Του Γιώργου Φιντικάκη
Τα «γεννητούρια» έγιναν το 2005 με ένα κατάστημα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης, 82 άτομα προσωπικό και τζίρο μόλις 1 εκατ. ευρώ. Δέκα χρόνια λειτουργίας μετά, τα Public έφτασαν να έχουν 48 καταστήματα, 1.650 εργαζόμενους και 222 εκατ. ευρώ πωλήσεις, ενώ η περυσινή χρονιά έκλεισε με επιπλέον 12 εκατ, στα 234 εκατ ευρώ.
Τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε σήμερα για το 2016 ο διευθύνων σύμβουλος της Public (Retailaward) Χρήστος Καλογεράκης δεν είναι παρά η μία όψη του νομίσματος της επιτυχίας των Public.
Η άλλη όψη που δίνει και το στίγμα της επιτυχίας των Public, και εξηγεί την αύξηση μεριδίου σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες, από το κινητό, και το notebook, έως το βιβλίο, το gaming και το παιχνίδι, αφορά τη φιλοσοφία ανάπτυξης της εταιρείας.
Τα νέα καταστήματα, σαν αυτό που άνοιξε στο Κολωνάκι ή εκείνα που πρόκειται να εγκαινιάσει σύντομα η εταιρεία στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, είναι κομμένα και ραμμένα στις ανάγκες και τις συνθήκες της κάθε περιοχής. Στο Golden Hall για παράδειγμα, με την είσοδό του ο επισκέπτης συναντά το παιδικό τμήμα, ενώ στο Κολωνάκι το concept αλλάζει και παντρεύεται στον ίδιο χώρο για πρώτη φορά το κινητό με το βιβλίο σε ένα κτίριο του 1930. Στο αεροδρόμιο αντίθετα η φιλοσοφία είναι ότι ο καταναλωτής θα μπορεί να βρει σε δύο αυτόνομους και μικρούς χώρους 60 τετραγωνικών έκαστος, τα πάντα για την φορητή τεχνολογία (Public Connect), και τα πάντα για το βιβλίο (Public books).
Το μήνυμα με άλλα λόγια είναι ότι «ναι μεν μεγαλώνουμε, δίχως όμως να κάνουμε copy paste τα καταστήματα, παρά να τα προσαρμόζουμε σε ανάγκες, το περιβάλλον και τις απαιτήσεις της κάθε περιοχής».
Σημαντική ενίσχυση κερδοφορίας και αύξηση μεριδίων το 2016
Κάπως έτσι έφτασαν τα Public, μέλος του Ομίλου Olympia, να παρουσιάσουν και πέρυσι πολύ θετικές επιδόσεις, με αύξηση 5,3% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, (234,3 εκατ. από 222,5 εκατ. ευρώ το 2015) ή άνοδο-ρεκόρ των πωλήσεων μέσα σε μια διετία κατά 53 εκατ. ευρώ. Σαν αποτέλεσμα τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων - EBITDA της χρήσης του 2016 υπερέβησαν τα 3 εκατ. ευρώ έναντι 146.000 ευρώ το 2015.
«Σε μία ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά για το λιανεμπόριο, η Public κατάφερε να αυξήσει τα μερίδια της σε στρατηγικές κατηγορίες με μεγάλη κερδοφορία, να μειώσει τα κόστη της και να υπογραμμίσει τη δύναμη της μάρκας αναλαμβάνοντας στοχευμένες πρωτοβουλίες», είναι τα λόγια του επικεφαλής της Χρήστου Καλογεράκη, ο οποίος κάνει ιδιαίτερη μνεία στα νέα concept stores στο Κολωνάκι και στο Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος, και συμπληρώνει:
«Στόχος μας και το 2017 είναι να συνεχίσουμε τη θετική μας πορεία, έχοντας ως κεντρικό άξονα της στρατηγικής μας τη διαφοροποίηση, προς όφελος πάντα του πελάτη. Αρχή αυτής της διαφοροποίησης, είναι τα νέα concept stores στο Κολωνάκι και στο Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος».
Στο δια ταύτα, τα Public είδαν πέρυσι να ενισχύονται τα μερίδιά τους σε όλες τις στρατηγικές προϊοντικές κατηγορίες, όπως κινητά, laptops, βιβλία, gaming και παιχνίδια, ενώ ακόμα περισσότεροι πελάτες προτίμησαν την αλυσίδα για τις εποχικές αγορές τους, όπως λόγου χάρη την κατηγορία του Back to School. Και όλα αυτά, χάρη σε μια συνεπή εμπορική στρατηγική και παρά τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση στη χώρα μας.
Το δίκτυο καταστημάτων διευρύνθηκε, προστέθηκαν 3 νέα καταστήματα, 2 σε Ελλάδα (Μυτιλήνη, Ρέθυμνο) και 1 στην Κύπρο (Λάρνακα) με το συνολικό αριθμό των καταστημάτων το 2016 να ανέρχεται στα 51 και τον αριθμό των επισκεπτών να διαμορφώνεται στα 25 εκ. Επιπλέον, στις επιτυχημένες εμπορικές πρωτοβουλίες της αλυσίδας τη χρονιά που μας πέρασε εντάσσονται και η πρωτοβουλία να συστήσει στους Έλληνες καταναλωτές την ημέρα Black Friday, φέρνοντας και στη χώρα μας ένα επιτυχημένο διεθνή θεσμό.
«Ηλεκτρονικοί» επισκέπτες
Σε επίπεδο επισκεψιμότητας, το κοντέρ έγραψε πέρυσι 25 εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ μεγάλη κινητικότητα κατέγραψαν οι πωλήσεις μέσω του e-shop των Public. Οι 32 εκατ. «ηλεκτρονικοί» επισκέπτες του 2015, έγιναν 40 εκατ. επισκέπτες το 2016, με προοπτική περαιτέρω αύξησης, μετά και το λανσάρισμα πριν από μερικούς μήνες της mobile έκδοσης της ιστοσελίδας για online αγορές.
Αθροίζοντας τις επιδόσεις και των 2 online shops της εταιρίας σε Ελλάδα και Κύπρο, οι επισκέπτες ξεπέρασαν τα 40 εκ., πραγματοποιώντας περισσότερες από 900.000 παραγγελίες, με την on-time παράδοση στην Ελλάδα και την Κύπρο να αγγίζει το 96%, και το 98% των πελατών να δηλώνει πολύ ικανοποιημένο.
Αποκλειστικότητες, καινοτόμες δράσεις και βραβεία
Βασικός άξονας της στρατηγικής των Public το 2016 αποτέλεσε η εμπορική διαφοροποίησή τους, που στηρίχθηκε στον εμπλουτισμό της προϊοντικής τους γκάμας με πολλές αποκλειστικότητες και πρωτιές, στην έμφαση που έδωσε στην αγορά εποχικών προϊόντων, αλλά και στη βελτίωση και ενίσχυση του merchandising εντός των καταστημάτων της.
Σημαντικοί ήταν και οι θεσμοί που υλοποίησε, όπως ο θεσμός των Βραβείων Βιβλίου, καθώς και ο θεσμός φωτογραφίας Public Moments, ενώ σε όλα τα Public έγιναν 1.000 δωρεάν εκδηλώσεις για το κοινό.
Επίσης, σε επίπεδο υποστήριξης απαντήθηκαν πάνω από 600.000 απορίες πελατών στο call center της εταιρίας, ενώ το τμήμα service της Public, που υποστηρίζεται από 150 εξειδικευμένους τεχνικούς, υλοποίησε περισσότερες από 200.000 επισκευές συσκευών.
Πολύ σημαντικό ήταν και το πρόγραμμα Εσωτερικής Δράσης ΑΠΟΓΕΙΩΝΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΜΑΣ, μία επένδυση που ξεπέρασε τις 300.000 ευρώ και αφορά σε δράσεις για το προσωπικό σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, υλοποιήθηκαν περισσότερες από 18.500 ώρες εκπαίδευσης στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης και ανάπτυξης, «Public School of Retail».
Κλείνοντας, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η επιτυχημένη παρουσία της εταιρίας το 2016 στον κλάδο του λιανεμπορίου επιβραβεύτηκε με τη διάκρισή της ως Retailer of the Year, ενώ απέσπασε επιπλέον 14 σημαντικές διακρίσεις στους τομείς εξυπηρέτησης, Ανθρώπινου Δυναμικού, και Εταιρικής υπευθυνότητας, επιβεβαιώνοντας τη διαρκή προσπάθεια της για βελτίωση.