«Η Νέα Υόρκη είναι ποιητική πόλη. Ακόμη και ο κυνισμός της, που για μερικούς είναι μια πλευρά του επαγγελματισμού της, έχει τρυφερότητα. Το συνειδητοποιώ αυτό μέσα στην κατάμεστη αίθουσα του Celeste Bartos Forym της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της Νέας Υόρκης, 5η λεωφόρος και 42η οδός, βλέποντας και ακούγοντας την ποιήτρια Λουίζ Γκλουκ να απαγγέλλει» γράφει ο συνάδελφος και καθηγητής Νίκος Μπακουνάκης στο «Ταξίδι στη Νέα Υόρκη» (εκδόσεις Πόλις). Από σήμερα, η Λουίζ Γκλουκ, μια πολυβραβευμένη Αμερικανίδα ποιήτρια, είναι κάτοχος του Βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας, όπως ανακοίνωσε η Σουηδική Ακαδημία.
Η Γκουκ, έχει γράψει «ποιήματα για οικογενειακές ιστορίες και οικογενειακές σχέσεις, απώλειες, χωρισμούς και αποχωρισμούς, ελαφραίνοντας κάπου κάπου το κλίμα με αυτοβιογραφικές ιστορίες, όπως αυτή για την "τρύπα" έμπνευσης που είχε και προσπαθούσε να τη γεμίσει διαβάζοντας αποκλειστικά καταλόγους κηπουρικής» συνεχίζει ο Νίκος Μπακουνάκης. Και κορυφώννει: «Ανεπαίσθητο τρέμουλο, αργή, βραχνή και χαμηλή φωνή, η Νεοϋορκέζα Λουίζ Γκλουκ μοιάζει να είναι πλέον μόνη της μέσα στο κτίριο Στίβεν Σουώρτσμαν της βιβλιοθήκης. Νομίζω ότι είναι το πνεύμα της Νέας Υόρκης.»
Η Louise Elisabeth Glück είναι μια αμερικανίδα ποιητής και δοκιμιογράφος. Έχει κερδίσει πολλά μεγάλα λογοτεχνικά βραβεία στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπως το Εθνικό Μετάλλιο Ανθρωπιστικών Επιστημών, το Βραβείο Πούλιτζερ, το Βραβείο Εθνικού Βιβλίου, το Βραβείο Κύκλου Εθνικών Βιβλίων Κριτών και το Βραβείο Bollingen, μεταξύ άλλων. Επίσης, έχει βραβευθεί με άλλες 24 προσωπικότητες από τον Μπαράκ Ομπάμα για την προσφορά της στον αμερικανικό πολιτισμό, όταν εκείνος ήταν πρόεδρος
Γεννήθηκε στις 22 Απριλίου 1943 στη Νέα Υόρκη και μεγάλωσε στο Λονγκ Αϊλαντ.
Ο πατέρας της, Daniel Glück, μετανάστης από την Ουγγαρία, ήταν ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας. Τη συγκίνησαν η γλώσσα και η ποίηση από τα παιδικά της χρόνια και στην εφηβεία της είχε ήδη στείλει ποιήματά της σε εκδότες και λογοτεχνικά περιοδικά. Αποφοίτησε από το λύκειο στο Hewlett της Νέας Υόρκης το 1961.
Εζησε μια ταραχώδη εφηβεία, κατά τη διάρκεια της οποίας διαγνώστηκε με τη διατροφική διαταραχή νευρική ανορεξία. Ξεπέρασε αυτές τις δυσκολίες μέσω της ψυχανάλυσης, μιας διαδικασίας που θυμάται ως, «… μια από τις υπέροχες εμπειρίες της ζωής μου. Με βοηθά να ζω και με δίδαξε να σκέφτομαι. " Παρακολούθησε το Sarah Lawrence College και το Columbia University αλλά εγκατέλειψε τις σπουδές της χωρίς να πάρει πτυχίο. Στη Σχολή Γενικών Σπουδών της Κολούμπια, έκανε μαθήματα με τους ποιητές Léonie Adams και Stanley Kunitz, δασκάλους που πιστεύει ότι τη βοήθησαν να βρει τη δική της φωνή.
Η πρώτη της δημοσιευμένη συλλογή ποιημάτων, Firstborn, εμφανίστηκε το 1968. Μερικοί κριτικοί και αναγνώστες βρήκαν απωθητικό τον σκληρό τόνο των ποιημάτων, αλλά πολλοί εντυπωσιάστηκαν από την πρωτοτυπία και την ικανότητα της ποιητικής τεχνικής της.
Κέρδισε το Βραβείο Ακαδημίας Αμερικανών Ποιητών, κάτι που οδήγησε πολλά κολέγια να της προτείνουν να διδάξει σε προγράμματα συγγραφής, αλλά εκείνη αρνήθηκε, φοβούμενη ότι η διδακτική εργασία θα την αποσπούσε από το γράψιμό της.
Ζούσε στο Provincetown της Μασαχουσέτης, όταν της προσκλήθηκε να παρευρεθεί σε μια συνάντηση συγγραφέων στο Goddard College στο Βερμόντ. Ερωτεύθηκε την ατμόσφαιρα του αγροτικού Βερμόντ και, ενθαρρυνόμενη από άλλους συγγραφείς που συνάντησε εκεί, αποφάσισε να αναζητήσει διδακτική εργασία. Αντί να εμποδίζει τη δημιουργικότητά της, όπως φοβόταν, βρήκε την εμπειρία της διδασκαλίας συναρπαστικής και εμπνεύστηκε τόσο που συνέχισε την ποίηση. Κατά την επόμενη δεκαετία θα διδάξε σε διάφορα κολέγια και πανεπιστήμια, συμπεριλαμβανομένου του Goddard College και του Πανεπιστημίου της Αϊόβα.
Το δεύτερο βιβλίο της, The House on Marshland , κυκλοφόρησε το 1975. Όπως και στο πρώτο της, συμπεριέλαβε πολλά αγαπημένα της πρόσωπα, ανάμεσα στα οποία εκείνο της Ζαν Ντ’ Αρκ. Η χρήση ιστορικών μορφών καθώς και χαρακτήρες από παραμύθια, από τη Βίβλο και από την κλασική μυθολογία - θα παρέμενε καθοριστικό χαρακτηριστικό της δουλειάς της καθ 'όλη τη μετέπειτα καριέρα της.
Κατά τη διάρκεια της καριέρας της, η Glück έχει αντιμετωπίσει περιόδους έντονης παραγωγικότητας ακολουθούμενες από μήνες ή και χρόνια δημιουργικής αδράνειας. Το τρίτο βιβλίο της, The Garden , ακολούθησε μέσα σε ένα χρόνο από το δεύτερο, αλλά το επόμενο βιβλίο της, Descending Figure , τυπώθηκε το 1980.
Το 1983, δέχτηκε μια θέση στο Williams College στο Williamstown της Μασαχουσέτης, την θα κατείχε για τις επόμενες δύο δεκαετίες. Δίδασκε για ένα εξάμηνο το χρόνο, κάνοντας το ταξίδι μία φορά την εβδομάδα από το σπίτι της στο Cambridge της Μασαχουσέτης όπου επέστρεφε τα σαββατοκύριακα. Στο επόμενο βιβλίο της, The Triumph of Achilles (1985), συνέχισε τη χρήση μυθολογικών θεμάτων και χαρακτήρων. Το βιβλίο κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Κριτικών Βιβλίου για την ποίηση.
Το Ararat (1990) σηματοδότησε μια σημαντική μετάβαση στο έργο της. Αντιπροσωπεύει μια απεικόνιση ενός δεδομένου συνόλου χαρακτήρων: τρεις γυναίκες που ασχολούνται με το θάνατο ενός συζύγου και πατέρα. Αν και το βιβλίο έλαβε μερικές αδιάφορες κριτικές εκείνη την εποχή, κέρδισε το Βραβείο Bobbitt από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου και έκτοτε έχει γίνει ένα από τα πιο αγαπημένα έργα της.
Η δεκαετία του 1990 θα αποδειχθεί μια από τις πιο αναγνωρισμένες και παραγωγικές δεκαετίες της καριέρας του Glück. Το 1992 δημοσίευσε ένα από τα αγαπημένα της βιβλία, το The Wild Iris . Τα 54 ποιήματα του βιβλίου γράφτηκαν σε μόλις δέκα εβδομάδες και ακολουθούν την εξέλιξη από την άνοιξη έως τα τέλη του καλοκαιριού σε έναν κήπο της Νέας Αγγλίας. Για το Wild Iris έλαβε το Βραβείο Πούλιτζερ για την Ποίηση, καθώς και το βραβείο της Εταιρείας Ποίησης της Αμερικής. Ακολούθησε μέσα σε ένα χρόνο το Mock Orange . Το 1994 δημοσίευσε επίσης μια συλλογή δοκιμίων της,το Proofs and Theories: Essays on Poetry . Η επιτυχία του The Wild Iris δημιούργησε αυξημένη ζήτηση για τα προηγούμενα έργα της και το 1995 κυκλοφόρησε μια έκδοση των The First Four Books of Poems .
Το βιβλίο της το 1997, Meadowlands, αντιπαραθέτει την ομηρική ιστορία του Οδυσσέα, της Πηνελόπης και του γιου τους Τηλέμαχου με μια μοντέρνα ιστορία γάμου και διαζυγίου. Ο τίτλος αναφέρεται τόσο στο αθλητικό γήπεδο στο Νιου Τζέρσεϋ όσο και στο παραδοσιακό σκηνικό της ποιμαντικής ποίησης.
Στο Vita Nova (1999) δανείζεται τον τίτλο από τον Dante και συνδέει την εμπειρία της απώλειας του ποιητή με τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης. Το 2000 η Louise Glück έλαβε το πολυπόθητο βραβείο Bollingen για την ποίηση, το οποίο απονέμεται κάθε δύο χρόνια από το Πανεπιστήμιο Yale. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε μια τριετή θητεία ως σύμβουλος ποίησης στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου. Συνέχισε να γράφει με σταθερό ρυθμό, δημοσιεύοντας το The Seven Ages το 2001.
Το 2003 ξεκίνησε να διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Yale. Το βιβλίο της Averno (2006), πήρε το όνομά του από μια λίμνη στη νότια Ιταλία, για την οποία οι αρχαίοι Ρωμαίοι πίστευαν ότι ήταν η είσοδος στον κάτω κόσμο. Το ενδιαφέρον της για την ιστορία και τον πολιτισμό της Μεσογείου συνεχίζεται. Το 2009, με το A Village Life, παρουσιάζει τη ζωή μιας μικρής πόλης σε μια ανώνυμη χώρα της Μεσογείου, με τον παραδοσιακό τρόπος ζωή, που συνδέεται με τους ρυθμούς της φύσης, σταδιακά να υποχωρεί στις πιέσεις της νεωτερικότητας.
Συνεχίζει να διαμένει στο Cambridge της Μασαχουσέτης και να διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Yale. Διαβάζει ποίηση σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες, ανταποκρινόμενη σε προσκλήσεις.
Στην Ελλάδα έχουν μεταφραστεί μεμονωμένα ποιήματά της.