρυξέλλες.
Η προκαθορισμένη συνάντηση των υπουργών ενέργειας της ΕΕ θα τους δώσει επίσης την ευκαιρία να συζητήσουν σχέδια έκτακτης ανάγκης για τη μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου, τα οποία αναμένεται να καταρτίσουν οι Βρυξέλλες τις επόμενες εβδομάδες σε περίπτωση περαιτέρω περικοπών της προμήθειας από τη Ρωσία.
«Σκοπεύω να παρουσιάσω στους υπουργούς τα συγκεκριμένα βήματα που πιστεύω ότι πρέπει να κάνουμε, τόσο από την πλευρά των κρατών- μελών όσο και από την πλευρά της Επιτροπής, για να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι», δήλωσε η Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ Kadri Simson κατά την άφιξή της στη συνάντηση των υπουργών ενέργειας. στο Λουξεμβούργο.
«Ξέρουμε ότι η κατάσταση είναι σοβαρή, η κρίση μπορεί να γίνει χειρότερη», υπογράμμισε η Επίτροπος.
Επίσης, η ίδια επισήμανε ότι «αυτή τη στιγμή οι προμήθειες από τη Ρωσία είναι στο μισό σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι και οι ροές μπορεί να μειωθούν ακόμη περισσότερο. Πρέπει να επιταχύνουμε την απάντησή μας στις ρωσικές ενέργειες».
Η Κάντρι Σίμσον ανέφερε παράλληλα ότι μέχρι τον Ιούλιο θα είναι έτοιμη να παρουσιαστεί η πρόταση της Κομισιόν, ενώ έκανε λόγο και για την πλατφόρμα κοινής αγοράς φυσικού αερίου σημειώνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να γίνει διαπραγμάτευση για καλύτερες τιμές.
«Ένα πλαφόν τιμών στις ρωσικές εισαγωγές ενέργειας που προωθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες θα ήταν αποτελεσματικό μόνο με επαρκή υποστήριξη διεθνώς», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ τη Δευτέρα στο Λουξεμβούργο ενόψει της συνάντησης των υπουργών ενέργειας της ΕΕ. "Αυτή είναι καλή ιδέα εάν λάβουν μέρος αρκετές χώρες", είπε ο Χάμπεκ.
Ο στόχος για τη μείωση εκπομπών αερίου
Στη συνεδρίαση των υπουργών Ενέργειας σήμερα Δευτέρα και των Υπουργών Περιβάλλοντος αύριο Τρίτη αναμένεται να συμφωνηθούν κοινές θέσεις σχετικά με τους προτεινόμενους νόμους για την επίτευξη του στόχου του 2030 για μείωση των εκπομπών κατά 55% από τα επίπεδα του 1990.
Οι νόμοι θα επεκτείνουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θα ανανεώσουν την αγορά άνθρακα της ΕΕ και θα απαγορεύσουν τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα από το 2035.
Οι Βρυξέλλες λένε ότι η κρίση του ενεργειακού εφοδιασμού φέτος που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία σημαίνει ότι οι 27 χώρες της ΕΕ θα πρέπει να κινηθούν ακόμη πιο γρήγορα για να απαλλαγούν από τα ορυκτά καύσιμα. Αλλά η απειλή μιας οικονομικής ύφεσης από τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας έχει επίσης κάνει ορισμένες χώρες πιο επιφυλακτικές σχετικά με την ταχεία αλλαγή που φοβούνται ότι θα επιφέρει μεγαλύτερη αναστάτωση.
Οι υπουργοί Ενέργειας αναμένεται να υποστηρίξουν τους στόχους που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι για λήψη του 40% της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 9% έναντι των αναμενόμενων επιπέδων έως το 2030.
Οι Βρυξέλλες αύξησαν αυτούς τους στόχους στο 45% και στο 13% τον περασμένο μήνα, σε μια προσπάθεια να επιταχύνουν το τέλος της εξάρτησης των χωρών από τα εισαγόμενα - και ολοένα και πιο ακριβά - ορυκτά καύσιμα.
Οι υπουργοί αναμένεται να εγκρίνουν τις αρχικές προτάσεις και να αναβάλουν την εξέταση των αναβαθμισμένων εκδόσεων μέχρι αργότερα αυτό το έτος, όταν θα διαπραγματευτούν τους τελικούς νόμους με το κοινοβούλιο της ΕΕ.
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσώπευαν περίπου το 22% της ενέργειας της ΕΕ το 2020.
Οι χώρες εξετάζουν το ενδεχόμενο αποδυνάμωσης άλλων τμημάτων των νόμων, σύμφωνα με συμφωνίες που συντάχθηκαν πριν από τη συνάντηση των υπουργών, όπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters.
Τα σχέδια συμφωνιών θα καθιστούν ορισμένους στόχους εθελοντικούς και όχι νομικά δεσμευτικούς, συμπεριλαμβανομένου ενός στόχου για μείωση της κατανάλωσης πρωτογενούς ενέργειας και ενός στόχου για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα αντιπροσωπεύουν το 2,6% των καυσίμων για τις μεταφορές έως το 2030. Οι χώρες εξετάζουν επίσης το ενδεχόμενο μείωσης του στόχου για το μισό υδρογόνο που χρησιμοποιείται από τη βιομηχανία να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030.
Ορισμένοι διπλωμάτες εξέφρασαν ανησυχίες ότι οι αλλαγές, εάν εγκριθούν, θα αναγκάσουν την ΕΕ να βγει εκτός στόχων για το κλίμα. Αλλά άλλοι είπαν ότι αναμένουν από τις χώρες να διατηρήσουν τα βασικά στοιχεία που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων εκπομπών αερίων.