Νοθεία, φοροδιαφυγή και ύποπτα χαμηλές τιμές στα καύσιμα

Νοθεία, φοροδιαφυγή και ύποπτα χαμηλές τιμές στα καύσιμα

Έχουν περάσει 8 χρόνια από τότε που εφαρμόσθηκε πανελλαδικά το σύστημα εισροών - εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων αλλά το πρόβλημα της νοθείας και της φοροδιαφυγής εξακολουθεί να παραμένει, σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων - Εμπόρων Καυσίμων.

Όπως δείχνουν  επίσημα στοιχεία του ΣΔΟΕ, το τελευταίο τρίμηνο, σε πρόσφατους ελέγχους που έγιναν σε πρατήρια στην Αττική αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας, εντοπίστηκαν σημαντικές παραβάσεις με πιό σοβαρή αυτή την ανακάλυψη δεξαμενών που περιείχαν μίγμα χημικών διαλυτών και μεθανόλης σε ποσοστό 82%.

Ακόμη, σε άλλες περιπτώσεις ανεπίσημων ελέγχων, κυρίως μηχανικών σε συνεργεία έχουν διαπιστωθεί νοθείες όπου το καύσιμο ήταν 20% βενζίνη και 80% νέφτι.

Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι το 20% των καυσίμων στην ελληνική αγορά είναι νοθευμένα ή λαθραία με μόλις το 6-7% των πρατηρίων να είναι υπαίτια για αυτό, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων, οι οποίοι και επισημαίνουν ότι η τάση αυτή άρχισε να εκδηλώνεται πριν από μια τριετία και οφείλεται σε «γκρίζες ζώνες» που δημιουργεί η  ανεπάρκεια αλλά η διαβλητότητα του ισχύοντος συστήματος εισροών - εκροών.

Το πρόβλημα, σύμφωνα με τους πρατηριούχους εντοπίζεται στο γεγονός ότι σήμερα υπάρχουν 35 συστήματα εισροών - εκροών, διαφορετικών εταιρειών τα οποία εγκαθιστούν ιδιώτες.  Μια άλλη αδυναμία του συστήματος σύμφωνα με τους πρατηριούχους είναι ότι δεν παρακολουθεί όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, με αποτέλεσμα να μπορούν εκεί να παρέμβουν ορισμένοι «επιτήδειοι».

Η παραβατικότητα στα καύσιμα, σύμφωνα με τους πρατηριούχους αλλά και τα στοιχεία του ΣΔΟΕ, εντοπίζεται σε τρία επίπεδα:

Στη διακίνηση λαθραίου καυσίμου, που προορίζεται για εξαγωγή, αλλά τελικά δεν περνάει ποτέ τα σύνορα, επιστρέφει στην Ελλάδα και μπαίνει παρανόμως στις δεξαμενές. Με τον τρόπο αυτό οι «επιτήδειοι» κερδίζουν από τους φόρους που κανονικά επιβαρύνουν το καύσιμο (περίπου 1 ευρώ/λίτρο στη βενζίνη).

Στη νοθεία με διαλύτες όπως η τολουόλη, που στοιχίζουν πολύ φθηνά (200 ευρώ/τόνο έναντι 2200 ευρώ/τόνο για τη βενζίνη), και δεν ανιχνεύονται στο καύσιμο ακόμα και αν αναμειχθούν σε μεγάλες ποσότητες.

Στην κλοπή,  στο σύστημα εισροών-εκροών των πρατηρίων. Με την καταδολίευση του συστήματος, μεταξύ άλλων, δηλώνεται μικρότερη ποσότητα από αυτή που αγοράζει ο καταναλωτής και το πλεόνασμα πωλείται σε άλλο άτομο ή μια ποσότητα πωλείται δυο φορές, με αποτέλεσμα οι παραβάτες να καρπώνονται  όλο το πλεονασματικό κέρδος, χωρίς να καταβάλουν φόρους.

Παράλληλα, εφιστάται και  η προσοχή των καταναλωτών στις ασυνήθιστα χαμηλές τιμές. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν πρατήρια που να πωλούν σε χαμηλότερη τιμή από αυτή που προμηθεύονται από τα διυλιστήρια, επισημαίνουν οι πρατηριούχοι.

Ακόμη, ένα άλλο σοβαρό θέμα που τέθηκε από τους πρατηριούχους, το οποίο η κυβέρνηση πρέπει να σκεφθεί  σοβαρά  είναι η δημιουργία και η λειτουργία στα πρατήρια ενός τεχνολογικά εξελιγμένου συστήματος, ανάλογο  με το MyData. Έτσι το σύστημα θα ελέγχεται συνολικά από την  Πολιτεία, ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον τόσο οι περιπτώσεις νοθείας των καυσίμων που δημιουργούν σημαντικές φθορές ή και ζημιές στα αυτοκίνητα αλλά και η φοροδιαφυγή.