Τελευταίες μέρες για τις εκθέσεις «Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι» και «Έμπνευση: Ρωσική Πρωτοπορία» στο ΚΜΣΤ

Τελευταίες μέρες για τις εκθέσεις «Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι» και «Έμπνευση: Ρωσική Πρωτοπορία» στο ΚΜΣΤ

Οι δύο εκθέσεις του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, «Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι. Υποθετικοί Χοροί» και «Έμπνευση: Ρωσική Πρωτοπορία. Εργαστήριο νέων καλλιτεχνών στο ΚΜΣΤ», οι οποίες είχαν πάρει παράταση, συνεχίζονται μέχρι αυτό το Σάββατο 25 Φεβρουαρίου.

Ο Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι (Georgy Litichevsky, γεν. Dnepropetrovsk 1956, ζει στη Μόσχα και την Νυρεμβέργη) θεωρείται ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του κόμικς στην σύγχρονη ρωσική τέχνη. Στα έργα του πρωταγωνιστούν η αθωότητα και η συχνά επιφανειακή αφέλεια του κόμικ, μαζί με την συνειδητά υπερστυλιζαρισμένη ή την συνειδητά αδέξια γλώσσα του, στοιχεία με τα οποία ο καλλιτέχνης δημιουργεί ιστορίες που μπορεί να αφήνουν τον επισκέπτη με ένα μειδίαμα, αλλά πάντα και με έναν σχετικό προβληματισμό.


Οι  Υποθετικοί  χοροί περιλαμβάνουν μια σειρά από μεγάλων διαστάσεων επιτοίχια έργα σε πανί αλλά και  κόμικς  σε  χαρτί, συνθέσεις μικρότερων  διαστάσεων, παλαιότερα αλλά και νέα, όπου οι σουρεαλιστικές  σκηνές  και  οι  αινιγματικοί  τους  διάλογοι, ξεπηδούν μέσα από περιστατικά της  ιστορίας και  διατυπώνουν  έμμεσα  την  σύγχρονη  ιδεολογική υστερία,   την   κοινωνική   ανισορροπία , τις  πολιτικές  και  πολιτισμικές δυσλειτουργίες.  Αυτή  η  προσέγγιση  και  διαπραγμάτευση των θεμάτων ορίζει μια αναπάντεχη  σκηνογραφία  του  ανθρώπινου πολιτισμού όπου ο Βαρόνος Μινχάουζεν, η χορεύτρια  Ισιδώρα  Ντάνκαν,  ο  ποιητής  Σεργκέι  Γιεσένιν, ο πολιτικός Ανατόλι Λουνατσάρσκι  κ.α.  «χορεύουν»  με υβριδικές και παράδοξες μορφές στις οποίες το ανθρώπινο συνδυάζεται με το ζωικό και το πραγματικό με το ονειρικό. Στην έκθεση ο Γκεόργκι Λιτιτσέφσκι παρουσιάζει και ένα μεγάλων διαστάσεων (25Χ2,5 μέτρα) έργο με τίτλο «Γιγαντοβατραχομυοχοροί» που δημιούργησε στην διάρκεια της διαμονής του στην Θεσσαλονίκη και που θα δωρίσει στις συλλογές του ΚΜΣΤ.

Η Εννοιολογική Σχολής της Μόσχας, μέλος της οποία είναι ο καλλιτέχνης, είναι ένα κίνημα που αναπτύχθηκε στις δεκαετίες 1970 και 1980 και συγκρίνεται σε αισθητική προσφορά και επιρροή μόνο με τα κινήματα της ρωσικής πρωτοπορίας των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του κινήματος είναι ο συνδυασμός της εικόνας με τον γραπτό λόγο.

Η έκθεση αυτή εντάσσεται στο πρόγραμμα του Έτους Ελλάδας – Ρωσίας 2016.

Πώς μια συλλογή μπορεί να γίνει πηγή έμπνευσης για νέους καλλιτέχνες; Πώς καλλιτέχνες επικοινωνούν μεταξύ τους, ακόμη και αν μεσολαβούν πολλές δεκαετίες; Πώς ορίζεται η έμπνευση και πώς φιλοξενείται και μετουσιώνεται σε έργο τέχνης στη….σοφίτα ενός μουσείου; Αυτό το άκρως δημιουργικό πλαίσιο αναδεικνύει η έκθεση «Έμπνευση: Ρωσική Πρωτοπορία. Εργαστήριο νέων καλλιτεχνών στο ΚΜΣΤ».

12 νέοι καλλιτέχνες από τα εργαστήρια ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ της Σχολής Καλών Τεχνών παρουσιάζουν έργα τους -ζωγραφικά, εγκαταστάσεις, γλυπτά, σχέδια και κατασκευές-  τα οποία προέκυψαν από την επαφή τους με την εποχή της ρωσικής πρωτοπορίας, μετά από σχετικό εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στο ΚΜΣΤ την Άνοιξη του 2015. Για κάποιες εβδομάδες, η σοφίτα του ΚΜΣΤ αφού προηγουμένως διαμορφώθηκε από τους ίδιους τους καλλιτέχνες και σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες, λειτούργησε ως ένας ζωντανός χώρος καλλιτεχνικής παραγωγής και αποτέλεσε ένα ιδιότυπο εργαστήριο στο πλαίσιο της συνεργασίας φοιτητών, καθηγητών και επιμελητών του μουσείου.

Καλλιτέχνες:Βασίλης Βλέτσης, Παναγιώτης Καράμπαμπας, Χαρά Κοντοπούλου, Σοφία Κορκοριάδου, Γαλήνη Κριαρίδη, Ελένη Μπορνόβα, Ζωή Δάφνη Μυλωνά, Ελευθερία Πανούση, Ελένη Σαμαντζοπούλου, Μάγια Τζούριτς, Κώστας Τσακίρης, Νίκος Τσικούρας