Πρώτη δημοσίευση: Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015
Του Γιώργου Σκορδίλη
Σε πλήρη σύγχυση βρίσκονται άπαντες στο πρώτο λιμάνι της χώρας με τις καθυστερήσεις να διαδέχονται η μια την άλλη, μια σύγχυση η οποία όχι μόνο αφήνει περιθώρια ενίσχυσης του ανταγωνισμού στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά συνάμα – και αυτό είναι το κυριότερο – μεταφράζεται σε απώλεια σημαντικών επενδύσεων και εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας.
Προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο ακόμη το τι μέλλει γενέσθαι με το τι τελικά θα παραχωρηθεί από τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά και τι όχι. Στην περίπτωση δε που εν τέλει η κυβέρνηση αποφασίσει να αφήσει εκτός της παραχώρησης τμήματα της παραλιμένιας ζώνης θα απαιτηθεί να προκύψει νέα ή συμπληρωματική ανακοίνωση αναφορικά με το τι παραχωρείτε στον εν δυνάμει πλειοδότη.
Φυσικά, αν υπάρξει αλλαγή στο τι παραχωρείτε, ανάλογες αλλαγές θα επέλθουν τόσο στο τελικό τίμημα, όσο και στο επενδυτικό πλάνο του πλειοδότη.
Εξάλλου, ανοικτό συνεχίζει να παραμένει το θέμα της Αρχής Λιμένα, που ετέθει ως βασική προϋπόθεση της παραχώρησης εκ μέρους του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Θοδωρή Δρίτσα.
Ανοικτό επίσης παραμένει και το θέμα της νέας σύμβασης παραχώρησης αιγιαλού μεταξύ του ελληνικού κράτους και του εν δυνάμει πλειοδότη, μιας και η υφιστάμενη σύμβαση αφορά την παραχώρηση αιγιαλού από το ελληνικό κράτος προς τον Ο.Λ.Π. με τη σημερινή εταιρική μορφή του.
Τουλάχιστον άλλοι 3 μήνες
Ακόμη και αν υποθέσουμε πως με κάποιο μαγικό ραβδάκι όλα τα παραπάνω σημαντικά θέματα κλείνουν άμεσα, θα χρειαστεί τουλάχιστον ένας μήνας για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των όποιων οικονομικών – επενδυτικών προσφορών κατατεθούν στο πλαίσιο του διαγωνισμού, ενώ θα χρειαστούν τουλάχιστον άλλοι δύο μήνες για την ολοκλήρωση των πρωτόκολλων παράδοσης – παραλαβής.
Με άλλα λόγια, χρειαζόμαστε τουλάχιστον τρεις μήνες στη διάρκεια των οποίων όλα θα κυλήσουν ομαλά, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για να αλλάξει χέρια ο ΟΛΠ.
Και καθώς ουδείς προς το παρόν γνωρίζει το πότε εν τέλει θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, μια ολοκλήρωση που απαιτεί ένα τεράστιο νομικής φύσεως έργο από την πλευρά της κυβέρνησης, όλοι παρακολουθούν ανταγωνιστικά λιμάνια του Πειραιά, σε Ιταλία και Τουρκία, να έχουν επιδοθεί σε κούρσες εκσυγχρονισμού αυξάνοντας σημαντικά το ενδιαφέρον μεγάλων παικτών των διεθνών τακτικών γραμμών.
«Πρόκειται για ιδεοληψίες...
Αυτό που παρατηρεί κανείς δια γυμνού οφθαλμού είναι πως, καθώς συνεχίζουμε να ταλανιζόμαστε απο σωρεία ιδεοληψιών που καθυστερούν την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, κάθε μέρα που περνά χωρίς να εξελισσόνται τα παραπάνω ζητήματα η εθνική οικονομία χάνει σημαντικές επενδύσεις, καθώς και εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας. Και αυτό πέραν και έξω από τις όποιες συμβατικές δεσμεύσεις έχει αναλάβει η χώρα αναφορικά με τα λιμάνια στο πλαίσιο του τρίτου Μνημονίου, γνωστού και ως Μνημόνιο Τσίπρα. Οι οποίες (δεσμεύσεις), ως προκύπτει και απο το τελικό αποτέλεσμα, φαίνεται ότι δεν μπορούν να καλυφθούν.
Ας σημειωθεί ότι η απώλεια που θα προκύψει από τη μη κάλυψη των προαπαιτούμενων που έχουν τεθεί στο πλαίσιο του Μνημονίου Τσίπρα όσον αφορά τα έσοδα που θα πρέπει να έχει ο Κρατικός Προυπολογισμός από την παραχώρηση των λιμανιών θα πρέπει να καλυφθεί απο άλλα ισοδύναμα μέτρα.
Πηγές του Liberal, σχολιάζοντας τις καθυστερήσεις αυτές, υποστήριξαν ότι «πρακτικά το πλάνο της κυβέρνησης για ολοκλήρωση του διαγωνισμού εντός του Δεκεμβρίου δεν υφίσταται. Πιο λογικό θα ήταν να μιλάμε για το πρώτο τρίμηνο του νέου έτους 2016. Σε κάθε περίπτωση, αν η παραχώρηση έχει ολοκληρωθεί τον Μάιο, θα είναι μια ευχάριστη είδηση, αλλά τώρα φαίνεται απο πολύ δύσκολο έως και ακατόρθωτο να συμβεί...».
Σχολιάζοντας οι ίδιες πηγές τους λόγους στους οποίους εστιάζονται οι καθυστερήσεις, ανέφεραν ότι στην «πραγματικότητα πρόκειται για σειρά στείρων και ξεπερασμένων πια ιδεοληψιών που στερούν από την εθνική οικονομία σημαντικές επενδύσεις σε καίριους τομείς του λιμανιού, όπως είναι η ακτοπλοία, η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη κ.α. δραστηριότητες, αλλά και απώλεια εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας».
...και παλιές αποτυχημένες συνταγές»
Τέλος, σχετικά με τις συνεχιζόμενες αντιδράσεις των συνδικαλιστικών φορέων του λιμανιού, τις χαρακτήρισαν ως «φυσιολογικές και αναμενόμενες, μιας και μέσο της παραχώρησης θα αλλάξει το μοντέλο εργασίας στο λιμάνι με ο,τι αυτό συνεπάγεται για την απώλεια οφιτσίων που κατέχει σήμερα μια μερίδα εργαζομένων, οφίτσια τα οποία ουδεμία σχέση έχουν με το εργασιακό περιβάλλον των σύγχρονων λιμανιών ανά τον κόσμο».
«Προφανώς», προσθέτουν οι ίδιες πηγές, «το γεγονός πως οι εργαζόμενοι σε ένα λιμάνι οφείλουν, εκτός όλων των άλλων, να εργάζονται κιόλας είναι κάτι που βρίσκεται πέρα και έξω απο τη νοοτροπία ορισμένων. Και το να ενισχύει η κυβέρνηση με τη στάση της αυτήν τη νοοτροπία δεν οδηγεί πουθενά. Αντίθετα, ανακυκλώνει παλιές αποτυχημένες συνταγές που όλοι μας πληρώνουμε σήμερα», καταλήγουν.
Διαβάστε ακόμη: Η αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης ΟΛΠ-Δημοσίου δεν έχει ολοκληρωθεί