Ακτοπλοΐα: Η πανδημία, το βαρύ φορτίο των δανείων και η στήριξη στην απώλεια εσόδων

Ακτοπλοΐα: Η πανδημία, το βαρύ φορτίο των δανείων και η στήριξη στην απώλεια εσόδων

Με το δεύτερο κύμα της πανδημίας να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, η επόμενη μέρα για την ακτοπλοΐα προοιωνίζεται τουλάχιστον δύσκολη και η χειμερινή περίοδος που ήδη διανύουμε ολοκληρώνει το παζλ των απωλειών που σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου θα φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ.

Προβλέψεις οι οποίες δεν αφήνουν περιθώρια για αισιοδοξία όσον αφορά το πρόσημο του κλάδου στο τέλος του 2020 και εκτιμάται ότι θα δυσκολέψει ακόμη περισσότερο το επιχειρησιακό κομμάτι ,ενώ και επιχειρηματικά φαίνεται ότι τα χέρια των διοικήσεων είναι δεμένα.

Οι εταιρείες βρίσκονται σε κρίσιμο σταυροδρόμι καθώς επιβαρύνονται με μεγάλο δανεισμό και παράλληλη έλλειψη πρόσβασης στη χρηματοδότηση, την ώρα που η ανανέωση του στόλου είναι απαιτητή και υπολογίζεται ότι στην επόμενη δεκαετία θα απαιτηθούν περί τα 4,5 δισ. ευρώ για την ολοκλήρωση αυτής της τιτάνιας προσπάθειας. 

Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι η ακτοπλοΐα συνδέει 116 κατοικήσιμα νησιά στα οποία ζει το 14,6% του πληθυσμού. Σύμφωνα δε με μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου μέσω της οποία θα διεκδικήσει κονδύλια ύψους 4,5 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών τα οποία θα δοθούν για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου,  μόνο το 24% του ακτοπλοϊκού στόλου είναι νεώτερα της εικοσαετίας και θα πρέπει να ανανεωθούν το 2040.

Η ηλικία των υπολοίπων πλοίων αναλύεται ως εξής με 13 συμβατικά πλοία με ηλικία άνω των 40 ετών να αντιπροσωπεύουν το 12% του στόλου, 24 πλοία highspeed Pax και Ro-Pax έχουν ηλικία μεταξύ 30-40 ετών και αποτελούν το 23% του στόλου, ενώ 43 πλοία εκ των οποίων 25 Highspeed  και 18 συμβατικά έχουν ηλικία 20-30 έτη, αποτελούν το 41% το στόλου. 

Στα ανωτέρω, όπως έχει επισημανθεί κατά καιρούς σε μελέτες για την εικόνα του κλάδου με πρόσφατη αυτή της XRTC Business Consultants Ltd, στα σημαντικά θέματα της ακτοπλοΐας προστίθενται και η αδυναμία προσέλκυσης παραδοσιακών μακροπρόθεσμων επενδυτών καθώς τα επίπεδα συμμετοχής των τραπεζικών ομίλων είναι υψηλά και τονίζεται ότι η αρωγή του κράτους ή ευρωπαϊκή επιχορήγηση είναι απαραίτητη για την βιωσιμότητα του κλάδου.

Γεγονός που ανοίγει για άλλη μια φορά την κουβέντα για εξαγορές και συγχωνεύσεις  στον κλάδο προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακος , ενώ πλέον ανοιχτό είναι  το ενδεχόμενο των πωλήσεων και της «αποχώρησης» κάποιων επιχειρηματιών από τον κλάδο.

 Επιστρέφοντας στην στήριξη του κλάδου από το κράτος, σε μια ακόμη προσπάθεια,   αφορά η δημοσίευση στο ΦΕΚ χθες , 22 Νοεμβρίου 2020 ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Αρ. Φύλλου 5159, Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας για νέα χρηματοδότηση έως το ποσό των 20 εκατ. ευρώ που θα λάβουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη διασφάλιση της θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιών και την ανάκτηση του ακτοπλοϊκού δικτύου, ποσό που καλύπτεται από πόρους του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ)  Μιχάλης Σακέλλης  σε διαδικτυακή συνέντευξη είχε επισημάνει ότι παρά το γεγονός ότι υπήρξε επιβολή Δημόσιας Υπηρεσίας και αναγκαστική εκτέλεση δρομολογίων, οι αποζημιώσεις που προβλέφθηκαν δεν ήταν επαρκείς.

Είχε δε απαριθμήσει την στήριξη προς τις εταιρείες σε συνολικό ποσό 22 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων,ποσό 17 εκατ. δόθηκε από συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας, 5 εκατ. από επιδοτήσεις Εργοδοτικών εισφορών. Ωστόσο ο κλάδος έτυχε και ταμειακών διευκολύνσεων όπως η αναστολή πληρωμών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και δόσεων δανείων, η επιστρεπτέα προκαταβολή κτλ, αλλά και  μέτρων ενίσχυσης της εργασίας, όπως η αναστολή συμβάσεων κτλ.

Τα οικονομικά μεγέθη των εισηγμένων

Επιπρόσθετα οι δανειακές υποχρεώσεις των εισηγμένων εταιρειών του κλάδου το 2019 ήταν σημαντικά αυξημένες  καθώς ανήλθαν σε €670 εκατ. περίπου από €605 εκατ. το 2018 παρουσιάζοντας μια αύξηση κατά 11% .

 Ωστόσο, και τα αποτελέσματα εξαμήνου έδειξαν μεγάλες μειώσεις αλλά και την πρώτη εικόνα «κατάρρευσης» καθώς σημειώθηκαν μείωση κύκλου εργασιών ,αφού μειώθηκε το μεταφορικό έργο σημαντικά λόγω του Lockdown και πλέον μένει να καταγραφούν οι απώλειες από τους νέους περιορισμούς και την διάρκειά τους. 

Οι ενοποιημένες πωλήσεις της Attica Group διαμορφώθηκαν στα 117,00 εκατ. ευρώ έναντι 164,01 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο 2019 και τα EBITDA ανήλθαν σε 1,94 εκατ. ευρώ, έναντι 15,50 εκατ. ευρώ το α΄ εξάμηνο 2019 και οι ζημιές μετά από φόρους έφθασαν τα 40,96 εκατ. ευρώ από 11,05 το 2019. . 

Όσον αφορά τις μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις ανήλθαν σε  395,54 εκατ. ευρώ έναντι 391,70 εκατ. ευρώ στις 31.12.2019 και οι  βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις 12,18 εκατ. ευρώ έναντι 19,06 εκατ. ευρώ στις 31.12.2019 

Αντίστοιχα η ΑΝΕΚ σημείωσε μείωση στο εξάμηνο κατά 24% στον κύκλο εργασιών ο οποίος το α’ εξάμηνο του 2020 ανήλθε σε ευρώ 55,4 εκατ. έναντι ευρώ 72,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2019.  Τα EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ 2,3 εκατ. έναντι κερδών ευρώ 3,2 εκατ., ενώ τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας για α’ εξάμηνο του 2020 διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ 13,2 εκατ. έναντι ευρώ 7,9 εκατ. το α’ εξάμηνο του 2019, ενώ αντίστοιχα, τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους της Μητρικής διαμορφώθηκαν σε ζημιές ευρώ 12,4 εκατ. έναντι ευρώ 7 εκατ. τη συγκρίσιμη περίοδο.